Macosx software og intel chip
Fra : J.K.Arning

Dato : 11-11-06 13:28

Hvordan er det med de forskellige programmer der er lavet til osx, de kan
_ikke_ køre på mac med intel chip, eller de kan godt men ikke optimalt?

Hvordan var det nu?

--
:: J.K.Arning :: http://arning.dk :: & mig ubekendte personer bedes undlade
at afslutte deres skriverier til mig med "KH dit og dat", så gode venner er

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-11-06 13:49

J.K.Arning skrev:

> Hvordan er det med de forskellige programmer der er lavet til
> osx, de kan _ikke_ køre på mac med intel chip, eller de kan godt
> men ikke optimalt?
>
> Hvordan var det nu?

De kan i de fleste tilfælde køre (med nedsat hastighed) på Rosetta.
<http://en.wikipedia.org/wiki/Rosetta_(software)>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-11-06 13:51
Fra : J.K.Arning

Dato : 11-11-06 13:56

On Sat, 11 Nov 2006 13:48:47 +0100, Thomas G. Madsen wrote:

> De kan i de fleste tilfælde køre (med nedsat hastighed) på Rosetta.
> <http://en.wikipedia.org/wiki/Rosetta_(software)>.

Ok så begge svar er sådanset rigtige, de kan via en emulator, om man vil.

Er der en oversigt et eller andet sted over hvad software i hvilke
versioner der er blevet skrevet om til intel chip?

Fra : Jon

Dato : 11-11-06 14:22

J.K.Arning <spam@arning.dk> wrote:

> Er der en oversigt et eller andet sted over hvad software i hvilke
> versioner der er blevet skrevet om til intel chip?

Her er et bra utvalg:
<http://guide.apple.com/universal/>
--
/Jon
Mail: echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : J.K.Arning

Dato : 11-11-06 14:30

On Sat, 11 Nov 2006 15:21:34 +0200, Jon wrote:

> Her er et bra utvalg:
> <http://guide.apple.com/universal/>

Super tak for linket.

Så et sidste spørgsmål.
Programmer der skal køre i rosetta, starter de selv rosetta op eller skal
rosetta startes op først for så at starte det enkelte program op?

Fra : Jon

Dato : 11-11-06 14:37

J.K.Arning <spam@arning.dk> wrote:

> Programmer der skal køre i rosetta, starter de selv rosetta op eller skal
> rosetta startes op først for så at starte det enkelte program op?

Heller ikke gamle "Classic" under Mac OS X på PowerPC oppførte seg slik
som du sier. Rosetta vil være ennå mer transparent.

Et tips til slutt: Titt efter litt selv på www.apple.com/dk - der vil du
finne svar på alt det du har spurt om hittil.
F.eks.: <http://www.apple.com/dk/rosetta/>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-11-06 21:50

> [...]

> Programmer der skal køre i rosetta, starter de selv rosetta op eller skal
> rosetta startes op først for så at starte det enkelte program op?

Programmer i rosetta afvikles transperant, der er ikke tale om en
virtual machine. Rosetta ligner i store træk Transmetas morphcoding
teknologi, dvs at PPC instruktionerne oversættes x86 on the fly.

Rosetta er særdeles hukommelses krævende, de fleste prgrammer bruger
200-300% mere hukommelse når de afvikles under rosetta frem for native på
PPC. Til sammenligning bruger universal binary programmer kun omkring
30% mere hukommelse på x86 end på PPC.

Mht. ydelse afvikles CS2 programmerne hurtigere hurtigere på en PowerBook
G4 med 1GB ram end på en MacBook Pro med Core Duo og 2GB ram.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 11-11-06 22:59

> [...]
> 200-300% mere hukommelse når de afvikles under rosetta frem for native på
> PPC. Til sammenligning bruger universal binary programmer kun omkring

Hvorfor bruger universal programmer mere hukommelse på x86 end på PPC?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-11-06 07:10

> Hvorfor bruger universal programmer mere hukommelse på x86 end på PPC?

Formegenlig pga. de forskellige instruktionsæt.

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 13-11-06 19:54

> Formegenlig pga. de forskellige instruktionsæt.

Hvilke programmer har du set det på? Kunne det være fordi PPC-delen er
oversat med CodeWarrior og Intel delen med gcc? Normalt skulle man da
forvente at x86 er ret godt med på kompakt kode.

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 11-11-06 13:57

J.K.Arning <spam@arning.dk> wrote:

> Hvordan er det med de forskellige programmer der er lavet til osx, de kan
> _ikke_ køre på mac med intel chip, eller de kan godt men ikke optimalt?
>
> Hvordan var det nu?

De "gamle" PPC programmer køres under en emulator der oversætter mellem
PPC og intel kode. Den hastighedsnedsættelse der er, oplever de færreste
fordi man normalt kommer fra en langsommere computer.

Hvis du har nogle gamle OS9/classic programmer, kan de ikke køre på en
intel-mac.

Mvh.
Kaj.

--