/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Airport expres...
Fra : Ingolf Olsson


Dato : 28-10-06 00:12

Jeg har lige anskaffet en Imac 17 og en Airport Express- (for at slippe
for alle
ledninger og kabler.)- I forvejen har jeg en ganske fin "Power
Macintosh G4 (AGP Graphics)"
som fungere udmærket, på netttet og jobs, i 9.2 og Mac Os X.3 - Den nye
Imac 17 skal stå
i et andet rum, med en tyk mur imellem.- Men afstanden, mellem de to
comp. er højest 3 meter.- AirportExpress skal kun bruges til at komme på
nettet med, uden ledninger og kabler-
Jeg har kabelnet, via TV stikket, som går ind lige ved siden af den nye
Imacs placering, men modemet befinder sig bag muren ved den gl. Agp
450.- Min net forbindelse står DKTV for.-
Mit spørgsmål er> Hvordan kommer jeg lettets og hurtigst på nettet, uden
at skulle købe
kabler og ledninger, for at få det til at virke ? -
AirportExpres virker OK- det lyser stabilt grønt-uanset hvor det
tilkobles....
Er det en mulighed at kopiere min net prefferencer fra gl. comp. over på
USB stick og overføre
på den nye Imac? - og hvor skal jeg placere dem, på Imac`en?...
Eller skal Airport sluttes til, tæt ved den nye Imac.?- eller modemet
ved den gl. Agp ?....
Skal hele pivtøjet tændes i begge rum....eller virker det uden... og
trådløst-?
Jeg er opmærksom på Ethernet....men går i sort, når ordet Router
nævnes....(aner ikke hvad der menes)
Jeg er amatør og har altid kunne finde ud af Mac....øhhh...lige indtil
nu....
Er glad for hjælpesvar...(uden for mange ledninger og kabler)
Jeg vil bare på nettet med den nye Imac og AirportExpress, to til tre
meter fra den anden mac.
Hilsen
Ingolf Olsson.





 
 
Martin Bredthauer (28-10-2006)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 28-10-06 01:04

Ingolf Olsson <ingolf@private.dk> wrote:

> Er glad for hjælpesvar...(uden for mange ledninger og kabler)
> Jeg vil bare på nettet med den nye Imac og AirportExpress, to til tre
> meter fra den anden mac.

Jeg forstår det sådan, at din gl. mac er tilsluttet med kabel til dit
modem?! Hvis det er rigtigt skal du tage kablet fra din gl. mac og
sættet til airport expressen i stedet for. Så skulle du kunne komme på
nettet med din nye iMac via ekspressen. (Problemet er bare at nu er din
gl. mac koblet fra nettet. Det kan bl.a. løses ved at købe et (brugt)
trådløs kort til din gl. mac.)

--
Mvh Martin
mailto://spam@talentmedia.dk | AIM://mbredthauer
Hvis det eneste værktøj man har er en hammer, ligner alle problemer søm!

Axel Hammerschmidt (28-10-2006)
Kommentar
Fra : Axel Hammerschmidt


Dato : 28-10-06 13:52

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Ingolf Olsson <ingolf@private.dk> wrote:
>
> > Er glad for hjælpesvar...(uden for mange ledninger og kabler)
> > Jeg vil bare på nettet med den nye Imac og AirportExpress, to til tre
> > meter fra den anden mac.
>
> Jeg forstår det sådan, at din gl. mac er tilsluttet med kabel til dit
> modem?! Hvis det er rigtigt skal du tage kablet fra din gl. mac og
> sættet til airport expressen i stedet for. Så skulle du kunne komme på
> nettet med din nye iMac via ekspressen.

Har en iMac indbygget trådløs? Ellers skal OP anskaffe et Airport kort
til sin iMac.

Kaj Christiansen (28-10-2006)
Kommentar
Fra : Kaj Christiansen


Dato : 28-10-06 14:43

Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

> Har en iMac indbygget trådløs? Ellers skal OP anskaffe et Airport kort
> til sin iMac.


De nyeste (intel- og måske G5-modellerne) har indbygget airport kort og
bluetooth.

Mvh.
Kaj.
--
Never mind the dog
-BEWARE OF OWNER!

For contact replace ofir with myrealbox and dk with com

Axel Hammerschmidt (28-10-2006)
Kommentar
Fra : Axel Hammerschmidt


Dato : 28-10-06 16:06

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:
>
> > Har en iMac indbygget trådløs? Ellers skal OP anskaffe et Airport kort
> > til sin iMac.
>
> De nyeste (intel- og måske G5-modellerne) har indbygget airport kort og
> bluetooth.

