Dashboard Widgets
Fra : Flemming Rubini

Dato : 14-11-06 16:51

Jeg har haft flere seriøse nedbrud og er begyndt at overveje hvad
problemet er. Jeg kredser omkring mine Widgets som ikke er voldsomme.
(Watchmouse, FDM's benzinpriser, ClipDate, DR player af Suprazone, et
par CountDown kalendere, Konverter til valutakurser, ProVoc,
GuitarChords, og MediaMac. I alt ti stykker.)
Men faktisk startede mine problemer efter jeg havde kørt en Onyx
oprydning.

DiskWarrior har reddet mig hver gang med opbygning af et nyt
filhovedstruktur.

Men hvor er aben? Fanger diskværktøj og S.M.A.R.T. eventuelle
clusterfejl på hårdvare niveau?

(iBook 1.2, MacOS X 10.4.8, 768 Mb RAM)

Flemming Rubini

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 14-11-06 17:27

On 14 Nov., 16:51, flemm...@rubini.invalid (Flemming Rubini) wrote:

> Men hvor er aben? Fanger diskværktøj og S.M.A.R.T. eventuelle
> clusterfejl på hårdvare niveau?

Lige præcis diskværktøj giver en temmelig overfladisk rapportering
om SMART tilstanden - nogle gange kan det være tilrådeligt at
undersøge SMART data'ene lidt mere udførligt, hvis man mistænker en
disk for at gøre unoder. SMART tilstanden kan dog kun checkes på
interne diske.

For program eksempler, se f.eks.:
<http://www.macosxhints.com/article.php?story=20060516171818393>

~ Jørgen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-11-06 19:52

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:
> Jeg har haft flere seriøse nedbrud og er begyndt at overveje hvad
> problemet er. Jeg kredser omkring mine Widgets

Definer "nedbrud", de burde ikke kunne lægge din computer ned. højst
Dock, Expose og andre wigdets.

Merlin Works CR-3/2.5 & Capagnolo Chorus 2007.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 14-11-06 20:32

> Definer "nedbrud", de burde ikke kunne lægge din computer ned. højst
> Dock, Expose og andre wigdets.

nedbrud bestod i at iBook'en strandede i startprocessen. Den hang før
nogen symboler overhovedet viste sig på skærmen.

Flemming Rubini

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-11-06 22:11

> nedbrud bestod i at iBook'en strandede i startprocessen. Den hang før
> nogen symboler overhovedet viste sig på skærmen.

Jeg er stadig ikke med; "startprocessen" - Mener dermed når den
booter? I givet fald hvor langt når den, og hvordan resonerer du at en
eller flere widgets kan får maskinen til at stoppe når den booter?

Umidelbart oversætter jeg "nedbrud" til en kernepanik eller at GUI'et
fryser og ikke længere modtager input.

Merlin Works CR-3/2.5 & Capagnolo Chorus 2007.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 14-11-06 23:50

> [...]
> eller flere widgets kan får maskinen til at stoppe når den booter?
>
> Umidelbart oversætter jeg "nedbrud" til en kernepanik eller at GUI'et

Jeg har fokus på Widgets da de seneste installeringer og ændringer
omfattede nye Widgets, og Onyx-kørslen. Derefter blev maskinen ustabil
med kernelpaniker og siden kunne den ikke startes. Jeg har ingen andre
gode grunde.

Maskinen nåede aldrig frem til noget der lignede at køre en bootstrap.

Flemming Rubini

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-11-06 00:11

> Jeg har fokus på Widgets da de seneste installeringer og ændringer
> omfattede nye Widgets, og Onyx-kørslen.

Jeg vil gerne love dig det ikke skyldes Widgets. Hvad har du sat den
der "onyx" dims til at udføre?

> Maskinen nåede aldrig frem til noget der lignede at køre en bootstrap.

specificer! hvor langt når den hvis du lader den boote i verbose mode?
har du forsøgt at få den i single user mode?

Merlin Works CR-3/2.5 & Capagnolo Chorus 2007.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 15-11-06 01:52

> Jeg vil gerne love dig det ikke skyldes Widgets. Hvad har du sat den
> der "onyx" dims til at udføre?

Pyh jeg er lettet. Jeg er så glad for dem.

> specificer! hvor langt når den hvis du lader den boote i verbose mode?
> har du forsøgt at få den i single user mode?

Jeg fik faktisk aldrig den idé at starte den i konsollen, da jeg aldrig
har prøvet det. Ærgeligt. Du har bemærket vi taler i datid

Onyx foretog default vedligehold, hvilket vil sige bl.a. oprydning(?) i
skrifttypecache, rep. af disktilladelser, og noget "optimér systemet"
som jeg ikke kan huske hvad er.

Flemming Rubini

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 17-11-06 17:46

> nedbrud bestod i at iBook'en strandede i startprocessen. Den hang før
> nogen symboler overhovedet viste sig på skærmen.

Prøv en genstart med reset af P- NV- og al mulig andet RAM.

Det vil nok ikke løse problemet, men måske vil du se at den kommer op
ligesom hvis du havde kørt DW.

Jeg har haft noget lignende på en iBook. Efter en reformattering af HD
holdt det op. (+ nyinstall af 10.4.8 begribeligvis)

Dog kommer Onyx med en melding om fejl ved optimering af systemets
ydeevne.

Stig Leerbeck
--
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Flemming Rubini

Dato : 18-11-06 08:55

Stig Leerbeck <stigleerbeck@nypost.dk> wrote:

> [...]
> holdt det op. (+ nyinstall af 10.4.8 begribeligvis)
>
> Dog kommer Onyx med en melding om fejl ved optimering af systemets

Okay. Ja jeg tænkte det nok ikke hjalp at "nulstille uret" så derfor
sprang jeg det over, men tænker da, at jeg skulle have prøvet det
alligevel. Tak for tippet.

Flemming Rubini