Skjul kilde
Fra : Erik Thorsen

Dato : 12-10-06 18:43

Hej
Hvor finder jeg et script til at skjule kildekoder på mit site. helst ikke
et der popper up med en besked om at man ikke kan højreklikke.
--
Hilsen erik thorsen

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-06 18:48

"Erik Thorsen" <et@XXdanvisionXXX.dk> skrev i en meddelelse

> Hej
> Hvor finder jeg et script til at skjule kildekoder på mit site. helst
> ikke et der popper up med en besked om at man ikke kan højreklikke.

Kan ej lade sig gøre. Eneste holdbare løsning er helt at lade være med at
ligge siden online.

Hvorfor overhovedet bruge tid på at forsøge at skjule koden?

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Holst

Dato : 12-10-06 19:30

Carsten Sørensen wrote:

> Hvorfor overhovedet bruge tid på at forsøge at skjule koden?

Hvis man nu ikke kan lave pæn og ordentlig HTML, er det måske meget
rart, at andre ikke skal se ens pinligheder.

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-06 21:10

"Holst" <newsjul06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis man nu ikke kan lave pæn og ordentlig HTML, er det måske meget rart,
> at andre ikke skal se ens pinligheder.

Det var da det hidtil dårligste arguement for at skjule koden jeg har hørt
Ikke mindst set i lyset af det kun er webfolk der går op sådanne ting

Fra : andy

Dato : 13-10-06 11:53

Carsten Sørensen wrote:
> [...]
> ligge siden online.
>
> Hvorfor overhovedet bruge tid på at forsøge at skjule koden?

Nogle vil ikke have at nogen stjæler deres design. og vil af den vej
gære der mere besværligt hvis koderne var skjuldte.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 13-10-06 10:36

andy skrev:

> Nogle vil ikke have at nogen stjæler deres design. og vil af den vej
> gære der mere besværligt hvis koderne var skjuldte.

Jo, men det mest stjæl-værdige skulle gerne være den kreative opsætning,
som alle kan se, medmindre man beholder siden hjemme hos sig selv.

Opsætningen i HTML og CSS osv, kan ikke være så banebrydende så det er
værd at stjæle, og hvis det er, vil det enten kræve en dygtig programmør
at finde ind til det interessante (og han vil altid kunne få fat på
kildekoden hvis det er noget der vises i en browser), eller også bliver
det kopieret fuldt ud, as is, og så er det megalet at afsløre kopieringen.

Der er ingen pointe med at forsøge på at skjule kildekode, udover at man
dermed tydeligt viser at man er så asocial så man ikke vil give andre
den mulighed for at lære mere ved at se på éns kode, som man garanteret
selv har brugt.

Pointen _kan_ selvfølgelig være hvis man har hugget kildekoden fra en
anden, og nødig vil afsløres, eller efterfølges af en anden tyv, men det
er forhåbentlig et ret lang-søgt motiv

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-06 10:57

"Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev i en meddelelse

> Opsætningen i HTML og CSS osv, kan ikke være så banebrydende så det er
> værd at stjæle.

Præcis, men kan det grafiske være, som du selv skriver, men ikke meget side
tilbage, hvis man også skjuler det

> Pointen _kan_ selvfølgelig være hvis man har hugget kildekoden fra en
> anden, og nødig vil afsløres, eller efterfølges af en anden tyv, men det
> er forhåbentlig et ret lang-søgt motiv

Hehe det var da selvfølgelig en mulighed Men har en eller anden lavet
noget, der er så banebrydende, at det er værd at stjæle kan vedkommende også
nemt finde koden hos tyven

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-10-06 10:41

andy skrev:

> Nogle vil ikke have at nogen stjæler deres design. og vil af den vej
> gære der mere besværligt hvis koderne var skjuldte.

Du mener: Nogle har lige fundet ud af at snuppet en fed fidus fra
en anden side, og nu vil de ikke have at andre snupper den fra
deres egen side.

--
Bertel

Fra : Spintail

Dato : 12-10-06 19:55

Holst skrev:

> Hvis man nu ikke kan lave pæn og ordentlig HTML..

Ja men dem kan du tælle på en hånd Uanset hvor meget du skjuler
kan de folk som få fat på din htm kode ... så hvad er pointen?

MvH
Allan

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 12-10-06 21:45

On 12-10-2006 19:42 Erik Thorsen wrote:
> Hvor finder jeg et script til at skjule kildekoder på mit site. helst ikke
> et der popper up med en besked om at man ikke kan højreklikke.

http://web.archive.org/web/20050401062620/http://www.vortex-webdesign.com/help/hidesource.htm

Mikkel

--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face

http://www.mzh.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 12-10-06 21:52

Erik Thorsen skrev:
> Hvor finder jeg et script til at skjule kildekoder på mit site. helst ikke
> et der popper up med en besked om at man ikke kan højreklikke.

Den mest suveræne metode jeg har set er at åbne kildekoden i din editor,
Ctrl-a, delete, Ctrl-s.

Virker på næsten alle programmer i Windows-miljøer...

Tilbage til det seriøse: jeg har ikke hørt om nogen seriøs måde at gøre
det på. Jeg har været med til at diskutere et par metoder så det næsten
så ud som om koden var væk, men enhver seriøs HTML-koder kan finde det
alligevel.

Den eneste metode der er sikker (udover at lade være med at publicere på
nettet), er at bruge flash. Så kan Google ganske vist heller ikke læse
koden, men det er vel en bagatel

beklager - der er ikke et godt svar på den her.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Thrane

Dato : 13-10-06 07:29

"Erik Thorsen" <et@XXdanvisionXXX.dk> wrote in message

> [...]
ikke
> et der popper up med en besked om at man ikke kan højreklikke.

Du kunne lave det i ASP, så får brugeren kun alm. html at se, men den
"hellige" kode, der gør en masse og du har brugt tid på, bliver aldrig vist,
da den afvikles på serveren...

/Thrane

Fra : Martin

Dato : 13-10-06 08:28

Erik Thorsen wrote:
> Hej
> Hvor finder jeg et script til at skjule kildekoder på mit site. helst ikke
> et der popper up med en besked om at man ikke kan højreklikke.

Den nemmeste måde at skjule HTML koden på er at lave det hele så det kun
fylder 1 linje... Så er der en hel del der ikk gider at begynde at lede
koden igennem for lige kunne nuppe et eller andet.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-10-06 08:43

Martin skrev:

> Den nemmeste måde at skjule HTML koden på er at lave det hele
> så det kun fylder 1 linje... Så er der en hel del der ikk
> gider at begynde at lede koden igennem for lige kunne nuppe et
> eller andet.

Det er så fordi de ikke kender til HTML Tidy eller tilsvarende
programmer - her kan selv skodformateret kode blive letlæselig på
et øjeblik.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-10-06 19:43

Martin wrote:

> Den nemmeste måde at skjule HTML koden på er at lave det hele så det
> kun fylder 1 linje... Så er der en hel del der ikk gider at begynde
> at lede koden igennem for lige kunne nuppe et eller andet.

Det skjuler da - som så mange andre opfindsomme forslag - ikke noget som
helst. Det gør det bare lidt mere besværligt, end hvis koden var skrevet på
mere normal måde med linjeskift.

Samtidig gør det livet surt for sidens ejer, når siden skal opdateres, da
det næsten er umuligt at finde det sted i den 3 kilometer lange ttkststreng,
hvor ændringen skal sættes ind.

Glem alt om at ville skjule kildekoden. Det kan man alligevel ikke for dem,
som *vil* stjæle koden.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 14-10-06 11:38

Erik Ginnerskov skrev:

> Glem alt om at ville skjule kildekoden. Det kan man alligevel ikke for dem,
> som *vil* stjæle koden.

Næh, men du kan da gøre et forsøg.

Her er hvad de rigtigt forskruede webbureauer
kan finde på: Frameset i frameset i frameset sætter dig i
hvert fald på arbejde, hvis du skal finde frem til
den egentlige side.

Og jeg synes jeg har en skudsikker metode til at skjule
html- og css-kode på - lav screenshots af alle dine sider
og upload dem.

Denne idé er ikke copyrighted og må anvendes af
enhver, der læser denne posting. Jeg fralægger
mig ethvert ansvar for følgevirkninger.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-10-06 16:36

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Her er hvad de rigtigt forskruede webbureauer
> kan finde på: Frameset i frameset i frameset sætter dig i
> hvert fald på arbejde, hvis du skal finde frem til
> den egentlige side.

Ikke en skudsikker metode og næppe heller noget, der er værd at stjæle.

> Og jeg synes jeg har en skudsikker metode til at skjule
> html- og css-kode på - lav screenshots af alle dine sider
> og upload dem.

Heller ikke skudsikker. Men mængden af html og css er her reduceret til
næsten nul og den smule, der er tilbage, er så standard, at det heller ikke
er ulejligheden værd.

> Denne idé er ikke copyrighted og må anvendes af
> enhver, der læser denne posting. Jeg fralægger
> mig ethvert ansvar for følgevirkninger.

ROFL

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-10-06 20:55

Jørgen Farum Jensen explained :
> Her er hvad de rigtigt forskruede webbureauer
> kan finde på: Frameset i frameset i frameset sætter dig i hvert fald på
> arbejde, hvis du skal finde frem til
> den egentlige side.

Overhovedet ikke, højreklik, vælge "Frame" og "View source" - Opera er
din ven ;)

This is not an automated signature. I type this in to the bottom of
every message.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-10-06 22:33

Henrik Stidsen wrote:

> Overhovedet ikke, højreklik, vælge "Frame" og "View source" - Opera er
> din ven ;)

Præcis samme metode som i FF. Og er Developer Toolbar installeret, kan man
få frames ourlined, så de fremstår klart afgrænset, selv om de med ugyldig
kode er forsøgt skjult.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Thrane

Dato : 15-10-06 22:28

> [...]
> Hvor finder jeg et script til at skjule kildekoder på mit site. helst
> ikke et der popper up med en besked om at man ikke kan højreklikke.

Hvad har du da lavet som er så vigtig for dig at skjule?

/Thrane

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-10-06 23:25

Thrane wrote:

> Hvad har du da lavet som er så vigtig for dig at skjule?

Han har sikkert nolet et eller andet smart et andet sted og prøver at undgå
opdagelse.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-10-06 23:51

Erik Ginnerskov skrev:

> Han har sikkert nolet et eller andet smart et andet
> sted og prøver at undgå opdagelse.

Du mener vel opdragelse?

Sjovt nok har han slet ikke kommenteret alle de gode
indlæg her

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-10-06 00:50

Allan Vebel wrote:

> Du mener vel opdragelse?

Sådan kan det også udtrykkes.

> Sjovt nok har han slet ikke kommenteret alle de gode
> indlæg her

Hvad er der også at kommentere. Det er blevet bøjet i neonrør, at det ikke
kan la'siggi'sig.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Thrane

Dato : 16-10-06 15:49

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> wrote in message

> Sådan kan det også udtrykkes.

> Hvad er der også at kommentere. Det er blevet bøjet i neonrør, at det ikke
> kan la'siggi'sig.
>
> --
> Med venlig hilsen
> Erik Ginnerskov
> http://hjemmesideskolen.dk/ - http://ginnerskov.dk/
> http://html-faq.dk

Men jeg er stadig nysgerrig!!!

/Thrane

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 16-10-06 17:48

Thrane skrev:
> Men jeg er stadig nysgerrig!!!

Jamen det er bare ærgerligt, for han har opfundet intet mindre end den
dybe HTML tallerken, og han har absolut ikke tænkt sig at afsløre
hvordan den ser ud, når vi ikke vil give ham røgslørets hemmelighed

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Knud

Dato : 16-10-06 19:01

Hej Jesper.

> [...]
> dybe HTML tallerken, og han har absolut ikke tænkt sig at afsløre
> hvordan den ser ud, når vi ikke vil give ham røgslørets hemmelighed

Der kan du se
Højreklik, og så er den der
Og vi sidder alle mundlamme.
Mvh Knud
PS. Og erik thorsen spørger sikkert om noget andet skvadder i morgen.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-10-06 20:42

Den 16-10-06 20.00 skrev Knud følgende:

> Højreklik, og så er den der

Det er ikke altid så nemt.

> PS. Og erik thorsen spørger sikkert om noget andet skvadder i morgen.

Jeg forstår ikke, hvor vi skal have sådan en lang tråd, hver gang nogen
spørger om at skjule kildekoden. Og hver gang uden spørgeren får den
rette løsning:
http://80.62.45.5/skjultkilde.html

Rot13 - men først efter du har tjekket siden:
Fvqra ivfre ra vfowøea, qre yvttre bt fbire v farra. Gvy uøwer xna qh fr
ra cbyneeæi unyiirwf cå irw hq ns fvqra.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Polterabend: Tysk udtryk for et spøgelse, der larmer om aftenen...

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-10-06 21:44

Kim Ludvigsen wrote:

> får den rette løsning:
> http://80.62.45.5/skjultkilde.html

Ja, den er godt nok godt skjult. End ikke mine browsere, FF 1.5.0.7, Op 9.0,
K-Meleon 0.9 eller IE 6.0 kan vise siden. Kun et tomt browservindue.

> Rot13 - men først efter du har tjekket siden:
> Fvqra ivfre ra vfowøea, qre yvttre bt fbire v farra. Gvy uøwer xna qh
> fr ra cbyneeæi unyiirwf cå irw hq ns fvqra.

??

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-10-06 22:04

Den 16-10-06 22.44 skrev Erik Ginnerskov følgende:

> Ja, den er godt nok godt skjult. End ikke mine browsere, FF 1.5.0.7, Op 9.0,
> K-Meleon 0.9 eller IE 6.0 kan vise siden. Kun et tomt browservindue.

Nej nej, åbn øjnene.

> ??

Det er en hjælp til alle, som ikke har lige så skarpe øjne som
undertegnede. Hvis du afkoder teksten med ROT-13, vil du kunne læse
følgende:
Siden viser en isbjørn, der ligger og sover i sneen. Til højre kan du
se en polarræv halvvejs på vej ud af siden

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Kildeskat: Skat på vand...

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-10-06 22:51

Kim Ludvigsen wrote:

> Nej nej, åbn øjnene.

Jeg får et helt hvidt vindue i alle fier browsere. Opera kan ikke vise nogen
kilde. FF kan umiddelbart heller ikke, men hvis jeg beder om at få et
vleanup, får jeg dette frem:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 3.2//EN">
<head>
<title></title>
</head>

Beder jeg om at se kilden i IE, før jeg dette:

<HTML><HEAD>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html;
charset=windows-1252"></HEAD>
<BODY></BODY></HTML>

K-Meleon viser dette som kilde:

Hverken DOM-inspector i FF, Op eller IE kan se noget indhold.

> Hvis du afkoder teksten med ROT-13, vil du kunne læse
> følgende:

Hvordan afkoder?

> Siden viser en isbjørn, der ligger og sover i sneen. Til højre kan du
> se en polarræv halvvejs på vej ud af siden

De må da være blevet vasket i Valo, begge to.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-10-06 23:32

Den 16-10-06 23.50 skrev Erik Ginnerskov følgende:
> [...]
> Beder jeg om at se kilden i IE, før jeg dette:
>
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">

Hvad er vleanup (eller cleanup)? Alle der viser ovenstående koder må vel
siges at være defekte, filen er tom.

> De må da være blevet vasket i Valo, begge to.

Nej, helt så hvide er de ikke. Hvis man lægger hovedet lidt på skrå, kan
man lige ane dem.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-10-06 23:44

Kim Ludvigsen wrote:

> Hvad er vleanup

En fejl40. Stavekontrollen burde have fanget den.

> (eller cleanup)?

En funktion i DOM-inspector i FF.

> Alle der viser ovenstående koder må
> vel siges at være defekte, filen er tom.

Mon ikke de forskellige browsere pr. automatik genererer de få
standardkoder, når man vil se kilden i en tom fil? Jeg har bemærket, at
filen er tom - filstørrelse = 0.

> Nej, helt så hvide er de ikke. Hvis man lægger hovedet lidt på skrå,
> kan man lige ane dem.

Jeg prøvede at lægge hovedet så meget på skrå, at jeg næsten fik hold
i nakken, det ændrede ikke meget.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-10-06 00:50

Erik Ginnerskov skrev:

> Hverken DOM-inspector i FF, Op eller IE kan se noget
> indhold.

Du må tage den joke som den er.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-10-06 01:18

Allan Vebel wrote:

> Du må tage den joke som den er.

Naturligvis. Jeg skulle bare lige opdage, at det var en joke.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 17-10-06 00:47

Kim Ludvigsen skrev:

> Siden viser en isbjørn, der ligger og sover i sneen. Til
> højre kan du se en polarræv halvvejs på vej ud af siden

Det er svært at se når de begge lukker øjnene, det mangler
lidt kontrast. Ser man godt efter er der også et par sneharer,
man kan lige se skyggen af ørerne når de vender dem mod
solen.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-10-06 22:09

Erik Ginnerskov skrev:

> ??

Vi venter lidt endnu med at afkode den.

I Opera kan du trykke AltGr-V, så får du valideret koden. Det kan
give dig lidt hjælp.

--
Bertel

Fra : Erik Thorsen

Dato : 20-10-06 08:54

"Knud" <manden-i-syd@mand.invalid> skrev i en meddelelse
> Hej Jesper.
> "Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev i en meddelelse

Mit eller vores problem er, at vi streamer en meget stor del video fra
sitet. Vi har nu bemærket, at der er "nogen" der låner url'en til
streamningsserveren. Vi betaler for den trafik det generere og tro mig, det
er dyrt. Derfor kunne det være formålstjenligt om man kunne skjulle
kildekoderne, eller gør det lidt vanskeligere. Det betyder ikke noget om et
par hard core nørder som "Knud" kan finde dem, han lever nok i en anden
verden end den jeg gør. Fred være med det. Men et eller andet bør der ske.
Når jeg valgde denne gruppe, så troede jeg i min naivitet, at det var
seriøse folk der var her, men men men (den var ikke til dig)

> Mvh Knud
> PS. Og erik thorsen spørger sikkert om noget andet skvadder i morgen.

Tænk, jeg finder det ikke den slags bemærkninger særlig morsom. Jeg stiller
et enkelt spørgsmål og får en lang gang kvap og dumme bemærkninger. Der må
være nogen, der har rigtigt god tid. Det må de selvfølgelig selv om, jeg kan
bare ikke bruge det til noget. Så med hensyn til "skvadder" så er det vist
DIG Knud der kommer med det meste, og har nok også tiden til det.
hilsen erik thorsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-10-06 09:59

Den 20-10-06 09.53 skrev Erik Thorsen følgende:

> [...]
> sitet. Vi har nu bemærket, at der er "nogen" der låner url'en til
> streamningsserveren. Vi betaler for den trafik det generere og tro mig, det

Det lyder absolut ikke rart!

> [...]
> par hard core nørder som "Knud" kan finde dem, han lever nok i en anden

Problemet er nok, at dem som allerede nu kan finde ud at at gå ind i
kildekoden og hente adressen er de samme, som vil kunne omgå diverse
tiltag for at skjule adressen.

Det som du mangler er en funktion på streamingserveren, der tjekker hvor
forespørgslen kommer fra. Og hvis forespørgslen ikke kommer fra jeres
site, så skal den afvises. Tag en snak med serverudbyderen og spørg, om
de har mulighed for at lave et referrercheck. Problemet er selvfølgelig,
at det ikke er i deres økonomiske interesse at lave et sådant.

> Fred være med det. Men et eller andet bør der ske.
> Når jeg valgde denne gruppe, så troede jeg i min naivitet, at det var
> seriøse folk der var her, men men men (den var ikke til dig)

Det er det normalt også. Men vi får ofte lignende spørgsmål fra
nybegyndere, der vil skjule deres kode, og når man har set mange af den
slags spørgsmål, så ender man med at blive lidt barsk over for nye
spørgere. Det ændre ikke på substansen i svarene: man kan ikke skjule koden.

Havde du startet med at fortælle, hvorfor du gerne vil skjule koden,
ville du også have fået mere seriøse svar.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Algoritme: Matematisk udtryk for en talrække, der kan siges med rytme...

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 20-10-06 11:25

Erik Thorsen skrev:
> Mit eller vores problem er, at vi streamer en meget stor del video fra
> sitet. Vi har nu bemærket, at der er "nogen" der låner url'en til
> streamningsserveren.

Ahh - det er jo en helt anden snak, end problemet med at skjule kode (i
hvert fald for mig). Jeg er bange for at du ikke kan skjule koden så
meget så man ikke let kan finde video-urlen.

Til gengæld vil jeg sige det samme som Kim L: det er normalt ikke spor
uoverkommeligt at lukke for at billeder og video (læs: specifikke
filtyper) kun må hentes ind i sider på eget domæne.

Jeg kan ikke tro andet end at jeres udbyder vil være behjælpelig, men
hvis jeg tager fejl, så vend lige tilbage, afhængigt af serveren og dens
generelle opsætning er det ikke umuligt at vi kan hjælpe i en mere
specifik gruppe...

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-10-06 00:09

Erik Thorsen wrote:

> [...]
> sitet. Vi har nu bemærket, at der er "nogen" der låner url'en til
> streamningsserveren. Vi betaler for den trafik det generere og tro

Se, det lyder som en fornuftig grund til at have et sådant ønske. Kim og
Jesper kom med forslag på en mulig løsning - action fra webhost.

En anden mulighed er, at du i stedet for et direkte link til din video laver
et kald til et serverside-script, somr tjekker adressen på den side, der
kaldes fra og som spærrer, hvis det ikke er fra din egen side.

> Tænk, jeg finder det ikke den slags bemærkninger særlig morsom.

Det kan du have ret i. Men jeg synes nu, det er lidt selvforskyldt. Havde du
ikke ventet i 8 dage med en forklaring på hvorfor du ønsker at skjule noget,
havde du undgået den bemærkning. Nærmere herom nederst i Kims svar i
formiddags.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Erik Thorsen

Dato : 21-10-06 17:32

"Erik Ginnerskov" <erik@donotspammeplease.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

> laver et kald til et serverside-script, somr tjekker adressen på den side,
> der kaldes fra og som spærrer, hvis det ikke er fra din egen side.

Det lyder ikke så dumt. Så kommer 10.000 kroners spørgsmålet - hvordan
kommer jeg videre?

> [...]
> noget, havde du undgået den bemærkning. Nærmere herom nederst i Kims svar

Det er jeg måske ikke helt uenig om. Jeg læser bare ikke news g. hver dag
(travlhed) og så følte jeg at tråden løb ud i sandet fra starten. F.eks med.

>Hvis man nu ikke kan lave pæn og ordentlig HTML, er det måske meget rart,
>at andre ikke skal se ens pinligheder.

Min fornemmelse er, at mange går mere op i midlet end målet og det kunne jeg
ikke bruge til så meget. De sidste svar fra Jesper, Kim og dig har derimod
været seriøse og velmenende.
hilsen erik thorsen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-10-06 20:29

Erik Thorsen wrote:

> Det lyder ikke så dumt. Så kommer 10.000 kroners spørgsmålet - hvordan
> kommer jeg videre?

Du starter med at spørge i relevante nyhedsgruppe, efter hvad du har
mulighed for at køre på dit webhotel:

asp:

php:

> Min fornemmelse er, at mange går mere op i midlet end målet og det
> kunne jeg ikke bruge til så meget.

Som nævnt af Kim nok fordi vi ser spørgsmålet så tit - stillet af en, der
tror at have genopfundet den dybe tallerken.

> De sidste svar fra Jesper, Kim og
> dig har derimod været seriøse og velmenende.

Når du nu spørger i serverside-gruppen, så husk at forklare dit seriøse
problem, det afføder langt større velvilje til at hjælpe dig videre.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-06 21:31

> Det er jeg måske ikke helt uenig om. Jeg læser bare ikke news g. hver dag
> (travlhed) og så følte jeg at tråden løb ud i sandet fra starten. F.eks
> med.

Ja hvis du havde svaret på det dengang, ja så havde du nok sparet dig selv
for en masse mere eller mindre intelligente svar og kommentarer Og
udelukkende fået de kvalificerede løsningsforslag fra starten af, som
dukkede op da dit spørgsmål blev uddybet lidt

> Min fornemmelse er, at mange går mere op i midlet end målet og det kunne
> jeg ikke bruge til så meget. De sidste svar fra Jesper, Kim og dig har
> derimod været seriøse og velmenende.

Tror vi alle er velmenende herinde

God fornøjelse med løsningen af problemet.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-10-06 22:31

Erik Ginnerskov skrev:

> Ja, den er godt nok godt skjult.

Nej da - du får såmænd koden præsenteret på skærmen

Hint: Prøv at se størrelsen på filen (fx i FF under
Sideoplysninger).

> ??

Er det Rot13-kodningen eller den afkodede tekst du ikke forstår?

Vedr. Rot13:
Rot13 er en ultrasimpel måde at kode tekst på - det går ud på at
hvert tegn fra a-z rykkes 13 pladser mod højre (så abc fx bliver
til nop). Det er kun de 26 bogstaver fra a-z der ændres - på den
måde kan den samme funktion bruges til at kode og at afkode tekst
(abc =Rot13=> nop =Rot13=> abc - eller sagt anderledes:
Rot13(Rot13(x)) = x for ethvert x).

En engelsk beskrivelse kan findes her:
<http://en.wikipedia.org/wiki/Rot13>
De fleste newsprogrammer (også OE) kan selv afkode Rot13-kodet
tekst. Alternativt kan man bruge en webside som
<http://rot13page.googlepages.com/> til formålet.

Vedr. teksten: Isbjørnen, polarræven og sneen har en bestemt ting
til fælles...
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-10-06 23:07

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Nej da - du får såmænd koden præsenteret på skærmen
>
> Hint: Prøv at se størrelsen på filen (fx i FF under
> Sideoplysninger).

Netop det, jeg hele tiden har sagt, der er _ikke_ noget.

> Er det Rot13-kodningen eller den afkodede tekst du ikke forstår?

Det er afkodningen, der er sort snak for mig.

> [...]

> De fleste newsprogrammer (også OE) kan selv afkode Rot13-kodet
> tekst. Alternativt kan man bruge en webside som

OK, nu faldt 10-øren.
Det var i Kims indlæg her, at teksten skulle findes.

> Vedr. teksten: Isbjørnen, polarræven og sneen har en bestemt ting
> til fælles...

Jo, den fangede jeg skam hurtigt: Det hele er hvidt. Jeg er bare aldrig før
stødt på begrebet Rot13.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-10-06 22:40

Kim Ludvigsen skrev:

> Jeg forstår ikke, hvor vi skal have sådan en lang tråd, hver
> gang nogen spørger om at skjule kildekoden. Og hver gang uden
> spørgeren får den rette løsning:
> http://80.62.45.5/skjultkilde.html

Den teknik er jo kun god til ganske bestemte sider (kunstneriske
indtryk fra det kolde nord).

Nej den "rigtige" teknik er vel denne gamle traver:
<http://gyros.dk/usenet/html/kodeskjul.shtml>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-10-06 23:14

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Nej den "rigtige" teknik er vel denne gamle traver:
> <http://gyros.dk/usenet/html/kodeskjul.shtml>

Den kan sikkert forvirre en begynder eller to - 296 blanke linjer, før
første kodelinje. Umiddelbart ser man ingenting i 'Vis kilde'.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 17-10-06 04:25

On Tue, 17 Oct 2006 00:13:50 +0200, "Erik Ginnerskov"

I har for små skærme

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-10-06 21:47

Jørn Andersen wrote:

> I har for små skærme

Den er da stor nok til, at jeg kan se min scrollbar og at den viser en lang
kildekode. Så er det bare at scrolle ned til koden.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 18-10-06 23:35

On Wed, 18 Oct 2006 22:46:56 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik@donotspammeplease.invalid> wrote:

>Den er da stor nok til, at jeg kan se min scrollbar og at den viser en lang
>kildekode. Så er det bare at scrolle ned til koden.

Hvis din skærm havde været stor nok (TM), havde du ikke behøvet at
scrolle ...

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-10-06 00:15

Jørn Andersen wrote:

> Hvis din skærm havde været stor nok (TM), havde du ikke behøvet at
> scrolle ...

Sikkert ikke, men jeg har altså ikke et biograflærred til rådighed.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-10-06 09:16

Erik Ginnerskov skrev:

> En funktion i DOM-inspector i FF.

I DOM-inspector? Hvorhenne?

Forveksler du ikke med udvidelsen HTML Validator der kan rette kode
op med Tidy?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-10-06 21:45

> I DOM-inspector? Hvorhenne?

Undskyld, en huskefejl. [Røde ører].

Det er en funktion i 'Vis kilde'-vinduet, når 'Developer Toolbar' er
installeret i FF. Indlæs en side og tryk [Ctrl]+[Shift]+[U]. Nederste højre
hjørne af vinduet.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-10-06 22:28

Erik Ginnerskov skrev:

> Undskyld, en huskefejl. [Røde ører].
>
> Det er en funktion i 'Vis kilde'-vinduet, når 'Developer
> Toolbar' er installeret i FF.

Nej - i hvert fald ikke i min browser. Web Developer-udvidelsen
tilføjer mange praktiske ting, men ikke validering og oprydning
direkte i kildekoden. Det gør derimod udvidelsen HTML Validator.

Web Developer: <http://chrispederick.com/work/webdeveloper/>
HTML Validator: <http://users.skynet.be/mgueury/mozilla/>

> Indlæs en side og tryk
> [Ctrl]+[Shift]+[U]. Nederste højre hjørne af vinduet.

Hos mig giver det kildekoden i en sidebar - uden validering.
Trykker jeg Ctrl-U får jeg kildekoden i et nyt vindue med to mindre
vinduer i bunden - ét til "HTML errors and warnings" og ét med
titlen "Help". Under Help-vinduet er der et par knapper hvor man
bl.a. kan "Clean up the page".
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-10-06 23:02

> [...]

> tilføjer mange praktiske ting, men ikke validering og oprydning
> direkte i kildekoden. Det gør derimod udvidelsen HTML Validator.

Nå, er det Validator, der tilføjer den funktion. Jeg har begge dele plus
flere andre hjælpeværktøjer installeret.

Jeg installerede det hele i et hug, da jeg startede denne maskine op som ny
og inden jeg begyndte at bruge det, så det er nok derfor, jeg ikke har 112 %
styr på, hvilke delfunktioner der kom med hvilke installationer.

> Under Help-vinduet er der et par knapper hvor man
> bl.a. kan "Clean up the page".

Men du fandt altså funktionen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-10-06 09:39

Den 19-10-06 00.01 skrev Erik Ginnerskov følgende:

> Nå, er det Validator, der tilføjer den funktion. Jeg har begge dele plus
> flere andre hjælpeværktøjer installeret.

Jeg er så småt ved at lave en side om diverse Firefox-udvidelser til
hjemmesidesnedkere, så jeg vil da meget gerne vide, hvilke du og andre
bruger.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Impotent: Matematisk begreb...

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-10-06 22:37

Kim Ludvigsen wrote:

> Jeg er så småt ved at lave en side om diverse Firefox-udvidelser til
> hjemmesidesnedkere, så jeg vil da meget gerne vide, hvilke du og andre
> bruger.

Jeg har følgende:

DOM Inspector <http://www.mozilla.org/projects/inspector/>
Web Developer Toolbar <https://addons.mozilla.org/firefox/60/>
XML Developer Toolbar <https://addons.mozilla.org/firefox/2897/>
Launchy <https://addons.mozilla.org/firefox/81/>
Tidy
<https://addons.mozilla.org/firefox/249/>
IE Tab
<https://addons.mozilla.org/firefox/1419/>
Server Spy <https://addons.mozilla.org/firefox/2036/>
Mesure It <https://addons.mozilla.org/firefox/539/>
Dummy Lipsum <https://addons.mozilla.org/firefox/2064/>

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 20-10-06 07:22

Erik Ginnerskov skrev:
> Jeg har følgende:
> Server Spy <https://addons.mozilla.org/firefox/2036/>

Hvad bruger du den til? (ja, undskyld, men jeg har svært ved at se
pointen. Jeg har imidlertid lært at når jeg har det _kan_ det skyldes at
nogen har regnet en pointe ud som ikke er dumpet ned på min lystavle
endnu, så jeg må jo spørge og se om jeg kan blive klogere )

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-10-06 23:57

Jesper Brunholm wrote:

> Hvad bruger du den til? (ja, undskyld, men jeg har svært ved at se
> pointen.

Skal man lave noget til andre, kan det undertiden være nyttigt at vide, om
domænet ligger på en IIS-server eller en Apache-server. Du kan f.eks. på
forhånd opgive at lave noget ved hjælp af .htaccess, hvis det skal ligge på
en IIS. Der kan også være lidt forskel på asp-mulighederne på en IIS og på
apache.

