Position-absolute opsætning sammen med fl
Fra : Jesper Brunholm

Dato : 26-10-06 17:36

Hej Folks

på <http://www.odensefolkfestival.dk/program.html> har jeg et
festivalprogram kørende, som virker fint i FF (og validerer), men som
jeg ikke kan få til at fungere helt i IE 6.

Problemet er at jeg har en position-absolute højrekolonne som det
floatede midterkolonneindhold lægger sig ind under.

Jeg vil gerne have de floatede bokse, for at kunne udnytte forskellige
skærmbredder, og for at kunne layoutet er fleksibelt til at kunne klare
flere forskellige års program (eksempler på fx
<http://www.odensefolkfestival.dk/historie/index.html?aar=2005>).

Jeg har prøvet at give midterfeltet en bredde, men det får IE til at gå
helt amok, den kan tilsyneladende ikke sammenholde informationen om
eksistensen af floatede og absolute-positionerede elementer (og jeg kan
godt sætte mig ind i at den har det svært , men det ville nu være så
sjovt at få det til at du alligevel.

Jeg har prøvet at sætte højre-padding på midterfeltet, det hjælper ikke
synderligt. Margin har samme resultat (det tilføjes bare til højre for
skærmbredden).

Ligeledes har jeg prøvet at sætte lidt margen og padding på
højrekolonnen, men også uden synlig effekt.

Alle gode idéer modtages med tak, også til alternativ opsætning som kan
løse problemet.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-10-06 19:09

Jesper Brunholm skrev:

> Problemet er at jeg har en position-absolute højrekolonne som det
> floatede midterkolonneindhold lægger sig ind under.

Jeg har løst problemet på Fidusos sider ved at lægge hele
indholdet i en ramme som jeg har givet en padding lidt større end
menuens bredde. Menuen har absolut position.

..menu {
   position: absolute;
   width: 10.3em;
   margin: 0;
   padding: 0.7em 0.14em 0.14em 0.14em;
   color: inherit;
   background: #fda;
   line-height: 150%;
}

..indhold {
   margin: 0;
   /* Højden afstemmes efter menuens længde. Det sikrer at siden
bliver længere end menuen. Skidesimpelt! */
   height: 60em;
   padding: 0 0 0 10.7em;
}

HTML:

Blablablabla

Blablablabla

--
Bertel

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 26-10-06 21:52

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg har løst problemet på Fidusos sider ved at lægge hele
> indholdet i en ramme som jeg har givet en padding lidt større end
> menuens bredde. Menuen har absolut position.

Sådan har jeg også løst problemet i venstre side, og prøvet på at løse
det i højre side, hvis I kan sige mig hvorfor det ikke virker, vil jeg
være glad.

Jeg sætter lige tilstrækkeligt med padding på midterboksens højre side
igen, så løsningens manglende effekt på IE kan ses :-/

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-06 21:26

"Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Folks
>
> på <http://www.odensefolkfestival.dk/program.html> har jeg et
> festivalprogram kørende, som virker fint i FF (og validerer), men som jeg
> ikke kan få til at fungere helt i IE 6.

Bertel har givet dig en løsning på problemet, men har lige en anden
kommentar i forbindelse med dine menuer i venstre og højre side. Det er ret
forvirrende at menupunkterne flytter sig væsentligt ved hover fordi du
ændrer størrelsen på dem ved hover, og menuen dermed forskydes. Overvej lige
en anden løsning i den forbindelse

God fornøjelse

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-10-06 21:34

Carsten Sørensen skrev:

> forvirrende at menupunkterne flytter sig væsentligt ved hover fordi du
> ændrer størrelsen på dem ved hover, og menuen dermed forskydes. Overvej lige
> en anden løsning i den forbindelse

Helt enig. Som det er nu kan man ramme forkert hvis man kommer
fra et punkt der udvides til flere linjer.

--
Bertel

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 27-10-06 08:43

Carsten Sørensen skrev:

> Bertel har givet dig en løsning på problemet

Nej, desværre ikke, så hvis du har andre bud, er du meget velkommen

> [...]
> ændrer størrelsen på dem ved hover, og menuen dermed forskydes. Overvej lige

Er det forvirrende, eller er det bare anderledes? Er det ubrugeligt,
eller kræver det at du bruger lidt ekstra tid på det? Det er overvejet
en del. Det var samme menu sidste år, og flere festivalgæster synes
(kom, uden opfordring til tilbagemelding) at det var fedt og sjovt.

Når det er sagt, kunne jeg dog også godt tænke mig at bruge lidt tid på
at sikre at non-hover punkter optager så meget plads så at man ikke
flekser over et helt menupunkt ved hover, og jeg er træt af at indholdet
under menuen står og hopper når man bruger menuen, så det er skam på
tegnebrædtet, bare slet ikke med samme vægt, som at 3/4 af en programdag
kan forsvinde ind bagved menuen ved en uheldig vinduesbredde i IE 6.

Er jeg virkelig nødt til at opgive fleksibel indholdsbredde på den side
aht. IE 6?

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-10-06 13:54

Jesper Brunholm skrev:

> [...]
> en del. Det var samme menu sidste år, og flere festivalgæster synes
> (kom, uden opfordring til tilbagemelding) at det var fedt og sjovt.

Det er ikke st stort problem.

> Er jeg virkelig nødt til at opgive fleksibel indholdsbredde på den side
> aht. IE 6?

Jeg prøvede lige at lave en testside med så minimalt indhold som
muligt. Den gav samme problem i IE6. Den klemmer den ledige plads
i højre side, og så er det selvfølgelig logisk at et absolut
positioneret element glider ind over resten. Jeg kan ikke lure en
metode til at tvinge den ledige højreplads til at have en fast
bredde. Hvis man gør det med floatede elementer, hopper de jo
bare ned når der klemmes.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-06 14:28

> Nej, desværre ikke, så hvis du har andre bud, er du meget velkommen

Må desværre lige melde pas i den forbindelse. Kan ikke gennemskue en løsning
lige nu, men burde der være andre her der kan?

> Er det forvirrende, eller er det bare anderledes?

Det er forvirrende, og ikke bare anderledes. Og ser heller ikke pænt ud hvis
du spørger mig

Er det ubrugeligt,
> eller kræver det at du bruger lidt ekstra tid på det?

Ubrugeligt er nok så meget sagt, men ikke ligefrem den bedste løsning hvis
du spørger mig, men ja det stjæler lidt fokus fra det øvrige.

> en del. Det var samme menu sidste år, og flere festivalgæster synes (kom,
> uden opfordring til tilbagemelding) at det var fedt og sjovt.

Hver sin smag jo

> [...]
> over et helt menupunkt ved hover, og jeg er træt af at indholdet under
> menuen står og hopper når man bruger menuen,

Præcis det der generer øjet, samt at menuen ´ændrer længde.

> Er jeg virkelig nødt til at opgive fleksibel indholdsbredde på den side
> aht. IE 6?

Hmm. Det burde nu ikke være nødvendigt, jeg har bare ikke løsningen.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 28-10-06 15:17

Carsten Sørensen skrev:
[snip: den ret sprællende menu på www.odensefolkfestival.dk]

> Ubrugeligt er nok så meget sagt, men ikke ligefrem den bedste løsning hvis
> du spørger mig, men ja det stjæler lidt fokus fra det øvrige.

Jeg overvejer en løsning. Jeg ville gerne kunne give større font on
hover, men med databasegenereret indhold (hvor jeg ikke kan tilpasse til
et specifikt problem), er det vist desværre umuligt...

> Hmm. Det burde nu ikke være nødvendigt, jeg har bare ikke løsningen.

Nej, ok. Lige pt. har jeg som midlertidig nødløsning taget padding-right
væk igen (den generede mig i Firefox ) og sat en specifik bredde på
i IE med conditional comment.

Tak for forsøgene, og jeg hører selvfølgelig stadig gerne om det hvis
nogen haj kommer forbi en guldfisk til emnet

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-06 11:02

> Jeg overvejer en løsning. Jeg ville gerne kunne give større font on hover,
> men med databasegenereret indhold (hvor jeg ikke kan tilpasse til et
> specifikt problem), er det vist desværre umuligt...

Nu er jeg ikke helt sikker på hvad du vil justere fra serversiden, men man
kunne forsøge med forskellig padding ved a og a:hover. Altså nedjustere
padding ved den større skifttype. Hjælper selvfølgelig ikke nok de steder
hvor menupunkterne fylder flere linjer ved hover. Nå også bare en tanke.

> Nej, ok. Lige pt. har jeg som midlertidig nødløsning taget padding-right
> væk igen (den generede mig i Firefox ) og sat en specifik bredde på i
> IE med conditional comment.

Lidt skidt at det er IE der driller her, da det jo alt andet lige er den
mest anvendte browser

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 29-10-06 11:49

Carsten Sørensen skrev:

> Nu er jeg ikke helt sikker på hvad du vil justere fra serversiden,

Det vil jeg som udgangspunkt ikke, selv om jeg ved nærmere eftertanke
godt kan se at jeg kunne løse det ved at checke menupunktets
tekst-strengs-længde og afsætte padding nok på non-hover til at der ikke
er noget der hopper ved hover, ved for lange menupunkter som bryder om.
Som du også skriver, er det dem der er problemet

> Lidt skidt at det er IE der driller her, da det jo alt andet lige er den
> mest anvendte browser

Det er jo desværre sådan ca den oftest sete situation, i denne - ret
beset absurde - situation hvor den dårligste browser har majoriteten af
markedet.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-06 16:27

> Det er jo desværre sådan ca den oftest sete situation, i denne - ret beset
> absurde - situation hvor den dårligste browser har majoriteten af
> markedet.

Jep

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 29-10-06 17:21

Carsten Sørensen skrev:
> "Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev i en meddelelse

> Jep

Det viser sig i øvrigt desværre at IE 7 har samme problem med den
omtalte opsætning :-/

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-10-06 13:37

Jesper Brunholm skrev:

> Jeg overvejer en løsning. Jeg ville gerne kunne give større font on
> hover, men med databasegenereret indhold (hvor jeg ikke kan tilpasse til
> et specifikt problem), er det vist desværre umuligt...

Kan du ikke bare give hvert menupunkt en kasse så stor at der er
plads til den længste tekst ved hover?

--
Bertel