Ændre højde og bredde på et "Frameset" ?
Fra : Momme

Dato : 17-10-06 17:55

Hey

Jeg er igang med at lære hmtl, css og alt det der og er pt igang
med en lille side for at teste mig selv.

Jeg har lavet et frameset men vil ikke have det til at fylde hele
browser vinduet ud men have at der er ca. 5 centimeter rundt om.

Har forsøgt at finde en løsning på hvordan det gøres en masse
forskellige steder men uden held.

I kan se mit frameset her:

<frameset rows="146px,33px,*" border="2px" bordercolor="#000000">
<frame noresize="noresize" scrolling="no" name="banner"
src="Frame1.html" />
<frame noresize="noresize" scrolling="no" name="menu"
src="Frame2.html" />
<frame name="indhold" src="Frame3.html" />

På forhånd mange tak.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 17-10-06 18:19

On 17 Oct 2006 16:54:48 GMT, Momme <momme5_5@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Jeg har lavet et frameset men vil ikke have det til at fylde hele
>browser vinduet ud men have at der er ca. 5 centimeter rundt om.

Så skal du blot definere en tom frame uden om (én foroven, én til
højre og én til venstre).

Derudover vil jeg ikke undlade at opfordre til, at man tænker sig
grundigt om, inden man starter med at bygge et site op i frames -
chancen for, at du fortryder det senere er rigtig stor.

Kig evt. her:
<url: http://html-faq.dk/2009.asp>
hvis du vil have nogle mere konkrete argumenter.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Momme

Dato : 17-10-06 19:00

Jørn Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> Kig evt. her:
> <url: http://html-faq.dk/2009.asp>
> hvis du vil have nogle mere konkrete argumenter.

Tak for svaret

Vil lige sikre mig at jeg har gjort som du mente, men det virker
ihvertfald:

<frameset cols="*,1024px,*">

<frame noresize="noresize" scrolling="no" name="venstre"
src="Frame5.html" />

<frameset rows="146px,33px,*">

[...]

<frame noresize="noresize" scrolling="no" name="højre"
src="Frame6.html" />

Som du siger er der mange ulemper ved brug af frames, men grunden
til jeg prøver det er at jeg vil lave et site hvor der i toppen er
en menu og lidt nyheder, og i midten skal der være et integreret
forum. Toppen som inderholder menu og det skal så blive der selvom
man klikker rundt i forummet og det. Lignende dette site:
http://www.juventuz.com

Jeg kender jo som sagt ikke ret meget til mulighederne i webdesign
og derfor virker frames som den eneste måde det kan gøres på ?

Eller er der andre muligheder?

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-06 21:46

"Momme" <momme5_5@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Hvis du først er ved at lære at skrive hjemmesider, så ville jeg ikke bruge
tid på at lære at opsætte forældede framesets. De bliver ikke brugt på
moderne opbyggede sider længere. Der findes nemlig langt bedre alternativer.
Nå blot en opfordring.

Se linket som du allerede har fået

> Vil lige sikre mig at jeg har gjort som du mente, men det virker
> ihvertfald:
>
> <frameset cols="*,1024px,*">

Så vidt jeg ved vil det virke, men næppe være hensigtmæssigt. Tænk på folk
benytter forskellige browserstørrelser, og folk vil 800x600 vil få en
irriterende scrollbar.

> <frame noresize="noresize" scrolling="no" name="venstre"
> src="Frame5.html" />

Pas på med noresize, da det kan gøre siden ubrugelig i situationer hvor
brugeren ser siden ved et mindre vinduet end siden er designet til. Kunsten
er at lave en side som ses optimalt uanset vinduestørrelse. Bemærk i øvrigt
der ikke er sammenhæng mellem vinduestørrelse og opløsning. Folk med høje
opløsninger har tendens til ikke at maksimere vinduet.

> [...]
> forum. Toppen som inderholder menu og det skal så blive der selvom
> man klikker rundt i forummet og det. Lignende dette site:

Denne side er netop opbygget uden frames.

> Jeg kender jo som sagt ikke ret meget til mulighederne i webdesign
> og derfor virker frames som den eneste måde det kan gøres på ?

Undrer mig bare du vælger en forældet og problemfyldt teknologi

> Eller er der andre muligheder?

Prøv at se denne:
http://csnet.dk/html/artikler/frames.asp

og lidt om SSI (server side include) som bliver brugt til at erstatte frames
for vedligeholdelsen skyld. Læs nem opdatering
http://www.html.dk/tutorials/ssi/

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Erik Thorsen

Dato : 17-10-06 20:48

> [...]
> <frame noresize="noresize" scrolling="no" name="menu"
> src="Frame2.html" />
> <frame name="indhold" src="Frame3.html" />

Brug en iframe og så læg frameset inden i.
hilsen erik thorsen

Fra : Momme

Dato : 17-10-06 21:02

Erik Thorsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> "Momme" <momme5_5@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Brug en iframe og så læg frameset inden i.
> hilsen erik thorsen

Når jeg gør dette:

<iframe width="1022px">
<frameset rows="146px,33px,*">
<frame marginwidth="0px" marginheight="0px" noresize="noresize"
scrolling="no" name="banner" src="Frame1.html" />
<frame noresize="noresize" scrolling="no" name="menu"
src="Frame2.html" />
<frame name="indhold" src="Frame3.html" />
</iframe>

Får jeg bare en tom side med en hvid/tom box med en tynd border
omkring. :/

Har jeg skrevet det forkert?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-10-06 22:11

Momme skrev:

> Når jeg gør dette:
>
> <iframe width="1022px">
> <frameset rows="146px,33px,*">

Sådan anvender man ikke iframe. En iframe henter én fil, angivet
med src: <iframe src="dinfil.html" ...></iframe>. Det der står
mellem <iframe...> og </iframe> skal kun vises hvis en browser ikke
understøtter iframe-elementet.

Du kan godt lægge et rammesæt ind i din iframe, men det skal så
være en fil der indeholder rammekoderne, og du skal referere den i
src:

<iframe src="rammefil.html" ..></iframe>

NB: Der skal ikke angives px som enhed i html-parametre. Brug
<iframe width="1022" height="600"> etc. I css er en enhed
obligatorisk, men i html skrives længder enten med % eller uden
enhed (svarende til px).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Momme

Dato : 18-10-06 12:57

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> <iframe width="1022" height="600"> etc. I css er en enhed
> obligatorisk, men i html skrives længder enten med % eller uden

Okay - tak for svaret - så blev jeg da lidt klogere

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-10-06 19:33

Momme skrev:

> Okay - tak for svaret - så blev jeg da lidt klogere

Velbekomme. Hvis du vil gøre lidt til gengæld, må du gerne læse min
signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Thorsen

Dato : 19-10-06 10:08

> Velbekomme. Hvis du vil gøre lidt til gengæld, må du gerne læse min
> signatur.
> --
> Jens Gyldenkærne Clausen

Rart at se en fornuftig vejledning. På den måde kommer man langt.
hilsen erik thorsen