Link farver - default
Fra : SBK

Dato : 27-10-06 23:40

Er der nogen som ved om der findes en style som kan "fryse" links
til den farve som stylen teksten har. Fx: jeg har stylet en tekst
style x og et enkelt element i teksten er et link, men jeg ønsker
ikke dette link skal se anderledes ud. Findes der en slags global
color: none; som ikke ændre farven.

Håber jeg har gjort mig forståelig.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Allan Vebel

Dato : 28-10-06 00:30

SBK skrev:

> Findes der en slags global color: none; som ikke
> ændrer farven.

a{
color:red;
background:inherit;
}

burde være det du søger?

Du må selv sætte farve og baggrund til det du søger.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-10-06 13:57

Allan Vebel skrev:

> a{
> color:red;
> background:inherit;
> }
>
> burde være det du søger?

Hm - ideen var vel at finde en måde hvor man netop ikke skulle
specificere farven igen. Jf mit andet svar i tråden virker inherit
på color ikke i IE6 (men fint i fx FF og Opera) - ellers ville det
simple svar være:

   a{ color: inherit; background: inherit }
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-10-06 13:54

SBK skrev:

> [...]
> style x og et enkelt element i teksten er et link, men jeg ønsker
> ikke dette link skal se anderledes ud. Findes der en slags global

Du kan bruge inherit til at arve farven fra det element der
indeholder linket.

et rødt link</a></p>

- teste, teste, WHAT!

Ovenstående helt simple erklæring kan IE6 ikke hitte ud af (har
ikke testet på en IE7-maskine endnu). Det virker nydeligt i FF og
Opera. Det er underordnet om man benytter style direkte eller laver
noget tilsvarende med klasser - IE vil ikke arve farven fra
omgivelserne.

Se fx her:
<http://archivist.incutio.com/viewlist/css-discuss/40399>

Det kan løses med en descendant-selektor - men det skal så sættes
hver gang der er en farvedefinition der også skal påvirke links:

..x, .x a{ color: green; }

(altså: farvelæg elementer med klasse=x, samt a-elementer aka links
der ligger inde i elementer med klassen x)

Hvis man har klasser med farver i flere niveauer, bliver
ovenstående model upraktisk - her vil det nok være bedre at bruge
x-klassen direkte på linket (<p class="x">...<a class="x">...)
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-10-06 14:35

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

[om IEs manglende understøttelse af inherit]

> Ovenstående helt simple erklæring kan IE6 ikke hitte ud af (har
> ikke testet på en IE7-maskine endnu).

Øv - det ser heller ikke ud til at være rettet i IE7 (stadig ikke
testet, men fejlen er nævnt på flere sider om IE7-fejl).

Se testsiden her:
<http://meyerweb.com/eric/css/tests/css2/sec06-02-01.htm>

Her er et par nedslående lister om mangler (css/js) i IE7:
<http://www.gtalbot.org/BrowserBugsSection/MSIE7Bugs/>
<http://css-discuss.incutio.com/?page=IE7>
--
Jens Gyldenkærne Clausen