hvad er det der gør at firefox ikke viser ~
Fra : Henrik Uggerhøj

Dato : 01-11-06 23:14

Jeg har lavet en hjemmeside som vises flot i ie6.0 men firefox
viser ikke siden særligt godt. Er der nogle generelle ting man
ikke må gøre hvis siden skal vises ordentlig i firefox?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-11-06 23:25

It happens that Henrik Uggerhøj formulated :
> Jeg har lavet en hjemmeside som vises flot i ie6.0 men firefox
> viser ikke siden særligt godt. Er der nogle generelle ting man
> ikke må gøre hvis siden skal vises ordentlig i firefox?

Grunden er at de har hver deres rendering engine - og den er lavet af
forskellige folk der fortolker og vælger ud fra en standard mm.

Hvis man overholder W3 standarden er det småting der bliver besværligt
at få til at se ens ud i IE, FF og Opera.

Money can't buy happiness, but neither can poverty.
- Leo Rosten

Fra : Jørn Andersen

Dato : 01-11-06 23:46

On Wed, 01 Nov 2006 23:25:22 +0100, Henrik Stidsen <nntpspam@hs235.dk>
wrote:

>It happens that Henrik Uggerhøj formulated :
>
>Grunden er at de har hver deres rendering engine - og den er lavet af
>forskellige folk der fortolker og vælger ud fra en standard mm.

Den anden del af forklaringen er, at der kan være forskellige defaults
i de forskellige browsere.

Derfor er det som regel en god idé at starte sine stylesheets med:
html, body {
margin:0;
padding:0;
}

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 02-11-06 00:19

Jørn Andersen was thinking very hard :
> Den anden del af forklaringen er, at der kan være forskellige defaults
> i de forskellige browsere.

Ja det er også et problem - men det er rimelig nemt at overkomme hvis
man blot tester sin side i 3 browsere.

"Art is a collaboration between God and the artist, and the less the
artist does the better." - Andre Gide

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-11-06 23:37

Henrik Uggerhøj skrev:

> Jeg har lavet en hjemmeside som vises flot i ie6.0 men firefox
> viser ikke siden særligt godt.

Giv os et link så vi kan forske i problemet.

> Er der nogle generelle ting man ikke må gøre hvis siden skal
> vises ordentlig i firefox?

Ja. Man skal undlade at lave fejl i koden. Den slags tolerer IE i
langt højere grad.

--
Bertel

Fra : Henrik Uggerhøj

Dato : 02-11-06 08:28

www.sportsfisk.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-11-06 09:12

Henrik Uggerhøj skrev:

[og jeg brækker lige om på rækkefølgen så den bliver logisk]

> www.sportsfisk.dk

Validatoren giver 136 fejl, så der er nok at tage fat på. Nogle
af dem er ret underlige. Hvordan er siden lavet?

Et eksempel:

========
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css">

{ font-family: Verdana, Arial, sans-serif; font-size: 12px }
..popchr { visibility:hidden; font-size: 12px }
..gochr { visibility:visible; font-size: 12px}
A:Hover { color:FFFFFF; text-decoration:none; font-size: 12px}
========

Der indledes to gange med et style-tag (hvilket i sig selv er
forkert), og kun ét af dem afsluttes. Og så er der en erklæring i
en blok uden nogen tag- eller klassebetegnelse.

Og henvisningen til den eksterne CSS-fil står to gange. Det er
sådan set ikke en teknisk fejl, men det er en logisk fejl.

Og hvorfor bruger du XML?

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-11-06 09:52

Bertel Lund Hansen skrev:

> Validatoren giver 136 fejl, så der er nok at tage fat på. Nogle
> af dem er ret underlige. Hvordan er siden lavet?

Ud over de mange valideringsfejl (som i sig selv kan skabe
problemer), er der to ting der med garanti også giver bøvl.

Dels positioneres elementer i ét væk, og dels anvendes der forældet
javascripts baseret på document.all.

Det hurtigste her vil IMO være at lave siden om helt fra bunden.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Henrik Uggerhøj

Dato : 02-11-06 20:05

Ok, jeg har fundet et par fejl nu. Fejlene med den ikke afsluttede
STYLE kunne Firefox ikke lide.
Jeg laver koden i notebook, derfor skal jeg positionere
elementerne, men firefox og ie er ikke helt enige.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 02-11-06 21:11

Henrik Uggerhøj <henrik.uggerhoj@mail.tele.dk> skrev :

>Ok, jeg har fundet et par fejl nu. Fejlene med den ikke afsluttede
>STYLE kunne Firefox ikke lide.

Hvorfor har du valgt at angive doctypen som xhtml 1.1, når siden
slet ikke er skrevet i den?

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Henrik Uggerhøj

Dato : 02-11-06 23:05

Jeg har meget at lære endnu, kan jeg forstå.
Det jeg har lært hat jeg fundet ved at se på nettet og se på andre
koder.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-11-06 22:22

Henrik Uggerhøj wrote:

> Jeg laver koden i notebook, derfor skal jeg positionere
> elementerne,

Hvor står det henne? Der er mange andre muligheder for at styre sidens
design. Du kan se et par forskellige muligheder her:

http://hjemmesideskolen.dk/html/float.asp?id=flmenu
http://hjemmesideskolen.dk/html/flyd.asp?id=fpx

Du har i øvrigt sat et 'Valid HTML'-mærkat på din side. Det bør du fjerne,
indtil siden rent faktisk validerer.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk