1 pc tilsluttet 2 forskellige LAN
Fra : Peter Jacobsen

Dato : 23-06-01 13:05

Hej, jeg prøver lige igen, der må være nogen som ved hvordan man tilsluttet
1 PC til 2 forskellige LAN?

Mvh, Peter

Se evt. tidligere forespørgsel:

Hej NG

Hvordan kan én maksine kobles på 2 forskellige LAN, via hhv.ISDN og ADSL?

Jeg har 2 forbindelser, en ADSL med router og en ISDN Pro med router. 5
maskiner som kører LAN med ip 192.168.x.x. De er alle sat op til at køre
ADSL med routeren som gateway og egen Workgroup. Derudover har jeg en
maskine koblet til en ISDN router som er koblet til min arbejdesgivers LAN
(DHCP) med egen Workgroup (uden domæne).
Det skal dog lige nævnes at jeg (Windows) ikke behøver at logge på min
arbejesgivers netværk. Applikationen (Notes) gør det direkte. Derfor behøver
jeg ikke at ændre maskine navn eller workgroup - køre på mit eget LAN
workgrup.
Nu kunne jeg godt tænke mig at have 1 maskine med adgang til begge LAN via
hhv. ISDN og ADSL. Derfor sætte jeg 2 netkort i maskinen, tildeler TCP/IP
protokollen for kort A ip adresser 192.168.x.x (vedr. ADSL og mit eget
netværk) og TCP/IP for kort B skal ikke have have ip adr.men DHCP
Mit problem er så umiddelbart at jeg IKKE kan køre med DNS på kort A og uden
DNS på kort B - det er enten eller.

Er der nogen som kan løse dette problem? Så på forhånd tak!

Peter

Fra : Steffen Ringsing

Dato : 01-07-01 11:28

Hejsa,

Jeg sidder med det selv samme problem!!!!

Har du fået løst det, så lad mig endelig høre

Mvh. Steffen

Fra : Thomas Jensen

Dato : 01-07-01 12:15

On 1 Jul 2001 03:28:29 -0700, ringsing@post3.tele.dk (Steffen
Ringsing) wrote:

> [...]

Sådan helt overordnet - har du snakket med din arbejdsgiver om dette ?
(unintended pun

Det er måske ikke så smart igen, at åbne et hul ind i din
arbejdsgivers netværk, uden om firewall og andre
sikkerhedsforanstaltninger. Husk på, at når du logger på med din
ISDN-forbindelse, så opfører din maskine sig i alle henseende som
værende en der stod på arbejdspladsen, medmindre der er begrænsinger
sat op - det er dog min erfaring at de færreste IT-afdelinger har
tænkt meget over sikkerheds-aspekterne i en hjemme-arbejdsplads -
desværre.

Er du så sikker på at din ADSL forbindelse ud i verden er så sikret at
du tør åbne op til din arbejdsgiver igennem den ? Og hvad siger din
arbejdsgiver ?

Mvh.

Thomas

Fra : Steffen Ringsing

Dato : 01-07-01 14:03

Win95/98 understøtter ikke routning melllem 2 forskellige IP netværk, men
der bør naturligvis være installeret en firewall.

Thomas Jensen <FatherMerrin@DETTESKALFJERNESwebxorcist.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b3f0528.6562085@news.stofanet.dk...

Fra : Thomas Jensen

Dato : 01-07-01 20:13

On Sun, 1 Jul 2001 15:03:20 +0200, "Steffen Ringsing"
<ringsing@post3.tele.dk> wrote:

>Win95/98 understøtter ikke routning melllem 2 forskellige IP netværk, men
>der bør naturligvis være installeret en firewall.

Jeg så faktisk slet ikke om der stod Win9x i indlæget.

My bad.

Mvh.

Thomas

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 01-07-01 22:00

On Sun, 1 Jul 2001 15:03:20 +0200, "Steffen Ringsing"
<ringsing@post3.tele.dk> wrote:

> Win95/98 understøtter ikke routning melllem 2 forskellige IP netværk,

Jo, men det er ikke afgørende. Med en helt åben ADSL-forbindelse
og en trojans hest på maskinen, er der fri adgang til firmaets
net.

> men der bør naturligvis være installeret en firewall.

Netop.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Steffen Ringsing

Dato : 02-07-01 12:49

Det er da meget godt, med de løftede pegefingre, men hvad med et svar på
spørgsmålet.
Hvordan løser man det problem, at Win95/98 kun håndtere 1 sæt DNS settings
(for hele maskinen) og ikke 1 sæt pr. netkort???

Mvh. Steffen
Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev i en
nyhedsmeddelelse:pn3vjt85130tcr048pl92g1hiraqbt802r@news.worldonline.dk...

> [...]
>
> -A
> --
> Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon
Postel

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-07-01 23:08

On Mon, 2 Jul 2001 13:48:54 +0200, "Steffen Ringsing"
<steffen.ringsing@pol.dk> wrote:

> Hvordan løser man det problem, at Win95/98 kun håndtere 1 sæt DNS settings
> (for hele maskinen) og ikke 1 sæt pr. netkort???

Det gør man ikke. Man konfigurerer et sæt for hele maskinen.
Hvorfor er det ikke godt nok for dig?

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Steffen Ringsing

Dato : 03-07-01 11:21

Fordi som tidligere nævnt, har vi 2 netkort i 1 maskine. Den ene LAN
opsætning kræver en DNS-setting, og den anden kræver, at der ingen
DNS-setting er.
ikke nemt at håndtere i win 95/98.

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> skrev i en
nyhedsmeddelelse:q5s1kt4cd9247dk47ohtafnl2qfsjfhlvq@news.worldonline.dk...

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-07-01 11:45

On Tue, 3 Jul 2001 12:21:10 +0200, "Steffen Ringsing"
<steffen.ringsing@pol.dk> wrote:

> Fordi som tidligere nævnt, har vi 2 netkort i 1 maskine. Den ene LAN
> opsætning kræver en DNS-setting, og den anden kræver, at der ingen
> DNS-setting er.

Hvorfor mener du, det er et krav, at der ingen DNS er?

-A

Fra : Steffen Ringsing

Dato : 04-07-01 17:02

Fordi det lokale LAN virkede upåklageligt før det modtog en DNS-settingen
fra det andet netkort.
MEN, MEN, problemet er nu løst.
Der var angivet en default gateway i begge TCP/IP settings.
Jeg her nu fjernet den default gateway setting for det lokale LAN og i
stedet defineret nogle IP router vha. "ROUTE ADD"
Disse ROUTE ADD komandoer har jeg lagt i en batchfil, som så er gemt i
windows startup folderen.

Det kører rigtig godt
Tak for interessen.

nyhedsmeddelelse:qg83kto5knvmj23s19a4v8s8ta2or60gr2@news.sunsite.dk...

Fra : Peter Jacobsen

Dato : 02-07-01 20:20

Hej igen

Der er firewall, sikkerhedsnet dørkoder og meget andet. Men umiddelbart
kan jeg ikke se at der skulle være et sikkerhedsproblem for min arbejdsgiver
idet jeg stadig kun kan koble op til det netværk via ISDN og ikke gennem
Internettet

Min idé var at koble netkort A til ISDN routeren og netkort B til ADSL
routeren. Derefter ville jeg opsætte Notes (og kun dette) til at kalde op
via netkort A ISDN og alle andre applikationer via netkort B.(IE, Outlook
m.v.) Men så opstår det omtalte DNS problem - hvordan løser jeg dette?
Om det er Windows 98/2000 er lige fedt - det er kun et spørgsmål om at
installere det.

Årsagen er simpelthen at jeg kun ønsker at have 1 maskine tændt konstant i
stedet for 2.

Håber stadig på de vise sten!

Peter

KLIP

Fra : Thomas Jensen

Dato : 03-07-01 09:57

On Mon, 2 Jul 2001 21:20:24 +0200, "Peter Jacobsen"
<pedeon@hotmail.com> wrote:

>Hej igen
>
>Der er firewall, sikkerhedsnet dørkoder og meget andet.

Hov-hov - det er skam vigtige ting.

> [...]
>idet jeg stadig kun kan koble op til det netværk via ISDN og ikke gennem

Pointen var at hvis du havde forbindelse åben til Internet, samtidig
med at du havde åben til din arbejdsgiver, kunne du blive springbrædt
ind i virksomheden, uden om dennes sikkerhedsforanstaltninger.

> [...]
>installere det.
>
>Årsagen er simpelthen at jeg kun ønsker at have 1 maskine tændt konstant i

Hmm.. hvis ellers den Notes-server er det eneste du tilgår på
arbejds-netværket, og den har den samme IP-adresse, burde det vel
kunne lade sig gøre at rette i din route-tabel så trafik sendes til
din ISDN-boks og videre ?

Og så i din Notes-klient pege direkte på adressen istedet for Notes'
alligevel pi**e-latterlige navngivnings-system.

Eller er jeg helt galt på den ?

Mvh.

Thomas