Lydoptagelse og -redigering
Fra : Brian S

Dato : 18-10-06 21:24

Jeg er på jagt efter et simpelt program, som skal kunne følgende:

Optage lyd fra ekstern mikrofon - kun tale.
Jeg vil have mulighed for at klippe "æh" og "øh" ud.
Der skal være mulighed for et ekstra spor, så jeg kan blande musik og
tale - dvs. fade ind og ud i musikken.
Det skal kunne gemme i mp3-format.
Det må gerne koste penge.
Det skal kunne køre på Tiger.

Jeg har haft lejlighed til at prøve Logic Express, men jeg synes, det
er for indviklet.
Findes der et mere simpelt program?

På forhånd tak!

Brian

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-10-06 21:41

Brian S <brian_skryder@yahoo.dk> wrote:
> [...]

> Jeg vil have mulighed for at klippe "æh" og "øh" ud.
> Der skal være mulighed for et ekstra spor, så jeg kan blande musik og

Du har kigget på Apples Garageband som kommer med iLife pakken?

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 18-10-06 21:53

> [...]

> Det må gerne koste penge.
> Det skal kunne køre på Tiger.
>
> Jeg har haft lejlighed til at prøve Logic Express, men jeg synes, det

Hvis du skal bruge mere end et spor så er Garageband et bud... Det er
lillebror'eren til Logic Express. Jeg synes det er simpelt og nemt men
alt er jo' heller ikke ens, nu bruger jeg selv Logic Pro så... Men prøv
Garageband... Det følger med alle nye computere da det er en del af
iLife pakken.

--
Mvh Nicolai Brandt

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-10-06 01:18

Hej Brian

Audacity kan nøjagtig det, du har brug for - inkl. add-a-track med 1005s
synkronisering.

Det vil sige, du kan optage 2-kanals musik - stereo - og lægge en tredie
kanal på med tale, og du bestemmer selv, hvor og hvornår der skal fades
ind og ud.... - Husk blot også at downloade LameLib, hvis den ikke er
med i pakken nu. <http://audacity.sourceforge.net/> Kig også under
'Other Downloads'.

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : tom

Dato : 19-10-06 22:47

On 2006-10-18 22:23:47 +0200, "Brian S" <brian_skryder@yahoo.dk> said:

> [...]
> Det må gerne koste penge.
> Det skal kunne køre på Tiger.
>
> Jeg har haft lejlighed til at prøve Logic Express, men jeg synes, det

Der findes masser..
søg på recording aiff/wav mp3 osx..
Mener at alt fra audicity til meget mere kan hvad du vil.
Kan du finde TC spark LE ( eller sådan noget lignende) findes det i en
gratis version.. der kan opgraderes til at fungere med 10.4
Det er ret godt..
Men det bliver hurtigt kompliceret..

I forhold til at kunne gemme i mp3 kan du komme ud i problemer, i
forhold til at det kræver licens for at kunne gemme i mp3..
derfor søg efter et let "..optage audio og klippe" program... og en
gratis aiff/wav til mp3 converter..

Hvis du har mulighed for at låne logic xpress permanent, kan du lave
din autoload om til KUN at have to spor.. og så ellers optage på dem..
Rutinen er så..
optag..
zoom ud ( meget) ( i begge retninger)
hør hva der sker..
hver gang der er et øh
højreklik, find værktøj der kan delete noget highlight et øh.. etc..backspace..
( så kan det ikke være mere simpelt..)
save as mp3..

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 20-10-06 23:41

tom <spam@bam.dk> wrote:

> [...]
> forhold til at det kræver licens for at kunne gemme i mp3..
> derfor søg efter et let "..optage audio og klippe" program... og en

Ellers kan man bruge iTunes til at konvertere fra aiff til mp3.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : tom

Dato : 21-10-06 02:17

On 2006-10-21 00:41:08 +0200, slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk
(Thorkil Olesen) said:

> Ellers kan man bruge iTunes til at konvertere fra aiff til mp3.

ikke mere, nu laver den mp4..
men kan du finde en gammel version, er det muligt..

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-10-06 07:45

tom <spam@bam.dk> wrote:

> ikke mere, nu laver den mp4..
> men kan du finde en gammel version, er det muligt..

selvølgelig kan iTunes stadig konvertere til mp3.

Fra : tom

Dato : 21-10-06 11:25

On 2006-10-21 08:45:03 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> selvølgelig kan iTunes stadig konvertere til mp3.

Blot lige så jeg også kan finde ud af det..
højreklik, skriver konverter til aac...
... ah..
Med mindre at indstillingen er importer vha mp3... ( avanceret)
efterfølgende er det så muligt at konvertere sd2 og andet ( wav og aiff
) til mp3
default er aac..
så, jo du har ret morten....