Styre tekststørrelse i Firefox m. CSS?
Fra : Malene Maare

Dato : 10-11-06 12:03

Er der nogen der ved, hvordan jeg kan styre min tekststørrelse i
Firefox?
Jeg har et stylesheet med en tekststørrelse på 10 pt.
I Explorer bliver det forstået og teksten bliver ikke større, når
jeg øger tekststørrelsen i browseren, men Firefox overruler min
styling og laver teksten større.
Jeg har både prøvet med tekststørrelse 10pt. og 10 px.
Jeg ved godt, det er god stil at lade svagtseende øge størrelsen,
men problemet er, at jeg har en del ting, der ligger fast
placeret med absolute position, så designet bliver lettere
kaotisk, når tekststørrelsen øges - og så kan man alligevel ikke
læse teksten, når de forskellige bokse ligger oven i hinanden.

Håber nogen kan hjælpe.

Vh Malene

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-11-06 12:36

Malene Maare skrev:

> Er der nogen der ved, hvordan jeg kan styre min tekststørrelse i
> Firefox?

Med css som i alle andre grafiske browsere.

> [...]
> I Explorer bliver det forstået og teksten bliver ikke større, når
> jeg øger tekststørrelsen i browseren, men Firefox overruler min

Du vil med andre ord forhindre dine brugere i at skalere teksten på
dine sider? Lad vær med det - hvis nogen ønsker at forstørre
teksten er det nok fordi de har brug for det.

Firefox respekterer den størrelse du har defineret når man kommer
ind på siden, så problemet bør ikke være så stort endda.

Du kan håbe på at Firefox følger IE og Opera og laver skalering af
hele siden i stedet for kun teksten, men indtil videre kan du ikke
gøre noget ved skaleringsproblemet (medmindre du vil lave teksten
som flash, jpg, pdf eller lignende).

> Jeg ved godt, det er god stil at lade svagtseende øge størrelsen,
> men problemet er, at jeg har en del ting, der ligger fast
> placeret med absolute position, så designet bliver lettere
> kaotisk, når tekststørrelsen øges

Noget tyder på at du har valgt en uheldig måde at bygge siden op
på.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Malene Maare

Dato : 10-11-06 13:00

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Med css som i alle andre grafiske browsere.
Som jeg også gør!

> [...]
>
> Firefox respekterer den størrelse du har defineret når man kommer
> ind på siden, så problemet bør ikke være så stort endda.
Det gør den faktisk ikke. Hvis jeg har sat Firefox til større tekst,
lukker browseren og åbner den igen, står alt med den nye store
størrelse. Også på andre sites. (Firefox ver. 1.5.0.7)

> [...]
> som flash, jpg, pdf eller lignende).

> Noget tyder på at du har valgt en uheldig måde at bygge siden op
Det ved jeg ikke, jeg følger standarterne for css, men jeg har bokse
med nyhedsindhold og fast størrelse, for at styre layoutet.
> --
> Bolig søges. Andel eller leje i Emdrup, Nordvest, Nørrebro, Søborg
> eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Den kan jeg desværre ikke klare :)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-11-06 13:27

Malene Maare skrev:

> Det gør den faktisk ikke. Hvis jeg har sat Firefox til større
> tekst, lukker browseren og åbner den igen, står alt med den
> nye store størrelse. Også på andre sites. (Firefox ver.
> 1.5.0.7)

2.0 opfører sig ikke på den måde. Her vender man tilbage til
normalstørrelse efter en genstart.

> Det ved jeg ikke, jeg følger standarterne for css, men jeg har
> bokse med nyhedsindhold og fast størrelse, for at styre
> layoutet.

Må vi se din side?

NB: Det er lettere at læse dine svar hvis du klipper lidt i
citaterne og indsætter en tom linje mellem citater og ny tekst.

Fra : Malene Maare

Dato : 10-11-06 13:51

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> 2.0 opfører sig ikke på den måde. Her vender man tilbage til
> normalstørrelse efter en genstart.

OK, men den skal jo også virke for den "ældre" Firefox.
> Må vi se din side?

Jeg har desværre ikke noget online endnu. Der er begrænset kapacitet
på serveren og det er en lidt stor sag med iframes - med flere
iframes indeni - .... så jeg knokler bare på for at blive færdig til
i morgen. Så kommer der et link!

Jeg har i øvrigt lige downloadet Opera og testet i den. Den klarer
skaleringsproblemet fint, da man bare kan zoome op. Kønt er det ikke,
men det hele følger med op i størrelse.
Tak for svar indtil videre!

Fra : jopa

Dato : 10-11-06 14:12

Malene Maare skriblede bla:

> [...]
> på serveren og det er en lidt stor sag med iframes - med flere
> iframes indeni - .... så jeg knokler bare på for at blive færdig til

Glæder jeg mig til at se.
Det lyder forrygende specielt punktet med iframes

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Malene Maare

Dato : 10-11-06 14:37

jopa wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Glæder jeg mig til at se.
> Det lyder forrygende specielt punktet med iframes
>
> --
Ja, det er da godt man kan skabe lidt hype ;)

Jeg er ny med iframes, så nu skal det nok vise sig, jeg får halen på
komedie, når jeg viser jer skrappe fyre resultatet.

Fra : jopa

Dato : 10-11-06 15:16

Malene Maare skriblede bla:

> Jeg er ny med iframes, så nu skal det nok vise sig, jeg får halen på
> komedie, når jeg viser jer skrappe fyre resultatet.

Og jeg er sikker på at du vil få anvist bedre måder at designe på end med
brug af iframes

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Malene Maare

Dato : 10-11-06 15:32

jopa wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Malene Maare skriblede bla:

> Og jeg er sikker på at du vil få anvist bedre måder at designe på end med
> brug af iframes

Nå for søren, er det nu ikke ok længere? Iframes er lidt nyt for mig, så jeg
troede, det var state of the art ;)
Det var for at finde en fiks måde at lave billedgalleri på - når man nu ikke
er så gode venner med Java og det, der er værre!

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-11-06 16:23

Den 10-11-06 15.31 skrev Malene Maare følgende:

> Nå for søren, er det nu ikke ok længere?

Du skal vist tilbage til forrige årtusinde, før det gik af mode.

> Det var for at finde en fiks måde at lave billedgalleri på - når man nu ikke
> er så gode venner med Java og det, der er værre!

Det burde sagtens kunne lade sig gøre uden Java og iframes. Lav en
prøveside eller en tegning, som du lægger ud på nettet, så er jeg sikker
på, at du nok skal få masser af forslag til, hvordan du bedst får lavet
en ordentlig side.

Hvis du udelukkende skal have et billedgalleri, og du skal leverer
billederne, kan du også springe over, hvor gærdet er lavest:
http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-jalbum.html

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Pyramide: Blodtørstigt lille bæst...

Fra : Rune Jensen

Dato : 10-11-06 17:06

"Malene Maare" wrote in message...

> [...]
nu ikke
> er så gode venner med Java og det, der er værre!

Tror serverside har været state of the art længe til billedgallerier...
Det har fordele i og med, du kan genbruge en hel del kode, og dermed
spare tid - og så bliver alle dele jo samlet på serveren og sendt ud til
brugeren som ét dokument i modsætning til iframe.

Det kræver enten at man sætter sig ind i serverside programmering (kan
godt tage en del tid) eller at man finder gratis færdige løsninger på
nettet, som bare skal installeres (det plejer til gengæld at være
overskueligt). Og så skal din server selvfølgelig understøtte det
serverside-sprog, du nu vælger.

MVH
Rune

Fra : Malene Maare

Dato : 10-11-06 17:47

Rune Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> brugeren som ét dokument i modsætning til iframe.
>
> Det kræver enten at man sætter sig ind i serverside programmering (kan
Er det sådan noget ASP, vi snakker her? Det er vist ikke noget for mig.
Jeg er sådan mest på HTML og CSS. Jeg er ikke programmør, desværre. Jeg
har valg at prioritere anderledes, som man siger ;)

eller at man finder gratis færdige løsninger på
> nettet, som bare skal installeres (det plejer til gengæld at være
> overskueligt).
Jo tak - jeg vil nu helst vide, hvad jeg laver og ikke have det styret
udefra. Jeg ved også at photoshop kan hjælpe med at lave et galleri, men
jeg bryder mig ikke om de skins, de har.

>Og så skal din server selvfølgelig understøtte det
> serverside-sprog, du nu vælger.

Hvad er det?

Fra : Rune Jensen

Dato : 10-11-06 23:08

> Jo tak - jeg vil nu helst vide, hvad jeg laver og ikke have det styret
> udefra. Jeg ved også at photoshop kan hjælpe med at lave et galleri,
men
> jeg bryder mig ikke om de skins, de har.

