Bredden af en menu i et flydende layout
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 04-10-06 13:11

Vil nogen gøre mig den tjeneste at kigge
på nedenstående med IE6

http://www.webdesign101.dk/x/usenet/cssmenu.html

Menu og nyhedsboks skal være lige brede,
100 procent af menuspaltens bredde. Menupunkterne
skal være aktive i hele menuens bredde. Link-
teksterne skal være uændrede ved :hover-tilstanden,
bortset fra farve-inverteringen.

Når jeg ikke selv kan teste menuen er det fordi
jeg har både IE5 og IE6 installeret på min
computer, og så virker MS Conditional Comments
ikke.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-10-06 13:25

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Vil nogen gøre mig den tjeneste at kigge
> på nedenstående med IE6

Ja.

> Menu og nyhedsboks skal være lige brede,

Jeps.

> Menupunkterne skal være aktive i hele menuens bredde.

Når man lige har hentet siden, er der et mellemrum foran alle
menuteksterne. Farveskiftet ved hover får man kun hvis man peger
på teksten. Derved hopper teksten helt til venstre.

Hvis man klikker på et menupunkt, kan man få farveskift i hele
bredden - også efter genhent.

--
Bertel

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 04-10-06 13:42

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> på teksten. Derved hopper teksten helt til venstre.
>
> Hvis man klikker på et menupunkt, kan man få farveskift i hele

Tak.
Gider du lige igen? Jeg så lige en dum
syntaksfejl i min kode:

Fra : Knud

Dato : 04-10-06 17:34

Hej Jørgen
"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
[snip]
> Gider du lige igen? Jeg så lige en dum
> syntaksfejl i min kode:
> http://www.webdesign101.dk/x/usenet/cssmenu.html
> --

Den er helt 100, hvis jeg må svare dig.
Mvh Knud

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 04-10-06 18:16

Knud skrev:

> Den er helt 100, hvis jeg må svare dig.

Sæføli. Og tak.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-10-06 21:43

Jørgen Farum Jensen wrote:

> [...]
> skal være aktive i hele menuens bredde. Link-
> teksterne skal være uændrede ved :hover-tilstanden,

Ser fint ud i min IE6

> Når jeg ikke selv kan teste menuen er det fordi
> jeg har både IE5 og IE6 installeret på min
> computer, og så virker MS Conditional Comments
> ikke.

Jeg har både IE4.01, IE5.0 og IE5.5. Det ændrer da ikke på, hvordan min IE6
opfører sig.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 04-10-06 21:57

Erik Ginnerskov skrev:

> Ser fint ud i min IE6
>
> Jeg har både IE4.01, IE5.0 og IE5.5. Det ændrer da ikke på, hvordan min IE6
> opfører sig.

Næh, men jeg har måske ikke udtrykt
mig tydeligt nok: Hvis du har disse
forskellige IE'er installeret vil
vil de alle tolke betingelserne som
den "originale" installation, typisk IE6.

Eller, måske bedre udtrykt af Peter-Paul Koch:

Another problem you must know about: when you use
conditional comments the comments will be interpreted the
same by all browsers. Generally this means that if you have
Explorer 6.0 installed, conditional comments will pretend
all Explorers on your computer are Explorer 6.0. This means
that it's impossible to test conditional comments for
Explorer versions below 6.0

Og det gør det jo lidt speget at teste
ens CC'er, hvis betingelserne netop går
ud på at skille fårene fra bukkene, eller
hvad man nu siger...

Jeg synes lige pt jeg har så store problemer med
det, at jeg spekulerer på, hvordan jeg kan få
afinstalleret min IE5. Du har vel ikke et tip?

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-10-06 22:46

Jørgen Farum Jensen wrote:
> [...]
> all Explorers on your computer are Explorer 6.0. This means
> that it's impossible to test conditional comments for

Aha. Jeg kastede lige en side sammen, så man kan se ved selvsyn kan
konstatere dette:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/ievertest.asp

Har man IE 6 installeret, vises rød tekst på gul baggrund. Er IE 5.5 nyeste
installation, ses grøn tekst på blågrøn baggrund. Er IE 5 nyeste, vises blå
tekst på lysblå baggrund.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 05-10-06 09:18

Erik Ginnerskov skrev:

> [...]
> installation, ses grøn tekst på blågrøn baggrund. Er IE 5 nyeste, vises blå

Jeg tror dig på ordet, men jeg kan end
ikke se den røde tekst i min IE6.

Det er faktisk lidt uhygligt do. Nu skal vi
passe ekstra godt på, når vi evaluerer sider,
og kigge efter, om der er nogen CC'er inde
i billedet.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-10-06 15:28

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Jeg tror dig på ordet, men jeg kan end
> ikke se den røde tekst i min IE6.

Det lyder underligt. Jeg har da tydeligt rød tekst på gul bund både i
p-teksten under overskriften og i definitionslisten der under.

Testet i IE 6 under WinXP, Win2000 og Win98.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 05-10-06 17:29

Erik Ginnerskov skrev:

> Det lyder underligt. Jeg har da tydeligt rød tekst på gul bund både i
> p-teksten under overskriften og i definitionslisten der under.
>
> Testet i IE 6 under WinXP, Win2000 og Win98.

Bruger vi samme metode til at teste i forskellige
browsere?

Jeg bruger den parallel-installation, der
blandt andet er beskrevet hos Peter-Paul Koch:
http://www.quirksmode.org/browsers/multipleie.html

De eneste andre metoder jeg kender til er
flere forskellige computere eller flere
partitioner på samme harddisk.

Jeg er MEGET interesseret!

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-10-06 20:19

Jørgen Farum Jensen wrote:

> [...]
> browsere?
>
> Jeg bruger den parallel-installation, der
> blandt andet er beskrevet hos Peter-Paul Koch:

Jeg bruger den samme model, ja. Flere forskellige versioner af IE kørende
parallelt under samme OS.

Dog har jeg haft 2 maskiner i gang til testen. XP på den ene og 98 og 2K på
den anden (på hver sin harddisk i dualboot-opsætning). Men under alle tre
OS'er har jeg set det i IE 6 og alle tre steder rød tekst på gul bund.

Har efterfølgende set det på en tredje maskine med WinME og IE 5.5 som
nyeste installation: Grøn tekst på blågrøn bund.

> De eneste andre metoder jeg kender til er
> flere forskellige computere eller flere
> partitioner på samme harddisk.

Det var ikke tilfældet her.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-10-06 18:58

Erik Ginnerskov skrev:

> Det lyder underligt. Jeg har da tydeligt rød tekst på gul bund
> både i p-teksten under overskriften og i definitionslisten der
> under.

Men har du IE7 installeret? Det har Jørgen så vidt jeg husker.

Pointen er at IE's conditional-parser ligger et eller andet
centralt sted i Windows - og at forskellige IE-udgaver på samme
maskine derfor i forhold til conditionals vil opføre sig ens (som
den version der er "rigtigt" installeret).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 05-10-06 19:12

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> [...]
> maskine derfor i forhold til conditionals vil opføre sig ens (som
> den version der er "rigtigt" installeret).

UPS - min første respons var baseret
på at kig på siden i min standardbrowser,
som er Firefox.

Så: Korrektion:

I min IE6 og i min IE5 - begge på samme PC -
er /alle/ teksterne røde på gul baggrund.

I min IE7Beta2 som ligger på min multimedie-PC
er alle teksterne sorte på hvid baggrund.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-10-06 20:21

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Men har du IE7 installeret? Det har Jørgen så vidt jeg husker.

Nej, jeg har besluttet at vente med at installere den, indtil den endelige
version er på gaden. Det skulle ske i løbet af efteråret, så vidt jeg har
ladet mig fortælle.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-10-06 19:20

Jørgen Farum Jensen skrev:

> I min IE7Beta2 som ligger på min multimedie-PC
> er alle teksterne sorte på hvid baggrund.

Det ville måske være en ide hvis Erik også lavede en conditional
til IE7.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-10-06 20:26

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Det ville måske være en ide hvis Erik også lavede en conditional
> til IE7.

Er hermed effektueret: hvid tekst på mørkegrå baggrund. Jeg kan ikke selv
teste det, men hører gerne andres oplevelse med det.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 05-10-06 21:52

Erik Ginnerskov skrev:

> Er hermed effektueret: hvid tekst på mørkegrå baggrund. Jeg kan ikke selv
> teste det, men hører gerne andres oplevelse med det.

Det er hvid tekst på sort baggrund
på en IE7beta2 soloinstallation
og rød tekst på gul baggrund i alle
linier i såvel IE6 som IE5, der begge
kører parallelt på samme PC.

Og det har den konsekvens, Erik, at du
og jeg ikke er i stand til at teste
hvorvidt vore conditional comments
faktisk virker, plus at vi er ude
afstand til at evaluere websider,
hvor cc anvendes.

Altså med den PC hvor vi har parallelle
installationer.

Så jeg er helt vild i varmen for at
afinstallere min parallelkopi af IE5.
Hvordan?

At pakke det hele sammen i en zip-fil
og fjerne alt andet duer ikke, der
må ligge noget i registreringsdatabasen.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 06-10-06 07:58

Jørgen Farum Jensen skrev:
> ... jeg ikke er i stand til at teste
> hvorvidt vore conditional comments
> faktisk virker, plus at vi er ude
> afstand til at evaluere websider,
> hvor cc anvendes.

Grumt! :-/

> Så jeg er helt vild i varmen for at
> afinstallere min parallelkopi af IE5.
> Hvordan?

Jeg har desværre ingen erfaringer, men kan noget af
afinstallations-informationen på
<http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_Explorer> eller
<http://en.wikipedia.org/wiki/Removal_of_Internet_Explorer> eventuelt
bruges?

Der er masser af group-hits på den interessante søgestreng her:
<http://groups.google.com/groups?q=Multiple+IE+uninstall+IE+5.5>. Ret
mange af dem er desværre fra dengang 6'eren kom, men se selv om du kan
finde noget godt

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-10-06 22:52

Jørgen Farum Jensen wrote:
> Så jeg er helt vild i varmen for at
> afinstallere min parallelkopi af IE5.
> Hvordan?

