Acer fladskærme og Mac
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-10-06 20:41

Nogen, der har erfaringer med Acers nye generation af fladskærme og Mac
- især på OS X?

Jeg har fået kig på en helt ny model med 1920x1200dpis opl. til en så
lav pris som 5725kr.. Det er denne: "Acer AL2416Ws 24" LCD-skærm S-PVA
panel". <http://midtdata.dk/asp/index1024.asp?&>. Bl.a. contrast 1000:1
og brilliance 500cd/m²

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-10-06 21:08

Erik Richard Sørensen skrev:

> Jeg har fået kig på en helt ny model med 1920x1200dpis opl. til
> en så lav pris som 5725kr.. Det er denne: "Acer AL2416Ws 24"
> [...]

Er du helt sikker på, at den har S-PVA-panel? Ifølge prad.de, som jeg
ofte tror mere på end forhandlerne, så har den kun et PVA-panel og kun
analog-indgang (d-sub), hvilket undrer mig meget, men det står der på:
<http://www.prad.de/guide/ausstattung_auswahl.html>.
Hvis du vælger 'Acer' under 'Hersteller', '= 24 Zoll (inch)' under
'Bildschirmdiagonale:' og klikker på knappen 'Monitore finden', så burde
du få den frem. Jeg kan desværre ikke give dig et mere direkte link.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-10-06 22:06

Hej Thomas

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> Hvis du vælger 'Acer' under 'Hersteller', '= 24 Zoll (inch)' under
> 'Bildschirmdiagonale:' og klikker på knappen 'Monitore finden', så burde

På MidtDatas hjemmeside er der en tilgængelig PDF fil fra Acer. Det er
derfra, data til MDs egne opl. er taget, så ja, iflg. den er det er
S-PVA panel.

Det er korrekt, der kun er VGA på 2416W, men nummeret større "Acer
AL2423W / 24" TFT / 1000:1 / 6 ms" har både VGA + DVI (til 6320kr.). -
Men hvad det angår, betyder det nok ikke det store i mit tilfælde, da
jeg jo qua mit syn - eller mangel på samme - vil sidde og redigere
video, hvor accelerationshastigheden virkelig betyder noget....

> Jeg kan desværre ikke give dig et mere direkte link.

Jeg tænkte også mere på, hvordan den er i brug sammen med både OS 9.x og
X. - Jeg tror dog ikke, der er problemer på OS 9.x, da den jo bare kan
profileres via ColorSync. - De tekniske ting er for min del, som jeg
gerne vil ha' dem. - Jeg kender selv kun deres små 15" dels i bærbare,
dels fra forskellige tests, jeg har fået lov at lave rundt om i div.
forretninger.... 15" skærmene er fremragende! - Jeg har aftalt med dem,
at de har reserveret den til mig, så jeg tager ned og kigger på den i
morgen eftermiddag. - Ingen købetvang! Jeg synes, det er flot af dem, -
det var ham selv, der tilbød det, da jeg forklarede, at jeg var
svagtseende, så han forstod godt, at både lys og kontrast var af
væsentlig betydning...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-10-06 21:34

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Jeg tænkte også mere på, hvordan den er i brug sammen med både OS 9.x og
> X. - Jeg tror dog ikke, der er problemer på OS 9.x, da den jo bare kan
> profileres via ColorSync.

Du skal sikre dig at din Mac OS 9 grafikkort driver kan håndtere
skærmens native opløsning, dte kunne jeg snildt forstille mig kan være
et problem.

Merlin Works CR-3/2.5 & Capagnolo Chorus 2007.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-10-06 19:27

Erik Richard Sørensen skrev:

> På MidtDatas hjemmeside er der en tilgængelig PDF fil fra Acer.
> Det er derfra, data til MDs egne opl. er taget, så ja, iflg. den
> er det er S-PVA panel.