Så længe jeg kun laver noget til mig selv, er det selvfølgelig ikke noget,
jeg har brug for. Jeg ved i forvejen hvilke servere der er installeret, hvor
jeg har mine sider.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-10-06 10:31

Kim Ludvigsen skrev:

> Jeg er så småt ved at lave en side om diverse
> Firefox-udvidelser til hjemmesidesnedkere, så jeg vil da meget
> gerne vide, hvilke du og andre bruger.

I Webdesignsammenhæng:

DOM Inspector (følger med ved installationen, men er stadig en
udvidelse). Uundværlig til at tjekke egenskaberne på en side - hvad
enten det er angivet eller beregnet css, javascriptegenskaber eller
DOM-egenskaber.

<http://www.mozilla.org/projects/inspector/>

Med InspectThis bliver DOM Inspector endnu lettere at bruge - den
giver højrekliksmulighed for at åbne inspektoren på det
underliggende element (desværre rædsomt undersat til "Undersøge
grundstof" - har påtalt det, men det er ikke rettet endnu).

<http://firefox.mackay-it.com/extensions/inspectthis/>

Web Developer er en udvidelse der er skræddersyet til webdesignere.
Den giver mulighed for at afkoble forskellige ting (css, script
etc), mulighed for liveredigering af css, mulighed for at vise
attributter på billeder og andre elementer, mulighed for validering
mod onlinetjenester og meget meget mere.

<http://chrispederick.com/work/webdeveloper/>

Fra samme mand - Chris Pederick - kommer udvidelsen User Agent
Switcher. Den giver en simpel mulighed for at "spoofe" userAgent så
Firefox fremstår som andre browsere eller søgemaskiner. Via en tråd
i forummet kan man hente en lang liste med userAgents, hvis man
ikke har nok i de præinstallerede.

<http://chrispederick.com/work/useragentswitcher/>
<http://chrispederick.com/forums/viewtopic.php?id=1516>

Danske Henrik Gemal har lavet en glimrende udvidelse kaldet
Launchy. Den gør det muligt at åbne et link eller den aktuelle
side/ramme i alskens andre programmer (forudsat at de er
installeret på maskinen). På en windowscomputer finder Launchy selv
en lang række programmer (browsere, mailprogrammer, editorer,
medieafspillere mv.) - og man kan selv tilføje flere via en xml-
fil. Udvidelsen er meget praktisk hvis man skal tjekke en side i
forskellige browsere.

<http://gemal.dk/mozilla/launchy.html?project=launchy>

Lidt i samme boldgade er IE Tab og FirefoxView. IE Tab giver
mulighed for at vise den aktuelle side med IE som browser, men
placeret i en tab i Firefox. Man kan skifte mellem IE- og Firefox-
visning ved at klikke på et lille ikon i statuslinjen. Det er også
muligt at definere adresser som altid vises med IE Tab.
FirefoxView går den anden vej rundt - udvidelsen tilføjer et punkt
til IE's højrekliksmenu så man kan kalde den aktuelle side frem i
Firefox

<http://ietab.mozdev.org/>
<http://www.iosart.com/firefox/firefoxview/>

LiveHTTPHeaders er en udvidelse der kan vise de normalt skjulte
http-headere der sendes til og fra browseren. Det er særdeles
nyttig information hvis man fx arbejder med cookies eller sider der
viderestilles via headerne.

<http://livehttpheaders.mozdev.org/>

Til sidst et par små nyttige utillities:

ColorZilla gør det muligt at aflæse farver fra en hjemmeside.
Farven vises i forskellige formater på statuslinjen og "fastfryses"
når man venstreklikker. Højreklikker man efterfølgende på ikonet,
kan man få farven kopieret til klippebordet - så man fx kan sætte
det ind i sin web-editor.

<http://www.iosart.com/firefox/colorzilla/>

MeasureIt gør det muligt at måle pixelstørrelser på skærmen. Man
klikker på ikonet i statuslinjen og kan så trække en boks ud på
skærmen. Målene skrives ved siden af boksen (der også kan flyttes,
men dog ikke ændre størrelse når den er lavet).

<http://www.kevinfreitas.net/extensions/measureit/>

ImageZoom gør det muligt at skalere billeder individuelt. Den kan i
en snæver håndevending bruges til at finde et passende mål for et
billede (inden man skalerer det rigtigt i et grafikprogram).

<http://imagezoom.yellowgorilla.net/>

Med undtagelse af FirefoxView og LiveHTTPHeaders er
alle ovennævnte udvidelser opdateret så de både virker i FF1.5 og
FF 2.0 RC3.

I de gode gamle dage var der i øvrigt en glimrende udvidelse kaldet
Checky - beregnet til validering mod en lang række
onlinevalidatorer (html, css, rss, wai mv.). Men den er desværre
aldrig nået længere end til FF1.0.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 19-10-06 15:49

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:
> I Webdesignsammenhæng:
> DOM Inspector

hørt! (omend jeg ikke bruger den så meget mere, efter at Web
Developer kom)

> Med InspectThis bliver DOM Inspector endnu lettere at bruge [...]

Den kendte jeg ikke, lægger den på lager

> Web Developer

Guddommeligt værktøj!

> User Agent Switcher. Den giver en simpel mulighed for at "spoofe" userAgent

Den kendte jeg heller ikke, men det er (heldigvis) ret længe siden jeg
har haft brug for den funktionalitet. Søgemaskiner m.m. kunne dog være
interessant...

> Launchy. Den gør det muligt at åbne et link eller den aktuelle
> side/ramme i alskens andre programmer

Fikst, lige ind på plads med den!
I øvrigt en lækker javascript-"udvidelse" han kører på title...

> Lidt i samme boldgade er IE Tab og FirefoxView.

Tjoh, men har man den ene, er de to andre vel overflødige?

> LiveHTTPHeaders [...] vise de normalt skjulte http-headere

Får man mere fra den end man gør fra Web Developer (som jeg plejer at
bruge til det)?

> Til sidst et par små nyttige utillities:
> ColorZilla

Endnu en tilføjelse til min installation (som jeg dog synes er næsten
pinlig, hvis man har en god farveskabelon med et projekts
farvestillinger, burde det ikke være nødvendigt. I praksis vil det dog
ofte være en stor hjælp hos mig.)

> MeasureIt gør det muligt at måle pixelstørrelser på skærmen.

Det bruger jeg også Web Developer til, men jeg medgiver gerne at der er
ting som MeasureIt kan, som WebDeveloper ikke kan, omvendt er der ting
der er lettere i WebDeveloper.

> [...]
> Checky - beregnet til validering mod en lang række
> onlinevalidatorer (html, css, rss, wai mv.). Men den er desværre

Til gengæld kan man få næsten al Checky's funktionalitet med ind i Web
Developer (Options - Tools - Add).

Til listen vil jeg tilføje

Google Pagerank Status som lægger PR i en lille boks i nederste højre
hjørne, overflødig når man har Google Toolbar, men lettere at aflæse.
<http://www.tapouillo.com/firefox_extension/>

Google Toolbar er sådan set ikke et udviklerværktøj, men det bidrager
alligevel, og en af de funktioner som jeg har stor glæde af i den
sammenhæng er muligheden for at søge "Aktuelt websted" efter artikler og
lignende når det er nogen der er for små til at have egen søgemaskine,
eller når den egne søgemaskine er ubrugelig.

Link Widgets er lige kommet til samlingen, for at kunne se link-elementer.

Flashblock er sund at kunne slå til, så man kan huske hvor slemt det ser
ud for dem som ikke har flash (mange biblioteker kører fx. uden...)
<http://flashblock.mozdev.org/> Udenfor udviklersammenhæng er den bare
rar til at dræbe reklamer med

Alle de tekniske ordbøger som kan findes på MyCroft, og installeres så
man kan søge direkte i dem fra FF, er vist et Addon snarere end Plugin,
men jeg er nu vældigt begejstret for såvel PHP som MySQL reference, og
også Cambridge m.fl. ordbøger til mine cross-language sites
<http://mycroft.mozdev.org/download.html?submitform=Search&category=21>

HTML Validator <http://users.skynet.be/mgueury/mozilla/download.html>
går jeg ud fra at er dækket af tidligere indlæg i denne tråd.

Endelig ved jeg ikke om muligheden for at åbne sider i sidebar skal
nævnes kort i sammenhæng med et sådant site, det kunne måske være meget
nyttigt

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-10-06 16:18

Jesper Brunholm skrev:

> Den kendte jeg heller ikke, men det er (heldigvis) ret længe
> siden jeg har haft brug for den funktionalitet.

Det er heller ikke ret tit jeg anvender den. Men den er fin at have
hvis man skal tjekke om en side sender specifik kode ud på baggrund
af userAgent.

> Tjoh, men har man den ene, er de to andre vel overflødige?

Det mener jeg ikke. Launchy er svær at undvære fordi den også giver
adgang til Opera og forskellige versioner af FF, IE mv. IE Tab er
til gengæld hurtigere at anvende hvis man bare lige skal se en side
som den ser ud i IE. Hvis man skal tjekke pop op-vinduer o.l. er IE
Tab ikke god nok - her skal man over i den "rigtige" IE. Og så er
det jo rart nok at have muligheden for at komme hurtigt tilbage
(med FirefoxView) - selv om jeg må indrømme at det er sjældent jeg
bruger sidstnævnte.

> Får man mere fra den end man gør fra Web Developer

Ja da. Med Web Developer kan man se Response Headers for en enkelt
side. LiveHTTPHeaders kan vise hele http-kommunikationen mellem
browser og server - altså både request og response-headere. Den kan
filtrere udvalgte headere og den kan vise forløb for flere sider.

Hvis du skal have noget tilsvarende, skal det være et program som
Ethereal - der dog også kan meget mere end bare vise http-headere.

> Til gengæld kan man få næsten al Checky's funktionalitet med
> ind i Web Developer (Options - Tools - Add).

Eneste problem (der til gengæld er stort i mine øjne) er at der
mangler checkys Agent. Her kunne man med et enkelt tastetryk sende
den aktuelle side til validering på flere validatorer (efter eget
valg). Den fikse genvej der med ét tryk validerer både html og css
kan jeg ikke få ind i Web Developer (man kan måske lave noget med
GreaseMonkey, men det bliver ikke nu).

> Flashblock er sund at kunne slå til, så man kan huske hvor
> slemt det ser ud for dem som ikke har flash

Det kan web developer jo også - tjekke tjekke - næ, det kan den så
ikke alligevel (det er dog på to-do-listen).

> Udenfor udviklersammenhæng er den bare rar til at dræbe reklamer
> med

Her sværger jeg til AdBlock der kan dræbe meget andet end flash.

> Alle de tekniske ordbøger som kan findes på MyCroft, og
> installeres så man kan søge direkte i dem fra FF, er vist et
> Addon snarere end Plugin, men jeg er nu vældigt begejstret for
> såvel PHP som MySQL reference,

Jeg bruger primært nøgleordssøgninger, så jeg ikke først skal vælge
en søgemaskine. Men det kræver omvendt at man kan huske de nøgleord
man har lagt ind.

> Endelig ved jeg ikke om muligheden for at åbne sider i sidebar
> skal nævnes kort i sammenhæng med et sådant site, det kunne
> måske være meget nyttigt

Jo. All-in-one sidebar - <http://firefox.exxile.net/aios/> - er en
god ledsager til sidebar'en. Jeg har bl.a. css- og html-
standarderne liggende som opslag i sidebar'en

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-10-06 19:10

Den 19-10-06 17.18 skrev Jens Gyldenkærne Clausen følgende:

> Jo. All-in-one sidebar - <http://firefox.exxile.net/aios/> - er en
> god ledsager til sidebar'en. Jeg har bl.a. css- og html-
> standarderne liggende som opslag i sidebar'en

Den er jeg også rigtig glad for.

Tak for jeres opremsninger, der er nogle, jeg skal have tilføjet min
liste. Jeg vil blive glad, hvis flere har lyst til at fortælle om deres
webudviklingsudvidelser. Og kommentarer om de nedenstående udvidelser er
også velkomne.

Min midlertidige liste - jeg har ikke fået set nærmere på dem alle, og
jeg kan ikke blive enig med mig selv, om jeg skal medtage udvidelser,
hvis en lignende funktion findes i Web Developer. Det kan jo være nogen,
ikke vil have Web Developer, selvom jeg ikke kan forestille mig en
begrundelse herfor.

MeasureIt
https://addons.mozilla.org/firefox/539/

Colorzilla
https://addons.mozilla.org/firefox/271/

Linktjekker
http://www.kevinfreitas.net/extensions/linkchecker/

Dom Inspector

WebDeveloper
http://chrispederick.com/work/webdeveloper/

XML Developer Toolbar
https://addons.mozilla.org/firefox/2897/

FireBug
https://addons.mozilla.org/firefox/1843/

FireFTP
http://fireftp.mozdev.org/

CSS Viewer
https://addons.mozilla.org/firefox/2104/

RSS Editor
http://rsseditor.mozdev.org/

DevBoi
http://devboi.mozdev.org/

Console
https://addons.mozilla.org/firefox/1815/

HTML Validator
Support: http://www.totalvalidator.com/support/extension.html

Total Validator
https://addons.mozilla.org/firefox/2318/

IE Tab
https://addons.mozilla.org/firefox/1419/

EditCSS
https://addons.mozilla.org/firefox/179/

Serverswitcher
https://addons.mozilla.org/firefox/2409/

RSS validator
https://addons.mozilla.org/firefox/2294/

LiveHTTPHeaders
http://livehttpheaders.mozdev.org/index.html

Modifi Headers
https://addons.mozilla.org/firefox/967/

Mozilla Accessibility Extension
http://cita.disability.uiuc.edu/software/mozilla/

Tidy
https://addons.mozilla.org/firefox/249/
--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hotdog: Pølse opfundet af en kinesisk jernbanekok...
http://ordforklaring.dk/ordforklaring.php?forklaring=hotdog

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 19-10-06 21:09

Kim Ludvigsen skrev:
> Min midlertidige liste - jeg har ikke fået set nærmere på dem alle, og
> jeg kan ikke blive enig med mig selv, om jeg skal medtage udvidelser,
> hvis en lignende funktion findes i Web Developer.

Uden at jeg kan/skal bestemme hvad du skal bruge tid på, så synes jeg da
næsten at du skal tage dem med. Det er som regel kun en lignende
funktionalitet, og da vi arbejder forskelligt, og bruger dem lidt
forskelligt, vil det da være fedt at få serveret mulighederne til eget
valg

Nogle vil i øvrigt sikkert opdage nye "ender" af Web Developer ved at få
nævnt at fx EditCSS faktisk er med i pakken...

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 19-10-06 20:47

> [...]
> browser og server - altså både request og response-headere. Den kan
> filtrere udvalgte headere og den kan vise forløb for flere sider.

wow, ja, den skal man vist lige vænne sig til at læse, men det er godt
nok illustrerende på, hvad der foregår når man koder og kører et
loginscript... *lettere betuttet*

Jeg føler mig godt nok lidt - naiv - over den manglende indsigt jeg
pludselig kan se at jeg har på det område

> Jeg bruger primært nøgleordssøgninger, så jeg ikke først skal vælge
> en søgemaskine. Men det kræver omvendt at man kan huske de nøgleord
> man har lagt ind.

Hmm - det kan godt være jeg skulle overveje det for de 3-4 stykker som
jeg bruger mest...

> Jo. All-in-one sidebar - <http://firefox.exxile.net/aios/> - er en
> god ledsager til sidebar'en. Jeg har bl.a. css- og html-
> standarderne liggende som opslag i sidebar'en

Jeg har også bogmærker til dem, som åbner i sidebar, kan man gøre noget
smartere end bare at have et bogmærke, med All-in-one?

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-10-06 23:00

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> og man kan selv tilføje flere via en xml-
> fil. Udvidelsen er meget praktisk hvis man skal tjekke en side i
> forskellige browsere.

Det må jeg da lige høre nærmere om. Jeg kunne da godt bruge en kortere
adgangsvej at tjekke sider i mine installationer af ældre IE-versioner. Hvor
ligger den xml-fil eller hvad hedder den? Jeg har ikke kunnet finde nogen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-10-06 06:36

Erik Ginnerskov skrev:

> Har nogen med held fået Lynx til at åbne på den måde?

Jeg ved intet om Launchy og Lynx, men jeg ved noget om DOS og
kommandoboksen.

> Min lynx åbner lige kortvarrigt og lukker så igen

Ja, det gør kommandovinduet når det aktiveres på den måde.

Da det er en batfil, kan du teste det ved at afslutte filen med
"pause" på en ny linje. Det vil dog måske genere dig hvis du
kalder batfilen i en anden sammenhæng.

I så fald kan du skrive

   if "%1"=="-p" pause

i stedet. Så skal din genvej kalde filen med

   lynx.bat -p

for at få pause og bare

   lynx.bat

for at den ikke er der.

Hvis du i forvejen bruger %1 til noget, bliver det lidt mere
indviklet, men det kan også løses.

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-10-06 23:22

Erik Ginnerskov skrev:

> [...]
> kortere adgangsvej at tjekke sider i mine installationer af
> ældre IE-versioner. Hvor ligger den xml-fil eller hvad hedder

Kig her:
<http://gemal.dk/mozilla/launchy.html?project=launchy#xmlfile>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-10-06 23:37

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Kig her:
> <http://gemal.dk/mozilla/launchy.html?project=launchy#xmlfile>

Mange tak.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-10-06 00:33

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> <http://gemal.dk/mozilla/launchy.html?project=launchy#xmlfile>

Har nogen med held fået Lynx til at åbne på den måde? Min lynx åbner lige
kortvarrigt og lukker så igen uden at indlæse noget - eller måske det kun er
et DOS-vindue, der kommer frem, det kan jeg ikke nå at se?

Jeg har prøvet med disse to commands:

<application>
<label>Lynx</label>
<type>1</type>
<command>c:\programmer\lynx\lynx.bat</command>
<arguments></arguments>
</application>

og

<application>
<label>Lynx</label>
<type>1</type>
<command>c:\programmer\lynx\lynx.exe</command>
<arguments></arguments>
</application>

Virkningen er den samme.

Prøvede også dette:

<application>
<label>Lynx</label>
<type>1</type>
<command>/usr/bin/lynx</command>
<arguments></arguments>
</application>

.... kopieret direkte fra ovenstående side. Så kommer Lynx slet ikke frem i
Launchy-menuen.

Åbner jeg Lynx via ikonet på skrivebordet, fungerer den fint.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Anders

Dato : 18-10-06 12:47

Erik Thorsen skrev:
> Hej
> Hvor finder jeg et script til at skjule kildekoder på mit site. helst ikke
> et der popper up med en besked om at man ikke kan højreklikke.

Jeg synes da ikke der er nogen grund til at skjule din kilde, da det jo
er godt hvis nogen kan lide dit design og gerne vil benytte et par
elementer fra det.

Det gør alle webdesignere da, finder et element de kan lide og bruger
koden til det, evt. med lidt re-design af det.

Men du kunne jo lave en div for dit indhold og kalde den noget helt
uigennemskueligt og bruge følgende php script:

<?php
include ("det_uigennemskuelige_navn_for_din_indholdsfil.html");
?>

Ved ikke om det hjælper.

mvh. Anders

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-10-06 12:52

Anders skrev:

> [...]
>
> <?php
> include
> ("det_uigennemskuelige_navn_for_din_indholdsfil.html"); ?>

Det gør det ikke. Selve php-koden kan ikke ses - og dermed kan
filnavnet ("det_uigennemskuelige_navn_for_din_indholdsfil.html")
heller ikke ses.

Men indholdet i filen bliver skrevet direkte ud til browseren, så
hvis formålet var at gemme noget for brugerne, har man ikke opnået
noget som helst.

Fra : Anders

Dato : 18-10-06 13:03

> [...]
>
> Men indholdet i filen bliver skrevet direkte ud til browseren, så
> hvis formålet var at gemme noget for brugerne, har man ikke opnået

Det er rigtigt ja, jeg byttede om på php og html koden. Det er php'en
man ikke kan se.

mvh. Anders