Link til knap med baggrundsbillede
Fra : Lars

Dato : 04-11-06 01:04

Jeg vil paa

http://www.vih.dk/langekurser/

i hoejre bjaelke lave en knap paa baggrund af linket med et
baggrundsbillede. Men jeg vil gerne kunne goere lidt mere ved teksten -
fx centrere den. Det skulle jo gerne blive en flot knap.

--
Lars

Fra : Allan Vebel

Dato : 04-11-06 03:11

Lars skrev:

> Jeg vil paa
>
> http://www.vih.dk/langekurser/
>
> i hoejre bjaelke lave en knap paa baggrund af linket
> med et baggrundsbillede.

Jeg har et par eksempler liggende på
http://html-faq.dk/1012.asp

> Men jeg vil gerne kunne goere lidt mere ved teksten
> - fx centrere den. Det skulle jo gerne blive en flot knap.

Døm selv! Lav selv grafikken der skal bruges som baggrund,
så er der blot at gøre plads til den i linket.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 04-11-06 03:39

Lars skrev:

> http://www.vih.dk/langekurser/

Lige et par kommentarer:

Sort tekst på blå baggrund er meget vanskeligt at læse
- det samme er de blå links der ligger i det område med
sort baggrund.

At linket bliver rødt ved klik, gør det ikke meget bedre, der
er fortsat for lidt kontrast.

Tænk farvevalget grundigt igennem igen, og check også
valideringen med jævne mellemrum!

Du har en fin hover-effekt på nogle menuer, mens andre
slet ikke har hover, det bør være mere ensartet.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Lars

Dato : 04-11-06 19:58

> Jeg har et par eksempler liggende på
> http://html-faq.dk/1012.asp

Ikke helt det jeg søger, men har smidt billedet op over i stedet, for
så kan jeg bare bruge text-align til at gøre noget med teksten. Synes
resultatet er blevet rimeligt.

--
Lars

Fra : Lars

Dato : 04-11-06 20:13

> Lige et par kommentarer:

Tak for det. Det er altid kærkomment.

> Sort tekst på blå baggrund er meget vanskeligt at læse
> - det samme er de blå links der ligger i det område med
> sort baggrund.

Ja, det var heller ikke meningen, at der var noget der skulle være
blåt på det sorte og omvendt.

> Tænk farvevalget grundigt igennem igen, og check også
> valideringen med jævne mellemrum!

Hm, ser ikke mange ting der ikke validerer. Der er nogle fejl i
stylesheetet i forbindelse med opacity, men det virker og det er en god
effekt, så det beholder jeg vist.

> Du har en fin hover-effekt på nogle menuer, mens andre
> slet ikke har hover, det bør være mere ensartet.

Hvilke menuer er der ikke hover på, for dem vil jeg da gerne have
luget ud?

I øvrigt har jeg fået et problem i visning. Min #navigation-section
vises ikke i IE men i Moz er der ingen problemer. Nogen bud på, hvad
det kan skyldes?

--
Lars

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-11-06 00:45

Lars skrev:

> Hm, ser ikke mange ting der ikke validerer.

Jeg får en del på
http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A%2F%2Fvih.dk%2Flangekurser%2F

http://vih.dk/langekurser/ - under links og tilmelding.

> I øvrigt har jeg fået et problem i visning. Min #navigation-section
> vises ikke i IE men i Moz er der ingen problemer. Nogen bud
> på, hvad det kan skyldes?

I IE fungerer det kun på <a>, hvor du kan have hover og andet
på andet i andre browsere.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-11-06 00:54

Allan Vebel skrev:

> Jeg får en del på
> http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A%2F%2Fvih.dk%2Flangekurser%2F

Alle de warnings der kommer, kan også rettes til så det
hele validerer, tgag dem en ad gangen!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Lars

Dato : 05-11-06 06:44

> I IE fungerer det kun på <a>, hvor du kan have hover og andet
> på andet i andre browsere.

Ja, det ved jeg, men problemet er at min menu slet ikke vises i min IE
6.0?

--
Lars

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-11-06 13:23

Lars skrev:

> problemet er at min menu slet ikke vises i min IE 6.0?

Nu har jeg leget lidt med det, og det er din z-index:5, som
IE ikke kan lide sammen med position:absolute; Prøv at
flytte hele navigation-section ned sidst i koden, så
fungerer det uden z-index!

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Lars

Dato : 05-11-06 19:38

> Nu har jeg leget lidt med det, og det er din z-index:5, som
> IE ikke kan lide sammen med position:absolute; Prøv at
> flytte hele navigation-section ned sidst i koden, så
> fungerer det uden z-index!

Det er perfekt. Jeg tror nu ikke, at det var z-index, der var
problemet, for den mener jeg først, at jeg satte på efter at menuen
blev borte. Tror mere det var omstruktureringen af html-koden der
gjorde udslaget. Men rigtig mange tak for hjælpen. Nu spiller det hele
vist efterhånden :)

--
Lars

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-11-06 01:54

Lars skrev:

> Det er perfekt. Jeg tror nu ikke, at det var z-index

Godt så mangler du kun valideringen, der er mange steder
den halter bagud, både på html og css, se for eksempel på
http://vih.dk/langekurser/fag/64/ - siden der handler om
Webdesign:

Du lærer det på den 'rigtige' måde.

Her siger den 6 fejl på html:
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fvih.dk%2Flangekurser%2Ffag%2F64%2F&ss=1&outline=1

og endnu flere på css:
http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A%2F%2Fvih.dk%2Flangekurser%2Ffag%2F64%2F

Warnings kan også rettes så det bliver valid kode, og det er
en rigtig god øvelse til forståelse af css.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Lars