Stiblet eller prikket <hr>
Fra : Malene Maare

Dato : 10-11-06 19:56

Nogen der ved hvordan man kan lave en stiplet eller prikket <hr>?

Jeg har dette i mit stylesheet, stykket sammen af forskellige
svar her, men jeg ka sgutte få den hverken dotted eller dashed.

hr{
   color: black;
   background-color: black;
   height: 1px;
   border: 1px dashed;
   width: 100%;
}

Kan nogen hjælpe, eller skal jeg over i noget grafik?
OG hvis ja til grafik: Jeg kan lave en gif med fx. 3px hvid, 3
pix sort, 1 pix høj, men hvordan får jeg den til at tile? Hvis
jeg skriver større bredde på end 6 pix vil den jo bare strække.

Håber nogen kan hjælpe.

Vh Malene

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : C. Nielsen

Dato : 10-11-06 20:53

"Malene Maare" <doris_karloff@hotmail.com> skrev
> Nogen der ved hvordan man kan lave en stiplet eller prikket <hr>?

Prøv dotted istedet for dashed, det har virket på min side .
Jeg ved ikke om det har betydning at du bruger samme farve til for og
baggrund. Hvis stiplet betyder at der kommer "hul" i linien og du ser
baggrunden igennem , og det er samme farve , kan opholdet i linien jo ikke
ses. Blot en tanke.

Venlig hilsen
Charlotte Nielsen

Fra : Malene Maare

Dato : 10-11-06 22:30

C. Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> "Malene Maare" <doris_karloff@hotmail.com> skrev
>
> Prøv dotted istedet for dashed, det har virket på min side .

Jeg har prøvet dotted, men det virkede heller ikke.
Vil du skrive mig koden, så jeg kan sammenligne med min?

Fra : C. Nielsen

Dato : 10-11-06 23:23

> Jeg har prøvet dotted, men det virkede heller ikke.
> Vil du skrive mig koden, så jeg kan sammenligne med min?
Du kan se koden her : www.gekkoline.dk , jeg har godt nok brugt den på
border i bunden af <h3>, men mon ikke det fungere på en <hr> også ?
Venlig hilsen
Charlotte Nielsen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 10-11-06 23:15

Malene Maare skrev:
> Nogen der ved hvordan man kan lave en stiplet eller prikket <hr>?

hr er et af de elementer som er meget svært at styre godt med css. Som
regel tyr jeg i stedet til en <div> som jeg styler til ikke at være ret
høj, og have border på over- eller underkanten.

en div, med en class med de css definitioner du havde på din hr, burde
komme ret tæt på...

> Kan nogen hjælpe, eller skal jeg over i noget grafik?
> OG hvis ja til grafik: Jeg kan lave en gif med fx. 3px hvid, 3
> pix sort, 1 pix høj, men hvordan får jeg den til at tile?

Du behøver ikke at over i grafik, men for nu at svare alligevel: ved at
sætte grafikken som background på et element (fx en <div>), vil den
automatisk tile.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 11-11-06 00:09

Jesper Brunholm skrev:

> hr er et af de elementer som er meget svært at styre godt med
> css.

Det er rigtigt at hr godt kan være drilsk at style, men det er nu
primært hvis man vil have en defineret højde på den.

En stiplet hr kan laves ved at sætte border-top eller -bottom (evt.
begge) til passende værdier. Se evt. eksempler her:
<http://gyros.dk/usenet/html/hrstyle.shtml>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Malene Maare

Dato : 12-11-06 01:01

> [...]

(evt.
> begge) til passende værdier. Se evt. eksempler her:

Tusind tak!! Det var lige det, jeg skulle bruge.
(Så kom jeg nemlig forbi mit problem med tekststørrelse, du så
venligt svarede på i en anden post. Nu kan brugerne øge
tekststørrelse og der er ikke længere nogen dotted boks, der ikke
vil følge med)

Fra : Allan Vebel

Dato : 11-11-06 02:03

Jesper Brunholm skrev:

> hr er et af de elementer som er meget svært at styre godt
> med css. Som regel tyr jeg i stedet til en <div> som jeg
> styler til ikke at være ret høj, og have border på over- eller
> underkanten.

Jeg har styret det ved at sætte en regel på <h1> og andre
elementer, se også

http://pejrup.dk/ahkunst/?id=billeder

hvor den stiplede linje følger <a>, og a:hover er anderledes.

En <h?> kan også styles, det har Jens lavet nogle eksempler
på på http://gyros.dk/usenet/html/

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 10-11-06 23:51

Malene Maare skrev:
> [...]
> pix sort, 1 pix høj, men hvordan får jeg den til at tile? Hvis
> jeg skriver større bredde på end 6 pix vil den jo bare strække.

Stylesheet kode:

div.hr {
height:1px;
border-width:1px 0 0 0;
border-style:dashed;
border-color:white;
background-color:black;
}

HTML-kode:

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Per Rasmussen

Dato : 10-11-06 23:55

Malene Maare wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> Jeg har dette i mit stylesheet, stykket sammen af forskellige
> svar her, men jeg ka sgutte få den hverken dotted eller dashed.

Fjern background-color: black;
Den farver hele baggrunden, og i IE ser det meget godt ud, men det
ser lidt sjovt ud i enderne med Firefox, ok jeg prøvede med en
bredere border end den du har angivet.

PerR

Fra : Martin

Dato : 11-11-06 13:11

Malene Maare wrote:
> [...]
> pix sort, 1 pix høj, men hvordan får jeg den til at tile? Hvis
> jeg skriver større bredde på end 6 pix vil den jo bare strække.

style {
background-image: url(gif);
background-repeat: repeat-x; // eller er det y ?
width:100%;
}

Sådan kan det gøres med grafik

Fra : Malene Maare

Dato : 12-11-06 01:06

Martin wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> style {
> background-image: url(gif);
> background-repeat: repeat-x; // eller er det y ?
> [...]

Tak for din ide, men det vil ikke gå, da jeg allerede har et
background image. Jeg brugte Jens Gyldenkærnes styling i tidligere
svar - og det virker!