OsX og Win 2000, Hvordan !?
Fra : *nico*

Dato : 23-06-01 14:31

Jeg har en Win2000 Advanced Server og en Mac med OsX.

Er der nogen her der ved hvordan jeg får min mac til at se
Serveren på mit lokale Lan?

Jeg er totalt blank i OsX.
men det bør da ikke være nødvendigt med programmer som PcMaclan, da
Appletalk er installeret på min server, eller hva?

mvh
Nicolai !

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-06-01 14:38

*nico* <npe@mac.com> wrote:

> [...]
> men det bør da ikke være nødvendigt med programmer som PcMaclan, da
> Appletalk er installeret på min server, eller hva?

Mac OS X kræver AppleShare over TCP/IP og understøtter ikke
AppleTalk-forbindelser. Jeg mener dog, at Windows 2000 understøtter
Appleshare over TCP/IP, så det er måske bare at slå det til et sted.

Har du prøvet at trykke Cmd-K i Finder og skrive serverens IP-adresse?

En Win2K Advanced Server er en dyr fætter, hvad har du givet?

--
René

Fra : *nico*

Dato : 23-06-01 14:41

> [...]
> Appleshare over TCP/IP, så det er måske bare at slå det til et sted.
>
> Har du prøvet at trykke Cmd-K i Finder og skrive serverens IP-adresse?

ja den skriver, serveren svarer ikke
Mac osX Har dog fået en ip fra DHCP på samme server...

> En Win2K Advanced Server er en dyr fætter, hvad har du givet?
Det er firmaet så jeg kan lege og lære *S*
Jeg har ikke som sådan behov for en advanced rent privat, her ville en
normal 2000 Server være ok.

Noget andet er, hvis det hele nu var som det skulle være, burde jeg så ikke
kunne fange mac´en fra Serveren?
Jeg kan sagtens pinge den ...

mvh
Nicolai

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-06-01 17:18

*nico* <npe@mac.com> wrote:

> ja den skriver, serveren svarer ikke
> Mac osX Har dog fået en ip fra DHCP på samme server...

Så kører den nok ikke AppleShare over TCP/IP...

> Noget andet er, hvis det hele nu var som det skulle være, burde jeg så ikke
> kunne fange mac´en fra Serveren?
> Jeg kan sagtens pinge den ...

"Fange" den?!?

--
René

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-06-01 14:52

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Jeg mener dog, at Windows 2000 understøtter
> Appleshare over TCP/IP, så det er måske bare at slå det til et sted.

korrekt: "Services for macintosh". NT understøtter ikke appleshare via
IP, men det gør 2000.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Juhu, jeg har endelig fået en bolig))))

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-06-01 17:18

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> korrekt: "Services for macintosh". NT understøtter ikke appleshare via
> IP, men det gør 2000.

Hmm.. var det ikke det jeg (næsten) skrev?

--
René

Fra : Peter Gersmann

Dato : 23-06-01 15:35

In article <9h25ss$svj$1@news.inet.tele.dk>, "*nico*" <npe@mac.com>
wrote:

> Er der nogen her der ved hvordan jeg får min mac til at se
> Serveren på mit lokale Lan?

Tjah, en god ting at starte med er at installere File Services for
Macintosh på din filserver (Add/Remove Applications -> Add/Remove
Windows components).

Derefter skal du blot sætte serveren og de ønskede shares op. Evt. kan
du knytte AppleTalk til dit netværkskort.

//Peter Gersmann

Fra : *nico*

Dato : 23-06-01 15:42

"Peter Gersmann" <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Derefter skal du blot sætte serveren og de ønskede shares op. Evt. kan
> du knytte AppleTalk til dit netværkskort.

jeg er nu kommet så langt.. men den kræver en NTFS partition.. .. Det
gider jeg ikke begynde at rode ved lige nu... Sådan noget hø...

men tak for hjælpen.....

Nicolai

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 23-06-01 15:48

*nico* <npe@mac.com> wrote:

> [...]
> men det bør da ikke være nødvendigt med programmer som PcMaclan, da
> Appletalk er installeret på min server, eller hva?

Det er problemet! Hvis du havde kørt MacOS 9.1 ville du sagtens få
Mac'en til at se din Win 2000 advanced server i AppleShare, som Win 2000
understøtter i Services For Macintosh. Blot understøtter den ikke
AppleShare IP, som MacOS X kræver.

Du kan køber Miramars PC MacLan for Windows NT/2000, den understøtter
filedeling over AppleShare IP begge veje.
http://www.miramarsys.com/products/NT-2000/index.html
--
Jesper Oersted.
"Beware what you wish for, especially if it's 13-and-a-half

Fra : *nico*

Dato : 23-06-01 15:53

"Jesper Ørsted" <triton@titancity.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Du kan køber Miramars PC MacLan for Windows NT/2000, den understøtter
> filedeling over AppleShare IP begge veje.

Jeg havde også 9.1 inden jeg skulle lege med osX, det er det der er hele
finessen nu
Min 9.1 vil ikke spille rigtigt, da jeg kvajede mig og installerede OsX på
samme partition som min 9.1

Jeg vil nu lave flere partitioner, men har nogen data jeg skal have ud
først. Derfor skal jeg lige ha den op engang på netværk

Men jeg har da en MacLan til 2000 liggende.
Den får lige et testrun.

Takker igen igen

Nicolai !

Fra : Peter Gersmann

Dato : 23-06-01 16:04

In article <1evgr6j.5wvnu748qkxlN%triton@titancity.com>,
triton@titancity.com (Jesper Ørsted) wrote:

> [...]
> Mac'en til at se din Win 2000 advanced server i AppleShare, som Win 2000
> understøtter i Services For Macintosh. Blot understøtter den ikke

Problemet er at SFM slet ikke er installeret på serveren. Det løser
ovenstående ikke.

I øvrigt har Mac OS X AppleTalk.

//Peter Gersmann

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 23-06-01 16:18

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Problemet er at SFM slet ikke er installeret på serveren. Det løser
> ovenstående ikke.
>
> I øvrigt har Mac OS X AppleTalk.
>
> //Peter Gersmann

Det er nyt for mig! Jeg kan ikke komme i forbindelse med min 7500 over
AppleTalk fra OS X, kun når jeg booter fra 9.1.

Er det noget som en af opdateringerne 10.0.1, 10.0.3 (som inkluderer
10.0.2) eller 10.0.4 installerer?

Fra : *nico*

Dato : 23-06-01 16:32

Nu ligger der så MacLan Fra Miramar på både min 98 msakine og min Server. De
kan se hinnanden på appletalk, men min OsX Fanger de ikke... OsX Fanger
heller ikke dem.. Der må da være et eller andet simpelt jeg har glemt et
sted

mvh
Nicolai !

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-06-01 17:18

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Problemet er at SFM slet ikke er installeret på serveren. Det løser
> ovenstående ikke.
>
> I øvrigt har Mac OS X AppleTalk.

Den kan snakke med printere via AppleTalk, men ikke servere, såvidt jeg
ved, eller har jeg misset noget?

--
René

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-06-01 22:32

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Den kan snakke med printere via AppleTalk, men ikke servere, såvidt jeg
> ved, eller har jeg misset noget?

Appltalk stack'en understøtter rent faktisk også fildeling under Mac OS
X, men det er slået fra og du skal rode med komandolinie og netinfo for
at slå det til.

Jeg så på et tidspunkt en beskrivelse, men efter en repartiering er
artiklen og url desvære gået tabt, idet jeg ikke tænkte på at flytte mit
huskeseddel arkiv med.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-06-01 00:22

> [...]

> Appltalk stack'en understøtter rent faktisk også fildeling under Mac OS
> X, men det er slået fra og du skal rode med komandolinie og netinfo for

Gad vide om Apple bare har undladt at aktivere funktionen for at
"tvinge" folk over på TCP/IP og samtidig fremstå som en virksomhed, der
satser på fremtiden eller om der er problemer med funktionen i
øjeblikket?

> Jeg så på et tidspunkt en beskrivelse, men efter en repartiering er
> artiklen og url desvære gået tabt, idet jeg ikke tænkte på at flytte mit
> huskeseddel arkiv med.

Too bad!

--
René

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-06-01 13:47

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

Jeg har fundet det:

You can enable File Sharing through AppleTalk in Mac OS X by doing the
following in NetInfo Manager:

1) first Authenticate so you'll be able to change the settings
2) under / -> config -> AppleFileServer... look for "use_appletalk"
3) change the "0" to a "1" and restart

Det ser tilsynelandende ud til at det kun er på serversiden og desværre
ikke på Client siden.

Jeg har endnu ikke prøvet om det virker men næste gang jeg rebooter skal
jeg tjekke fra min Classic (som godt nok bruger en ældre version af
Appltalk)

> [...]
> "tvinge" folk over på TCP/IP og samtidig fremstå som en virksomhed, der
> satser på fremtiden eller om der er problemer med funktionen i

Jeg tror det er førtsnævnte, siden den første version af Appleshare IP
for sbart en del år siden har apple signaleret at IP er fremtiden
(heldigvis)

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-06-01 14:31

> [...]

> 3) change the "0" to a "1" and restart
>
> Det ser tilsynelandende ud til at det kun er på serversiden og desværre

Sker der ikke bare det samme, som hvis man aktiverer AppleTalk fra
"System Preferences->Network" ?

> Jeg har endnu ikke prøvet om det virker men næste gang jeg rebooter skal
> jeg tjekke fra min Classic (som godt nok bruger en ældre version af
> Appltalk)

Jeg kunne ihvertfald ikke komme på min PC MacLAN med dette trick.

--
René

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-06-01 17:48

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Sker der ikke bare det samme, som hvis man aktiverer AppleTalk fra
> "System Preferences->Network" ?

nej, der aktiverer du appletalk. Det er selvfølgelig en forudsætning at
Appletalk er aktiveret.

Out-of-the-box er Mac OS X kun beregnet til at kunne printe via
Appletalk, ikke til at fildele eller forbinde til andre servere.

I System Preferences->Sharing slås Fildeling kun til via IP.
Fremgangsmåde jeg beskrev skulle slå Fildeling via Appletalk til.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-06-01 18:04

> [...]

> I System Preferences->Sharing slås Fildeling kun til via IP.
> Fremgangsmåde jeg beskrev skulle slå Fildeling via Appletalk til.

OK.

--
René

Fra : Peter Gersmann

Dato : 24-06-01 06:32

In article <1evgw4u.ts6hhk1tr79wuN%rfn@altavista.net>,
rfn@altavista.net (René Frej Nielsen) wrote:

> Den kan snakke med printere via AppleTalk, men ikke servere, såvidt jeg
> ved, eller har jeg misset noget?

Du skal "bare" ind i Classic. Hvorfor det kan lade sig gøre derfra men
ikke i rå X - tjah...

//Peter

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 24-06-01 06:42

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Du skal "bare" ind i Classic. Hvorfor det kan lade sig gøre derfra men
> ikke i rå X - tjah...
>
> //Peter

Det tænkte jeg nok, men det betyder stadig at man skal reboote i classic
først, lidt upraktisk!

Fra : *nico*

Dato : 24-06-01 09:21

> Det tænkte jeg nok, men det betyder stadig at man skal reboote i classic
> først, lidt upraktisk!
> --

Problemet er at min classic fryser. jeg har været nød til at slå nogen
udvidelser fra for at kunne boote i rent 9.1. Men når jeg booter i ren 9.1,
mangler jeg open transport,
Når jeg så aktiverer udvidelser igen, stener min 9.1 i opstart, og classic
stener stadig

Men tak for de gode råd.. Det er en dejlig udfordring det her. Det skal nok
lykkes..

mvh
Nicolai !

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-06-01 11:51

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Du skal "bare" ind i Classic. Hvorfor det kan lade sig gøre derfra men
> ikke i rå X - tjah...

Jeg har faktisk PC MacLAN på en PC'er, som jeg sagtens kan komme på når
jeg er bootet i 9.1, men ikke fra Classic. Der får jeg at vide, at
serveren ikke undersøtter den IP-protocol, som Mac OS X kræver...

--
René

Fra : *nico*

Dato : 24-06-01 12:27

"René Frej Nielsen" <rfn@altavista.net> skrev i en meddelelse

> Jeg har faktisk PC MacLAN på en PC'er, som jeg sagtens kan komme på når
> jeg er bootet i 9.1, men ikke fra Classic. Der får jeg at vide, at
> serveren ikke undersøtter den IP-protocol, som Mac OS X kræver...

Jeps, den går ikke i classic. Har jeg også forsøgt.
Mit problem er at jeg kun kan boote i rent 9.1 uden udvidelser. Eller
ihvertfald uden open transport.

Men kan jeg måske bare smide en ny sys mappe på med 9.1 og på den måde smide
den på netværk en enkelt gang.. Det skal næsten prøves !

mvh
nicolai !