Færdige serverside løsninger mener jeg i mange tilfælde, man kan styre
ret dybt ind i designet. Der er flest muligheder med PHP (så vidt, jeg
kan se). Færdige løsninger indeholder "som regel" en admin del (det kan
være lavet på mange måder), hvor man kan ændre på selve CSS og HTML
eller simpelthen kopiere sin helt egen over i. Jeg har ikke erfaringer
med gallerier, men en del andre færdige løsninger (f.eks. en avanceret
gæstebog med spamtjek i PHP). Det tog en enkelt aften at installere, og
det gled fint ind i designet. Man kunne ikke se, det var noget lavet
udefra, og det validerede.

Denne måde at gøre det på er relativt god for nybegyndere, fordi man ser
resultatet hurtigt, og man behøver kun basisviden omkring installationen
(f.eks. hvordan man giver et bestemt directory tilladelse til at blive
skrevet i), som er beskrevet med 99% sikkerhed i en readme fil, som bare
skal følges slavisk. Men stadig så kræver den løsning selvfølgelig
serverunderstøttelse.

Hvis du kun vil holde dig til HTML, så vil du sandsynligvis alligevel på
et eller andet tidspunkt gøre som mig - og spørge dig selv, om det dog
ikke kan laves smartere - i hvert fald når du for 22. gang kopierer den
samme kode for at lave en side med et billede på, og skal til at
opdatere alle links i hånden. Derfor jeg lige er begyndt at gå i gang
med ASP

Din iframe løsning vil kunne betale sig på kort sigt. Men jeg gætter på,
du på et tidspunkt vil blive irriteret over alle de dele, som ligger til
siden, og som skal holdes styr på - det lyder til en hel del Andre
vil kunne komme med adskillige gode begrundelser for netop ikke at
benytte iframes.

Hvis du har lyst til at afprøve dit norske, så kig på:
http://www.webtips.no/9.317.0.0.1.0.phtml

MVH
Rune Jensen

Fra : Martin

Dato : 11-11-06 13:08

Rune Jensen wrote:
> [...]
> gæstebog med spamtjek i PHP). Det tog en enkelt aften at installere, og
> det gled fint ind i designet. Man kunne ikke se, det var noget lavet

Men hvis du liiige mangler præcist den ene funktion du mangler, ja så
skal du enten have fat i en programmør, eller lave det om selv.

Og hvem ved hvad Malene laver :) - Det kunne jo være noget nyskabende
hun kommer frem med

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-11-06 14:07

Malene Maare skrev:

> OK, men den skal jo også virke for den "ældre" Firefox.

Nu har jeg lige prøvet i FF 1.5.0.7 - både normalt og i Safe Mode
(uden udvidelser). Jeg kan ikke genskabe den opførsel du beskriver
(hvor FF husker en ændret tekststørrelse efter en genstart).

Hvor og hvordan ændrer du tekststørrelsen? (jeg bruger Ctrl-
musehjul).

> Jeg har desværre ikke noget online endnu. Der er begrænset
> kapacitet på serveren og det er en lidt stor sag med iframes -
> med flere iframes indeni -

Det lyder giftigt ;-/

> Jeg har i øvrigt lige downloadet Opera og testet i den. Den
> klarer skaleringsproblemet fint, da man bare kan zoome op.

IE7 skalerer på samme måde.

Fra : Malene Maare

Dato : 10-11-06 14:44

> [...]
> (hvor FF husker en ændret tekststørrelse efter en genstart).
>
> Hvor og hvordan ændrer du tekststørrelsen? (jeg bruger Ctrl-

Det skal retfærdigvist siges, at jeg ikke har genstartet computeren.
Blot genåbnet Firefox. Jeg plejer ikke selv at øge størrelsen på
tekst. - Jeg er gået over til briller ;)

> Det lyder giftigt ;-/

Det ER giftigt!! En mainframe, som peger på en underframe, der peger
på to iframes; en thumbframe og en billedframe, der så indeholder
individuelle html-dokumenter. Alt i det nedre niveau i undermapper
for den (forhåbentlige) overskueligheds skyld. Fuld fart frem og
tungen lige i munden.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-11-06 14:50

Malene Maare skrev:

> Det skal retfærdigvist siges, at jeg ikke har genstartet
> computeren. Blot genåbnet Firefox.

Det er også det jeg gør (genstart Firefox != genstart Windows).

Det du måske skal være opmærksom på er at Firefox skal lukkes helt
- hvis man fx har AllPeers installeret, lukker FF ikke helt ned
medmindre man eksplicit beder om det.

Du kan også prøve at starte FF i Safe Mode og se om problemet
fortsat er der.

> Jeg plejer ikke selv at øge
> størrelsen på tekst. - Jeg er gået over til briller ;)

Det er jeg også - men jeg kan stadig finde på at forstørre tekst og
billeder (Image Zoom til FF er en rar udvidelse).

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-11-06 22:18

Malene Maare skrev:

> Er det sådan noget ASP, vi snakker her?

Det er typisk et af følgende tre sprog: asp, asp.net eller php.

> Det er vist ikke noget for mig. Jeg er sådan mest på HTML og CSS.
> Jeg er ikke programmør, desværre.

Du skulle prøve alligevel - det er ikke specielt svært og du får
langt flere muligheder end med rå html/css.

> Hvad er det?

Igen, et af sprogene asp, asp.net eller php (der er andre
muligheder, men langt de fleste anvender et af førnævnte).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin

Dato : 10-11-06 22:54

Nu hvor du snakker om et billedegalleri, så prøv at se hvordan Microsoft
har gjort det.

Endelig laver Microsoft noget som virkelig har sparket Google ned. (IMO)

<http://search.live.com/images/results.aspx?q=fodbold>

Her bliver der brugt noget som er state of the art: AJAX
Men det kan sagtens laves noget AJAX, men kun med rent javascript.

De 2 funktioner som slår googles billedsøgning er:
Billedstørrelse dimsen i højreside, og selvfølgelig lade vær med at lave
"sidevælger" også bare lade billederne loade imens man kigger på
billederne. Ret genial metode. Det er ihvertfald en af de ting jeg skal
bruge på mit nye galleri.

Og for at gøre det lidt mere liret, så smækker vi også lige
<http://www.huddletogether.com/projects/lightbox2/> på, tryk på example
billederne, dette kræver 2 javascript filer og 1 CSS ark, og MEGET lidt
ekstra kode til dine billeder.

Sådan så har du et billede der bruger ovenstående.

Fra : Allan Vebel

Dato : 11-11-06 00:44

Martin skrev:

> Endelig laver Microsoft noget som virkelig har sparket
> Google ned. (IMO)
>
> http://search.live.com/images/results.aspx?q=fodbold

Med 291 valideringsfejl i html, og en css der bare siger
CSS Validator Error

Er det smart?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Martin

Dato : 11-11-06 13:06

Allan Vebel wrote:

> Med 291 valideringsfejl i html, og en css der bare siger
> CSS Validator Error

Hvorfor gå op i validering, når det hele virker i både IE, Firefox,
Opera og Safari ?

Fra : Rune Jensen

Dato : 11-11-06 13:17

"Martin" wrote in message...

> Hvorfor gå op i validering, når det hele virker i både IE, Firefox,
> Opera og Safari ?

Det samme kan håndværkere, som laver byggesjusk vel sige, selvom deres
vinkler måske er lidt udenfor standarderne, og andre mål halter. -
Jamen, det holder jo _nu_. Hvorefter husejeren med et lidt rådvildt blik
i ansigtet spør: - men hvor lang tid?

MVH
Rune

Fra : Martin

Dato : 11-11-06 20:43

Rune Jensen wrote:

> [...]
> vinkler måske er lidt udenfor standarderne, og andre mål halter. -
> Jamen, det holder jo _nu_. Hvorefter husejeren med et lidt rådvildt blik

Njaa... nu tager det nok lidt længere tid at rive et hus ned og bygge
det op igen - end det gør at lave en hjemmeside om. :)

Men MS har da ihvertfald tænkt langt mere nyskabende, og brugt meget
mere XML end normalen.

De fleste er fejlene er faktisk links, som hedder "&foo=bar" istedet for
&amp;foo=bar - som jeg faktisk er enige med mange om at det burde være
en bug i HTML validatoren.

Og en del er unescaped <input> altså manglende / i enden.

Apache serveren er faktisk sat op som standard med kun at lave links som
& istedet for &amp; fx. $_SERVER["REQUEST_URI"] skriver "&foo=bar" ved
dog ikke hvad IIS er sat op med som standard.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-11-06 21:03

Martin presented the following explanation :
> De fleste er fejlene er faktisk links, som hedder "&foo=bar" istedet for
> &amp;foo=bar - som jeg faktisk er enige med mange om at det burde være
> en bug i HTML validatoren.

Hvorfor burde det være en bug ?

You know this framework is not big enough for the two of us!

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 12-11-06 16:17

Martin skrev:
> Men MS har da ihvertfald tænkt langt mere nyskabende, og brugt meget
> mere XML end normalen.

Det er egentlig netop det der gør den coctail der farlig - ved at bruge
en hel del XML og så ikke validere, risikerer man lettere at ryge ud i
situationen hvor browsere nægter at rendere fordi xmls styrke netop
ligger i at det skal validere.

> De fleste er fejlene er faktisk links, som hedder "&foo=bar" istedet for
> &amp;foo=bar - som jeg faktisk er enige med mange om at det burde være
> en bug i HTML validatoren.

Er der mange der synes det, og hvorfor?

> Og en del er unescaped <input> altså manglende / i enden.

Dvs rent sjusk - det har jeg svært ved at anerkende som nyskabende og
lækkert.

> Apache serveren er faktisk sat op som standard med kun at lave links som
> & istedet for &amp; fx. $_SERVER["REQUEST_URI"] skriver "&foo=bar" ved
> dog ikke hvad IIS er sat op med som standard.

Hvornår laver en server link?

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Martin

Dato : 12-11-06 23:45

Jesper Brunholm wrote:

> Er der mange der synes det, og hvorfor?

Søg evt på google efter site:w3.org &amp bug
så finder du ud af hvor mange der synes det er en bug.

> Dvs rent sjusk - det har jeg svært ved at anerkende som nyskabende og
> lækkert.

Det kan vi godt blive enige om at det er sjusk, men det virker stadig
perfekt.

> Hvornår laver en server link?

fx inde på foo.php?id=1&site=2 kaldes der er en form.

<form action='$_SERVER["REQUEST_URI"]'>

så er der fejl i valideringen.

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-11-06 03:54

Martin skrev:

> Hvorfor gå op i validering, når det hele virker i både IE,
> Firefox, Opera og Safari?

Det er din holdning

Hvorfor tror du der er er lavet nogle fælles færdelsregler
for kode?

I webdesigngrupperne gør vi et stort nummer ud af at få
folk til at lave valid kode, for at få det til at se ensartet ud
i forskellige browsere, og så kommer du med sådan
noget pis.

Kan din egen side klare kravene?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Martin

Dato : 12-11-06 23:39

Allan Vebel wrote:

> Det er din holdning
>
> Hvorfor tror du der er er lavet nogle fælles færdelsregler
> for kode?

(gælder CSS valideringen)
For at fortælle hvordan browsere BURDE være bygget op.
Men nu hvor ingen browsere render CSS kode ens - så kan det jo være ret
ligemeget.

Kendte CSS bugs:

Safari: Combining numeral and named values; background repeating.

Opera: Vanishing background image in certain constructions; font sizing.

Firefox: Vanishing caret when a fixed element is positioned under a
textarea/input; inline-block “support”.

> I webdesigngrupperne gør vi et stort nummer ud af at få
> folk til at lave valid kode, for at få det til at se ensartet ud
> i forskellige browsere, og så kommer du med sådan
> noget pis.

Nu er live.com også MEGET ensartet i alle browsere.

> Kan din egen side klare kravene?

Det der er lavet indtil nu, overholder skam xhtml strict

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-11-06 00:32

Martin skrev:

> Søg evt på google efter site:w3.org &amp bug
> så finder du ud af hvor mange der synes det er en bug.

Er der nogle kvalificerede bud på hvorfor det skulle være en bug?

> Det kan vi godt blive enige om at det er sjusk, men det virker
> stadig perfekt.

Helt lydefrit er det nu ikke - søgningen er svær at navigere i når
der er mange billeder. Men det er meget lækkert lavet - uanset de
mange sjuskefejl i koden.

> fx inde på foo.php?id=1&site=2 kaldes der er en form.
>
> <form action='$_SERVER["REQUEST_URI"]'>

Det er ikke serveren der laver linket - det er php-parseren.
Serveren leverer en adresse, uden kodning da det ikke er til at
vide hvad den skal bruges til. Hvis dit Request_URI nu skulle
skrives til en database eller bruges til et redirect, ville
htmlencoding af adressen være malplaceret.

I asp-verdenen sætter man Server.HTMLencode() uden om værdier der
skal skrives i html-kode - jeg ved ikke hvad php-ækvivalenten er,
men der er givetvis en.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Malene Maare

Dato : 12-11-06 01:13

For dem, der er blevet nysgerrige omkring mine mange iframes, kan
man nu kigge på:
http://www.asemota.com

Jeg poster den i ris+ros-gruppen, hvis du ønsker at kommentere.
Tak for gode råd og kommentarer!