macsoups mapper
Fra : Martin Ammentorp

Dato : 11-09-06 19:51

Hej alle

Nu hvor MacSoup virker igen:

I den gamle lå mapperne incoming + outgoing mail + news i pogrammappen.
Nu (MacSuppe 2.8b2) ligger de i dokumenter. Jeg har endnu ikke kunnet
finde et sted, hvor jeg kan bestemme at lægge dem et andet sted.

Kan I hjælpe?

på forhånd tak

Martin

--
MA @ 55.01.43N/11.50.38E www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse
-- and don't forget to boogie

Fra : Per Rønne

Dato : 11-09-06 20:31

Martin Ammentorp <martinx@yzammentorp.org> wrote:

> I den gamle lå mapperne incoming + outgoing mail + news i pogrammappen.
> Nu (MacSuppe 2.8b2) ligger de i dokumenter. Jeg har endnu ikke kunnet
> finde et sted, hvor jeg kan bestemme at lægge dem et andet sted.

Du lægger dem da bare hvor du ønsker at de skal ligge, og så åbner du
ikke programmet men en præferefil, som ligger sammen med dine andre
MacSOUP-filer, i 'MacSOUP Database'.

Jeg har kaldt min præferencefil for Nyheder•OffLine, og den åbner
automatisk MacSOUP, mens den peger på den mappe, den selv ligger i.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 12-09-06 05:15

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Du lægger dem da bare hvor du ønsker at de skal ligge, og så åbner du
> ikke programmet men en præferefil, som ligger sammen med dine andre
> MacSOUP-filer, i 'MacSOUP Database'.

Simple, dear Watson

tusind tak

venlig hilsen

Martin

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-09-06 10:30

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

Hvor stiller du det?

Fra : Per Rønne

Dato : 12-09-06 10:53

> Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Hvor stiller du det?

Det sker skam helt automatisk.

Normalt afsender MacSOUP indlæg i tegnsættet ISA Latin 1 {på dit indlæg
ser jeg:

men da MacSOUP er baseret på MacRoman, vil der kunne optræde tegn som
ikke findes i ISO Latin 1. MacSOUP advarer først om det, og accepterer
man, så afsendes indlægget i stedet i unicode .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 12-09-06 13:16

Per Rønne wrote in dk.edb.mac:

> [...]
> ikke findes i ISO Latin 1. MacSOUP advarer først om det, og accepterer
> man, så afsendes indlægget i stedet i unicode .

Men nu har du:

Hvordan fik du MacSOUP til at "advarer først om det, og accepterer man, så
afsendes indlægget i stedet i unicode"?

Fra : Per Rønne

Dato : 13-09-06 06:46

> Men nu har du:

Fordi der nu ikke var noget MacRoman-tegn, som ikke kunne oversættes til
ISO Latin, hvorfor beskeden enten måtte ændres eller afsendes i unicode
{som visse ældre newsreadere ikke kan læse}.

> Hvordan fik du MacSOUP til at "advarer først om det, og accepterer man, så
> afsendes indlægget i stedet i unicode"?

Anbragte et MacRoman-tegn, som ikke findes i ISO Latin-1, nemlig: • .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-09-06 18:40

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

<snip>

> Anbragte et MacRoman-tegn, som ikke findes i ISO Latin-1, nemlig: • .

NÃ¥! Jeg vender tilbage i XNews med copy pate af det tegn. Det bliver til
så vidt jeg husker hele 3 ISO Latin-1 tegn. Det er sgu' noget rod.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-09-06 20:20

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) writes:

> så vidt jeg husker hele 3 ISO Latin-1 tegn. Det er sgu' noget rod.

Det lyder som om din programkæde ikke fortolker UTF-8 korrekt.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 13-09-06 21:30

> Det lyder som om din programkæde ikke fortolker UTF-8 korrekt.

JEG VIL HA' MacSOUP TIL WINDOWS!

Ja! Jeg vil...

Fra : Per Rønne

Dato : 14-09-06 04:50

> JEG VIL HA' MacSOUP TIL WINDOWS!
>
> Ja! Jeg vil...

Når du bruger Windows kan du med fordel bruge 4tude Dialog som
newsreader:

<http://www.40tude.com/dialog/>

Vi kan som bekendt alle komme ud for at have brug for at læse og skrive
på usenet fra en Windåse.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-09-06 05:00

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) writes:

> JEG VIL HA' MacSOUP TIL WINDOWS!
>
> Ja! Jeg vil...

Har du sagt det til Stefan Haller? Eventuelt i samme åndedrag som du
nævner hvad du er villig til at sponsere ham med for at få det?

Ellers kan den jo køre under Classic MacOS og dét kan man få en
emulator til til Windows...

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-09-06 12:59

Thorbjørn Ravn Andersen wrote in dk.edb.mac:

> Har du sagt det til Stefan Haller? Eventuelt i samme åndedrag som du
> nævner hvad du er villig til at sponsere ham med for at få det?

Det vil jeg gerne, men så skal jeg osse ha' del i overskuddet

> Ellers kan den jo køre under Classic MacOS og dét kan man få en
> emulator til til Windows...

Med netværk support?

Det ka' sgu' ikke være svært at flytte MacSOUP til Windows. Det gik jo ret
hurtigt med af få universal udgaven.

Der er en skrigende mangel på en god newsreader til Windows. Og prøv så
liiige at se hvordan det er gået med dem der porter deres Mac applikationer
til Windows. Jeg tænker selvfølgelig på Bill Gates...

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-09-06 13:34

Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> writes:

> Det ka' sgu' ikke være svært at flytte MacSOUP til Windows. Det gik jo ret
> hurtigt med af få universal udgaven.

Det er nok en vis forskel på at have Carbon/Cocoa applikationer og på
Win32 applikationer. Jeg går ud fra du kan programmere tilstrækkeligt
til at vide det.

(Xcode skal jo bare have det at vide)

> Der er en skrigende mangel på en god newsreader til Windows. Og prøv så
> liiige at se hvordan det er gået med dem der porter deres Mac applikationer
> til Windows. Jeg tænker selvfølgelig på Bill Gates...

Forklar mig gerne hvorfor MacSoup er bedre end fx Thunderbird.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-09-06 17:07

Thorbjørn Ravn Andersen wrote in dk.edb.mac:

> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> writes:

<snip>

> Forklar mig gerne hvorfor MacSoup er bedre end fx Thunderbird.

Thunderbird er en e-mail klient.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-09-06 17:38

> Thunderbird er en e-mail klient.

Dine forklaringer er lidt minimalistiske.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-09-06 19:18

> Dine forklaringer er lidt minimalistiske.

Der er ingen grund til at forvirre dig.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-09-06 20:17

hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) writes:

> Der er ingen grund til at forvirre dig.

Du er da betænksom ud over det sædvanlige.

Jamen, så vil jeg glad usenette videre med Gnus og Thunderbird.

Fra : Henrik Münster

Dato : 14-09-06 20:23

On 2006-09-14 20:17:50 +0200, hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) said:

> Der er ingen grund til at forvirre dig.

Du har da forvirret mig. Jeg bruger da Thunderbird til news på den
Windows-computer, jeg har på arbejde.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 15-09-06 12:15

> Du har da forvirret mig. Jeg bruger da Thunderbird til news på den
> Windows-computer, jeg har på arbejde.

Tsk! Sidder du og læser News på arbejde

Det er muligt Thunderbird kan bruges til News, det kan Outlook Express
som bekendt osse. MacSOUP har en rudimenter e-mail funktion, men MacSOUP
er først og fremmest en newsreader. Det er TB åbenbart ikke:

http://www.mozilla.org/support/thunderbird/faq#q1.1

: What is Thunderbird?
:
: Thunderbird is a free, open-source and cross-platform mail client for
: most operating systems including, but not limited to, Windows, Linux
: and Macintosh. It is based on the Mozilla codebase. It is a robust and
: easy to use client, similar to competing products like Outlook
: Express, but with some major advantages such as junk mail
: classification.

I øvrigt var jeg ikke klar over at TB kom i en Mac version. Jeg mindes
ikke at have bemærket nogen overhovedet der bruger den (Mac versionen).
Den er i hvert fald ikke særlig udbredt. Og det er nok fordi der findes
langt bedre newsreaders end TB til Mac.

Fra : Morten Lind

Dato : 15-09-06 17:24

> [...]
> ikke at have bemærket nogen overhovedet der bruger den (Mac versionen).
> Den er i hvert fald ikke særlig udbredt. Og det er nok fordi der findes

Hmm......jeg brugte den, inden jeg byttede den ud med Firefox - men jeg
har kun flere browsere, fordi jeg skal teste hjemmesider.

Til daglig brug benytter jeg kun Safari og Camino. Dog bruger jeg
Mozilla til mit nyhedsbrev, men så er det jo heller ikke som browser

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-09-06 23:27

On 2006-09-15 13:15:27 +0200, hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt) said:

> Tsk! Sidder du og læser News på arbejde

Stort set ikke, men jeg har da afprøvet den, og den virker. Jeg læser
kun news på arbejde, hvis jeg har tid i en vagt. Det er jo nogle gange,
vi venter på en patient, vi har fået meldt udefra, eller som skal gøres
klar til undersøgelse.

> [...]
> : easy to use client, similar to competing products like Outlook
> : Express, but with some major advantages such as junk mail

Det undrer også mig, at de overhovedet ikke nævner news. Sagen er nok
den, at news er en gammeldags protokol, som ikke ret mange kender,
fordi den stort set ikke bliver nævnt i reklamer eller markedsføring.

> [...]
> ikke at have bemærket nogen overhovedet der bruger den (Mac versionen).
> Den er i hvert fald ikke særlig udbredt. Og det er nok fordi der findes

Jeg synes da jævnligt, Thunderbird bliver nævnt her i gruppen som et
godt program til både news og e-mail.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-09-06 07:29

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:

> [...]
> kun news på arbejde, hvis jeg har tid i en vagt. Det er jo nogle
> gange, vi venter på en patient, vi har fået meldt udefra, eller som

Og der er vel også den detalje at arbejdsbyrden på et hospital ikke er
jævn, og så er der lidt luft engang imellem.

> Det undrer også mig, at de overhovedet ikke nævner news. Sagen er nok
> den, at news er en gammeldags protokol, som ikke ret mange kender,
> fordi den stort set ikke bliver nævnt i reklamer eller markedsføring.

Det duer ikke med ting i reklamemateriale som folk ikke kender....

Folk kender som regel email.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 14-09-06 13:17

Axel Hammerschmidt wrote in dk.edb.mac:

> <snip>

> Nå! Jeg vender tilbage i XNews med copy pate af det tegn. Det bliver
> til så vidt jeg husker hele 3 ISO Latin-1 tegn. Det er sgu' noget
> rod.

Man ka’ bruge MS Word som ekstern editor i XNews. Men Word kan ikke klare
Per’s bullit.