Fontstørrelse ændres ikke!
Fra : Christoffer Aasted

Dato : 23-11-06 14:22

http://dezzaphptest.frac.dk/kdlab

Jeg har lavet denne side, som en opgave på skolen. Jeg er nu
færdig med siden og ville fylde lidt indhold på, men jeg kan ikke
få tekststørrelsen til at blive et nummer mindre 8px istedet for
10px, for den reagere slet ikke på det. Jeg kan sagtens få den
større. Mig og 4 andre kigger måbende på stylesheet og xhtml og
kan ikke se noget galt, kan i?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 23-11-06 15:16

Christoffer Aasted skrev:
> [...]
> færdig med siden og ville fylde lidt indhold på, men jeg kan ikke
> få tekststørrelsen til at blive et nummer mindre 8px istedet for

Jeg har lige prøvet, og det ser ud til at virke fint.

Prøv evt. at ændre til fx 6px så du er sikker på at du kan se ændringen...

Har du Firefox og plugin'et Web Developer Toolbar, så prøv med CSS->Edit
CSS.

Du kan også prøve at ændre inline, så du ved at det ikke er fordi
ændringen overtrumfes af en anden indstilling (hvad dog knap kan være
tilfældet her, så vidt jeg kan se så sætter du kun font-size 1 sted,
nemlig der hvor der lige nu står 10px for <p>)

Når du sætter font-størrelse med px så blokerer du for at man kan ændre
skriftstørrelse i Internet Explorer, det kan have både fordele og
ulæmper (vi har diskuteret det her i gruppen, så prøv Google groups,
eller spørg hvis du vil vide mere om det), men jeg synes du skal _vide_
at det har den effekt

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-11-06 15:21

Christoffer Aasted skrev:

> [...]
> få tekststørrelsen til at blive et nummer mindre 8px istedet for
> 10px, for den reagere slet ikke på det. Jeg kan sagtens få den

Underligt.

> Mig og 4 andre kigger måbende på stylesheet og xhtml og
> kan ikke se noget galt, kan i?

Ja. Du styler p med en fontstørrelse, men der er slet ikke nogen

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-06 17:11

"Christoffer Aasted" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 10px, for den reagere slet ikke på det. Jeg kan sagtens få den
> større. Mig og 4 andre kigger måbende på stylesheet og xhtml og

Har lige tjekket i min firefox via webdeveloper og ganske rigitgt kan
teksten ikke blive mindre. Disabler man det der i toolbaren kaldes "Minimum
font size" kan teksten sagtens blive mindre. Jeg gætter på denne minimums
størrelse refererer til en eller anden standard indstilling som sættes i
selve browseren, og I dermed intet kan gøre for at få den mindre, da I jo
selvsagt ikke kan ændre i brugerens browser.

Jeg kan uden problemer sætte størrelsen ned så IE forstår det. Hvilke
browsere har I testet i?

I øvrigt er det også en voldsomt lille tekststørrelse I vil opnå, især når
blandt IE 6 ikke kan opskalere den fordi i bruger px. Vil I have sådan en
micro skift bør i angeive den % eller em, så brugere der måtte have behov
for en større størrelse kan skalere den. Ellers er alt under 12px efter min
mening for lille

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 23-11-06 22:06

Carsten Sørensen skrev:

> [...]
> selve browseren, og I dermed intet kan gøre for at få den mindre, da I jo
> selvsagt ikke kan ændre i brugerens browser.

Som Bertel meget rigtigt peger på er der en
overliggende årsag til, at Christoffer ikke
kan ændre på størrelsen.

Jeg synes imidlertid spørgsmålet er lidt interessant.
Jeg har ikke bemærket den der disable ting i Developer
Toolbar. Den som standard disabled for mig.

Hvorom alting er har jeg lavet en lille test - bedre
sent end aldrig - for at finde ud af hvor langt ned man
i grund kan gå.

(http://webdesign1010.dk/x/usenet/fontsizetest.html)

Min børnelærdom (fra Todd Fahrner) siger mig at 9
pixel er den mindste størrelse, der kan vises læseligt
på en computerskærm. Jeg kan med stort besvær læse en
8 pkt verdanaskrift, men times går altså ikke.

Firefox og IE6 - med og uden cleartype. Uden cleartype
bliver det faktisk.

Men nu kommer det sjove - Opera viser de to mindste
størrelser med samme størrelse.

> [...]
> for en større størrelse kan skalere den. Ellers er alt under 12px efter min

Helt enig - og er man endelig forelsket i små skrift-
størrelser bør man nok bruge xx-small. Den er uimodtagelig
for arv, vises pænt i alle browsere og kan øges også
i IE.

Jørgen Farum Jensen
Ny webdesign håndbog: http://webdesign101.dk/cssbog/
..

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 23-11-06 22:18

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Som Bertel meget rigtigt peger på er der en
> overliggende årsag til, at Christoffer ikke
> kan ændre på størrelsen.

Øhh - jeg har følgende kode:

ON DESIGN, DIRECTION AND PRODUCTION.</p>

har I andre ikke det?

> Jeg synes imidlertid spørgsmålet er lidt interessant.
> Jeg har ikke bemærket den der disable ting i Developer
> Toolbar. Den som standard disabled for mig.

Der er hak ud for "Disable minimum font size" hos mig, jeg forstår det
som at det er sådan hos dig også?

Jeg kan (dermed) let lave mindre tekststørrelse end 10px, men jeg er
enig i problem-fremførelsen om at det bliver meget småt, taget i
betragtning at man ikke kan skalere i MSIE.

Der er i øvrigt lidt intelligent om "Minimum font size" her:
<http://www.gunlaug.no/contents/wd_1_03_04.html>

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-11-06 22:37

Jesper Brunholm skrev:

> Øhh - jeg har følgende kode:

> [...]

> har I andre ikke det?

Jo, jeg overså de p'er der er.

--
Bertel

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 23-11-06 22:42

Jesper Brunholm skrev:

> Øhh - jeg har følgende kode:

Øhh, jeg tog Bertels posting for gode varer uden
at tjekke det selv.

Jep.

Jørgen Farum Jensen
Håndbog i websidekonstruktion: http://webdesign101.dk/cssbog/
Webdesign med stylesheets:
http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
..

Fra : Erik Nielsen

Dato : 23-11-06 22:47

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorom alting er har jeg lavet en lille test - bedre
> sent end aldrig - for at finde ud af hvor langt ned man
> i grund kan gå.
>
> (http://webdesign1010.dk/x/usenet/fontsizetest.html)

http://webdesign101.dk/x/usenet/fontsizetest.html
virker bedre

--
Venligst Erik Nielsen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-11-06 00:06

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Min børnelærdom (fra Todd Fahrner) siger mig at 9
> pixel er den mindste størrelse, der kan vises læseligt
> på en computerskærm. Jeg kan med stort besvær læse en
> 8 pkt verdanaskrift, men times går altså ikke.

Samme her (efter at have slået "disable minimum font size" til).

Når du nævner 9px som den mindste brugbare størrelse, burde siden
så ikke også have skrifprøver i denne størrelse? Jeg prøvede via
Edit CSS - og der er ganske rigtigt markant forskel. Skrifter i 8px
og nedefter bliver vist gråligt og udtværet, mens de fra 9px og op
ligner normale sorte skrifter.

> Firefox og IE6 - med og uden cleartype. Uden cleartype
> bliver det faktisk.

Faktisk hvad?

Jeg kan ikke holde ud at anvende ClearType - opdagede det første
gang da jeg lagde en betaudgave af IE7 ind (IE7 slår automatisk ct
til ved installationen).

> Men nu kommer det sjove - Opera viser de to mindste
> størrelser med samme størrelse.

Er det ikke det samme som FF gør hvis man ikke kortslutter med
"disable minimum font size"?

En underlig/sjov ting ved FF er i øvrigt at "computed style" i DOM
Inspector stadig viser 6px selv når den reelle fontstørrelse (på
grund af minimumsindstillingen) er 10px.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-11-06 11:21

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> [...]
> Edit CSS - og der er ganske rigtigt markant forskel. Skrifter i 8px
> og nedefter bliver vist gråligt og udtværet, mens de fra 9px og op

Det har du ret i - det vil jo være nærliggende, så
jeg putter lige den ind.

> Faktisk hvad?

bliver det faktisk /værre/. Sorry.

> Jeg kan ikke holde ud at anvende ClearType - opdagede det første
> gang da jeg lagde en betaudgave af IE7 ind (IE7 slår automatisk ct
> til ved installationen).

Og jeg kan ikke holde ud /ikke/ at bruge ClearType...

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-11-06 13:14

> [...]

> Edit CSS - og der er ganske rigtigt markant forskel. Skrifter i 8px
> og nedefter bliver vist gråligt og udtværet, mens de fra 9px og op

Nu har jeg opdateret siden så den også
omfatter 9 pixel skrifter, samt mine
to favoritskrifter, georgia og arial.

http://www.webdesign101.dk/x/fontsizetest.html