Ændring af tekstindhold vha. CSS?
Fra : Jeff Jensen

Dato : 24-11-06 10:57

Hejsa, jeg har fået at vide at det med CSS er muligt at lave
sådan at når man f.eks. klikker på et link så istedet for at åbne
et nyt HTML dokument vil siden ændre tekstindholdet. Er det
muligt? Og hvis ja, kan du/I ikke lige give mig bare et hint til
hvordan jeg skal gøre? Jeg har selv forsøgt mig lidt frem med
class teknikken, men det hjalp ikke rigtigt. Jeg har ærligt talt
ingen idé om hvor jeg skal begynde, eller hvilken teknik jeg skal
anvende, da jeg for det første aldrig har prøvet den slags før,
og jeg er tilmed relativt ny til CSS, men synes det er
interessant.

Enhver hjælp er meget værdsat.

Tak!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-11-06 11:35

Jeff Jensen skrev:
> [...]
> sådan at når man f.eks. klikker på et link så istedet for at åbne
> et nyt HTML dokument vil siden ændre tekstindholdet. Er det

Meget kan du lave med CSS, men for at ændre noget
indhold på en side, skal du have fat i JavaScript.

Se for eksempel
http://www.webdesign101.dk/x/visogskjul.php
og
http://www.webdesign101.dk/x/usenet/onclick.html

> anvende, da jeg for det første aldrig har prøvet den slags før,
> og jeg er tilmed relativt ny til CSS, men synes det er
> interessant.

Der er den store forskel på CSS og JavaScript, at
CSS har at gøre med elementernes præsentation
eller form, om du vil, mens JavaScript har at
gøre med interaktion (behavior).

Hvis CSS er nyt for dig vil jeg råde dig til
ay koncentrere dig om det i første omgang.

Jørgen Farum Jensen
Håndbog i websidekonstruktion: http://webdesign101.dk/cssbog/
Webdesign med stylesheets:
http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
..

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-11-06 12:40

Jeff Jensen skrev:

> Hejsa, jeg har fået at vide at det med CSS er muligt at lave
> sådan at når man f.eks. klikker på et link så istedet for at åbne
> et nyt HTML dokument vil siden ændre tekstindholdet.

Det er simpelt. Lad linket åbne en ny side - der blot er 'magen'
til den første og så bare har et andet tekstindhold. Det er sådan
man laver det.

På Fidusos sider kan du se det i praksis. Rammeopbygningen og
menuen er identisk hver gang, og så ser det ud som om det er den
samme side der får nyt indhold, men i virkeligheden er det en
helt ny side hver gang.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-06 20:12

"Jeff Jensen" <psykopat89@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> sådan at når man f.eks. klikker på et link så istedet for at åbne
> et nyt HTML dokument vil siden ændre tekstindholdet. Er det

Du tænker ikke på SSI (server side include)? En teknologi der giver mulighed
for at benytte webserveren til at samle en side af flere små filer. Så man
eksempelvis kan opdatere en menu centralt. Meget praktisk

se http://www.html.dk/tutorials/ssi/

Og understøtter din server ikke SSI, findes der også en php løsning
http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp?id=inclphp

Nå håber det var det du tænkte

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen