Html & javascript i en e-mail
Fra : Hjalte81@gmail.com

Dato : 12-10-06 21:44

Hej gruppe..
Jeg ville gerne lave en email skabelon (bruger outlook), som bestod af
noget html kode og noget javascript.

Er det muligt?

Fra : per christoffersen

Dato : 13-10-06 08:33

<Hjalte81@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe..
> Jeg ville gerne lave en email skabelon (bruger outlook), som bestod af
> noget html kode og noget javascript.

Du skal være opmærksom på, at selvom du kan skabe og se en email korrekt i
outlook, så er det ikke sikkert, at modtageren kan se det korrekt i sin
mailklient. Mailklienter har en meget vekslende understøttelse af HTML og
CSS, så testning er altafgørende.
Det er faktisk en situation, der minder meget om gamle dages browserkrig,
hvor man ikke kunne være sikker på at visning og understøttelse af ellers
korrekt kode var ens overalt.

> Er det muligt?

Prøv
JavaScript i e-mail tror jeg dog ikke rigtig på. Jeg har godt nok ikke
prøvet, men pga. de forhold jeg har nævnt ovenfor, så er det meget
tvislsomt, om det vil have en bred understøtning (selvom det skulle virke i
en nye Outlook).
Det er min erfaring, at HTML-mails skal holdes så simple som muligt.

/Per

Fra : Spintail

Dato : 13-10-06 08:34

Hjalte81@gmail.com skrev:
> Hej gruppe..
> Jeg ville gerne lave en email skabelon (bruger outlook), som bestod af
> noget html kode og noget javascript.
>
> Er det muligt?

Ja.

MvH
Allan

Fra : Hjalte81@gmail.com

Dato : 14-10-06 01:19

> Ja.

Okay.. Fedt

Du ved måske hvordan (og hvis du nu gjorde, hvordan gør man så?)

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 14-10-06 09:24

Hjalte81@gmail.com skrev:

> Okay.. Fedt
>
> Du ved måske hvordan (og hvis du nu gjorde, hvordan gør man så?)

Uanset hvilket svar du får, så læs lige Per Christoffersens svar ret
grundigt også.

Man kan sagtens lægge både javascript, java applikationer, flash og det
nyeste lækre CSS 2 ind i en email. Man kan også få det til at virke
hjemme hos sig selv, men der er tæt på 100% garanti for at det ikke
virker hos modtageren.

De fleste emailprogrammer holdt op med at køre javascript da spammere
begyndte at bruge det til adressehøst. Antivirusprogrammerne blokerer
også gerne for javascript i mails, og endelig er diverse mailprogrammer
meget mere uenige om _hvordan_ javascript og avanceret html+css skal
køres og hvad det skal resultere i af visning, end browserne er.

Du skal tænke på problemer, der mindst er i størrelsesorden med
forskellene på MSIE 4 og Netscape 4.

Hvad angår metoden: det kommer selvfølgelig helt an på hvilket program
du vil skrive mailen i, jeg tror ikke det er muligt i nogen af
online-mailsystemerne (hotmail, gmail osv), du er nødt til at arbejde
med et rigtigt mailprogram, og der skal du så komponere mailen i HTML,
muligvis importere en HTML-side med javascriptet som du har lavet
udenfor mailprogrammet.

Med andre ord: det er muligvis muligt, afhængigt af hvilket mailprogram
du bruger, og selv det, at det er muligt at komponere mailen med
javascript hos dig, er på ingen måde en garanti for at det virker i den
anden ende (du har næsten garanti for at det ikke gør).

mvh

Jesper Brunholm

Fra : gitte

Dato : 14-10-06 10:24

> Jeg ville gerne lave en email skabelon (bruger outlook), som bestod af
> noget html kode og noget javascript.
>
> Er det muligt?
ja det er det, om modtageren, så kan læse den er en anden sag. Du laver et
ganske almindeligt html-dokument, med script osv i. Kopierer det hele over i
outlook helst outlook express, i kode-delen, dvs, det nytter ikke noget du
bare kopierer det ind på "forsiden".

I outlook express kan man bede om at få vist kildekoden(det det er der du
skal lægge det ind), kan ikke lige huske om man kan det samme i Outlook, har
aldrig brugt det dér.

Hvis du sender billeder i din e-mail skal du huske den fulde sti til dem.

Her er et eksempel på et meget simpel opstilling, hvor javescript er med, et
baggrundsbillede er scroller, og en midifil. Kan kopieres direkte over, og
du kan selv ændre billede og musik.

Når du sender det vil billede og musik blive lavet om til et CID-post.

herfra

<HTML><HEAD>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=windows-1252">
<STYLE>BODY {
BACKGROUND-POSITION: left top; MARGIN-TOP: 20px; SCROLLBAR-FACE-COLOR:
#b2b4f1; FONT-SIZE: 12pt; SCROLLBAR-HIGHLIGHT-COLOR: #ffffff; MARGIN-LEFT:
280px; SCROLLBAR-SHADOW-COLOR: #b2b4f1; SCROLLBAR-ARROW-COLOR: #b2b4f1;
SCROLLBAR-TRACK-COLOR: #ffffff; BACKGROUND-REPEAT: repeat-y; FONT-FAMILY:
Verdana; SCROLLBAR-DARKSHADOW-COLOR: #000000; SCROLLBAR-BASE-COLOR: #b2b4f1
}
#h1 {
FILTER:
progid:DXImageTransform.Microsoft.Shadow(color=#000000,direction=90); FONT:
22pt/26pt System; WIDTH: 350px; COLOR: #8ea3e2; LETTER-SPACING: 6px
}
#p {
FILTER:
progid:DXImageTransform.Microsoft.Shadow(color=#000000,direction=90); FONT:
16pt/16pt System; WIDTH: 350px; COLOR: #8ea3e2; LETTER-SPACING: 8px
}
</STYLE>

<META content="MSHTML 6.00.2745.2800" name=GENERATOR></HEAD>
<BODY bgColor=#b2b4f1
background=fulde_sti_til_dit_baggrundsbillede.jpg><BGSOUND
balance=-590 src="fulde_sti_til_din_musik_skal_være_midi.mid" volume=-490>
<H1 id=h1>V E L K O M M E N<BR>T I L B A G E <BR>J O A N</H1>
<DIV>
<P id=p>noget tekst,
<BR><BR><BR>Venlige hilsener fra <BR>gitte </P>
<P></P>
<SCRIPT language=JavaScript>
////////////
//gitteM //
//27.02.03 //
///////////
bagdelen = 0;
bagObject = eval('document.body');
function scroll() {
bagdelen = bagdelen + 1;
bagObject.style.backgroundPosition = "0 " + bagdelen;
}
window.setInterval("scroll()", 64);

</SCRIPT>
</DIV></BODY></HTML>

hertil

gitte

Fra : Thrane

Dato : 14-10-06 10:59

"gitte" <gitte@gotoheaven.dk> wrote in message

> [...]
> og du kan selv ændre billede og musik.
>
> Når du sender det vil billede og musik blive lavet om til et CID-post.

Du kan ikke lige redigere i koden i Outlook.

Jeg benytter Outlook på engelsk, så nedenstående er med de engelske
betegnelser...

Der ville jeg nok hellere lave HTML filen og gemme dem sammen med de andre
Stationeries, som man kan finde:
C:\Documents and Settings\Brugernavn\Application Data\Microsoft\Stationery

Derefter kan man i Outlook, gå i Actions > New Mail Message Using
Der kan man finde sin HTML fil og kalde den direkte ind i ens nye mail...

/Thrane

Fra : per christoffersen

Dato : 16-10-06 09:07

"gitte" <gitte@gotoheaven.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis du sender billeder i din e-mail skal du huske den fulde sti til dem.

Og huske, at siden windows XP SP2 vil Outlook og Outlook Expresse blokere
for billeder/grafikker som hentes fra en webserver.
Det bedste er nok at bruge Oulook Express til det, - den har ganske nemme
måder at inkludere img-filer i
mailen, så man kommer ud over det.

/Per

Fra : Thrane

Dato : 16-10-06 10:02

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in message

> [...]
> for billeder/grafikker som hentes fra en webserver.
> Det bedste er nok at bruge Oulook Express til det, - den har ganske nemme

Det afhænger af brugerens opsætning.
Han/hun kan altid klikke på billederne og vælge at hente dem...

/Thrane

Fra : per christoffersen

Dato : 16-10-06 10:20

"Thrane" <kyskoen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Det afhænger af brugerens opsætning.
> Han/hun kan altid klikke på billederne og vælge at hente dem...

Det er rigtigt.
Men jeg synes, at det sender et kedeligt budskab, at mailprogrammet meddeler
at visse billeder er blokeret for at beskytte anonymiteten. Det kan undgås
ved at inkludere bilelderne i mailen.

/Per

Fra : Thrane

Dato : 16-10-06 10:49

> [...]
meddeler
> at visse billeder er blokeret for at beskytte anonymiteten. Det kan undgås

Mange nyhedsmails af den slags kan man sagtens læse uden at se billederne.
Men er enig med dig. Man har jo valgt at få et nyhedsbrev (må man håbe!) og
så skal man jo også have den som den ser ud!

/Thrane