Oversigter
Fra : Per Erik Ronne

Dato : 23-06-01 13:34

Når man er inde i en mappe, kan man vælge indstillinger for denne mappe
ved at trykke cmd-J. Her kan man vælge standardindstillinger, og ud for
denne knap står der: "Brug indstillinger fra indstillingsarkivet".

Hvordan ændrer man i dette indstillingsarkiv?

--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-06-01 14:10

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> [...]
> denne knap står der: "Brug indstillinger fra indstillingsarkivet".
>
> Hvordan ændrer man i dette indstillingsarkiv?

Indstillingsarkiv!!!! Aarghh... de danske oversættelser bliver da også
værre og værre!

Nå, men for at komme tilbage til dit spørgsmål, så er der to faneblade i
sådan et "cmd-j" vindue (tør ikke gætte på, hvad de kalder det på
dansk). Et der hedder "Global" på engelsk og så "Window".

I "Global" vælger man standardindstillingerne for alle vinduer,
henholdvis i List- og Icon-mode og i "Window" vælger man indstillingerne
for det aktuelle vindue og om det skal bruge standardindstillingerne.

Du skal altså bare lige have fat i fanebladet til venstre.

--
René

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 23-06-01 14:25

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Nå, men for at komme tilbage til dit spørgsmål, så er der to faneblade i
> sådan et "cmd-j" vindue (tør ikke gætte på, hvad de kalder det på
> dansk). Et der hedder "Global" på engelsk og så "Window".

Der er ingen faneblade, eller noget der blot minder herom.

Og for en god ordens skyld [det glemte jeg]: jeg bruger MacOS 9.1. På en
6100/60/72.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-06-01 14:30

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Der er ingen faneblade, eller noget der blot minder herom.
>
> Og for en god ordens skyld [det glemte jeg]: jeg bruger MacOS 9.1. På en
> 6100/60/72.

Hæ, hæ... Jeg har vist vænnet mig til at bruge Mac OS X

I 9.x finder du de faste indstilligner i Finder's Rediger-menu. Der
skulle være et punkt der hedder noget med Indstillinger (bruger som sagt
ikke DK-system). Der finder du et sted, hvor du kan sætte
standardindstillingerne for Ikon-, Liste- og Knap-modus.

--
René

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 23-06-01 15:10

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Hæ, hæ... Jeg har vist vænnet mig til at bruge Mac OS X

Det får vente til jeg har fået købt min Cube .

OK. Jeg fandt den .

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-06-01 17:18

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Det får vente til jeg har fået købt min Cube .

FED maskine! Købte min for en måned siden. Fuldstændig lydløs, men det
skyldes nok også en meget stille 5400 RPM harddisk. Den får desværre OS
X til at køre en smule langsomt, tror jeg nok.

--
René

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 23-06-01 18:43

> [...]

> skyldes nok også en meget stille 5400 RPM harddisk. Den får desværre OS
> X til at køre en smule langsomt, tror jeg nok.

I forhold til min nuværende 60 MHz 6100-maskine skal den nu nok virke -
hurtig .

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-06-01 00:22

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> I forhold til min nuværende 60 MHz 6100-maskine skal den nu nok virke -
> hurtig .

Yepper. Når du først får installeret Mac OS X, så lad endelig være med
at starte op i 9.1 for tit. Man får sådan en lidt underlig smag i
munden, når man ser hvor hurtigt dette "oldnordiske og håbløse" system
kører. Når 9.1 så crasher første gang, så glæder man sig alligevel til
man er tilbage i X!

--
René

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 24-06-01 04:17

> [...]

> munden, når man ser hvor hurtigt dette "oldnordiske og håbløse" system
> kører. Når 9.1 så crasher første gang, så glæder man sig alligevel til

Grunden til at jeg vil købe en Cube er at jeg gerne vil have mulighed
for at køre UNIX på min Mac, uden at være nødt til at reboote.

Derfor MacOS X.

Og så vil jeg jo nok være nødt til at installere SoftWindows, da VPC jo
ikke endnu kører på MacOS X.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-06-01 11:36

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Grunden til at jeg vil købe en Cube er at jeg gerne vil have mulighed
> for at køre UNIX på min Mac, uden at være nødt til at reboote.

få fat i en Quadra og en gammel A/UX licens Det er sgu billigere.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Juhu, jeg har endelig fået en bolig))))

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 24-06-01 11:41

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> få fat i en Quadra og en gammel A/UX licens Det er sgu billigere.

Med en efterhånden 7 år gammel maskine skal man jo alligevel til at
udskifte.

I øvrigt er jeg datalog, og har derfor brug for at kunne bruge mere end
et operativsystem hjemme.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-06-01 11:51

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Grunden til at jeg vil købe en Cube er at jeg gerne vil have mulighed
> for at køre UNIX på min Mac, uden at være nødt til at reboote.
>
> Derfor MacOS X.

Du bliver glad for skiftet, hvis du altså ikke lige er afhængig af en
masse programmer, som skal køre i Classic. Det fungerer faktisk
udemærket, men så kan man lige så godt køre 9.1, hvis man ikke bruger
native programmer.

Muligheden for FileSharing over TCP/IP, Websharing med Apache, FTP- og
Telnet (SSH) adgang er også guld værd i disse ADSL-tider, hvor man kan
have sin maskine på 24/7.

> Og så vil jeg jo nok være nødt til at installere SoftWindows, da VPC jo
> ikke endnu kører på MacOS X.

Virker SoftWindows da under Mac OS X?

--
René

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 24-06-01 12:56

> Virker SoftWindows da under Mac OS X?

Grunden til at VPC [og enkelte andre programmer] ikke virker under MacOS
X er mig bekendt, at VPC vil have eksklusiv adgang til nogle porte,
noget UNIX ikke vil tillade.

SoftWindows gør ikke brug af sådanne porte, i hvert fald ikke i de
tidlige versioner.

Jeg har dog aldrig haft lejlighed til at prøve det af. Og jeg har i
øvrigt kun SW-versioner med Windows 3.2 [hvilket dog også er
tilstrækkeligt til de Windows-baserede ordbøger {Gyldendals} jeg
benytter].

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-06-01 13:00

> Virker SoftWindows da under Mac OS X?

nej. programmet er iøvrigt discounted og udvikles ikke længere.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 24-06-01 13:09

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> nej.

Har du prøvet? Og i så fald: hvilke[n] version[er]?

> programmet er iøvrigt discounted og udvikles ikke længere.

Irrelevant, hvis man i forvejen har et kopi .