Spioner på Mac´en
Fra : kaddier

Dato : 01-11-06 11:04

Ind til for nylig, tænkte jeg at spioner på Mac´en ikke fandtes. Nu har
jeg så fundet ud af at mit backup program, Synchronize! Pro X (som i
øvrigt køre rigtig godt) melder tilbage til en firma server og sender
informationer. Da jeg har købt programmet helt legalt har jeg jo ikke
noget at frygte fra den kant, men jeg bryder mig absolut ikke om at et
program uden min viden tager kontakt til en server og sender
informationer jeg ikke har styr på. Derud over har firmaet ikke
informeret om dette.
Er der nogen der kender en måde at forhinder dette på?

Så har jeg hørt at også Apple er begyndt på noget lignende, efter
sigende fra updaten 10.4.7! Jeg fandt en Terminal kommando som skulle
kunne forhindre det, men da jeg ikke har nogen erfaring med Terminal og
altså ikke aner hvad jeg der med udretter, ved jeg ikke rigtig om jeg
skal bruge den. Er der nogen her der kan bekræfte denne kommando?
Den lyder:
"sudo mv /etc/mach_init.d/dashboardadvisoryd.plist
/etc/mach_init.d/dashboardadvisoryd.plist.disabled"

Så fandt jeg et program som efter sigende skulle stoppe den slags
spioner: Little Snitch.
Link: http://obdev.at/products/littlesnitch/index.html

Er der nogen her der har erfaringer med dette program. Fungere det?
Spionere det selv? Er det værd at investere i (ca. 25$)?

Hilsen Per

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-11-06 12:07

Hej Per

kaddier wrote:
> [...]
> program uden min viden tager kontakt til en server og sender
> informationer jeg ikke har styr på. Derud over har firmaet ikke

Det lyder lidt underligt. Qdea plejer ikke at gøre den slags. (Læs deres
'privacy policy'). Jeg bruger selv Synchronize! Pro X og før den også
den alm. version til OS 7.x-9.x og har gjort det i mange år, - svjh.
siden ver. 1.5 eller noget deromrking...

Mit råd er, at du skriver til dem og spørger, om der evt. kan være et
'hul', der gør, at andre kan gå ind og evt. aflure din computer og de
informationer, der ligger dér.

> Er der nogen der kender en måde at forhinder dette på?

Hvis det er, som jeg tror, et sikkerhedshul, så kan du prøve at slå
automatisk opdatering fra i preferences. - Det er i øvrigt noget, jeg
som det første slår fra på stort set al software...

> Så har jeg hørt at også Apple er begyndt på noget lignende, efter
> sigende fra updaten 10.4.7!

Du sender kun informationer til Apple, hvis du i installationen af OS X
har oprettet og sendt profilen til dem. Og i givet fald er det kun reg.
info.

> [...]
> Den lyder:
> "sudo mv /etc/mach_init.d/dashboardadvisoryd.plist
> /etc/mach_init.d/dashboardadvisoryd.plist.disabled"

Har ingen idé om dette...

> [...]
>
> Er der nogen her der har erfaringer med dette program. Fungere det?
> Spionere det selv? Er det værd at investere i (ca. 25$)?

Hm, jeg har ikke selv prøvet det, men har læst en del om det. Der er
delte meninger om, om den er god eller ikke. I den engelsksprogede
gruppe comp.sys.mac.apps kørte der en tråd for t par måneder siden om
LittleSnitch.

Og i den norske gruppe no.it.os.mac.diverse kører der lige nu en tråd om
lidt af det samme med subfject titel "Hvem er på nettet mitt". Tråden
startede d. 29.10.06 16:03.

mvh. Erik Richrd

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : kaddier

Dato : 03-11-06 10:25

Hej Erik Richard

> [...]
> den alm. version til OS 7.x-9.x og har gjort det i mange år, - svjh.
> siden ver. 1.5 eller noget deromrking...

Der dukkede en dag pludselig er vindue op med Qdea´s navn hvori de
informerede om at programmet af hensyn til copyright melder tilbage til
firmaet. Desværre gik mac´en ned lige der pga. et andet program jeg
testede, så jeg ikke fik det hele med.

> Mit råd er, at du skriver til dem og spørger, om der evt. kan være et
> 'hul', der gør, at andre kan gå ind og evt. aflure din computer og de
> informationer, der ligger dér.

Ja, det kan være jeg skal gøre dét!

> Hvis det er, som jeg tror, et sikkerhedshul, så kan du prøve at slå
> automatisk opdatering fra i preferences. - Det er i øvrigt noget, jeg
> som det første slår fra på stort set al software...

Et hul, det lyder ikke så godt! Min version, 5.0.2, har ingen automatisk
opdatering. Eller mener du Apples automatiske opdatering?

> Du sender kun informationer til Apple, hvis du i installationen af OS X
> har oprettet og sendt profilen til dem. Og i givet fald er det kun reg.
> info.

Det lyder lidt anderledes end det jeg læste i et tysk Mac tidsskrift.
Men jeg har ikke lige tid til at rode det frem nu, - men du plejer jo at
have ret med den slags!!

> [...]
>
> Og i den norske gruppe no.it.os.mac.diverse kører der lige nu en tråd om
> lidt af det samme med subfject titel "Hvem er på nettet mitt". Tråden

Tak for tippet. Jeg har hentet grupperne, men ikke fået tid til at kikke
på dem endnu!!

Tak og hilsen Per

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-11-06 17:49

Hej Per

kaddier wrote:

> [...]
>
> Ja, det kan være jeg skal gøre dét!

> Et hul, det lyder ikke så godt! Min version, 5.0.2, har ingen automatisk

Hm, det er muligt, det er her, problemet ligger så. Jeg kører stadig med
den sidste ver. af 4.8.x - har ikke fået opgraderet til SP 5 endnu. -
Jeg kørte en demo i en periode, og kunne godt se, der var ændret en del
i flere ting.

> Eller mener du Apples automatiske opdatering?

Tja, jeg mener stort set alle automatiske opdateringsfunktioner. Det har
- igen - for nylig været fremme, at bl.a. Apples Softwareupdate, Opera,
Firefox og Seamonkey har et hul, der i kombination mellem en af disse
browsere på Apple SU kan gøre det muligt at logge sig ind. - Airport har
også været nævnt i den forbindelse... - Men oplysningerne kommer fra
Secunia, så jeg tror ikke ret meget på det. secunia har længe været ude
efter OS X....

> Det lyder lidt anderledes end det jeg læste i et tysk Mac tidsskrift.
> Men jeg har ikke lige tid til at rode det frem nu, - men du plejer jo at
> have ret med den slags!!

Det står ihvertfald helt klart i løbet af installeringen af 10.4, at man
selv bestemmer, om man vil sende sine personlige opl. til Apple sammen
med den hardware info, der automatisk går dertil via Softwareupdate, så
SU kan afgøre, hvilke pakker, der skal bruges ved en auto-update.

Så det eneste, Apple får at vide, er, hvilken processortype, maskinens
serienummer og hvilken systemversion, du har på maskinen, - medmindre du
altså selv vælger at give dem alle informationer fra din
installationsprofil.

Det er fx. også din maskines serienummer, der bruges, når du kontakter
Apple Support, men de kan fx. ikke se, hvilken software, du har på den -
ikke engang systemversion. - Jeg havde brug for dem for nylig i en helt
anden anledning (software til handicapbrug), og de kunne ikke se, at jeg
i det hele taget havde nogen Apple computere lige nu. - men det
skyldes, at den, der var reg., nu er solgt, så den 'nye' er nu reg hos
dem...

Egentlig synes jeg faktisk, det er en god idé, at ihvertfald serienummer
er reg. hos Apple. Det kan jo også være en dokumentation, hvis uheldet
er ude, og maskinen bliver stjålet, - så kan man altid dokumentere
overfor forsikringen, hvilken maskine, det drejer sig om...

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : kaddier

Dato : 03-11-06 18:33

Hej Erik Richard,

> [...]
> er ude, og maskinen bliver stjålet, - så kan man altid dokumentere
> overfor forsikringen, hvilken maskine, det drejer sig om...

ja, jeg har heller ikke noget i mod at være registreret og plejer også
at gøre det når jeg køber nyt. Det jeg ikke kan li´, er programmer der
uden min viden sender info jeg så ikke kender.

hilsen Per

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-11-06 18:44

Hej Per

kaddier wrote:

> ja, jeg har heller ikke noget i mod at være registreret og plejer også
> at gøre det når jeg køber nyt.

Samme her...

> Det jeg ikke kan li´, er programmer der uden
> min viden sender info jeg så ikke kender.

Jeg véd, det desværre vil blive mere og mere almindelig fremover. Det er
et led i bekæmpelse af den omsiggribende pirateri. - Selvom jeg tror, at
en bedre løsning vil være at nedsætte priserne på de efterhånden
hammer-dyre programpakker fra fx. MS og Adobe, som jo nok er dem, der er
flest piratkopier af i omløb.

Jeg forstår så ikke, hvorfor Qdea gør det på Synchronize! Pro. Det kan
nemlig ikke lade sig gøre at indtaste en piratkode i den. Koden logger
til dit navn i systemet og er genereret personligt hos Qdea....

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : kaddier

Dato : 06-11-06 09:27

Hej Erik Richard

> Jeg forstår så ikke, hvorfor Qdea gør det på Synchronize! Pro. Det kan
> nemlig ikke lade sig gøre at indtaste en piratkode i den. Koden logger
> til dit navn i systemet og er genereret personligt hos Qdea....

Jeg fik lige dokumenteret at de virkelig gør det. Programmet forsøger at
tage kontakt til noget der heder "wealth.icompute.com". Jeg googlede (er
det dansk?) på det og fandt bare et link:

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/14542

En user brokker sig, og siger bl.a.:

Just recently, however, I installed Little Snitch and learned that the
product was phoning home to a server named wealth.icompute.com each time
I used to to run a backup or synchronization. I consider this timing
extremely suspicious. If Qdea's aim is to keep track of who's using
their products, this connection could easily be made upon launch. The
fact that it waits until I have selected files to be copied makes it
seem as if the program is actually taking private information from my
computer.

