batterilevetid?
Fra : Erling Hansen

Dato : 02-10-06 09:59

Da jeg fik min iBook for omkring 2 år siden, fik jeg mange gode råd om,
hvordan jeg kunne spare på batteriet. Sagen er, at den som regel står
fast installeret på mit skrivebord, og kun bliver trukket ud til
batteridrift 1-2 gange om ugen.
Kan det passe, at batteriet nu er nede på ca 50 minutter ved ikke særlig
strømkrævende brug? Skulle jeg have taget batteriet ud og kun sat det
i, når jeg virkelig skulle bruge iBook'en i marken?
Mvh
Erling

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 02-10-06 11:02

Erling Hansen <email@domain.com> wrote:

> [...]
> strømkrævende brug? Skulle jeg have taget batteriet ud og kun sat det
> i, når jeg virkelig skulle bruge iBook'en i marken?

Det ville nok have været en god ide.

Fra : Jon

Dato : 02-10-06 11:18

> Det ville nok have været en god ide.

Såvidt jeg vet er det antall ladesykluser som utgjør den største faktor
i regnestykket for denne type batterier, ikke bruksmåten i og for seg.
Det sies at etter ca 500 sykluser må man regne med at batteriet er
kaputt. Mitt er nå på ca 75% kapasitet etter omkring 255 ladninger.

Du kan evt. laste ned widget'en "coconutbattery" og holde øye med det
selv (krever Tiger og Dashboard for at widgets skal fungere).
--
/Jon
Mail: echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Erling Hansen

Dato : 02-10-06 12:44

Jon <see_signature@mac.com.invalid> wrote:

> [...]
>
> Du kan evt. laste ned widget'en "coconutbattery" og holde øye med det
> selv (krever Tiger og Dashboard for at widgets skal fungere).

Jamen, så er det måske ikke helt ved siden af, for jeg har selvfølgelig
også en del gange sat mig og har tændt for 'dyret', og så bagefter
opdaget, at der ikke var tændt for strømforsyningen. Men et nyt batteri
står snart og banker på.

Så det andet spørgsmål: Er der stor kvalitetsforskel på de batterier man
kan købe på tyske eBay til det halve af, hvad apple forlanger?
Mvh
Erling

Fra : Jon

Dato : 02-10-06 14:42

> [...]

> også en del gange sat mig og har tændt for 'dyret', og så bagefter
> opdaget, at der ikke var tændt for strømforsyningen. Men et nyt batteri

HAr du sjekket om du har krav på nytt batteri pga brannfaren i de gamle?
<https://support.apple.com/ibook_powerbook/batteryexchange/>

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-10-06 18:59

On 2006-10-02 12:17:37 +0200, see_signature@mac.com.invalid (Jon) said:

> [...]

Mit originale batteri til min TiBook holdt ca. 2 år. Det er vel ikke
helt urimeligt. Det gik pludselig ret hurtigt ned ad bakke for det.
Måske er det også sket for dit. Det er da muligt, det kan hjælpe at
tage batteriet ud. Jeg synes bare, man hører så meget lidt modstridende
oplysninger om batterier, og egentlig tvivler jeg lidt på, om det
hjælper så meget, at det er besværet værd. Batterier har vist heller
ikke godt af ikke at blive brugt. Mig bekendt er de nye typer ikke så
følsomme, så jeg lade bare min computer være sluttet til opladeren, når
jeg bruger den, så batteriet altid er opladt og klar til brug. Når jeg
ikke bruger computeren, tager jeg opladeren fra.

> [...]
> Det sies at etter ca 500 sykluser må man regne med at batteriet er
> kaputt. Mitt er nå på ca 75% kapasitet etter omkring 255 ladninger.

Mit er på 100% efter 487 opladninger og næsten to år. Det er faktisk på
mere end 100%, da CoconutBattery opgiver det til 3748 mAh mod 3600
oprindeligt. Enten er der noget galt med CoconutBattery, eller også er
det et rigtig godt batteri. Det er også det bedste fra OWC, og jeg tror
faktisk, jeg kunne finde på at købe et af deres batterier, næste gang
det bliver aktuelt. Man sparer jo ikke penge på det, men de fås med
større kapacitet end originalt, og mit har virket upåklageligt.

> Du kan evt. laste ned widget'en "coconutbattery" og holde øye med det
> selv (krever Tiger og Dashboard for at widgets skal fungere).

Jeg vil nu anbefale selve programmet CoonutBattery, der giver nogle
flere oplysninger.

<http://www.coconut-flavour.com/>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jon

Dato : 02-10-06 19:08

> Mit originale batteri til min TiBook holdt ca. 2 år. Det er vel ikke
> helt urimeligt. Det gik pludselig ret hurtigt ned ad bakke for det.
> Måske er det også sket for dit.

Dette skjedde meg også. Når det først raser, så går det hurtig.

> Det er da muligt, det kan hjælpe at
> tage batteriet ud. Jeg synes bare, man hører så meget lidt modstridende
> oplysninger om batterier, og egentlig tvivler jeg lidt på, om det
> hjælper så meget, at det er besværet værd.

Det tviler jeg også på.

> [...]
> jeg bruger den, så batteriet altid er opladt og klar til brug. Når jeg
> ikke bruger computeren, tager jeg opladeren fra.

Jeg støtter alt du sier!

Fra : Erling Hansen

Dato : 02-10-06 19:37

> [...]
> større kapacitet end originalt, og mit har virket upåklageligt.

> Jeg vil nu anbefale selve programmet CoonutBattery, der giver nogle

Jeg giver dig ret m.h.t. komfortabiliteten - så jeg har ikke til hensigt
at ændre mine sædvaner væsentligt. Desværre duer CoconutBattery ikke
til 10.3.9 - der er godt nok henvisning til en ældre udgave, men den
virker ikke, selv om jeg godt nok får den downloaded uden kvaler.
Nu vil jeg så se at få bestilt et batteri hjem, for det kan da vist gå
ret hurtigt ned ad bakke. Mine tidlige julimorgener på altanen fungerede
glimrende i 3-4 timer.
Erling

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-10-06 21:46

On 2006-10-02 20:37:15 +0200, email@domain.com (Erling Hansen) said:

> [...]
> Nu vil jeg så se at få bestilt et batteri hjem, for det kan da vist gå
> ret hurtigt ned ad bakke. Mine tidlige julimorgener på altanen fungerede

Du kan også bruge terminalen:

<http://www.macworld.com/2005/06/secrets/julyosxhints/index1.php>

Man kan også få en pæn brugerflade:

<http://www.di.unipi.it/~marcod/Tools/MacBatteryTool/index.html>
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erling Hansen

Dato : 03-10-06 15:30

> Du kan også bruge terminalen:
>
> <http://www.macworld.com/2005/06/secrets/julyosxhints/index1.php>
>
> Man kan også få en pæn brugerflade:
>
> <http://www.di.unipi.it/~marcod/Tools/MacBatteryTool/index.html>

På eBay.de kan man få en ny akku til iBook'en for rundt regnet 700 kr.
incl forsendelse. Hvor køber man mest fordelagtigt en akku herhjemme?
Jeg mener til min skræk at kunne huske priser på 13-1400 kr. hos
officeline.
Mvh
Erling

Fra : Erling Hansen

Dato : 04-10-06 03:54

> Du kan også bruge terminalen:
>
> <http://www.macworld.com/2005/06/secrets/julyosxhints/index1.php>
>
> Man kan også få en pæn brugerflade:
>
> <http://www.di.unipi.it/~marcod/Tools/MacBatteryTool/index.html>

Det ser meget godt ud - men jeg kan ikke finde den lodrette streg, når
jeg skal skrive formlen ind på terminalen. Hvor gemmer det lille skarn
sig dog i mit tastatur?
Mvh
Erling

Fra : Jon

Dato : 04-10-06 07:29

Erling Hansen <email@domain.com> wrote:

> jeg kan ikke finde den lodrette streg, når
> jeg skal skrive formlen ind på terminalen. Hvor gemmer det lille skarn
> sig dog i mit tastatur?

Alt-I på dansk tastatur, Alt-Shift-7 på det norske. Begge er iofs
logiske, det er bare ulik logikk.

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-10-06 23:35

On 2006-10-04 08:28:30 +0200, see_signature@mac.com.invalid (Jon) said:

> Alt-I på dansk tastatur, Alt-Shift-7 på det norske. Begge er iofs
> logiske, det er bare ulik logikk.

Men ellers er det jo meget nemmere at kopiere kommandoen fra
hjemmesiden og klistre den ind i terminalen. Så er man sikker på, at
man ikke skriver noget forkert.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster