Frames.. centreringen driler.. hvorfor ?
Fra : Berit Nielsen

Dato : 14-11-06 08:49

Hejsa.
Jeg er rendt ind i et irrerterende problem,
som jeg efter timers forsøg tilsyneladende ikke kan løse.
Jeg har oprettet annoncer i frames sat op så de passer.

Se her : http://www.ox-arabere.dk/hingsteliste-sjaelland.htm

I Designet ser det godt ud, men det gør det langt fra på nettet,
hvor jeg har fået ekstra plads i højre side.. som er totalt
uønsket.

Jeg har ingen problemer på de andre annoncer som er sat op på
samme måde, men efter at have udvidet annoncerne så er det et
problem.
Se her: http://www.ox-arabere.dk/salgsside.htm

Er der nogen der kan sige hvorfor ?
Og hvad søren gør jeg for at få det korekt ??
Og hvorfor er det pludselig kommet ???

På forhånd tak.

Hilsen Berit Nielsen
Ålborg

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-11-06 10:38

Berit Nielsen skrev:

> Jeg er rendt ind i et irrerterende problem,
> som jeg efter timers forsøg tilsyneladende ikke kan løse.
> Jeg har oprettet annoncer i frames sat op så de passer.
>
> Se her : http://www.ox-arabere.dk/hingsteliste-sjaelland.htm

Hm - jeg kan hverken se annoncer eller rammer på ovenstående side.
Eller er det hovedindholdet på siden (Dali SS) der er annoncen?

NB: Dine billeder er lagt i formatet bmp - det er meget tungt og
ikke velegnet til websider. Brug et grafikprogram og konverter dem
til jpg i stedet.

> Jeg har ingen problemer på de andre annoncer som er sat op på
> samme måde, men efter at have udvidet annoncerne så er det et
> problem.
> Se her: http://www.ox-arabere.dk/salgsside.htm

Der er der heller ingen rammer eller annoncer.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Berit Nielsen

Dato : 14-11-06 10:52

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Der er der heller ingen rammer eller annoncer.

Okay.. så hedder de tabeller istedet.
Beklager fejlen.
Men derfor kan problemet vel ses alligevel ?

Hilsen Berit Nielsen
Aalborg

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-11-06 11:10

Berit Nielsen skrev:

> Okay.. så hedder de tabeller istedet.
> Beklager fejlen.

Helt i orden.

> Men derfor kan problemet vel ses alligevel ?

Nej, ikke rigtig.

På <http://www.ox-arabere.dk/hingsteliste-sjaelland.htm> har du
øverst tre billeder i en tabelrække hvor cellerne ikke har kanter.
Der er lidt luft til venstre for det første billede, en tynd stribe
luft mellem billede 1 og 2, ca. en centimeters luft mellem 2 og 3
og til sidst ca. 2,5 cm luft til højre.

I striben nederst har tabelcellerne kanter, det første billede
fylder cellen ud, mens de to andre har en smule luft på begge
sider.

På <http://www.ox-arabere.dk/salgsside.htm> er der en lang række
kasser med hesteannoncer. Øverst i dem alle er en række med tre
billeder, svarende til den nederste på den anden side. Nogle af
billederne fylder cellerne ud, andre har luft på begge sider.

Jeg kan ikke se hvad dit problem består i - prøv at beskrive hvad
det er der vises forkert og hvordan du vil have det vist.

Fra : Berit Nielsen

Dato : 14-11-06 11:32

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Nej, ikke rigtig.

Viser det i billeder så...
Den korrekte måde
http://www.ox-arabere.dk/hingsteliste-ok.jpg

Den forkerte
http://www.ox-arabere.dk/hingsteliste-prob.jpg

Håber det så kan ses hvad jeg mener..??

Hilsen Berit Nielsen
Aalborg

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-11-06 12:23

Berit Nielsen skrev:

> Viser det i billeder så...

Godt - så er jeg med.

Start med at skrotte det script der forsøger at forhindre
højreklik. Som Rune skriver virker det som en rød klud på mange -
og det hjælper alligevel ikke en disse.

Dit problem skyldes at den øverste række billeder ligger i deres
egen tabel, med fast definerede bredde på såvel tabellen som de
enkelte celler. Sæt 100% bredde på den indlejrede tabel og fjern
eller juster bredderne på cellerne (prøv fx med 20%, 45%, 20%)

Fra : Berit Nielsen

Dato : 14-11-06 12:43

> [...]
> Start med at skrotte det script der forsøger at forhindre
> højreklik. Som Rune skriver virker det som en rød klud på mange -

Det hjælper lidt.
Desværre har vi store problemr med at småpiger stjæler vores
hestebilleder, og benytter dem til diverse netponysider.
Hvor en hingst så bliver til en hoppe, eller ender som misrygtet.
Det er ikke altid det fremgår tydeligt at det er en netponyside,
og det kan starte rygter for den pågældende hesteholder.
Så bare det holder 2 fra at stjæle billederne så gør det gavn.
Men i har ret.. ikke så betænksomt når man beder om hjælp.. sorry.

> [...]
> enkelte celler. Sæt 100% bredde på den indlejrede tabel og fjern
> eller juster bredderne på cellerne (prøv fx med 20%, 45%, 20%)

Den har jeg prøvet, og det har tilsyneladende ikke noget med den at
gøre, laver jeg en ny tabel, som den skal være, opstår problemet
idet samme jeg sætter teksten ind under hestens navn.
Så flytter den centreingen og laver forskydningen. ??

Hilsen Berit Nielsen
Aalborg

Fra : Rune Jensen

Dato : 14-11-06 13:05

"Berit Nielsen" wrote in message...

> Desværre har vi store problemr med at småpiger stjæler vores
> hestebilleder, og benytter dem til diverse netponysider.

Hvis det bare er småpiger, og hvis de ingen umiddelbar forstand har på
hjemmesider som sådan, så sæt billederne ind som background-images, og
sæt en gennemsigtig 1-px gif ovenpå med samme størrelse width og height.
Så vil det, de gemmer med højreklik være giffen, ikke hestebilledet.

test her:
http://www.linajensen.1go.dk/test_design/webdesign_html/test.htm

MVH
Rune

Fra : Berit Nielsen

Dato : 15-11-06 08:34

> [...]
height.
> Så vil det, de gemmer med højreklik være giffen, ikke hestebilledet.

Hvor genialt !!!
Desværre ved jeg ikke hvad 1-px gif er ??
Kan du forklare, så er det helt sikkert noget jeg vil anvende.
Tak, for ideen.

Hilsen Berit Nielsen
Aalborg

Fra : Allan Vebel

Dato : 16-11-06 02:20

Rune Jensen skrev:

> sæt en gennemsigtig 1-px gif ovenpå

Puh, en 1px er næsten umulig at håndtere, og er den
gennemsigtig, er det endnu værre.

10x10px fylder det samme, og den kan man få fat i med
musen, hvis man kan se den.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-11-06 14:11

Berit Nielsen skrev:

> [...]
> netponyside, og det kan starte rygter for den pågældende
> hesteholder. Så bare det holder 2 fra at stjæle billederne så

O.k. Rune har givet et udmærket forslag til en på en gang bedre og
mindre generende løsning. Jeg har lavet en altenativ løsning der
alene forhindrer højreklik på billeder (link følger).

> Den har jeg prøvet, og det har tilsyneladende ikke noget med
> den at gøre,

Normalt ville jeg bede om at se dit forsøg - det gør det noget
lettere. Jeg ville nok også have bedt dig om at validere siden, da
der er nogle graverende kodefejl på den.

Men jeg "kom til" at trykke på clean up page i Tidy, og efter et
par småjusteringer dukkede dette op:
<http://gyros.dk/usenet/temp/ox.html>

Så vidt jeg kan se står øverste billedrække som du ønsker det.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-11-06 09:01

Berit Nielsen skrev:

> Desværre ved jeg ikke hvad 1-px gif er ??

Et gif-billede på 1x1 pixel. Du kan jo fx se det billede der er
brugt i eksemplet herover -
http://www.linajensen.1go.dk/test_design/webdesign_html/maleri_.gif

(det er godt nok 7x5 pixels stort, men det gør ikke noget i
praksis)

Teknikken udnytter at gif-billeder kan være gennemsigtige, så man
kan se baggrunden under billedet. Ved at placere det rigtige
billede som baggrundsbillede gør man det sværere at kopiere.
Størrelsen på den gennemsigtige gif er i princippet ligegyldig -
man sætter browseren til at vise billedet i den ønskede størrelse
med width og height (evt. med css). For ikke at spilde downloadtid
på det gennemsigtige billede, bruger man den minimale størrelse -
1x1 pixel.

Du skal dog være klar over at denne måde at skjule billeder på
betyder at de heller ikke dukker op når man printer siden ud.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-11-06 10:43

Allan Vebel skrev:

> Puh, en 1px er næsten umulig at håndtere, og er den
> gennemsigtig, er det endnu værre.

Hvordan (hvorfor) skal den håndteres?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Rune Jensen

Dato : 16-11-06 18:11

"Jens Gyldenkærne Clausen" wrote in message...

> Hvordan (hvorfor) skal den håndteres?

Jeg lavede den ikke helt 1px, fordi det bare var et ensfarvet billede
jeg tog fra mit arkiv, og så lavede gennemsigtigt.

Jeg prøvede så at lave en 1px GIF, og den blev hele 3 bytes mindre
Men den kan man så downloade nedenunder maleriet, hvis man vil i stedet.
Bare husk, at ændre GIFfens navn i koden til den nye GIF (skal sættes
ind i stedet for maleri_.gif).

MVH
Rune Jensen

Fra : Allan Vebel

Dato : 16-11-06 23:55

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Hvordan (hvorfor) skal den håndteres?

Bliver 1x1.gif vist i en browser, kan man næppe se den,
og man kan slet ikke få fat i den med musen, for at hive
den ind i et grafikprogram.

Bruger man 10x10.gif, kan den ses på skærmen, og er
den gennemsigtig, kan man se den ved brug af Ctrl-A,
nu kan den pludselig håndteres. Er du med nu?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-11-06 08:54

Allan Vebel skrev:

> Bliver 1x1.gif vist i en browser, kan man næppe se den,
> og man kan slet ikke få fat i den med musen, for at hive
> den ind i et grafikprogram.

Jo jo - så langt er jeg med. Men hvorfor skal man vise 1x1-gif'en i
en browser eller åbne den i et grafikprogram?

Min pointe er at når man først har lavet sin gennemsigtige gif,
skal den ikke redigeres yderligere - og derfor har man (jeg) ikke
brug for at have den i en håndterbar størrelse. "Rigtige" billeder
kan man få brug for at justere, skalere, beskære o.l. - men en
gennemsigtig 1x1-gif er der ikke megen ide i at ændre.

Hvis jeg skal bruge filen på en side, vil det være filnavnet jeg
trækker ind - ikke en grafisk visning af billedet (og hvis jeg
ville benytte denne type beskyttelse af billeder, ville jeg nok i
øvrigt håndtere det med noget serversidekode der genererer hele
img-elementet inkl. baggrundsbillede ud fra et filnavn og en
størrelse).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-11-06 01:01

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Min pointe er at når man først har lavet sin gennemsigtige
> gif, skal den ikke redigeres yderligere - og derfor har man
> (jeg) ikke brug for at have den i en håndterbar størrelse.

Det kunne jo være en hvilken som helst farve, der skal rettes
til en anden.

> 1x1-gif er der ikke megen ide i at ændre.

Det er netop det at den er så lille at man ikke kan se den
med det blotte øje, jeg har noget imod - hvorfor skal det dog
være så småt?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 18-11-06 06:01

"Allan Vebel" wrote in message...

> Det er netop det at den er så lille at man ikke kan se den
> med det blotte øje, jeg har noget imod - hvorfor skal det dog
> være så småt?

Det er ikke altid det er størrelsen, det kommer an på.

