Hvad er der galt her? CSS
Fra : Ukendt

Dato : 15-10-06 14:58

Jeg er endelig begyndt at forstå lidt CSS, og har kæmpet mig frem til det
her layout.

http://www.vangcreative.dk/coolcomics/

Men hvordan får jeg menuteksten til at sidde i midten, fremfor at hænge og
svæve øverst oppe?

Og hvorledes sørger jeg for at indholdsbjælken og højrebjælken er lige høje?

Jeg har også fået at vide at designet skulle se helt forkert ud i den ny
Firefox browser, men jeg har downloadet og installeret den - og den viser
den fint på min maskine.

Nogen, der gider hjælpe en nybegynder?

HC

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-10-06 15:46

Hans Christian Vang skrev:

> Jeg har også fået at vide at designet skulle se helt forkert ud i den ny
> Firefox browser, men jeg har downloadet og installeret den - og den viser
> den fint på min maskine.

Her kan du se hvordan Firefox viser siden på mit system
(1280*1024):

   http://temp.lundhansen.dk/vangcreative_ff.jpg

Din HTML validerer ikke, og der er en fejl i din CSS- "Gray" er
ikke en lovlig farve (heller ikke "grey").

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-06 16:06

> Her kan du se hvordan Firefox viser siden på mit system
> (1280*1024):
>
> http://temp.lundhansen.dk/vangcreative_ff.jpg

Okay... Det er mærkeligt, for på min ser den fin ud. Skideirriterende.

Nogle egentlige forslag?

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-06 16:24

"Hans Christian Vang" <Spam, spam spam, spaaaam wonderful spaaam. Uh, no
thanks.> skrev i en meddelelse

> Okay... Det er mærkeligt, for på min ser den fin ud. Skideirriterende.

Det er afhængig af vinduestørrelsen. Du floater elementerne mod venstre,
hvilket vil sige de flyder til venstre så længe der er plads. Og ved store
vinduer er der plads ved siden af indholdet til footeren

> Nogle egentlige forslag?

Sæt clear: both; på #footer

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-10-06 00:17

Bertel Lund Hansen wrote:

> "Gray" er
> ikke en lovlig farve

Siden hvornår er det blevet ikke-valid?

http://hjemmesideskolen.dk/html/txtformt.asp?id=tfm9 validerer da
glimragende, både markup og css.

> (heller ikke "grey").

Det er derimod ganske rigtigt ikke en valid værdi.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-10-06 00:51

Erik Ginnerskov skrev:

> Siden hvornår er det blevet ikke-valid?

Jeg misforstod CSS-validatorens besked. Det er

   background-color: #gray;

der er forkert.

Det skal så være:

   background-color: gray;

--
Bertel

Fra : jopa

Dato : 15-10-06 16:16

Hans Christian Vang skriblede bla:

> Jeg har også fået at vide at designet skulle se helt forkert ud i den
> ny Firefox browser, men jeg har downloadet og installeret den - og
> den viser den fint på min maskine.

Helt elementært start med at bygge din webside korrekt :
<head>
<title></title>
</head>

Du kunne så vælge at omkranse dine elementer med en ramme som du definerer i
dit stylesheet

--
Mvh.John
www.jp-web.dk

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-06 16:48

> [...]

> http://www.vangcreative.dk/coolcomics/
>
> Men hvordan får jeg menuteksten til at sidde i midten, fremfor at hænge og

Ved sætte lidt padding på top og bund af din menu div, eller alternativt på
den kommende a-markør til menulinkene. Vær i øvrigt opmærksom på højden af
det baggrundsbillede du bruger, da en skalering af teksten vil forøge højden
af diven. (vis -> tekststørrelse i browseren, og skaleringen vil ikke virke
ved px-størrelser i IE) Så lav enten baggrundsbilledet højere end du skal
bruge det, eller giv en diven baggrundsfarve, som skjuler at baggrunden vil
være for lille ved opskalering af teksten.

Drop i øvrigt højden på diven, og lad indholdet bestemme højden af den

> Og hvorledes sørger jeg for at indholdsbjælken og højrebjælken er lige
> høje?

Ret teknisk kan det ikke lade sig gøre, men man kan få det til at se ud som
om de er lige høje

Pak din indholds-div og din højre-div ind i en fælles div, lad os kalde den
indholdramme

Altså

Du skal så bruge et baggrundsbillede ´med samme farve som baggrundsfarve som
du ønsker til højre, så vidt jeg kan se #ccc. Lav et billede med en
størrelse 1px i højden og bredden på højrespalte (199px?)

Det baggrundsbillede sætter på indholdsramme, indholdhoejre med følgende CSS

#indholdhoejre {
background: url("stitilbillede.gif") repeat-y;
}

#indholdsramme {
background: url("stitilbillede.gif") repeat-y #fff; /* #fff - Farve på
baggrund til #indhold */
background-position: right;
}

> Jeg har også fået at vide at designet skulle se helt forkert ud i den ny
> Firefox browser, men jeg har downloadet og installeret den - og den viser
> den fint på min maskine.

Se mit andet svar i tråden

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-06 17:20

Tak for hjælpen. Jeg leger lidt med nogle af de tips I har givet mig.

Hans Chr,