iBook 1,4
Fra : Flemming Rubini

Dato : 06-11-06 08:09

Selv i safe mode ville en iBook 1,4 ikke betjenes særligt villigt at
hverken tastatur eller mus. Pludselige begyndte man at tegne en næsten
gennemsigtig markeringsboks, uden at vide hvordan det startede og
hvordan man kommer ud af det.
En diskondulation med den som firewiredisk og min egen som primær, fandt
nul fejl.

Vi havde desværre ingen systemdisk, det ville måske have hjulpet at
geninstallere etc.

Mon der er tale om en fejl på hukommelsen, hvilket er mit bedste bud,
efter man har udelukket operativsystemfnidder?

I øvrigt købt i FONA oktober 2005. Tilsyneladende ikke helt frisk fra
fad.

Flemming Rubini

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-11-06 19:55

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:
> [...]
> hverken tastatur eller mus. Pludselige begyndte man at tegne en næsten
> gennemsigtig markeringsboks, uden at vide hvordan det startede og

Du har fået aktiveret et eller andet i universal adgang, prøv at slå
det fra.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 06-11-06 23:58

> Du har fået aktiveret et eller andet i universal adgang, prøv at slå
> det fra.

Det prøvede jeg også. Alligevel fortsatte denne trækken af
markeringsboksen (ikke helt skarp) at hænge på markørbevægelsen.

Klæbetaster var fx ikke slået til.

Ingen programmer kørte men efter få sekunder begyndte fx TAB-tasten at
virke som backspace, hvorfor du selvfølgelig ikke kunne TAB'e dig rundt
i vinduerne. Usmart da alt andet heller ikke virkede.

Jeg har selv prøvet noget lignende en gang før, hvor det viste sig at
det var tastaturet der hang.

Flemming Rubini

Fra : Flemming Rubini

Dato : 16-11-06 09:47

> Du har fået aktiveret et eller andet i universal adgang, prøv at slå
> det fra.

Brugeren har været i FONA, som foreslog fuld geninstallering af
systemet, hvilket hun gjorde. Der er stadig problemer med at der
trækkes/tegnes et markeringsfelt, som om venstre musetast hang medens
man markerede et område. Burde det ikke være forsvundet såfremt det var
en Universal Adgang's indstillingsfil der spøgte? Ved en ren
installering burde default da være noget uden mærkeligheder? Eller
napper den de gamle indstillingsdata vi forventer laver ulykkerne?

Flemming Rubini

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 16-11-06 14:01

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Ved en ren
> installering burde default da være noget uden mærkeligheder? Eller
> napper den de gamle indstillingsdata vi forventer laver ulykkerne?

Ved en ren installering er der ingen gamle unoder der følger med; du
sleter jo harddisken, og starter med et friskt jomfrueligt system.

Ved en "Arkiver og installer" overfører den alle indstillinger, så her
ville der være risiko for at få overført problemerne.

Mvh.
Kaj.

--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

Fra : Flemming Rubini

Dato : 16-11-06 18:43

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> [...]
>
> Ved en "Arkiver og installer" overfører den alle indstillinger, så her
> ville der være risiko for at få overført problemerne.

Tak for præciseringen. Jeg har i årevis ikke selv haft brug for nogen af
delene. Praise the Lord for min dejlige iBook <tada.mpg4>.

Lige en gang til for prins knud, så da hun valgte ren installering så
blev harddisken formateret?

Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 16-11-06 19:38

Flemming Rubini <flemming@rubini.invalid> wrote:

> Lige en gang til for prins knud, så da hun valgte ren installering så
> blev harddisken formateret?

Hun har ikke valgt ren installation - det er der ikke noget, der hedder
- hun skal vælge "slet og installer"

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 16-11-06 21:00

Morten Lind <forogefternavn@macintoshUDENINTOSH.com> wrote:

> Hun har ikke valgt ren installation - det er der ikke noget, der hedder
> - hun skal vælge "slet og installer"

Tak. Jeg har nemlig svært ved at forstå hvad det er hun har gjort.

I aften regner jeg så med at vi kan få endeligt afklaret om det er en
hardwarefejl eller ej, at den tilsyndeladende konstant kører rundt med
en mus hvor primærtasten er nedtrykket, selv uden mus tilsluttet.

Flemming Rubini

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-11-06 23:27

On 2006-11-16 20:59:44 +0100, flemming@rubini.invalid (Flemming Rubini) said:

> I aften regner jeg så med at vi kan få endeligt afklaret om det er en
> hardwarefejl eller ej, at den tilsyndeladende konstant kører rundt med
> en mus hvor primærtasten er nedtrykket, selv uden mus tilsluttet.

Den har jo også en indbygget museknap ved pegepladen. Det er vel ikke
den, der er noget galt med?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Flemming Rubini

Dato : 17-11-06 09:20

> Den har jo også en indbygget museknap ved pegepladen. Det er vel ikke
> den, der er noget galt med?

Tak for suppen blev holdt simrende. Vi nåede det. "Slet og installér"
havde gjort sin virkning. Et andet irriterende problem opstod ved at den
ikke ville læse min velholdte Maclink CD, men så var det jo skønt at
begge iBook's havde lufthavn. Jeg kunne dog ikke bruge Maclink fra den
anden computer, træls.

Flemming Rubini

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-11-06 10:07

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:

> Den har jo også en indbygget museknap ved pegepladen. Det er vel ikke
> den, der er noget galt med?

Er der ikke noget med at den kan slåes helt fra i OS X?

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-11-06 14:11

On 2006-11-17 10:06:38 +0100, nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) said:

> Er der ikke noget med at den kan slåes helt fra i OS X?

Man kan sætte den til at ignorere pegefeltet, når der er sluttet en mus
til. Så ignorerer den både pegefelt og knap.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Flemming Rubini

Dato : 18-11-06 17:16

> Man kan sætte den til at ignorere pegefeltet, når der er sluttet en mus
> til. Så ignorerer den både pegefelt og knap.

orv ja, det var da smart tænkt.

Flemming Rubini