Det burde da bare være at slette den mappe, den ligger i. Så vidt jeg har
forstået det, er der ikke installeret noget, det er bare indholdet af en
zip-fil, der er pakket ud i den ønskede mappe.

Men den generer da ikke din IE 6 eller 7 (hvad der nu måtte være den
nyeste). Det er da snarere den nyeste, der hindrer dig i at tjekke de CC,
der sigter mod ældre versioner af IE.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 06-10-06 23:10

Erik Ginnerskov skrev:

> Det burde da bare være at slette den mappe, den ligger i. Så vidt jeg har
> forstået det, er der ikke installeret noget, det er bare indholdet af en
> zip-fil, der er pakket ud i den ønskede mappe.

Sådan spiller klaveret desværre ikke. At slette mappen er
vel nærmest identisk med den procedure, jeg /har/ prøvet,
nemlig at slette alle filerne i zip-pakken og kun bevare
pakken. Og det er ikke godt nok.

> Men den generer da ikke din IE 6 eller 7 (hvad der nu måtte være den
> nyeste). Det er da snarere den nyeste, der hindrer dig i at tjekke de CC,
> der sigter mod ældre versioner af IE.

Problemet er jo, at jeg er afskåret fra at verificere
indholdet af de cc'er jeg laver aht til IE5 og IE6.

Men jeg har netop fundet to links, der beskriver,
hvordan man kan snyde sig til at få IE til at tolke
cc'erne korrekt:

http://tredosoft.com/Multiple_IE
&
http://www.positioniseverything.net/articles/multiIE.html

mere specifikt i den sidste:

"Most of the conditional comment behaviors may be restored
to the standalones by performing a simple one time edit to
your registry. It consists only of renaming a particular
key, which currently says IE, so that it says zIE.

To do this, click the Start button, click Run, and type in
"regedit.exe". This launches the registry editor, where you
may then navigate to the desired registry key. The target
key, called IE, may be found under
HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Version Vector\.
In some Windows versions the "HKLM" may appear as
"HKEY_LOCAL_MACHINE"

Once in Version Vector, look for the key called IE, right
click it, and rename it to zIE."

Nu er det lidt for langt ud på aftenen til at jeg vil
forsøge mig, men jeg skal nok aflægge rapport om sagen
når det er lykkedes (krydsede fingre...).

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-10-06 00:25

Jørgen Farum Jensen wrote:
> [...]

> forsøge mig, men jeg skal nok aflægge rapport om sagen
> når det er lykkedes (krydsede fingre...).

Jeg kørte lige processen i det sidste link igennem. Det fik faktisk mine IE
4.0, 5.0 og 5.5 til at sætte korrekt IE-version i titellinjen. De viser dog
stadig alle tre forkert versionnummer i tekstlinjen under billedet i boksen
'About':

Jeg fik også version 5.0 og 5.5 til at læse CC korrekt. Det var ikke spor
svært.

Skal så bare finde ud af, om jeg kan få version 4.0 til også at læse CC -
det gør den ikke nu i min installation.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 07-10-06 10:38

Erik Ginnerskov skrev:

> Jeg fik også version 5.0 og 5.5 til at læse CC korrekt. Det var ikke spor
> svært.

Gode nyheder! Så er der en spinkel chance for,
at jeg kan finde ud af det...

Tak for tåen i vandet.

> Skal så bare finde ud af, om jeg kan få version 4.0 til også at læse CC -
> det gør den ikke nu i min installation.

CC blev først introduceret i forbindelse med
IE 5, så det er vel tvivlsomt om IE 4 kan læse
dem.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-10-06 09:57

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Det er hvid tekst på sort baggrund
> på en IE7beta2

Samme her (IE7 RC). #333 er på min skærm næsten umulig at skelne
fra ren sort (lægger man to bokse ved siden af hinanden kan man dog
godt se forskellen).

PS: Er der nogen grund til at du stadig kører beta2-udgaven af IE7?
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 06-10-06 13:04

> [...]
> godt se forskellen).
>
> PS: Er der nogen grund til at du stadig kører beta2-udgaven af IE7?

IE7RC1 ku' jeg ikke få til at køre ordentligt på
den PC, jeg havde installeret den på - antagelig
fordi jeg kørte sur i installationsprocessen.

Da jeg for et par dage siden blev træt af det
lavede jeg en gendannelse for at vende tilbage,
da Beta 2 kører fint.

Nu skal jeg bare tage mig sammen til at prøve
igen, men lige pt er jeg lidt system-træt.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-10-06 13:37

Jørgen Farum Jensen skrev:

> IE7RC1 ku' jeg ikke få til at køre ordentligt på
> den PC, jeg havde installeret den på - antagelig
> fordi jeg kørte sur i installationsprocessen.

Så vidt jeg husker skal man fjerne tidligere (beta)udgaver af IE7
før man kan lægge RC1 ind.