Mærkelig udskrivning i IE
Fra : Allan Vebel

Dato : 01-11-06 00:09

Jeg har lige lavet om på http://pejrup.dk/ahkunst/?id=billeder
som før havde billeder der bare var stablet op ved siden af
hinanden for at give fleksibilitet med hensyn til browserens
bredde - og også udskrivningen, det fungerede perfekt.

Nu har kunden ønsket en tekst under hvert billede, og jeg
har været nødt til at lægge hvert billede i en <div> med float,
og så går det helt galt med udskrivningen.

Til formålet har jeg lavet

#smallpicview div{
padding:3px;
width:110px;
text-align:center;
float:left;
}

og det ser fint ud på skærmen i IE og Firefox, men IE kan
ikke finde ud af udskrivningen, den kommer med 3 sider,
hvor den første side er tom, næste side viser den de første
billeder, og næste side er igen tom (se Vis udskrift).

I Firefox går det lidt bedre, her er der et enkelt billede på
hver side der bliver klippet midt over, men ellers viser den
de 4 sider der udskrives.

Er det mig der er træt i bærret, eller har jeg overset noget?

Siderne validerer som html 4.01 strict og en fejlfri css.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 01-11-06 05:44

On Wed, 1 Nov 2006 00:08:51 +0100, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

> [...]
>hvor den første side er tom, næste side viser den de første
>billeder, og næste side er igen tom (se Vis udskrift).

Jeg tror problemet er, at IE forsøger at holde sammen på hele
#smallpicview, og da den kun indeholder floatede elementer, så vil de
ikke "udvide boksen".

Jeg kan ikke finde nogen god løsning på det, andet end at dele
#smallpicview op i mindre bidder, hvor hver bid under alle
omstændigheder kan være på en udskriftsside.
Altså:
nogle billeder

nogle flere billeder

osv. Men det vil sikkert give nogle andre problemer ...

Jeg har leget lidt med det, men ikke fundet noget fornuftigt.
Undervejs opdage jeg dog, at din h1 og h2 er for brede - sæt dem evt.
til
width:95%;
i print-stylesheetet.
Det er det, der forårsager, at du starter side 2 med et "indryk".

Et hint: Hvis man midlertidigt fjerner media="print" på
printer-stylesheetet, kan man nogle gange finde nogle fejl i
print-sheetet, som man ellers ikke finder.

IE og udprint af større blokke er bare pain in the a..

En helt alternativ løsning er at lave paging med serverside-script -
evt. på en helt separat print-side.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-11-06 01:22

Jørn Andersen skrev:

> Jeg tror problemet er, at IE forsøger at holde sammen
> på hele #smallpicview, og da den kun indeholder floatede
> elementer, så vil de ikke "udvide boksen".

Den vil heller ikke med

..clr{
clear:both;
}

som jeg skrev til Carsten. Det er bare underligt at det ser
perfekt ud på skærmen, men laver så meget ravage på
udskriften.

> Jeg kan ikke finde nogen god løsning på det, andet
> end at dele #smallpicview op i mindre bidder, hvor hver
> bid under alle omstændigheder kan være på en
> udskriftsside.

Det har jeg også prøvet - det forstår IE heller ikke.

> osv. Men det vil sikkert give nogle andre problemer ...

Ja, det giver det problem at jeg ikke mere kan læse hele
listen af billeder på en gang, det er lagt i en csv-fil som
bliver læst af et asp-script, som kunstneren selv kan rette
i som det eneste.

> Undervejs opdage jeg dog, at din h1 og h2 er for brede
> - sæt dem evt. til width:95%; i print-stylesheetet.
> Det er det, der forårsager, at du starter side 2 med et
> "indryk".

Jeg har prøvet at sætte dem til 5%, det giver ingen forskel
på udskriften.

> Et hint: Hvis man midlertidigt fjerner media="print" på
> printer-stylesheetet, kan man nogle gange finde nogle
> fejl i print-sheetet, som man ellers ikke finder.

Det var det første jeg prøvede

> IE og udprint af større blokke er bare pain in the a..

Det går jo fint når der ikke bliver brugt float, jeg havde
ingen problemer da det bare var billeder der var stablet
op ved siden af hinanden.

> En helt alternativ løsning er at lave paging med
> serverside-script - evt. på en helt separat print-side.

Det giver igen en specialløsning til en helt speciel browser,
og det er jeg virkelig modstander af - alle browsere bør
kunne udskrive på næsten samme måde som det der
bliver vist på skærmen, og skal det være anderledes, laver
man en printerstyle.css.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-11-06 11:50

Jørn Andersen wrote:

> Jeg tror problemet er, at IE forsøger at holde sammen på hele
> #smallpicview, og da den kun indeholder floatede elementer, så vil de
> ikke "udvide boksen".

Nej, det er vist ikke årsagen til fejlen. Jeg har nogenlunde samme problem
http://ginnerskov.dk/dahlia/index.php - hvor billederne _ikke_ er puttet
ind i en fælles div:

- Det ser fint ud på skærmen i både FF, Op og IE.

- Ved udskrift fra Op er der ikke nogen problemer.
- Ved udskrift fra FF bliver et enkelt billede klippet midt over.
- Ved udskrift fra IE får jeg et uønsket page-break før første billede.
Første billede er forskubbet helt mod højre på side 2 og nederst på
side 2 er en stribe billeder klippet midt over.

Jeg har eksperimenteret med page-break, men det hjalp desværre ikke noget.

> [...]
> width:95%;
> i print-stylesheetet.
> Det er det, der forårsager, at du starter side 2 med et "indryk".

Om jeg så sætter foregående elements bredde helt ned til 85%, hjælper det
ikke på det problem.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-11-06 00:45

Carsten Sørensen skrev:

> Du har nok opdaget at det er float IE ikke kan lide

Ja, og jeg har fundet ud af at Bertel har fuldstændig
samme problem på http://obese.dk/obese7/obese7.htm,
men han kører jo Opera, og har sikkert ikke set den
problematiske udskrift i IE.

> Jeg har prøvet lidt frem og tilbage med følgende

Jeg har faktisk prøvet noget lignende, og du har ret i
at der sker andre små sjove ting - og så er jeg nødt til
at lave specialversioner til hver enkelt browser, og det
er jeg absolut ikke tilhænger af.

Hvordan ser Vis udskrift ud i IE 7? Den har jeg ikke
mulighed for at prøve hjemme, da jeg kører Windows
2000 Pro.

Jeg har rettet i filen ved at lægge <div class='clr'></div>
ind i enden af billederne, med

..clr{
clear:both;
}

men det har ikke løst problemet. Til gengæld er udskriften
perfekt i Opera 9.02.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-06 17:37

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> Ja, og jeg har fundet ud af at Bertel har fuldstændig
> samme problem på http://obese.dk/obese7/obese7.htm,
> men han kører jo Opera, og har sikkert ikke set den
> problematiske udskrift i IE.

Så kan I jo finde en løsning sammen

> Jeg har faktisk prøvet noget lignende, og du har ret i
> at der sker andre små sjove ting - og så er jeg nødt til
> at lave specialversioner til hver enkelt browser, og det
> er jeg absolut ikke tilhænger af.

Er jeg heller ikke, men ser ikke nogen fornuftig / nem løsning på problemet.
Kunne man bare få billederne til at stable sig ved siden af hinanden uden
brug af float, men det lader sig ikke lige gøre med block elementer.

> Hvordan ser Vis udskrift ud i IE 7? Den har jeg ikke
> mulighed for at prøve hjemme, da jeg kører Windows
> 2000 Pro.

Aner det ikke. Har heller ikke IE 7

> .clr{
> clear:both;
> }
>
> men det har ikke løst problemet. Til gengæld er udskriften
> perfekt i Opera 9.02.

Ja det hjælper også meget når størstedelen bruger IE

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 06-11-06 00:53

Carsten Sørensen skrev:

> Kunne man bare få billederne til at stable sig ved siden
> af hinanden uden brug af float, men det lader sig ikke lige
> gøre med block elementer.

Jeg har også prøvet at ændre dem med display:inline; kaldt
dem for <span> og en frygtelig masse andre ting, men lige
meget hjælper det.

Jeg havde bare håbet at nogen lige havde løsningen til denne
IE-bug, eller havde en helt anden løsning med samme resultat.

> Aner det ikke. Har heller ikke IE 7

Det var også bestemt for dem der har den

> Ja det hjælper også meget når størstedelen bruger IE

Når Opera kan, så har de forstået konceptet.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 19-11-06 11:18

Allan Vebel skrev:

> Jeg havde bare håbet at nogen lige havde løsningen til denne
> IE-bug, eller havde en helt anden løsning med samme resultat.

Fandt i nogen sinde en løsning på problemet? Kan det ordnes ved at
lave en tæller serverside, som placerer x antal billeder på skærmen
ad gangen?

Har selv samme problem.

MVH
Rune Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-11-06 20:25

Rune Jensen skrev:

> Fandt i nogen sinde en løsning på problemet?

Ikke jeg.

> Kan det ordnes ved at lave en tæller serverside, som placerer x
> antal billeder på skærmen ad gangen?

Hvis man ved hvor mange billeder der er plads til i det aktuelle
browservindue, kan man godt lave noget fidus, men det ved man jo
ikke.

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 19-11-06 20:47

"Bertel Lund Hansen" wrote in message...

> Hvis man ved hvor mange billeder der er plads til i det aktuelle
> browservindue, kan man godt lave noget fidus, men det ved man jo
> ikke.

Så vidt jeg kan se, så er det papirets størrelse, som er afgørende, ikke
browservinduet. Men ok, jeg skal lige tjekke nogle ting, for det kan
være jeg har misopfattet et eller andet

MVH
Rune

Fra : Allan Vebel

Dato : 20-11-06 03:13

Rune Jensen skrev:

> Fandt I nogen sinde en løsning på problemet?

Nej! Det er IE der laver problemet - i andre browsere
fungerer det som det skal.

> Kan det ordnes ved at lave en tæller serverside, som
> placerer x antal billeder på skærmen ad gangen?

Det er da nok muligt, men det vil være en skodløsning,
når man læser billeder og andre oplysninger fra en
database. Lægger man rene billeder ved siden af
hinanden, går det fint, men så snart der også er tekst
med, er man nødt til at lave det med noget der også
kan formatere teksten, og det er her det går helt galt i
IE.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-11-06 10:48

Allan Vebel skrev:

> Nej! Det er IE der laver problemet - i andre browsere
> fungerer det som det skal.

Jeg er nu ikke imponeret over Opera og FF's håndtering af denne
her side:

   http://www.obese.dk/obese2/obese2.htm

Hvert billede ligger bare i en <p class='indeksbillede'>

..indeksbillede {
   float: left;
   width: 150px;
   height: 170px;
   margin: 0;
   padding: 10px;
   text-align: center;
}

I skal ikke kæmpe med at løse problemet (medmindre I absolut
vil). Jeg har endnu ikke ofret udskrift nogen synderlig
opmærksomhed, men jeg er ærlig talt lidt paf over at en stribe
floatede billeder ikke bare står pænt på en printerside. FF er
ikke meget bedre hvis man tvinger en opløsning på 100 %.

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 21-11-06 03:20

"Allan Vebel" wrote in message...

> Nej! Det er IE der laver problemet - i andre browsere
> fungerer det som det skal.

Det var ærgerligt

> [...]
> med, er man nødt til at lave det med noget der også
> kan formatere teksten, og det er her det går helt galt i

Hmmm. Ok. Jeg kom til at tænke på, om det så vil ændre noget at bruge pt
som størrelsesangivelse i print.css. På den måde må man vel kunne tvinge
indstillingerne igennem til printeren - er pt ikke en absolut
størrelsesangivelser for print? Jeg er fuldstændig uvidende ellers
omkring udskrivnning, det eneste, jeg kan finde ud af er at sætte
display:none på det, som ikke skal udskrives

Jeg har kigget lidt rundt på nettet, uden jeg er blevet meget klogere
(men jeg er nu heller ikke meget for at acceptere, at min ellers
fuldstændig perfekte side ikke kan udprintes ).

MVH
Rune