I don't know if this is the case, but I'm not willing to trust Qdea any
further. As someone who has paid for three software licenses, I expect a
bit more in the way of scruples. Sorry, Qdea, but you've just
"protected" yourself out of receiving any further money from me

Hans infos stemmer desværre!
Hilsen Per

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-11-06 15:50

Hej Per

kaddier wrote:

> Jeg fik lige dokumenteret at de virkelig gør det. Programmet forsøger at
> tage kontakt til noget der heder "wealth.icompute.com". Jeg googlede (er
> det dansk?) på det og fandt bare et link:

http://wealth.icompute.com _er_ qdea. Jeg prøvede lige med forskellige
linkkombinationer og den her gik igennem direkte til Qdea.

> [...]
> bit more in the way of scruples. Sorry, Qdea, but you've just
> "protected" yourself out of receiving any further money from me

Jeg tror godt, jeg kan sige, at den ikke sender nogen form for private
informationer til Qdea. Grunden til, at den tilsyneladende først
registrerer/sender noget, når der vælges filer, er, at først i det
øjeblik, man gør det, 'overtræder' man licensaftalen, hvis programmet
ikke er registreret, og først i det øjeblik kan man så også sige, at
Qdea har brug for informationer om, at programmet aktivt bruges uden at
være registreret.

Det er i og for sig rigtig, at det for almindelige mennesker kan virke
mistænkeliggørende på registrerede brugere, men det er jo for at komme
pirateriet til livs.

Som det gøres her af Qdea, har jeg ikke noget imod det, men hvornår
bliver systemet udbygget, så det også tager andre informationer med sig,
- og så er det, at det pludselig bliver betænkelig!

OK, og så kommer jeg i tanker om, at der faktisk kan være en helt tredie
grund. For et par måneder siden vedtog Kongressen en lov om udvidet
adgang til kontrol og overvågning af - også privates - computere,
grundet den forhøjede terrorrisiko. Det kan måske være en af grundene
til det, da Qdea er leverandør til den amerikanske stat, og derved er
pålagt et helt andet registreringspåbud. - Men så burde det bare være
lavet sådan, at det ikke registrerer det, der 'går ud af landet'...

OK, jeg er ikke så sart, hvad det angår, da mine 'følsomme' data ligger
på en maskine, der slet ikke er og heller ikke vil blive koblet på nettet.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Morten Astrup Christ~

Dato : 01-11-06 16:02

Jeg bruger selv Little Snitch til at kontrollere hvilke programmer der må gå
på nettet og hvilke der ikke må. Og det virker ganske glimrende...

/morten

Fra : Ole Jensen

Dato : 01-11-06 19:59

Morten Astrup Christensen <FJERNastrup@FJERNgmail.com> wrote:

> Jeg bruger selv Little Snitch til at kontrollere hvilke programmer der må gå
> på nettet og hvilke der ikke må. Og det virker ganske glimrende...
>
> /morten

Jeg kan kun være ganske enig.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert

Fra : kaddier

Dato : 03-11-06 10:25

Hej Morten og Ole

> Jeg kan kun være ganske enig.

Det lyder jo godt - den er altså pengene værd?
Tager den alle programmer? Giver den besked når et program vil "på"? Kan
man på forhånd bestemme hvilke programmer der må gå på?

Tak og hilsen Per

Fra : Morten Astrup Christ~

Dato : 03-11-06 10:30

> Det lyder jo godt - den er altså pengene værd?
> Tager den alle programmer? Giver den besked når et program vil "på"? Kan
> man på forhånd bestemme hvilke programmer der må gå på?

Der må jeg svare ja til alle fire spørgsmål

/morten

Fra : kaddier

Dato : 03-11-06 18:33

Hej Morten Astrup,

> Der må jeg svare ja til alle fire spørgsmål

Det lyder jo godt nok, - så tror jrg jrg skal prøve den! Hvilken version
køre du med?
Tak for svar!
Hilsen Per

Fra : Morten Astrup Christ~

Dato : 05-11-06 19:07

> Det lyder jo godt nok, - så tror jrg jrg skal prøve den! Hvilken version
> køre du med?

Jeg kører med version 2.1.4b3...

Mvh Morten

Fra : kaddier

Dato : 06-11-06 09:08

> Jeg kører med version 2.1.4b3...

Du mener 1.2.4b3, den nyeste? Og den køre godt nok selv on det kun er en
beta? Man kan nemlig også downloade 1.2.3 på deres hjemmeside.
mvh Per

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-11-06 18:02

113@andersen.cc (kaddier) writes:

> informationer jeg ikke har styr på. Derud over har firmaet ikke
> informeret om dette.
> Er der nogen der kender en måde at forhinder dette på?

Den checker ikke om der er kommet en ny version?

Fra : kaddier

Dato : 03-11-06 10:25

> Den checker ikke om der er kommet en ny version?

Nej, ikke den aktuelle version jeg har, 5.0.2

hilsen Per