I så fald behøver OP bare bruge en hub eller switch lige efter sit modem
og tilslutte sin Airport Express til hub/switchen. Der kan være noget
med begrænsning i antal tildelte offentlige ip-adresser.

Martin Bredthauer (29-10-2006)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 29-10-06 08:50

Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

> I så fald behøver OP bare bruge en hub eller switch lige efter sit modem
> og tilslutte sin Airport Express til hub/switchen. Der kan være noget
> med begrænsning i antal tildelte offentlige ip-adresser.

Airport Express har indbygget router funktion med NAT, så der behøves
ingen router og NAT gør at man internt kan køre med flere ip-adresser
som oversættes til en fælles ip-adresse ud af huset.

--
Mvh Martin
mailto://spam@talentmedia.dk | AIM://mbredthauer
Hvis det eneste værktøj man har er en hammer, ligner alle problemer søm!

Henrik Münster (29-10-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 29-10-06 11:53

On 2006-10-29 08:50:01 +0100, spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) said:

> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:
>
>> I så fald behøver OP bare bruge en hub eller switch lige efter sit modem
>> og tilslutte sin Airport Express til hub/switchen. Der kan være noget
>> med begrænsning i antal tildelte offentlige ip-adresser.
>
> Airport Express har indbygget router funktion med NAT, så der behøves
> ingen router og NAT gør at man internt kan køre med flere ip-adresser
> som oversættes til en fælles ip-adresse ud af huset.

Ja, men AirPort Express har kun ét ethernetstik. Hvis det skal bruges
til at forbinde med kabelmodemmet, og det skal det jo i dette tilfælde,
så er der ikke noget stik tilbage at sætte en computer i. Så hjælper
den indbyggede router jo fedt! Netop til det brug, var en AirPort
Extreme (eller den ældre Snow White) noget bedre. De havde nemlig både
LAN- og WAN-stik.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg


Niels Jørgen Kruse (29-10-2006)
Kommentar
Fra : Niels Jørgen Kruse


Dato : 29-10-06 12:49

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> On 2006-10-29 08:50:01 +0100, spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) said:
>
> > Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:
> >
> >> I så fald behøver OP bare bruge en hub eller switch lige efter sit modem
> >> og tilslutte sin Airport Express til hub/switchen. Der kan være noget
> >> med begrænsning i antal tildelte offentlige ip-adresser.
> >
> > Airport Express har indbygget router funktion med NAT, så der behøves
> > ingen router og NAT gør at man internt kan køre med flere ip-adresser
> > som oversættes til en fælles ip-adresse ud af huset.
>
> Ja, men AirPort Express har kun ét ethernetstik. Hvis det skal bruges
> til at forbinde med kabelmodemmet, og det skal det jo i dette tilfælde,
> så er der ikke noget stik tilbage at sætte en computer i. Så hjælper
> den indbyggede router jo fedt! Netop til det brug, var en AirPort
> Extreme (eller den ældre Snow White) noget bedre. De havde nemlig både
> LAN- og WAN-stik.

Den oprindelige AirPort med kun et stik kunne godt route tilbage på
ethernet. Hvorfor skulle Express ikke kunne?

--
Mvh./Regards, Niels Jørgen Kruse, Vanløse, Denmark

Henrik Münster (29-10-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 29-10-06 16:37

On 2006-10-29 12:49:04 +0100, nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen
Kruse) said:

> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
>
>> On 2006-10-29 08:50:01 +0100, spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) said:
>>
>>> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:
>>>
>>>> I så fald behøver OP bare bruge en hub eller switch lige efter sit modem
>>>> og tilslutte sin Airport Express til hub/switchen. Der kan være noget
>>>> med begrænsning i antal tildelte offentlige ip-adresser.
>>>
>>> Airport Express har indbygget router funktion med NAT, så der behøves
>>> ingen router og NAT gør at man internt kan køre med flere ip-adresser
>>> som oversættes til en fælles ip-adresse ud af huset.
>>
>> Ja, men AirPort Express har kun ét ethernetstik. Hvis det skal bruges
>> til at forbinde med kabelmodemmet, og det skal det jo i dette tilfælde,
>> så er der ikke noget stik tilbage at sætte en computer i. Så hjælper
>> den indbyggede router jo fedt! Netop til det brug, var en AirPort
>> Extreme (eller den ældre Snow White) noget bedre. De havde nemlig både
>> LAN- og WAN-stik.

> Den oprindelige AirPort med kun et stik kunne godt route tilbage på
> ethernet. Hvorfor skulle Express ikke kunne?

Jo, men hvor skal internettet så komme fra? Det kommer jo fra
kabelmodemmet, og hvor vil du sætte det til, når stikket i AirPort
Express bruges til at route tilbage på ethernet?
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg


Niels Jørgen Kruse (29-10-2006)
Kommentar
Fra : Niels Jørgen Kruse


Dato : 29-10-06 15:46

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> On 2006-10-29 12:49:04 +0100, nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen
> Kruse) said:
>
> > Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> >
> >> On 2006-10-29 08:50:01 +0100, spam@talentmedia.dk (Martin Bredthauer) said:
> >>
> >>> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:
> >>>
> >>>> I så fald behøver OP bare bruge en hub eller switch lige efter sit modem
> >>>> og tilslutte sin Airport Express til hub/switchen. Der kan være noget
> >>>> med begrænsning i antal tildelte offentlige ip-adresser.
> >>>
> >>> Airport Express har indbygget router funktion med NAT, så der behøves
> >>> ingen router og NAT gør at man internt kan køre med flere ip-adresser
> >>> som oversættes til en fælles ip-adresse ud af huset.
> >>
> >> Ja, men AirPort Express har kun ét ethernetstik. Hvis det skal bruges
> >> til at forbinde med kabelmodemmet, og det skal det jo i dette tilfælde,
> >> så er der ikke noget stik tilbage at sætte en computer i. Så hjælper
> >> den indbyggede router jo fedt! Netop til det brug, var en AirPort
> >> Extreme (eller den ældre Snow White) noget bedre. De havde nemlig både
> >> LAN- og WAN-stik.
>
> > Den oprindelige AirPort med kun et stik kunne godt route tilbage på
> > ethernet. Hvorfor skulle Express ikke kunne?
>
> Jo, men hvor skal internettet så komme fra? Det kommer jo fra
> kabelmodemmet, og hvor vil du sætte det til, når stikket i AirPort
> Express bruges til at route tilbage på ethernet?

Som der tidligere i tråden blev nævnt, så ville man sætte en hub eller
switch mellem kabelmodem, AirPort Express og PM G4. Internettet kommer
via switch til AE, som router via switch til PM G4.

--
Mvh./Regards, Niels Jørgen Kruse, Vanløse, Denmark

Henrik Münster (29-10-2006)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 29-10-06 20:04

On 2006-10-29 15:46:08 +0100, nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen
Kruse) said:

> Som der tidligere i tråden blev nævnt, så ville man sætte en hub eller
> switch mellem kabelmodem, AirPort Express og PM G4. Internettet kommer
> via switch til AE, som router via switch til PM G4.

Aha, så den kan altså route tilbage gennem det samme kabel. Det vidste
jeg ikke.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster
Esbjerg


Niels Jørgen Kruse (29-10-2006)
Kommentar
Fra : Niels Jørgen Kruse


Dato : 29-10-06 19:55

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> On 2006-10-29 15:46:08 +0100, nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen
> Kruse) said:
>
> > Som der tidligere i tråden blev nævnt, så ville man sætte en hub eller
> > switch mellem kabelmodem, AirPort Express og PM G4. Internettet kommer
> > via switch til AE, som router via switch til PM G4.
>
> Aha, så den kan altså route tilbage gennem det samme kabel. Det vidste
> jeg ikke.

Den første AirPort kunne. Om det er nyttigt afhænger af hvad det er for
et "kabelmodem".

--
Mvh./Regards, Niels Jørgen Kruse, Vanløse, Denmark

Morten Reippuert Knu~ (29-10-2006)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 29-10-06 22:50

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> On 2006-10-29 15:46:08 +0100, nospam@ab-katrinedal.dk (Niels Jørgen
> Kruse) said:

> > Som der tidligere i tråden blev nævnt, så ville man sætte en hub eller
> > switch mellem kabelmodem, AirPort Express og PM G4. Internettet kommer
> > via switch til AE, som router via switch til PM G4.

> Aha, så den kan altså route tilbage gennem det samme kabel. Det vidste
> jeg ikke.