Men hvis det er et baggrundsbillede, som gentages på body til eksempel,
så er 1px for lidt, IE kløjs i det og bruger næsten et sekund (eller
mere) på at tegne det op. Her lader 5px eller større til at være bedre.
Hvis billedet er gennemsigtigt, er den længere tid om det, end hvis det
er alm. farver, så må GIFfen gøres endnu større. (Testet IE 6, Win98 SE)

Hvis det er et egentligt img. som forstørres op med width og height, så
ser det ikke ud til at have betydning hastighedsmæssigt.

MVH
Rune Jensen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-11-06 14:15

Allan Vebel skrev:

> Det kunne jo være en hvilken som helst farve, der skal rettes
> til en anden.

Fra gennemsigtig gul til gennemsigtig rød?

Jeg er klar over at gennemsigtighed i gif-billeder laves ved at
vælge at en bestemt farve skal være usynlig, men så vidt jeg ved er
det kun særdeles gamle browsere der ikke forstår gennemsigtighed i
gif-billeder (og derfor viser transparens-farven i stedet).

Hvis billedet ikke kun skal fungere som et gennemsigtigt lag,
spiller valget af transparensfarve ind, men det har ikke betydning
når hele billedet skal være gennemsigtigt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Rune Jensen

Dato : 14-11-06 11:45

"Berit Nielsen" wrote in message...

> Jeg er rendt ind i et irrerterende problem,
> som jeg efter timers forsøg tilsyneladende ikke kan løse.
> Jeg har oprettet annoncer i frames sat op så de passer.

Tabeller Det er ret vigtigt at vide forskellen, hvis man skal debugge

> Er der nogen der kan sige hvorfor ?

Du kan starte med at fjerne no-right-click scriptet. Hvis folk skal se
din kode for at hjælpe, så virker det som en rød klud. Prøv iøvrigt i IE
fra hovedmenuen at trykke vis > vis kilde. Så har du koden. Prøv også at
trykke filer > gem som og gem som fuldt websted, og du har hele siden
inkl. billeder

> Og hvad søren gør jeg for at få det korekt ??

Det er svært at sige, for der er blandet en masse % og pixel sammen;
Dette gør det sværere at sætte sig ind i koden. Umiddelbart ville jeg
gemme det hele under nyt navn, f.eks. test.htm. Derefter tage en sektion
fra ad gangen, fra <tr> til </tr> inklusive og slette og gemme, indtil
det virker. Derefter tilføje en sektion ad gangen igen fra
originaldokumentet minus den del, som ikke virker. Du sagde, det kom
efter, du havde tilføjet noget. Dette ville jeg så starte med at fjerne.
Når du har lokaliseret problemet, kan du sikkert hente hjælp her.

> Og hvorfor er det pludselig kommet ???

Ja... du skrev jo, det kom efter du havde tilføjet... men når man ikke
kan se umiddelbart, hvad du har tilføjet, så er det svært at sige.

Håber, det kan bruges. Lige en ting, så kan jeg se, du bruger Frontpage.
Jeg ved ikke, om du er begynder, men hvis du ikke har html-forstand
endnu og evt. hvor meget, så skriv gerne med spørgsmål, hvis der er
ting, du vil have uddybet i mit svar.

MVH
Rune Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-11-06 00:23

Berit Nielsen wrote:

> Se her : http://www.ox-arabere.dk/hingsteliste-sjaelland.htm

Din side er en evighed om at loade, fordi du anvender billeder, der er meget
større end den størrelse, du viser dem i på siden. Gør dine brugere den
tjeneste at indlæse billederne i et grafikprogram og nedsæt deres størrelse
til hvad du vil vise dem i på siden. Det gør filstørrelsen betragteligt
mindre og dermed loadtiden kortere.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-11-06 01:23

Erik Ginnerskov skrev:

> Din side er en evighed om at loade, fordi du anvender
> billeder, der er meget større end den størrelse, du viser

At de fleste så også er i bmp-format, gør det endnu værre.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-11-06 01:41

Allan Vebel wrote:

> At de fleste så også er i bmp-format, gør det endnu værre.

Det havde jeg så ikke bemærket, men det er korrekt, bmp-filer fylder
betydeligt mere end de til web vedtagne standardformater til fotos: png og
jpg - filerne skal defor også konverteres til de korrekte formater.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk