DIV i midten
Fra : Thrane

Dato : 23-10-06 14:36

Hej

Hvordan kan jeg få en DIV til at placere sig relativt i forhold til en
tabel?
Jeg har fået det til at virke horisontalt, men kan ikke få det til at virke
vertikalt...

Nogle forslag/løsninger?

/Thrane

Fra : Thrane

Dato : 23-10-06 14:57

"Thrane" <kyskoen@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> tabel?
> Jeg har fået det til at virke horisontalt, men kan ikke få det til at

Sorry, der dukkede noget brugbar kdoe op på nettet.
Måske nogle kan bruge det...

#horizon {
position: absolute;
top: 50%;
left: 0px;
width: 100%;
margin-top: -200px;
text-align: center;
min-width: 900px;
}
#wrapper {
background-color: #fff;
position: relative;
text-align: left;
width: 800px;
height: 380px;
margin: 0px auto;
}

/Thrane

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-06 16:58

"Thrane" <kyskoen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> virke

> Sorry, der dukkede noget brugbar kdoe op på nettet.
> Måske nogle kan bruge det...

Inden nogle bruger det,vil jeg på det kraftigste anbefale at man overvejer
hvordan det anvendes. Ellers ender det bare som på denne test side:
http://csnet.dk/html/eksempler/center/center.html

Prøv at reducere højden på dit vindue, og se hvad der sker

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Thrane

Dato : 23-10-06 17:59

"Carsten Sørensen" <askmeforanaddress> wrote in message

> [...]
> http://csnet.dk/html/eksempler/center/center.html
>
> Prøv at reducere højden på dit vindue, og se hvad der sker

Tak, det var jeg slet ikke opmærksom på.
Har du evt. en løsning på det?

Thrane

Fra : Ukendt

Dato : 23-10-06 18:53

"Thrane" <noreply@noreply.dk> skrev i en meddelelse

> Tak, det var jeg slet ikke opmærksom på.
> Har du evt. en løsning på det?

Ikke direkte, og det kommer også helt an på i hvilken forbindelse metoden
anvendes. Men for at undgå ovenstående ret kritiske fejl skal man på en
eller man måde have sørget for, at sidens højde ikke bliver mindre end det
objekt man forsøger at centrere lodret. Og det er ikke helt let da IE 6 og
ældre ikke forstår min-height:

http://csnet.dk/html/eksempler/center/centerff.html

Ovenstående virker fint i Firefox og Opera, men ikke i IE 6 og ældre

Så nej har ikke nogen holdbar løsning.

Om der findes en løsning i dit tilfælde ved jeg ikke, da jeg ikke er helt
klar over hvad du øsnker at centrere, men er det hele siden, ja så bliver
det svært.

Kom evt. med et link og en mere uddybende forklaring om hvad du ønsker at
opnå

Fra : Rune Jensen

Dato : 23-10-06 21:44

"Carsten Sørensen" <askmeforanaddress> wrote in message...

> http://csnet.dk/html/eksempler/center/centerff.html
>
> Ovenstående virker fint i Firefox og Opera, men ikke i IE 6 og ældre
>
> Så nej har ikke nogen holdbar løsning.

En ren IE løsning (xHTML1.0 valid) som minder om ovenstående kan ses på

http://www.cssplay.co.uk/ie/valign.html

Ved ikke, om det hjælper? Selvom det formodentligt kræver sekundært CSS
sheet og conditional comments...

MVH
Rune Jensen

Fra : Thrane

Dato : 24-10-06 07:25

"Rune Jensen" <rune.jensen@villabynet.dk> wrote in message

> [...]
>
> http://www.cssplay.co.uk/ie/valign.html
>
> Ved ikke, om det hjælper? Selvom det formodentligt kræver sekundært CSS

Det ser fint ud, Rune, men ja, en skam det kun virker i IE.
Måske et klogt hoved kan få det samme til at virke i IE?

/Thrane

Fra : Rune Jensen

Dato : 24-10-06 08:30

"Thrane" wrote in message...

> Det ser fint ud, Rune, men ja, en skam det kun virker i IE.
> Måske et klogt hoved kan få det samme til at virke i IE?

Du kan bruge CS´ løsning med normalt stilark, så hente IE løsningen ind
i alternativt stilark om nødvendigt med conditional comments. HTMlen i
de to versioner skal selvfølgelig tilpasses - diverne skal være ens
placeret med samme navn. Du kan godt risikere, der skal en ekstra div
ind. Ellers burder der ikke være problemer med at kombinere de to
løsninger. Rent teoretisk burde der i hvert fald ikke være problemer

Om conditional comments

http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/workshop/author/dhtml/overview/ccomment_ovw.asp

MVH
Rune

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-06 21:09

"Rune Jensen" <rune.jensen@villabynet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> http://www.cssplay.co.uk/ie/valign.html
>
> Ved ikke, om det hjælper? Selvom det formodentligt kræver sekundært CSS

Ja det kan lade sig gøre, men helt ærligt mener jeg ikke, at det er besværet
værd. En centrering horinsontalt burde i langt de fleste tilfælde være mere
end nok

Fra : Thrane

Dato : 25-10-06 07:09

> [...]
besværet
> værd. En centrering horinsontalt burde i langt de fleste tilfælde være

"Burde" er ikke altid nok...

/Thrane

Fra : Thrane

Dato : 24-10-06 07:25

> [...]
> det svært.
>
> Kom evt. med et link og en mere uddybende forklaring om hvad du ønsker at

Tak og du har ret.
Det er hele siden jeg ønsker at centrere.
Normalt gør jeg det med tabeller, men denne gang har jeg div med scroll i
sig og specieller scrollbars.
Den skulle jo gerne følge med siden!

/Thrane

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-06 21:06

> [...]
> Det er hele siden jeg ønsker at centrere.
> Normalt gør jeg det med tabeller, men denne gang har jeg div med scroll i

Personligt har jeg svært ved at se fidusen i at centrere lodret, så jeg
ville ikke bruge tid på at få det til at virke. Nå bare mit synspunkt.
Vil du gerne skubbe siden lidt kan du jo forsøge med en margin-top på x
procent.

Specielle scrollbars? Dem piller du vel ikke ved? Rullepanelerne er populært
sagt brugerens værktøj, og ikke designerens legeplads Så hold fingrene
væk fra dem, det tror jeg de kære IE brugere vil være taknemmelige ved

Og en div med scroll i? Betyder det du laver en div med fast højde, og
sætter en ekstra rullebjælke ind? I så fald vil jeg også fraråde det. En
sådan løsning ses kun optimalt ved den vinduestørrelse den er designet til,
i alle andre vinduestørrelser skaber det et væld af overflødige rullepaneler
til alles irritation.

Fra : Thrane

Dato : 25-10-06 07:14

> [...]
> ville ikke bruge tid på at få det til at virke. Nå bare mit synspunkt.
> Vil du gerne skubbe siden lidt kan du jo forsøge med en margin-top på x

Det er jo så det der ikke virker, hvis du har fulgt med længere oppe...
OG jeg har stadig brug for noget kode der kan det...

> [...]

til,
> i alle andre vinduestørrelser skaber det et væld af overflødige

Jeg har brug for råd til det jeg spørger om og ikke andet...

/Thrane

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-06 12:07

> [...]
>
> Det er jo så det der ikke virker, hvis du har fulgt med længere oppe...
>
> OG jeg har stadig brug for noget kode der kan det...

Hehe længere oppe er et vidt begreb, da folk ikke sortere indlæg ens her i
gruperne Emne og dato vil være en stor hjælp

Men Som Rune skriver kan man kombinere de to modeller med conditional
comments. Jørgen Farum har skrevet lidt her:
http://www.webdesign101.dk/xhtml/css/hacks/msconditionalcomments.php

Jeg ville nok ikke bruge den tid på at få det til fungere, og ville nok alt
andet lige bruge en enkelt tabel til at sørge for den centrering. Om det så
er politisk korrekt eller ej i disse grupper Så er man også helt sikkert
på det virker, og man undgår uheldige overraskelser.

> Jeg har brug for råd til det jeg spørger om og ikke andet...

Ja ja, var nu også bare for at give dig et råd med på vejen.

Fra : Thrane

Dato : 25-10-06 12:55

> [...]

sikkert
> på det virker, og man undgår uheldige overraskelser.

Jeg ahr forsøgt mig med en tabel, men div'en synes ligeglad med den tabel og
vises ikke relativt for den...
Skidt, jeg må finde en anden løsning til kunden!

Takker...

/Thrane