Det virker fint.

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

Merlin Works CR-3/2.5 & Campagnolo Chorus 2007.

Martin Bredthauer (29-10-2006)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 29-10-06 20:09

Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:

> Som der tidligere i tråden blev nævnt, så ville man sætte en hub eller
> switch mellem kabelmodem, AirPort Express og PM G4. Internettet kommer
> via switch til AE, som router via switch til PM G4.

Kan man få det til at virke? Hvordan kan den PM som tilsluttes switchen
vide hvilken router den skal kontakte? Der er jo to Airport Expressen og
Internetudbyderens på "den anden side" af kabelmodemet. I hvert fald vil
det da ikke virke med DHCP?

--
Mvh Martin
mailto://spam@talentmedia.dk | AIM://mbredthauer
Hvis det eneste værktøj man har er en hammer, ligner alle problemer søm!

Niels Jørgen Kruse (29-10-2006)
Kommentar
Fra : Niels Jørgen Kruse


Dato : 29-10-06 19:55

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Niels Jørgen Kruse <nospam@ab-katrinedal.dk> wrote:
>
> > Som der tidligere i tråden blev nævnt, så ville man sætte en hub eller
> > switch mellem kabelmodem, AirPort Express og PM G4. Internettet kommer
> > via switch til AE, som router via switch til PM G4.
>
> Kan man få det til at virke? Hvordan kan den PM som tilsluttes switchen
> vide hvilken router den skal kontakte? Der er jo to Airport Expressen og
> Internetudbyderens på "den anden side" af kabelmodemet. I hvert fald vil
> det da ikke virke med DHCP?

"Kabelmodem" kan jo være så meget forskelligt. Hvis Airporten forbinder
med PPPoE kan jeg ikke se noget problem. Hvis AirPorten starter først,
så burde DHCP heller ikke være noget problem, da PM kan få sine DHCP
oplysninger fra AirPorten.

--
Mvh./Regards, Niels Jørgen Kruse, Vanløse, Denmark

Thorbjørn Ravn Ander~ (29-10-2006)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 29-10-06 14:43

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:

> Ja, men AirPort Express har kun ét ethernetstik. Hvis det skal bruges
> til at forbinde med kabelmodemmet, og det skal det jo i dette
> tilfælde, så er der ikke noget stik tilbage at sætte en computer i. Så

Jeg er enig. Det er faktisk hovedgrunden til at jeg ikke bruger den
primært. Et ekstra ethernetstik havde været perfekt til mig.

Jeg synes dog at designet er perfekt - den skæmmer jo ikke øjet.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "... plus ... Tubular Bells!"

Martin Bredthauer (29-10-2006)
Kommentar
Fra : Martin Bredthauer


Dato : 29-10-06 20:09

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Ja, men AirPort Express har kun ét ethernetstik.

Men den har en router, hvilket jo er ganske brugbart hvis man har flere
_trådløse_ klienter. (Hvilket jo også var mit bud på en løsning: Pil
PowerMac'en af modemmet og gør den trådløs.)



--
Mvh Martin
mailto://spam@talentmedia.dk | AIM://mbredthauer
Hvis det eneste værktøj man har er en hammer, ligner alle problemer søm!

Ingolf Olsson (28-10-2006)
Kommentar
Fra : Ingolf Olsson


Dato : 28-10-06 17:05

Tak for svar-
Prøver tingene af imorgen.
Hilsen Ingolf

Martin Bredthauer wrote:

> Ingolf Olsson <ingolf@private.dk> wrote:
>
> > Er glad for hjælpesvar...(uden for mange ledninger og kabler)
> > Jeg vil bare på nettet med den nye Imac og AirportExpress, to til tre
> > meter fra den anden mac.
>
> Jeg forstår det sådan, at din gl. mac er tilsluttet med kabel til dit
> modem?! Hvis det er rigtigt skal du tage kablet fra din gl. mac og
> sættet til airport expressen i stedet for. Så skulle du kunne komme på
> nettet med din nye iMac via ekspressen. (Problemet er bare at nu er din
> gl. mac koblet fra nettet. Det kan bl.a. løses ved at købe et (brugt)
> trådløs kort til din gl. mac.)
>
> --
> Mvh Martin
> mailto://spam@talentmedia.dk | AIM://mbredthauer
> Hvis det eneste værktøj man har er en hammer, ligner alle problemer søm!


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408895
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste