Fremvisning af billeder - tryk næste
Fra : Ole Petersen

Dato : 18-10-06 15:00

Jeg har et lille problem, med fremvisning af billeder på min
hjemmeside. Jeg har dem alle vist på et oversigtsbillede
(thumnails) og man kan så trykke fra at se det i stort format.
jeg kunne godt tænke mig, at tilføje 3 knapper (næste/forrige og
oversigt) så man ikke hele tiden er nød til at gå tilbage.

Per

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-10-06 15:12

Ole Petersen skrev:

> [...]
> jeg kunne godt tænke mig, at tilføje 3 knapper (næste/forrige og
> oversigt) så man ikke hele tiden er nød til at gå tilbage.

Det bliver hurtigt omfattemde hvis det skal laves i hånden, men
princippet er ret enkelt:

I koden til billede1.jpg skal der stå (hvis der er 19 billeder):

Når du ser sider hvor det er implementeret, er det sandsynligvis
lavet i et serversidesprog der genererer disse links automatisk.

En fidus som mange ikke kender, består i også at lave links i
head-sektionen:

<head>
<link rel='home' href='/'>
<link rel='index' href='obese7.htm'>
<link rel='first' href='o7kt_01.htm'>
<link rel='previous' href='o7pv_09.htm'>
<link rel='next' href='o7kt_02.htm'>
<link rel='last' href='o7pv_09.htm'>
</head>

De kommer til at stå på en manøvrebjælke i browsere der kan tolke
det (bl.a. Opera).

--
Bertel

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 18-10-06 16:06

Bertel Lund Hansen skrev:
> [...]
> <link rel='home' href='/'>
> <link rel='index' href='obese7.htm'>

> De kommer til at stå på en manøvrebjælke i browsere der kan tolke

Problemet er desværre at Opera efterhånden er ret alene, og selv i den
kræver det at brugere har slået den til (det er den så vidt jeg kan se
ikke pr default). Jeg brugte dem meget da jeg brugte Mozilla, men ikke
engang Firefox viser <link> elementer, så det bliver jo et ret tyndt
grundlag at lave sider til...

To spørgsmål i den anledning:
1) Jeg synes at huske at nogen har udviklet et javascript script som
kunne tilføje en "<link> toolbar", kan nogen huske hvem og hvor?

2) - vi kan næppe detektere <link>-element-visning, men vi kan vel
detektere browser i javascript og igangsætte et toolbar-script på
baggrund af dette (så må man bare håbe på at den er slået til i Opera...?)

Jeg skulle til at spørge efter et plugin til <link> til FF, men tog mig
i det og googlede lidt, og fandt <http://cdn.mozdev.org/linkToolbar/>,
som desværre ikke er FF 1.4+ kompatibel, det er til gengæld Link Widgets
<https://addons.mozilla.org/firefox/2933/> (som kan lidt mere også,
meget fikst. Jeg var nødt til at genstarte FF efter at have sat dens
elementer ind i min toolbar).

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 18-10-06 17:01

Jesper Brunholm <nospam@brunholm-scharff.dk> posting:

>Problemet er desværre at Opera efterhånden er ret alene, og selv i den
>kræver det at brugere har slået den til (det er den så vidt jeg kan se
>ikke pr default).

Ja og nej.

Ja, man skal slå den omtalte bjælke til selv, hvis man vil se *alle*
de mulige navigeringsmuligheder.

Nej, man kan anvende netop "home" og "next" direkte fra
standardopsætningen i Opera.
- Spolfremknappen anvender next (eller aflæser direkte links som fx
<a...>næste</a>). Tastaturgenvej: skift+x
- Spoltilbageknappen anvender home. Tastaturgenvej: skift+z

http://cbh.softwolves.dk/temp/spoleknapper.png

--
What is life, except excuse for death,

Fly Opera - http://www.opera.com/

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 18-10-06 17:10

Christian Bohr-Halling <nospam@cbh.softwolves.dk> posting:

>- Spoltilbageknappen anvender home. Tastaturgenvej: skift+z

Der var jeg lige lidt for kvik. Det er kun spolfremknappen, der
virker med omtalte links.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-10-06 20:13

Jesper Brunholm skrev:

> 1) Jeg synes at huske at nogen har udviklet et javascript
> script som kunne tilføje en "<link> toolbar", kan nogen huske
> hvem og hvor?

Jeg har samme erindring - mente det var Martin Hintzmann, men kan
ikke finde noget på hans sider.

Jeg fandt i stedet denne tyske udgave:
<http://home.arcor.de/xbo/link.html>

Siden står og loader konstant i min FF - jeg ved ikke om det er
scriptets fejl. Men det skulle ellers virke i nyere browsere.

Siden her: <http://www.subotnik.net/html/link.html.en> - gennemgår
understøttelse (direkte og inddirekte) samt specifikationerne for
link-elementet. Den er ikke helt opdateret, men desværre er der
ikke sket meget på browserfronten mht. link-understøttelse siden
da.

> [...]
> <http://cdn.mozdev.org/linkToolbar/>, som desværre ikke er FF
> 1.4+ kompatibel, det er til gengæld Link Widgets

Jep - bruger den selv. Den virker fint, men er besværlig at sætte
op (man skal manuelt trække knapperne ind på en værktøjslinje).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 18-10-06 20:51

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Jeg har samme erindring - mente det var Martin Hintzmann, men kan
> ikke finde noget på hans sider.

Jeg havde samme anelse, også uden at kunne finde noget (ikke engang i
gamle artikler

> Jeg fandt i stedet denne tyske udgave:
> <http://home.arcor.de/xbo/link.html>

> Siden står og loader konstant i min FF - jeg ved ikke om det er
> scriptets fejl. Men det skulle ellers virke i nyere browsere.

Det gør hovedsiden også hos mig, hvorimod demosiden kører fint som den
skal - værd at overveje...

> [...]
> link-elementet. Den er ikke helt opdateret, men desværre er der
> ikke sket meget på browserfronten mht. link-understøttelse siden

Nej, det er nærmest gået tilbage i takt med at folk skifter til FF i
stedet for Mozilla

> Jep - bruger den selv. Den virker fint, men er besværlig at sætte
> op (man skal manuelt trække knapperne ind på en værktøjslinje).

Enig, ikke ret let (og omvendt helt i tråd med hvordan jeg sætter min FF
op )

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 18-10-06 17:56

Ole Petersen skrev:
> [...]
> jeg kunne godt tænke mig, at tilføje 3 knapper (næste/forrige og
> oversigt) så man ikke hele tiden er nød til at gå tilbage.

Måske kan du bruge denne artikel:

http://www.webdesign101.dk/slideshow/eksempel_2.php

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Allan Vebel

Dato : 18-10-06 23:15

Ole Petersen skrev:

> [...]
> se det i stort format. Jeg kunne godt tænke mig, at tilføje
> 3 knapper (næste/forrige og oversigt) så man ikke hele

Prøv at se
http://html-faq.dk/testsider/thumb-htmlfaq/thumb-htmlfaq.asp

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Ole Petersen

Dato : 19-10-06 14:59

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Prøv at se
> http://html-faq.dk/testsider/thumb-htmlfaq/thumb-htmlfaq.asp
>
> --
> Allan Vebel
> http://html-faq.dk

10.000 tak for alle jeres råd, det virker fint SÅDAN