Formmail på hjemmeside
Fra : Solveig Knoth Christ~

Dato : 20-11-06 17:14

På vores hjemmeside har vi lavet en formmail, så vores brugere
kan skrive til os.

Adressen er: www.dahl-knoth.dk/sidetotiseks.html

Vores webhotel-udbyder er www.web10.dk.

Når vi prøver at sende en test-mail til os selv, havner den
ganske vist i vores indbakke, men den ser forkert ud!

I "Fra-feltet" er der ingen afsender, og i "Til-feltet" står der
navn@dahl-knoth.dk.

Afsenderen (solkchr@stofanet.dk) står i "CC-feltet"

I meddelelsesfeltet står følgende:

Email: Solveig Christensen

Navn: solkchr@stofanet.dk

Herunder står den tekst, vi har indtastet i feltet "Kommentarer
eller spørgsmål"

Vores største problem er imidlertid, at vores brugere ikke kan
komme igennem til os på e-mail gennem vores formmail!

Hvad er forkert i vores koder? Kan I hjælpe os med dette problem?

Med venlig hilsen

Solveig Christensen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Thrane

Dato : 20-11-06 17:37

"Solveig Knoth Christensen" <solkchr@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> komme igennem til os på e-mail gennem vores formmail!
>
> Hvad er forkert i vores koder? Kan I hjælpe os med dette problem?

Der er rod i navngivningen:

<legend>Husk at udfylde alle felter<br>
<input type="hidden" name="afs" value="Email:" >
</legend>

<label for="t1">Email: </label>
<input id="t1" type="text" size="40" name="email" >
<input type="hidden" name="eml" value="Navn:" >

Byt rundt på name for de to så det således her ud:

<legend>Husk at udfylde alle felter<br>
<input type="hidden" name="eml" value="Email:" >
</legend>

<label for="t1">Email: </label>
<input id="t1" type="text" size="40" name="email" >
<input type="hidden" name="afs" value="Navn:" >

Hvis du ikke vil have CC på, fjernt dette i dit javascript:

cc=' + formdata.email.value + ' &

/Thrane

Fra : Solveig Knoth Christ~

Dato : 24-11-06 17:35

Thrane wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> <input type="hidden" name="afs" value="Navn:" >
>
> Hvis du ikke vil have CC på, fjernt dette i dit javascript:

Tak for dit indlæg!
Undskyld min sene reaktion på dit svar, men nu er jeg på banen igen!

Jeg har prøvet at rette i koderne efter din anvisning, men
"Fra-feltet" er stadig tomt. "Til-feltet" fungerer perfekt, ligesom
"Emne-feltet" også er udfyldt korrekt. Jeg har også fjernet CC i
koderne.

I "Meddelelses-feltet" står nu følgende:

Navn:
Solveig Knoth Christensen

Email:
solkchr@stofanet.dk

Kommentarer
Dette er en test

----------------------
Hvordan får jeg min mail-adresse (solkchr@stofanet.dk) til at stå i
"Fra-feltet" i stedet for i "Meddelelses-feltet"?

Og hvordan får jeg fjernet alt i "Meddelelses-feltet" undtagen den
tekst, jeg har indtastet (Dette er en test)?

Fra : Thrane

Dato : 24-11-06 17:45

> [...]

> Hvordan får jeg min mail-adresse (solkchr@stofanet.dk) til at stå i
> "Fra-feltet" i stedet for i "Meddelelses-feltet"?

Det kan du ikke med denne slags "formmail"...

> Og hvordan får jeg fjernet alt i "Meddelelses-feltet" undtagen den
> tekst, jeg har indtastet (Dette er en test)?

Finde denne linie:
'&body=' + formdata.afs.value + escape(' \n') + formdata.navn.value +
escape(' \n\n') + formdata.eml.value + escape(' \n') + formdata.email.value
+ escape(' \n\n') + formdata.msg.value + escape(' \n') +
formdata.tekst.value;

Erstat med:

'&body=' + formdata.tekst.value;

/Thrane

Fra : Thrane

Dato : 25-11-06 08:27

"Thrane" <noreply@noreply.dk> wrote in message

> Det kan du ikke med denne slags "formmail"...

Kom i tanke om det heller ikke er nødvendigt når du benytter denne metode.
Din "formmail" åbner jo brugerens egen mail op og sender derfra.
Derfor vil afsenderen automatisk blive... ja, afsenderens mail...
"From" bruges som sådan ikke til at angive afsenderensmail, men bruges hvis
du svarer på vegne af af en anden person.

/Thrane

Fra : Solveig Knoth Christ~

Dato : 30-11-06 16:51

> [...]
> "From" bruges som sådan ikke til at angive afsenderensmail, men bruges hvis
> du svarer på vegne af af en anden person.

Tak for dit svar!

Ja, du har selvfølgelig ret i, at "From"-feltet skal være tomt i indbakken,
så vores brugere kan maile til os, det havde jeg ikke tænkt på.

Jeg har rettet i koderne, som du har foreslået, og det er blevet bedre, men
det virker ikke helt rigtigt endnu.

I "Til"-feltet står nu: skmdc@dahl-knoth.dk (det fungerer fint)

I "Emne"-feltet står nu: &body=Dette er en test
Der skulle have stået: Formmail til hjemmeside

Meddelelsesfeltet er tomt.
Der skulle have stået: Dette er en test

Der mangler altså ikke så meget, før det virker, tror jeg. Jeg er ikke nogen
ørn til at gennemskue, hvad der er i vejen med koderne, så jeg vil stadig
gerne have hjælp dertil. På forhånd tak!

Med venlig hilsen

Solveig Knoth Christensen