IE7 og stylesheet hacks
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 14-10-06 18:04

Jeg har lavet en side med gennemgang af,
hvordan de mest almindeligt anvendte
stylesheet hacks opfører sig i Internet
Explorer 7.

Kritik og forslag til andre eksempler
modtages gerne.

Jeg kan andvidere henvise til følgende
links:
http://tredosoft.com/Multiple_IE
http://tredosoft.com/IE7_standalone
der omhandler eksekveringen af flere
versioner af IE på samme pc, inklusive
en opskrift på, hvordan du får Conditional
Comments til at fungere, hvis du har
flere versioner installeret

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-10-06 18:24

Den 14-10-06 19.03 skrev Jørgen Farum Jensen følgende:

> Kritik og forslag til andre eksempler
> modtages gerne.

Det vil sikkert hjælpe, hvis du giver os et link til siden

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Polterabend: Tysk udtryk for et spøgelse, der larmer om aftenen...

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 14-10-06 18:38

Kim Ludvigsen skrev:

> Det vil sikkert hjælpe, hvis du giver os et link til siden

Det bli'r bare værre og værre:

http://www.webdesign101.dk/ie7/csshacks.php

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-10-06 23:23

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Det bli'r bare værre og værre:

Hva' fa'en, det ka' jo smut'.

> http://www.webdesign101.dk/ie7/csshacks.php

Der er du da kommet godt rundt om problematikken.

Jeg er enig med dig i, at man så vidt muligt skal holde sig til Conditional
Comments med de nødvendige versionsselektorer.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-10-06 11:20

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Det bli'r bare værre og værre:
>
> http://www.webdesign101.dk/ie7/csshacks.php

Din tekniske forklaring til stjernehacket er stadig forkert (har
vist nævnt det før).

Stjernehacket går ud på at man angiver at *html*-elementet er
efterkommer af et andet element. Det er ikke muligt i et validt
html-dokument, da html-elementet *skal* være rodelementet i
dokumentet. Derfor kan en selektor der indedes med "* html" aldrig
matche noget.

I IE5/6 bliver "* html" imidlertid tolket som "html" - eller med
andre ord som om der var en usynlig "wrapper" omkring html-
elementet. Det er denne opførsel der udgør kernen i stjernehacket.

Descendant-selektoren (X mellemrum Y) er den eneste der indgår i
stjernehacket, og den skelner *ikke* mellem 1. og 2. generation af
efterkommere - Y er efterkommer til X hvis Y ligger inde i X,
uanset hvor mange mellemliggende elementer der måtte være.

Ellers ser artiklen fin ud.

Et par småkommentarer.
- Hvis du anvender navngivne farver i stedet for hex-værdier i css-
koden, er det lettere at se sammenhængen til forklaringen i teksten
(det er ikke alle der i hovedet kan afkode at #66ccff er blå og
#ffcc66 er gul).

- Sammenkædningen mellem "kontekstuelle selektorer" og "Descendant
Selectors" er uheldig. Kontekstuelle selektorer dækker i princippet
over alle sammensatte selektorer - child, descendant og adjacent
sibling. Man kan diskutere om klasser, pseudoklasser og
attributselektorer også bør høre til dér - begrebet kontekstuelle
selektorer er ikke defineret i standarden, så det afhænger af hvor
meget eller lidt man opfatter som "kontekst". Men det er i hvert
fald mere end bare descendant selektors.

- Et par sproglige bøffer. Linje må ikke længere staves med to
i'er. Du mangler et t i "skrifstørrelse" og der mangler en
bindestreg i "parent-child hack'et".
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen