brænderproblem
Fra : Martin Ammentorp

Dato : 22-11-06 08:04

Min MacBook Pro vil pludselig ikke brænde dvd'er - men gerne cd'er

Er det ikke samme laser der bruges til hhv cd og dvd brænding?

(Og de skiver jeg fosøger at brænde på har jeg brugt med held indtil i
går, hvor den spyttede 5 ud lige i begyndelsen af brænding (Toast),
hvorpå jeg gav op, men prøved at brænde cd for at checke om drevet
fungerede. Den læser dvd'er helt fint)

Forslag?

på forhånd tak

Martin
--
MA @ 55.01.43N/11.50.36E www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse
-- and don't forget to boogie

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 22-11-06 19:32

Martin Ammentorp <martinx@yzammentorp.org> wrote:

> [...]
> går, hvor den spyttede 5 ud lige i begyndelsen af brænding (Toast),
> hvorpå jeg gav op, men prøved at brænde cd for at checke om drevet

Hvis andfre skulle have samme problem:
En halv times tid med googlen: Reset PMU - hjalp ikke

MEN

Force Quit af Finder gjorde.

Det lader til at være et Tiger problem....
(prøvede også at brænde fra Finder - gik heller ikke før løsningen)

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-11-06 23:37

Hej Martin

Martin Ammentorp wrote:
> [...]

Umiddelbart ville jeg sige, at du skal slette Toast prefs filen - OG
Finders indstillingsfil...

> Hvis andfre skulle have samme problem:
> En halv times tid med googlen: Reset PMU - hjalp ikke
>
> MEN
>
> Force Quit af Finder gjorde.

Hm, kunne tyde på en konflikt mellem Finder og Toast.

> Det lader til at være et Tiger problem....
> (prøvede også at brænde fra Finder - gik heller ikke før løsningen)

Kører du med Toast 7.0.x eller 7.1.x? - Der har været lidt problemer med
7.0.x og visse MacBook og MacBookPro, kan jeg se i comp.sys.mac.apps,
hvor det samme problem faktisk lige har været oppe at vende.

Prøv at åbne Toast og gå til menuen 'Recorder' -> 'Recorder Settings'.
Check at 'Verify Data' og 'Buffer Underrun Protection' er markeret.
Check også, at 'Audio Mode' står til DAO.

Jeg kan se, at med 'Buffer Underrun' slået til, har de 3 brænderenheder,
jeg kører med, en buffer på 2mb, hvilket er normal standard.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-11-06 20:30

Martin Ammentorp <martinx@yzammentorp.org> wrote:

> Hvis andfre skulle have samme problem:
> En halv times tid med googlen: Reset PMU - hjalp ikke

> MEN

> Force Quit af Finder gjorde.

kig i din log, jeg vil tro at det er mountd der ikke kan lide dit
medie, det har før været ude for.

sudo kill -TERM <mountd's pid>
sudo rm /var/db/mountdtab
sudo mountd

Merlin Works CR-3/2.5 & Capagnolo Chorus 2007.

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 23-11-06 21:20

> kig i din log, jeg vil tro at det er mountd der ikke kan lide dit
> medie, det har før været ude for.

her er, hvad jeg tror jeg skal søge:
Finder: Requested burn speed was 1x, actual burn speed is 1x.
Finder: Burn underrun protection is supported, and enabled.
Finder: Write (10), block: 0, count: 64 -> 3/73/03 Medium Error, Power
calibration area error
Finder: Burn failed, Wed Nov 22 19:08:01 2006
Finder: Burn sense: 3/73/03 Medium Error, Power calibration area error
Finder: Burn error: 0x8002006D Enheden kunne ikke kalibrere
laserstråleniveauet til dette medie

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-11-06 21:47

> [...]
> Finder: Burn sense: 3/73/03 Medium Error, Power calibration area error
> Finder: Burn error: 0x8002006D Enheden kunne ikke kalibrere

Det er hvor selve brændingen går galt. fejlen er at dit medie ikke
passer til din brænder, opdater evt firmware.

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 23-11-06 21:22

> kig i din log, jeg vil tro at det er mountd der ikke kan lide dit
> medie, det har før været ude for.
>
> sudo kill -TERM <mountd's pid>
> sudo rm /var/db/mountdtab
> sudo mountd

Ja, jeg må desværre indrømme det nu igen ikke fungerer!

Skal jeg skrive ovenstående i Terminalen?

venlig hilsen

Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-11-06 21:49

> Ja, jeg må desværre indrømme det nu igen ikke fungerer!

> Skal jeg skrive ovenstående i Terminalen?

Jeg læste ikke dit indlæg korrekt, troede ved første øjekast at dine
tomme medier blev spyttet ud inden brændingen startede.
dvs se bort fra mit svar.