em og IE :-(
Fra : kristian ulrik ander~

Dato : 03-10-06 19:41

ja man kunne jo sige at jeg skulle læse brugsanvisningen først
men hvem gør det ?

mit problem er at få vist siden rigtigt i IE elementerne er lavet
i em man ville nok forslå at jeg lavede dem i % men da jeg ikke
helt bestemer det færdige layout så valgte jeg em da det så ville
komme til at ligne den eksisterende side der er lavet i px

nå men er der nogen der har en meget konkret løsning på mit
problem der tydeligt ses hvis man sammenligner siden i IE FF opra
og Netscape

det er nok ikke første gang et sådant spørgsmål er stillet men
jeg er løbet het sur idet og fatter ikke en meter

http://kristianulrikandersen.bravehost.com/index.html
http://kristianulrikandersen.bravehost.com/test.css
(håber link virker !!!)

mange hilsner
kristian ulrik andersen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-10-06 00:47

kristian ulrik andersen wrote:
> [...]
> helt bestemer det færdige layout så valgte jeg em da det så ville
> komme til at ligne den eksisterende side der er lavet i px

Vores problem - hvis vi skal kunne hjælpe dig - vil nok i første omgang
være, at du slet ikke fortæller noget om, hvad dine intentioner er med de
farvede uregelmæssige kasser. Vi er desværre ikke synske, så vi kan ikke
automatisk regne ud, hvad du forsøger at lave.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 04-10-06 10:34

kristian ulrik andersen skrev:
> [...]
>
> det er nok ikke første gang et sådant spørgsmål er stillet men
> jeg er løbet het sur idet og fatter ikke en meter

Det er meget svært at læse hvad du skriver,
når du ikke bruger tegnsætning.

Som Erik ser jeg kun nogle kulørte kasser.

Du kan umulig være løbet sur i noget,
for du har jo ikke lavet noget.

Her er en brugsanvisning på at lave en
hjemmeside, der kan læses og forstås på
< 30 sekunder:

Skriv din tekst, indsæt dine
html-markører, indsæt dine billeder. Slut.

Først da behøver du at bekymre dig om,
hvordan det se ud.

At lave layout før du laver indhold er
som at sætte halen til at logre med
hunden.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : kristian ulrik ander~

Dato : 04-10-06 16:50

Det må i undskylden jeg ikke tydeligt har forklaret mig.

Mit problem er at få siden vist "rigtigt" i IE, den misforstår em og
jeg tænkte om der er en løsning på dette ?.

Her er et link til hvordan den ca. skal ende med at se ud (det er et
rugh)

http://kristianulrikandersen.bravehost.com/rugh.html

Og undskyld min manglende tegnsætning og stavefejl, men jeg er
ordblind, og som i nok ved kan jo ikke lærer en farveblind at se
farver, og ofte kan man heller ikke lærer en ordblind at at ikke værer
ordblind. Og derfra kommer min intresse i at lave så tilgænlige
websider som mulig.

Håber i stadig gider at hjælpe

med venlig hilsen
Kristian

her er linket til mit problem

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 04-10-06 17:47

> [...]
> jeg tænkte om der er en løsning på dette ?.
>
> Her er et link til hvordan den ca. skal ende med at se ud (det er et

Ok, men min indvending står stadig ved magt: Årsagen til
at din tomme side ikke ligner noget som helst er, at
der ikke er noget indhold.

En CSS-kasse får den størrelse, indholdet tilsiger.
Først når du har puttet din tekst ind i de respektive
kasser, kan du begynde at fundere på, hvordan du
kan formatere disse kasser så det kommer til at se ud
som på billedet.

> [...]
> farver, og ofte kan man heller ikke lærer en ordblind at at ikke værer
> ordblind. Og derfra kommer min intresse i at lave så tilgænlige

Nu er jeg ikke helt med på, hvordan ordblindhed
konkret ytrer sig, men det er dog lykkedes dig at
få sat både punktummer og kommaer i denne posting.

Put nu noget indhold i dine kasser, så skal vi
nok hjælpe dig med at at det banket på plads.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : kristian ulrik ander~

Dato : 04-10-06 19:16

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> kasser, kan du begynde at fundere på, hvordan du
> kan formatere disse kasser så det kommer til at se ud

Du har dælme ret tusiende tak. Jeg har blot puttet en lille gif ind som
test, så nu tror jeg at jeg er selvkørende, det næste lange stykke tid.

> Nu er jeg ikke helt med på, hvordan ordblindhed
> konkret ytrer sig, men det er dog lykkedes dig at
> få sat både punktummer og kommaer i denne posting.

Blod, sved og lang tid - det glemmer jeg tit i kampens hede, og så kan
jeg tilføje at ordblindhed ytrer sig på mange forskellige måder, men det
hører vist til et helt andet forum.

Mange tak for hjælpen begge to, og det meste jeg har lært er netop gennem
denne side ,og nogle vældig gode bøger på dansk samt nogle engelske

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-10-06 17:57

> [...]

> jeg tænkte om der er en løsning på dette ?.
>
> Her er et link til hvordan den ca. skal ende med at se ud (det er et

Det bliver det nu ikke meget bedre af. Siden indeholder kun et billede af,
hvad du ønsker at slutte med. Det giver os desværre ikke nogen muligheder
for at se, hvorfor IE ikke gør som du forventer, når det er en rigtig side.

Prøv en gang at lave det hele med html-koder og tekst i stedet for i et
grafikprogram. Så kan vi komme videre der fra.

Hvis du ikke er helt sikker på, hvordan det skal laves, har jeg lavet en
udførlig 'grundskole' i html og css her:

http://hjemmesideskolen.dk/html/index1.asp

Hvis du havde kigget dig lidt omkring på html.dk, som jeg kan se at du
skriver fra, finder du også udmærkede tutorials:

http://html.dk/tutorials/html
http://html.dk/tutorials/css

Jørgen har en omfattende guide i forskellige designmetoder:

http://webdesign101.dk

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk