OS X (10.3.9) - fryser under boot
Fra : Frans Meyer

Dato : 04-10-06 21:24

Hej!

Jeg sidder hos en ven - der har en OS X (10.3.9).
(Han har tilkaldt mig som nørd - hvilket han ikke selv er.... Men jeg har
kun en light indsigt i MAC's - )

Efter at han kørte en system update idag - hænger den under boot.
Jeg har fundet ud af at boot med shift - så den kommer op i Safe Mode. Det
går fint.
Men hvad så - hvordan finder jeg fejlen? - Jeg har været inde og køre en
system update, så nu mangler der ikke flere updates.

Men den hænger stadig i indlogning vindue (frit oversat fra Svensk). Først
hang den i "PrintServices" - men den mappe har jeg nu lagt på desktoppen -
så dén ikke køres.

Jeg har kigge mig omkring på nettet - og fandt OnyX - som jeg så har prøvet,
det har speedet den op - men den hænger stadig....
Og har kigget dette igennem - http://mac.unimaas.nl/macosx/macosx_tips.html
dog uden at finde løsningen.

Kan man rulle baglæns i system install (som i windows) !?
Eller er der andre fif?

vh
Frans

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-10-06 23:21

On 2006-10-04 22:24:17 +0200, "Frans Meyer" <fm@meyer__.dk> said:

> Jeg sidder hos en ven - der har en OS X (10.3.9).
> (Han har tilkaldt mig som nørd - hvilket han ikke selv er.... Men jeg
> har kun en light indsigt i MAC's -)

Det kan vi se, når du skriver Mac med store bogstaver En MAC er en
adresse på netkort.

> [...]
>
> Men den hænger stadig i indlogning vindue (frit oversat fra Svensk).
> Først hang den i "PrintServices" - men den mappe har jeg nu lagt på

Jeg er heller ikke den største ekspert, men jeg tror ikke, det er godt
at rode rundt i styresystemet og flytte filer rundt. Det kan Windows da
vist heller ikke lide.

> Jeg har kigge mig omkring på nettet - og fandt OnyX - som jeg så har
> prøvet, det har speedet den op - men den hænger stadig....

Onyx sletter bare nogle cache-filer og retter tilladelser. Det er fint
nok, men det kan ikke klare alvorlige problemer.

> Og har kigget dette igennem -
> http://mac.unimaas.nl/macosx/macosx_tips.html dog uden at finde
> løsningen.
>
> Kan man rulle baglæns i system install (som i windows) !?

Nej.

> Eller er der andre fif?

Man kan altid tage sin DVD (eller cd) med Mac OS X, boote fra den og
installere oveni. Det sletter ikke nogen programmer eller dokumenter,
hvis man bare opdaterer og lader være med at slette (formatere)
harddisken. Det kan man vælge, når man sætter installationsprogrammet i
gang. Det løser som regel alle problemer. Det er dog uheldigt, at
maskinen hænger under opstart. Det plejer de altså ikke at gøre.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster