status side
Fra : vk

Dato : 20-11-06 11:01

Jeg vedligeholder en hjemmeside, hvor der bl.a. er en side med status over
aktiviteter.

Indtil nu sender andre en tekstfil til mig, som jeg så sætter ind på
hjemmesiden.

Er der mulighed for at de andre ganske enkelt uploader txt filen til
serveren og at der fra statussiden er et link eller lignende til denne txt
fil, således at status-siden er opdateret uden min "indblanding".

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-11-06 11:19

vk skrev:

> Er der mulighed for at de andre ganske enkelt uploader txt filen til
> serveren og at der fra statussiden er et link eller lignende til denne txt
> fil, således at status-siden er opdateret uden min "indblanding".

Den slags kan klares med PHP (eller en anden form for
serversidescripting).

Jeg har en lille PHP-fil som netop lader brugeren sende én fil
til serveren, og det er ikke svært at lave en rutine der scanner
en mappe for txt-filer og giver mulighed for at præsentere dem på
en side, men det kræver nogen programmering.

--
Bertel

Fra : vk

Dato : 20-11-06 12:58

> [...]
> en mappe for txt-filer og giver mulighed for at præsentere dem på
> en side, men det kræver nogen programmering.

Dvs at der ikke findes en let måde at linke til en txt fil ligesom man
linker til en grafik-fil?

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 20-11-06 13:06

vk skrev:

> Dvs at der ikke findes en let måde at linke til en txt fil ligesom man
> linker til en grafik-fil?

Hvis du mener _linke til_, dvs at sende folk hen til den, så er det bare
at skrive et link ( <a href="osv osv )

Hvis du mener at du vil hente indholdet af tekstfilen ind på siden, så
kan det lade sig gøre med ServerSide include (også kaldet SSI), som både
hjemmesideskolen og html-faq har en introduktion til, det kræver dog at
den server som du skal have løsningen på, understøtter serverside include.
Man kan også gøre det ved at åbne indholdet i en iframe, det kræver blot
at du bruger en doctype som tillader dette. Du skal selvfølgelig
overveje at iframes har samme ulæmper som frames, man kan havne på dem
som søgeresultat uden umiddelbar adgang til resten af sitet og lignende,
men det lyder som om det _kunne_ være en løsning til dit problem.

Endelig kan jeg forestille mig at det kan laves med javascript, men jeg
er omvendt ret sikker på at det er lettere at gøre det med SSI hvis du
har adgang til det.

Mvh

Jesper Brunholm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-11-06 13:29

vk skrev:

> Dvs at der ikke findes en let måde at linke til en txt fil ligesom man
> linker til en grafik-fil?

Jo, men der findes ingen let måde løbende at få inkorporeret nye
filer i et HTML-system.

Når først det er sat op, kan det fungere uden menneskelig
indgriben - forudsat at serveren ikke bliver sønderbombet med
filer.

I øvrigt kan en browser fremvise en tekstfil direkte, så hvis man
glemmer alt om pæn opsætning og det kun drejer sig om at folk får
adgang til teksterne, så kan man nøjes med at tillade at alle kan
få en mappeoversigt og så bare lægge teksterne i den samme mappe.
Men så er der ikke noget med link og overskrifter og den slags.

--
Bertel

Fra : Malene Maare

Dato : 20-11-06 15:24

vk wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> serveren og at der fra statussiden er et link eller lignende til denne txt
> fil, således at status-siden er opdateret uden min "indblanding".

Aktivitetsiden. Er der kun en txt, der bliver opdateret eller skal der ligge
flere at vælge imellem?
Hvis det er det første, ville jeg have en side med en a href til filen
aktiviteter.txt. og så blot bede folkene kalde siden det samme hver gang, så
den gamle bliver overskrevet.

Vh Malene
---
www.doriskarloff.dk
Fjern NOSPAM fra min mail for at skrive direkte.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne