10.3.0 - efter sen. Security Update...
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-10-06 00:17

Hvad pokker sker der egentlig? - Efter at have installeret den seneste
Security Update til 10.3.9 fra i fredags har jeg pludselig ikke længere
hverken slette eller skriveadgang / ændre navne på mapper og dokumenter
til stort set alt på den HD, hvor 10.3.9 er installeret.

Under 'Vis Info' om selve disken er alt ændret til 'skrivebeskyttet' og
'admin' og ikke 'brugernavn' + 'Læse&skrive'. Hængelåsen er også låst...
Hvis jeg så ændrer til 'brugernavn' og sætter til 'Læse&skrive' på alle
områder, klikker på 'Brug på underliggende mapper' og reparerer
disktilladelser, har jeg stadig ikke adgang til fx. at ændre navne eller
flytte uden admin kode.

- Nøjagtig det samme på disk nr. 2 - også med 10.3.9 + seneste Security
Update...

Andre der har oplevet noget lignende?

mvh. Erik Richard
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Jon

Dato : 02-10-06 07:25

> [...]
> hverken slette eller skriveadgang / ændre navne på mapper og dokumenter
> til stort set alt på den HD, hvor 10.3.9 er installeret.

Det er det som ligger i ordet "Security", ikke...?
--
/Jon
Mail: echo 36199371860304980107073482417748002696458P|dc

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-10-06 12:21

Hej Jon

...ehh, øhh, mnjaoe, tjaoe, - og dog. - men alligevel _Så_ sikker
behøver det nu ikke at blive. Det skulle jo også gerne være muligt at
_bruge_ computeren.
mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-10-06 19:04

On 2006-10-02 01:17:24 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> [...]
> p å alle områder, klikker på 'Brug på underliggende mapper' og
> reparerer disktilladelser, har jeg stadig ikke adgang til fx. at ændre

Er du administrator på computeren med den konto, du anvender? Ellers
passer det vel meget godt, at du skal indtaste et kodeord, før du
foretager visse ting.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-10-06 20:01

Hej Henrik

Der skal selvfølgelig stå '10.3.9' og ikke '10.3.0' i subject feltet.

Henrik Münster wrote:

> Er du administrator på computeren med den konto, du anvender?

Ja, det er eneste bruger, og jeg logger altid ind som root/admin...

> Ellers passer det vel meget godt, at du skal indtaste et
> kodeord, før du foretager visse ting.

Korrekt nok, men jeg har opr. sat den til, at jeg har adgang til alt med
'læse&skrive' adgang til alt. - Ret og slet sat det i 'Vis Info' og
klikket 'Anvend på underliggende' i alle områder. - Det samme er sket en
enkelt gang før, da jeg gik fra 10.3.4 til 10.3.5. Da måtte jeg køre 'OS
X 10.3.5 Combo Update' én gang til + samtlige Security Updates også én
gang til.

Denne gang har jeg - stik mod mine principper - brugt Softwareupdate til
at opdatere flere ting med, hvilket jeg også gjorde fra 10.3.4 til
10.3.5. Det var faktisk efter den omgang, jeg valgte at bruge tid på at
downloade og bruge opdateringerne manuelt. - Dengang var det QuickTime +
Security Updates, der var skyld i missæren, men nu? - aner det ikke..

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-10-06 21:36

On 2006-10-02 21:00:51 +0200, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Ja, det er eneste bruger, og jeg logger altid ind som root/admin...

Ok. Jeg tænkte, om din konto ved en fejl var lavet om, så du ikke
længere var administrator. Root er vist noget endnu mere vidtrækkende
på Mac OS X end administrator. Det bruger man normalt ikke, hvis man
ikke har virkelig forstand på terminalen og den slags.

> [...]
> en enkelt gang før, da jeg gik fra 10.3.4 til 10.3.5. Da måtte jeg kør
> e 'OS X 10.3.5 Combo Update' én gang til + samtlige Security Updates

Det har jeg ikke rigtig forstand på. Jeg piller aldrig ved det, og jeg
har heller aldrig problemer med det. Men jeg skal heller ikke rode med
andet end min egen brugermappe.

> [...]
> downloade og bruge opdateringerne manuelt. - Dengang var det QuickTime
> + Security Updates, der var skyld i missæren, men nu? - aner det

Jeg bruger altid bare Softwareupdate til vores 3-4 Mac'er og til de få
i vores omgangskreds, og det har aldrig givet problemer.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 02-10-06 23:07

> Ja, det er eneste bruger, og jeg logger altid ind som root/admin...

root og admin er _ikke_ det samme på OS X. Jeg tror i øvrigt ikke, man
kan logge på som root uden at pille. Jeg bruger det aldrig - bortset fra
su i terminalen.

Det er derimod helt almindeligt at logge på som en bruger med
admin-rettigheder. Det betyder vist bare, at brugeren er medlem af
gruppen wheel.

> Korrekt nok, men jeg har opr. sat den til, at jeg har adgang til alt med
> 'læse&skrive' adgang til alt. - Ret og slet sat det i 'Vis Info' og
> klikket 'Anvend på underliggende' i alle områder.

Altså når du står i roden af harddisken? Det vil jeg bestemt ikke
anbefale!

Det normale er blot at bruge dokument-mappen under sin egen
bruger-mappe. Hvis man vil oprette mapper direkte under roden af
harddisken, kan man godt indstille tilladelserne déri, men systemets
mapper skal man holde sig fra.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-10-06 00:42

Hej Thorkil

Thorkil Olesen wrote:

> [...]
>
> Det er derimod helt almindeligt at logge på som en bruger med
> admin-rettigheder. Det betyder vist bare, at brugeren er medlem af

Det er jeg klar over, og det er da også ret sjælden, jeg har brug for
'root', - men det sker...

> Altså når du står i roden af harddisken? Det vil jeg bestemt ikke
> anbefale!

Det er nogle gange nødvendig for mig at kunne gå helt ned i div. mapper
i systemroden. Fx. når jeg tester en del programmer, sker det engang
imellem, at der installeres noget i roden, som jeg skal have adgang til
at kunne fjerne igen, når/hvis programmerne ikke skal blive dér. - Det
er så ikke altid, de filer kan fjernes igen blot ved at bruge en
adminkode, men de skal omdøbes til et eller andet, så de blot kan
slettes efter en genstart, når systemet har 'sluppet taget i dem' så at
sige. - Fx. hvis jeg har testet et program, der er koblet til Mac'ens
talesyntesestyring...

> [...]
> bruger-mappe. Hvis man vil oprette mapper direkte under roden af
> harddisken, kan man godt indstille tilladelserne déri, men systemets

Tja, nogle gange er det som sagt nødvendig, og da jeg ikke just er
'terminalbruger', så foretrækker jeg det på den her måde. - Er jeg i
tvivl, lader jeg selvfølgelig tingene ligge. Men jeg gør som regel det,
at jeg sætter en label på indholdet i de mapper, som jeg af erfaring
véd, vil blive udvidede med div. ekstra filer, - og så er det jo blot at
slette de ikke-markerede filer igen.

Disken er for øvrigt stadig den disk, hvor jeg opr. har installeret
10.3.x på. Den blev først flyttet til én maskine, men er nu flyttet over
i min QuickSilver Dual 1,8ghz.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-10-06 23:59

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Ja, det er eneste bruger, og jeg logger altid ind som root/admin...

Som root? Tillad mig at gøre opmærksom på at det slår al sikkerhed
fra på din maskine, da du må pille ved alt, og det foresvæver mig at
du oftere end de fleste har mystiske problemer.

Hvis du blot mente en bruger med administrationsrettigheder, er
ovenstående ikke relevant.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-10-06 13:16

Hej Thorbjørn

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Som root? Tillad mig at gøre opmærksom på at det slår al sikkerhed
> fra på din maskine, da du må pille ved alt, og det foresvæver mig at
> du oftere end de fleste har mystiske problemer.

Som jeg også har svaret Thorkil, så er det yderst sjælden, jeg bruger
'root' adgangen og da kun i tilfælde, hvor noget software lægger ting og
sager ned i roden. Og som skrevet, bruger jeg det kun, når jeg igen skal
fjerne filer, der er blevet installeret med noget specialsoftware, og
som ikke bliver slettet ved en afinstallering.

> Hvis du blot mente en bruger med administrationsrettigheder, er
> ovenstående ikke relevant.

Nej, systemet er installeret og sat op både med root og admin agang. -
Det blev gjort i installeringen, - og der har da aldrig været problemer
med den disk her. - Jeg kan se, den er oprettet i sep. 2003, og den
kører da stadig, selvom den nu sidder i maskine nr. 3.

Og mht. at jeg skulle have flere problemer end de fleste, så skulle du
kigge i nogle af de udenlandske grupper, så vil du se, at de samme
personer dukker op igen og igen med masser af problemer.