Kan dette laves med div og css i stedet fo~
Fra : Frederiksen

Dato : 29-09-06 12:31

Hvis siden skal bygges op omkring 3 bokse, der skal være lige høje og
højden afgøres af indholet i boksene (altså den største boks
bestemmer indholdet af dem alle), hvordan kan det så laves?

Kan dette ikke kun laves ved at bygge siden op med tabeller i stedet
for div-bokse og css?

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 29-09-06 16:51

Frederiksen skrev:
> [...]
> bestemmer indholdet af dem alle), hvordan kan det så laves?
>
> Kan dette ikke kun laves ved at bygge siden op med tabeller i stedet

Se artiklen
http://www.webdesign101.dk/csslayout/favorit2005-3.php

Bem. at artiklen beskriver 2 forskellige løsninger,
med to forskellige egenskaber mht. baggrund mm.

Den sidste løsning, eksempel 5, er den, der er
lettest at overskue.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Spintail

Dato : 30-09-06 04:22

Frederiksen skrev:
> [...]
> bestemmer indholdet af dem alle), hvordan kan det så laves?
>
> Kan dette ikke kun laves ved at bygge siden op med tabeller i stedet

Hejsa

Du kan evt se her :

http://www.thorsenholm.dk/webdesign/floating3.html

Den brugte jeg her f.eks
http://spintail.dk/angel/temp.asp

Vil du have de runde hjørner som jeg har lavet så er det her det
foregår:

http://webdesign101.dk/css/roundcorners/

Håber du kan bruge det til noget

MvH
Allan

Fra : Allan Vebel

Dato : 30-09-06 23:42

Spintail skrev:

> Den brugte jeg her f.eks
> http://spintail.dk/angel/temp.asp

Prøv lige med Vis udskrift i IE

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 01-10-06 02:19

On Sun, 1 Oct 2006 00:42:13 +0200, "Allan Vebel" <spam@do.not> wrote:

>Prøv lige med Vis udskrift i IE

Interessant. "Vis udskrift" kan være en meget god test - men hvad er
det egentlig, der går galt her?
IE er godt nok rigtig dårlig til udskrifter, men her går det mere galt
end normalt. Men hvorfor?

Opera leverer en meget fin "Vis udskrift", btw.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Allan Vebel

Dato : 01-10-06 02:45

Jørn Andersen skrev:

> Interessant. "Vis udskrift" kan være en meget god
> test - men hvad er det egentlig, der går galt her?

Der skal bare laves en css-fil der tager hensyn til
udskrivningen, og en regel i <head> der kalder denne
fil.

> IE er godt nok rigtig dårlig til udskrifter, men her går
> det mere galt end normalt. Men hvorfor?

IE er god til at gætte hvordan det skal se ud på skærmen,
mens andre browsere gætter bedre hvordan udskriften
skal se ud.

Alt kan imidlertid tilpasses, så det ser ensartet ud i alle
browsere - der er kun ganske få forskelle.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 01-10-06 08:21

Allan Vebel skrev:

> Prøv lige med Vis udskrift i IE

Det går faktisk endnu mere galt med print i FF (hvor man vil miste noget
af teksten).

Til gengæld kan det da overkommeligt fikses med et print-stylesheet, så
jeg kan ikke se at det er en gyldig anke imod hele opsætningen som sådan?

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-10-06 07:57

Allan Vebel skrev:

> Hvor ser du det? Hos mig fungerer det fint, og har gjort
> de i alle de Firefox-versioner jeg har været i besiddelse
> af.

Se her: <http://gyros.dk/usenet/dump/htmlfaq.jpg>

Fejlen forsvinder når man reloader siden eller ændrer på
browserstørrelsen - og kommer igen hvis man reloader uden om
cachen.

Så vidt jeg kan se opstår fejlen fordi du ikke har defineret
størrelsen på billedet med width/height (heller ikke i css-koden,
men jeg ville bruge html-parametrene her).
FF ved ikke hvor meget billedet fylder når det skal placere teksten
omkring det - og den "glemmer" så at rette ombrydningen når
billedet er loadet.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 02-10-06 09:31

On Mon, 02 Oct 2006 08:57:17 +0200, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

>Så vidt jeg kan se opstår fejlen fordi du ikke har defineret
>størrelsen på billedet med width/height (heller ikke i css-koden,
>men jeg ville bruge html-parametrene her).

Nogen speciel grund til at bruge HTML frem for CSS?

Jeg er ved at vænne mig til at angive billed-dimensioner i CSS - så
det er bare for at vide, om det er en dårlig vane.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-10-06 09:49

Jørn Andersen skrev:

> Nogen speciel grund til at bruge HTML frem for CSS?

Det sikrer at størrelsen bliver læst med det samme - og ikke først
når css-arket er hentet, eller når css-parseren starter sit
arbejde.

Jeg er ikke sikker på at det har en praktisk betydning, men netop i
et tilfælde som det aktuelle, kunne jeg godt forestille mig at det
ville gøre en forskel.

> Jeg er ved at vænne mig til at angive billed-dimensioner i CSS
> - så det er bare for at vide, om det er en dårlig vane.

Jeg ville holde mig til html-parametrene her.

Fra : Spintail

Dato : 01-10-06 08:57

Jesper Brunholm skrev:

> [...]
>
> Til gengæld kan det da overkommeligt fikses med et print-stylesheet, så
> jeg kan ikke se at det er en gyldig anke imod hele opsætningen som sådan?

Hejsa

Ja *LOL* jeg kan godt se den står funny ..... hmm havde jeg ikke lige
tænk på, nyt område.

> Til gengæld kan det da overkommeligt fikses med et print-stylesheet

Evt et link hvor man kan læse om sådan en korrekt opbygning?

MvH
Allan

Fra : Jørn Andersen

Dato : 01-10-06 10:38

On 1 Oct 2006 00:57:15 -0700, "Spintail" <mastiff@mail.dk> wrote:

>Evt et link hvor man kan læse om sådan en korrekt opbygning?

Det er sådan set bare et stylesheet som alle andre, men når du linker
til det, skriver du, i stedet for media="all", "media="print".

Hvis du så placerer linket til den nedenunder "den generelle" (den du
har i forvejen for alle medier), så vil den arve alle de egenskaber
fra den, som du ikke eksplicit ændrer i print-stylesheet'et.

Og nu kommer det smarte så - hvis du leger lidt med display:none
og visibility-egenskaberne, så kan du fx lade være med at printe dine
menuer eller andet overflødigt navigations-gejl, så du kun får printet
det, der er relevant at printe.

Jeg har fx brugt det på en del af:
<url: http://www.nejtilkrig.dk>

På den måde kan man spare en "printer-venlig side". Og hvis man har en
(fornuftigt) div-opbygget side, kan man rokere helt rundt på sidens
elementer, så fx kommer i en helt anden rækkefølge end på skærmen.
Man kan også bruge andre fonte og font-størrelser (fx bruge pt
(punkt/point) og linie-afstande i stedet for de relative størrelser,
der oftest er bedst egnet til skærmbrug. Og man kan ændre på farver
(sort-hvid er ofte at foretrække) eller marginer, borders og andre
afstande.

Søg på Google på "stylesheet printing", så får du masser af tips - fx:
<url: http://alistapart.com/articles/goingtoprint/>
<url: http://www.html.dk/artikler/00009/>

Man kan også lave stylesheets til andre medier, fx til PDAer
(media="handheld") - hvor man fx har fjernet alle større billeder.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-10-06 14:17

Spintail skrev:

> Evt et link hvor man kan læse om sådan en korrekt opbygning?

Du kunne da starte med at fjerne de fejl som validatoren finder -
specielt da når du reklamerer med at der ingen er.

--
Bertel

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 01-10-06 21:06

Spintail skrev:

> Ja *LOL* jeg kan godt se den står funny ..... hmm havde jeg ikke lige
> tænk på, nyt område.

Altså, 1: gem det til du er igennem med det andet, hvor tit er det lige,
der er nogen der udskriver jeres sider?
2) det kræver lidt pillearbejde, men kan i høj grad lade sig gøre, især
nu hvor du begynder at være ferm til HTML + CSS, så du kan roligt gemme
det uden at frygte vilde overraskelser.

3) Der er en længere artikel om det her: <http://html-faq.dk/2012.asp>,
ganske vist med en lille bug i FF hvor noget tekst går ind over en
grafik, men det er ikke i print preview, så det er nok helt som det skal
være

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-10-06 00:21

Jesper Brunholm skrev:

> gem det til du er igennem med det andet, hvor tit
> er det lige, der er nogen der udskriver jeres sider?

Udskrivning bør tænkes ind i designet fra start, man
ved aldrig hvornår nogen udskriver - og brugeren vil
altid blive skuffet når udskriften er ubrugelig, fordi der
mangler et par ord på hver linje.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 02-10-06 07:41

Allan Vebel skrev:
> Udskrivning bør tænkes ind i designet fra start, man
> ved aldrig hvornår nogen udskriver - og brugeren vil
> altid blive skuffet når udskriften er ubrugelig, fordi der
> mangler et par ord på hver linje.

mhnjeaeøhm - jeg synes faktisk det er vigtigere at han får alle sine
sider lagt om til ny, semantisk html i en fart, end at hans sider kan
printes.

For en prof skal det være med fra starten, enig, men ved en hjemmelavet
side synes jeg godt man kan prioritere det højere at få indholdet ud i
den rigtige form først, og så tilføje pænt print som en feature (det er
jo ikke fordi man ikke kan få informationen ud).

> Hvor ser du det? Hos mig fungerer det fint, og har gjort
> de i alle de Firefox-versioner jeg har været i besiddelse
> af.

Når jeg loader <http://html-faq.dk/2012.asp> så står anden tekstblok ind
over første grafik i indholdsfeltet. Hvis jeg refresher, går det væk,
men hvis jeg Ctrl-refresher (dvs. fornyer alt fra server i stedet for at
bruge min cache), så genopstår det.

Jeg har lagt et mini-dump her:
<http://garion.dk/webdesign/HTML-faq_bug.jpg>. Jeg kører FF 1.5.0.7, og
problemet er der kun når jeg når ud over ca 1200px skærmbredde (jeg
kører 1400 maksimeret normalt)

Jeg gætter bare, men måske ville det hjælpe at lægge dimensioner på
billedtagget, eller lægge det i en dimensioneret boks.

mvh

Jesper

Fra : Allan Vebel

Dato : 05-10-06 23:03

Jesper Brunholm skrev:

> Når jeg loader <http://html-faq.dk/2012.asp> så står
> anden tekstblok ind over første grafik i indholdsfeltet.

Det er bare mærkeligt at jeg ikke kan genkalde problemet.

> hvis jeg Ctrl-refresher (dvs. fornyer alt fra server i stedet
> for at bruge min cache), så genopstår det.

Jeg har prøvet at tømme cache helt (se http://ccleaner.com/),
men kan ikke få fejlen frem.

> <http://garion.dk/webdesign/HTML-faq_bug.jpg>. Jeg
> kører FF 1.5.0.7, og problemet er der kun når jeg når ud
> over ca 1200px skærmbredde (jeg kører 1400
> maksimeret normalt)

Jeg har prøvet i 1600 x 1200, samme resultat. Min FF er
version 1.5.0.4, så det kan jo være en firefox-bug i stedet.

> Jeg gætter bare, men måske ville det hjælpe at lægge
> dimensioner på billedtagget

Nu har jeg prøvet med

#printervenlig{
width:200px;
height:139px;
}

Har det hjulpet hos dig?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 06-10-06 07:41

Allan Vebel skrev:

> Det er bare mærkeligt at jeg ikke kan genkalde problemet.

> Nu har jeg prøvet med
>
> #printervenlig{
> width:200px;
> height:139px;
> }
>
> Har det hjulpet hos dig?

Jeps, det var bare det der skulle til.

Jeg vil holde med dig i at det må kaldes en bug, men det er da sjovere
at løse det end at skælde ud på FF (nå - ja, man kan selvfølgelig
gøre både-og i dette tilfælde )

mvh

Jesper

Fra : Spintail

Dato : 01-10-06 14:31

Bertel Lund Hansen skrev:

> Du kunne da starte med at fjerne de fejl som validatoren finder -
> specielt da når du reklamerer med at der ingen er.

Jepper, men som du også nok kan regne ud, er siden stadig under
opbygning og de fejl som her nu er, er fordi jeg stadig roder med
siden, men måske jeg skulle pille "reklamen" af så længe jeg roder
med den !?!
Vær ikke i tvivl om at min sider nok skal blive valideret hver gang
jeg har rodet ,o)

Tak til Jørgen jeg går i krig med det samme

MvH
Allan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-10-06 14:40

Spintail skrev:

> siden, men måske jeg skulle pille "reklamen" af så længe jeg roder
> med den !?!

Ja da. Det er en uskik at have den reklame på når det ikke
passer. Folk får jo den opfattelse at det kun er til pynt.

--
Bertel

Fra : Spintail

Dato : 01-10-06 14:52

Bertel Lund Hansen skrev:

> Ja da. Det er en uskik at have den reklame på når det ikke
> passer. Folk får jo den opfattelse at det kun er til pynt.

Den bliver der så husker jeg bare lige at være lidt hurtiger næste
gang

MvH
Allan