CSS - hvordan arver man ?
Fra : SpookiePower

Dato : 18-10-06 21:12

Jeg skal have lavet en del textboxe med tilhørende link.
De skal bla se ud som nedenstående -

#Adresse{
   position: absolute;
   top: 80px;
   left: 40px;
   z-index: 101;
}

Men jeg vil så gerne have at de alle har disse egenskaber -

#Adresse input{
font-size: 80%;
margin: 0px 0px 0px 10px;
}

#Adresse a:link, #search a:visited {
   font-size: 80%;
   font-weight: bold;
}

#Adresse a:hover{
   margin: 0px;
}

Men i stedet for at skrive disse egenskaber, lige så mange gange
som jeg har textboxe, hvordan kan jeg så lave det således, at
disse egenskaber bliver nedarvet til samtlige textboxe ??

--
My PhotoGallery
www.photo.box2600.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-10-06 21:30

SpookiePower skrev:

> Men i stedet for at skrive disse egenskaber, lige så mange gange
> som jeg har textboxe, hvordan kan jeg så lave det således, at
> disse egenskaber bliver nedarvet til samtlige textboxe ??

Brug en klasse eller et id på en fælles beholder:

#bokse input{
   font-size: 80%;
}

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 18-10-06 23:52

On Wed, 18 Oct 2006 22:29:36 +0200, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

>Brug en klasse eller et id på en fælles beholder:
>
>#bokse input{
>    font-size: 80%;
>}

Er det ikke at tilføje unødvendig html for at lave formattering?

Klassen kan bare sættes på de enkelte tekstbokse.

Og skulle de have en class i forvejen er det ingen hindring. Man kan
sagtens have flere klasser (... class="class1 class2 class3")

Css'en:
..bokse input { ... }

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-10-06 00:19

Jørn Andersen skrev:

> Er det ikke at tilføje unødvendig html for at lave
> formattering?
>
> Klassen kan bare sættes på de enkelte tekstbokse.

Er det ikke at tilføje unødvendige klasser for at lave formatering

I mange tilfælde vil man kunne benytte en boks (eller et andet
html-element) der i forvejen findes i koden.

Begge metoder kan bruges. Hvis man har tekstbokse "spredt" rundt på
en side (hvor der også er bokse der ikke skal formateres), vil en
klasse-angivelse på de enkelte bokse være oplagt. Hvis tekstboksene
er samlet på en bestemt del af siden, ville jeg foretrække
løsningen med id/klasse på en wrapper.
--
Jens Gyldenkærne Clausen