Ok. Så har Acer muligvis lavet en nyere udgave med et S-PVA-panel.
Sikkert det samme panel, som Dell har valgt at proppe i deres
2407WFP, vil jeg gætte på, hvor 2405WFP som jeg har, kører med
et ældre PVA, som så formentlig igen er det samme som i 24" Acer
AL2416Ws-skærmen på Prad.de.

> [...]
> mit tilfælde, da jeg jo qua mit syn - eller mangel på samme -
> vil sidde og redigere video, hvor accelerationshastigheden

Jeg kunne ikke drømme om at købe en fladskærm kun med VGA-stik
og da slet ikke, hvis jeg var svagsynet, for billedet bliver mere
uldent, uanset hvor godt et grafikkort du sætter bag, hvorimod det
vil stå knivskarpt med DVI, hvis man da ellers kører skærmen i dens
anbefalede opløsning selvfølgelig.

Et 6 ms S-PVA-panel vil næppe give problemer med slør/trailing i
selv de vildeste actionscener, er jeg ret overbevist om.
Derimod kan du risikere at opleve noget der ligner (ghosting),
hvis du trækker så høj en opløsning på en fladskærm via en analog
forbindelse til grafikkort.

> Jeg tænkte også mere på, hvordan den er i brug sammen med både
> OS 9.x og X. - Jeg tror dog ikke, der er problemer på OS 9.x, da
> den jo bare kan profileres via ColorSync.

Det kan den sikkert også i OS X. OS X har jo da i hvert tilfælde
sit eget kalibrerings- og profileringshalløj indbygget, som jeg
dog ikke har den vilde erfaring i, da jeg foretrækker at bruge
min Eye One 2.

Ja, det er en fin service.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-10-06 21:32

> [...]
> uldent, uanset hvor godt et grafikkort du sætter bag, hvorimod det
> vil stå knivskarpt med DVI, hvis man da ellers kører skærmen i dens

Jeg tror ikke Erik kan bruge skærmens native opløsning til noget; han
er utvivlsom bedre stillet med en stor CRT han kan køre i en noget
lavere opløsning.

Merlin Works CR-3/2.5 & Capagnolo Chorus 2007.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-10-06 21:55

Hej Thomas

Thomas G. Madsen wrote:

> [...]
> 2407WFP, vil jeg gætte på, hvor 2405WFP som jeg har, kører med
> et ældre PVA, som så formentlig igen er det samme som i 24" Acer

Hm, det her er lidt tricky... På kassen står der "Acer AL2416W" som
modelnr., Produk ID er "ACER AL-2416W s".

Via stregkoden gik han ind på en eller anden base, vhor der klart stod
"S-PVA display".

> [...]
> uldent, uanset hvor godt et grafikkort du sætter bag, hvorimod det
> vil stå knivskarpt med DVI, hvis man da ellers kører skærmen i dens

Aha! Nu har jeg læst 'user's guide' igennem. Der er rent faktisk både
VGA og DVI-D tilslutning på den. DVI opnås med et specielt kabel, der er
'optional' - altså ekstraudstyr. I guiden står der, at når man sætter
DVI kablet til istedet for, ændres elektronikken hagved til DVI.

Desuden er der _3_ prædefinerede opløsninger som standard -
1280x800@60/75hz*), 1600x1000@60/75hz og 1920x1200@60hz. Desuden kan den
skifte til alm. 4x3 format på 1600x1200@75hz - alle valgfrit tusinder
eller millioner af farver.

Jeg har ikke prøvet alle indstillinger, men de fleste af de andre
valgmuligheder skærer noget af siderne. - Et enkelt 1680x1060 skærer
også en anelse i top og bund.

*) Da vi satte den til, startede den automatisk op i den opløsning. Og
ved en hurtig kontrol, viser det sig også, at der rent faktisk er en
driver udvidelse selv i OS X 10.3.9, som jeg pt. kører med. ColorSync
reg. skærmen med modelnr./produkt ID.

Det står på i alt ca. 30 sprog, og jeg har kigget i flere af dem, jeg
kan læse, og der står det samme.

> [...]
> Derimod kan du risikere at opleve noget der ligner (ghosting),
> hvis du trækker så høj en opløsning på en fladskærm via en analog

Den er ihvertfald hurtig. - Jeg - eller min kammerat - har ikke
bemærket noget med ghosting, og trailing er der intet af. Derimod er der
en smule 'slickering', når ZoomView er aktiv med en forstørrelse på 4x,
men det er stadig kun en minimal brøkdel af, hvad CloseView giver på
klassiske systemer.

Det skal så nok også lige siges, at på den her QuickSilver Dual 1,8ghz
har jeg et NVidea GForce2MX grafikkort. - Jeg er spændt på at se den på
min Dual G4/1,4ghz med et Radeon 8500.

> [...]
> sit eget kalibrerings- og profileringshalløj indbygget, som jeg
> dog ikke har den vilde erfaring i, da jeg foretrækker at bruge

Jeg har prøvet at skifte mellem forskellige af ColorSyncs standard
profiler. Den står helt klart bedst i Acers egen eller i 'sRGB IEC61966-2.1'

> Ja, det er en fin service.

Den får de under ingen omstændigheder tilbage.! - Jeg hentede den
selv, men fik så en af mine venner til at komme og hjælpe mig med at
sætte det op. - Der skulle bl.a. flyttes en CRT på godt 30kb, og den kan
jeg desværre ikke længere flytte selv. - Han er lidt halvprof, og han
mente, at han ikke endnu har set noget bedre i den prisklasse.

så alt i alt ser det ud til, at det er en god skærm til en særdeles
fornuftig pris.

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 11-10-06 20:46

> [...]
>
> Jeg har fået kig på en helt ny model med 1920x1200dpis opl. til en så
> lav pris som 5725kr.. Det er denne: "Acer AL2416Ws 24" LCD-skærm S-PVA

Imponerende specs, og pris. Men hvad med opdateringstiden for en
individuel pixel? Forhåbentlig er den 8 ms eller lavere?

500 candela/M^2 betyder dog at den kommer til at æde en del strøm. Nok i
nærheden af 100 watt!

Iøvrigt er dit link dødt.

--
regards , Peter B. P. - http://titancity.com/blog - macplanet.dk
"The politicians don't just want your money. They want your soul. They

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-10-06 22:29

Peter Bjørn Perlsø wrote:

> Imponerende specs, og pris. Men hvad med opdateringstiden for en
> individuel pixel? Forhåbentlig er den 8 ms eller lavere?

Pixel er 0,29 og opd. frekv. er 6ms.

> 500 candela/M^2 betyder dog at den kommer til at æde en del strøm. Nok i
> nærheden af 100 watt!

Typical effect: 70w - max effect 110w - så ja, det er en del, men
alligevel stadig mindre end min 21" CRT, der bruger 140w _hele_ tiden.

> Iøvrigt er dit link dødt.

Ikke her. - Du kommer ind på MidtDatas forside, og så skal du klikke på
'Hardware' -> 'Skærme' -> '24"', så kommer den op som en af de første.

Men som du kan se af mit svar til Thomas G., så har jeg købt, og den er
aldeles fremragende! - Jeg overvejede jo også en Samsung 215TW
pivotskærm. Den så jeg i butikken, men den her er klart bedre i
billedet, - både i opl. og lysstyrke. 215TW har lysstyrke på 300 cd/m2.
- Konstrast er den samme 1000:1 og pixel på 215TW er 0,272.

Og efter at have kørt med den nu i små 6 timer, er jeg endda ovenud
tilfreds! - Så den kan klart anbefales som et alternativ til både
Samsung, Dell og HP i samme prisgruppe - 5.500-6.500.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-10-06 22:39

> Ikke her. - Du kommer ind på MidtDatas forside, og så skal du klikke på
> 'Hardware' -> 'Skærme' -> '24"', så kommer den op som en af de første.

du har en cookie...

Merlin Works CR-3/2.5 & Capagnolo Chorus 2007.