Hjælp til cocoaspellstavekontrol til mac-p~
Fra : Joergen Wedenborg

Dato : 12-11-06 22:27

Jeg prøver forgæves at installer cocoaspel stavekontrol til Mac
­programmerne på min G5 der kører med OSX 10.4.8.

Jeg har downloaded installationspakken til cocoAspell 2.0.4 for Power PC og
cocoAspell 2.0.4 for Intel. Jeg er ikke sikker på hvilken en pakke jeg skal
bruge til minG5 men regner med at det er versionen til Power PC.
Under alle omstændigheder sker der intet når jeg prøver at installere. Går
jeg ind under ²speciel installering² kan jeg se at der ikke er noget i
pakkerne ²NGU Aspell², ²spelling², og ²English²
Det eneste jeg kan finde i gruppen er nogle indlæg fra august i år fra Martin
Ammentorp om en mail til udvikleren, jeg tillader mig at citere:

²Jeg har nu skrevet en mail til Anton Leuski, da mit problem endnu ikke
er løst²
venlig hilsen
Martin²

Er der sket noget siden? Har andre haft lignende problemer? Der var en dansk
²brugsanvisning² til cocoaspel til en tidligere version, er der en nyere?
Jeg har tidligere nydt godt af gruppens hjælp til mine problemer med Airport
sammen med iTunes. Jeg håber at være lige så heldig denne gang.

Med venlig hilsen
Jørgen Wedenborg

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 12-11-06 23:36

Joergen Wedenborg <fjerndette.joergen.wedenborg@landsdommergaarden.dk>
wrote:

> Jeg er ikke sikker på hvilken en pakke jeg skal
> bruge til minG5 men regner med at det er versionen til Power PC.

Det er det.

> Under alle omstændigheder sker der intet når jeg prøver at installere.

Sker der intet? Prøv at gå ind i systemindstillinger. Er der et ikon i
bunden med navnet "Spelling"?

--
Mvh Martin

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 13-11-06 00:11

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Joergen Wedenborg <fjerndette.joergen.wedenborg@landsdommergaarden.dk>

> Det er det.

> Sker der intet? Prøv at gå ind i systemindstillinger. Er der et ikon i
> bunden med navnet "Spelling"?

Dernæst skal du også installere en dansk ordbog. (Altså hvis du har brug
for det, men det går jeg nærmest ud fra...) Her skal du følge
vejledningen på denne side nøje:

http://people.ict.usc.edu/~leuski/cocoaspell/install_dict.html

Når du har installeret en ny ordbog, så skal du igen ind i
systemindstillingen "Spelling" for at aktivere den.

Det er lidt besværligt, ja, men du bliver glad for det, når det virker.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Joergen Wedenborg

Dato : 13-11-06 18:32

On Mon, 13 Nov 2006 00:10:41 +0100, Thorkil Olesen wrote
(in article
<1hops6t.10wknki1eseglcN%slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk>):

> [...]
> systemindstillingen "Spelling" for at aktivere den.
>
> Det er lidt besværligt, ja, men du bliver glad for det, når det virker.

Tak for det hurtige svar!

Desværre var noget af mit spøgsmål ikke kommet med første gang, så jeg tager
det en gang til.

Jeg prøver forgæves at installer cocoaspel stavekontrol til Mac
­programmerne på min G5 der kører med OSX 10.4.8.
Jeg har downloaded installationspakken til cocoAspell 2.0.4 for Power PC og
cocoAspell 2.0.4 for Intel. Jeg er ikke sikker på hvilken en jeg skal bruge
[...]
Ammentorp citat:

[...]

brugsanvisning?
Jeg har tidligere nydt godt af gruppens hjælp til mine problemer med Airport
sammen med iTunes. Jeg håber at være lige så heldig denne gang.

Med venlig hilsen
Jørgen Wedenborg

Svar på det første svar:

Jeg har ordbogen klar men der bliver ikke installeret "spelling" i
systemindstillingen. Der findes et ikon til en udvidet engelsk stavekontrol
men den hører sikkert til mit Office program.

Jeg håber at min rettelse hjælper på min mulighed for hjælp

med venlig hilsen

Jørgen Wedenborg

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 14-11-06 00:09

wrote:

> [...]
> systemindstillingen. Der findes et ikon til en udvidet engelsk stavekontrol
> men den hører sikkert til mit Office program.

Hvad hedder det ikon? Sådan et har jeg ikke...

Du skriver, at der "ingenting sker", når du forsøger at installere. Jeg
ved ikke, hvor den gemmer cocoAspell, men følgende filer skal du kunne
finde:

Din harddisk --> Bibliotek --> Application Support --> cocoAspell -->
aspell-en-6.0-0 --> "en hel masse filer"

og

Din harddisk --> Bibliotek --> PreferencePanes --> Spelling.PrefPane

Kan du finde noget af dette?

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-11-06 10:19

On 2006-11-13 18:32:24 +0100, Joergen Wedenborg
<fjerndette.joergen.wedenborg@landsdommergaarden.dk> said:

> [...]

> Går jeg ind under ²speciel installering² kan jeg se at der ikke er
> noget i pakkerne ²NGU Aspell², ²spelling², og ²English²

Du har dobbeltklikket på pakken? Går den så ikke i gang med at installere?

> Jeg har ordbogen klar men der bliver ikke installeret "spelling" i
> systemindstillingen. Der findes et ikon til en udvidet engelsk
> stavekontrol men den hører sikkert til mit Office program.

Jeg mener, man i hvert fald skal logge ud af sin brugerkonto og ind
igen, før Spelling bliver aktivt. Har du gjort det, eller har
computeren været genstartet siden?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Allan

Dato : 14-11-06 13:27

Personligt bruger jeg den danske ordbog i Gmail(kopierer teksten ind i
en email, og kører "check spelling"), jeg har droppet det dersens
cocoAspell..det virker ret skidt efter min overbevisning.

mvh
Allan

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 14-11-06 18:50

Allan <minkonto@gmail.com> wrote:

> Personligt bruger jeg den danske ordbog i Gmail(kopierer teksten ind i
> en email, og kører "check spelling"), jeg har droppet det dersens
> cocoAspell..det virker ret skidt efter min overbevisning.

Okay, jamen det er da også en løsning. Selv synes jeg nu at cocoaspell
virker godt. Det er godt at have den samme ordbog i alle cocoa
programmer. Tilføjer man et ord i et program slår det igennem i resten.
Men Cocoaspell er kun så god som ordbogen, og den store danske ordliste
er desværre langt fra så god som ordbogen i Word.

--
Mvh Martin