Mac uden støj??
Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 22-10-06 12:09

Min G4 Quicksilver 2002 (933MHz) larmer. Det er både strømforsyningen og
harddiskene. Det er vist osse en af de maskiner, som er berygtet for at
larme. Muligvis findes der et kit fra Apple, der kan gøre den mere stille,
men jeg har ikke lyst til at bruge flere penge på den.

Hvis jeg nu skulle skifte til en nyere model ­ IKKE bærbar ­ og den skal
være stille, hvad kan så anbefales? Jeg er umiddelbart IKKE interesseret i
lampen eller iMac, da jeg finder udvidelsesmulighederne for ringe.

Hvor meget eller lidt larmer en G5?

Skal kunne køre FinalCut Pro og Aperture samt Adobe CS. Jeg har det med at
få lyst til mere RAM og større HD og bedre grafikkort når jeg har haft en
Mac i et stykke tid...

Mit mål er at have éen Mac hjemme, som kan bruges til alt, og så en lille
bærbar til at tage med ud, hvor den skal være så lille og transportabel som
muligt. Dvs. 12/13".

mvh. Mikael Kern

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 22-10-06 13:46

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Hvis jeg nu skulle skifte til en nyere model – IKKE bærbar – og den skal
> være stille, hvad kan så anbefales?

Mac Mini, ingen tvivl om det. Du vilel kunen have den stående ved siden
af din seng uden at den kunne holde dig vågen.

--
regards , Peter B. P. - http://titancity.com/blog
http://markedspartiet.dk

Fra : Jon

Dato : 22-10-06 13:51

Peter Bjørn Perlsø <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

> Mac Mini, ingen tvivl om det. Du vilel kunen have den stående ved siden
> af din seng uden at den kunne holde dig vågen.

Men den er jo ikke særlig utvidbar...

Nye Intel-baserte Mac Pro skal ifølge rapportene være meget støysvak.
Etter min oppfatning er også Power Mac G5 meget stille til å være en
tower-modell, så lenge den ikke belastes så sterkt at alle vifter går
for fullt, men det skal også en god del til. Merk at enkelte high-end
grafikkort med egne vifter kan ødelegge dette bildet, men sist jeg
sjekket gjaldt det ikke for de som kommmer standard med maskinen, kun
optionals.
--
/Jon
Mail: echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Franz Berliner

Dato : 22-10-06 16:33

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> Hvor meget eller lidt larmer en G5?

Jeg havde en G5 som jeg synes larmede for meget. Mit mål var at jeg
skulle kunne holde ud at sidde og lave lyd og have maskinen i samme rum
- det larmede den for meget til. Løsningen blev at bore et hul i væggen
og proppe Mac'en ind i et andet rum.

En G5 virker ganske støgsvag i et kontormiljø, men larmer en del mere
end selv ret billige Dell maskiner hvis der er stille der hvor den
bruges.

Jeg ved ikke om det er blevet bedre med de nye modeller. Min var en
single processor 1,8 ghz Powermac G5.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 22-10-06 17:18

Ja, det er sådan noget jeg tænker på. Nye Pcere er ofte meget stille, men
hvad med G5erne? Hvor meget forskel er der på de ældre og de nye modeller?

mvh. Mikael Kern

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-10-06 19:03

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:
> Ja, det er sådan noget jeg tænker på. Nye Pcere er ofte meget stille, men
> hvad med G5erne? Hvor meget forskel er der på de ældre og de nye modeller?

Der er som udgangspunkt mere stille end selv de passivt kølede G4'ere.
Frem for alt er lyden anderledes og mindre inerverende. Min 1.
generation G5 er ikke længere så stille som da jeg fik den. Jeg har
haft skilt den ad, renset og gennemgående alle blæsere: synderen er de
to små blæsere i PSU'en som åbenbart ikke holder sig støjsvage nær så
længe som de øvrige blæsere. Blæserene i PSU'en kører iøvrigt ved
konstant hastighed, imodsætning til de øvrige.

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 23-10-06 10:01

> synderen er de
> to små blæsere i PSU'en som åbenbart ikke holder sig støjsvage nær så
> længe som de øvrige blæsere. Blæserene i PSU'en kører iøvrigt ved
> konstant hastighed, imodsætning til de øvrige.

Gad vide om man kan skifte blæserne i PSU ud? Eller skifte PSU til en mere
støjsvag model? Eller få blæserne til at køre efter behov i stedet for 100%
hele tiden...

mvh. Mikael Kern

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-10-06 17:32

> Gad vide om man kan skifte blæserne i PSU ud?

Det kan man sagtens, hvis man gider.

> Eller skifte PSU til en mere
> støjsvag model?

PSU'en er alt andet end en standart model.

> Eller få blæserne til at køre efter behov i stedet for 100%
> hele tiden...

Det vil være et større indgreb som jeg ikke umidelbart vil anbefale.

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 27-10-06 12:37

> Det kan man sagtens, hvis man gider.

Er der nogen her som har prøvet? Eller som ved hvilken størrelse/type der
bruges?

Skal der bruges andet end almindelige skruetrækkere og fingersnilde?

mvh. Mikael Kern