Stylesheet hacks
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 26-09-06 13:54

Jeg er ved at skrive en artikel om,
hvilke stylesheet hacks, der må droppes
aht IE7 og hvad man bør gøre i stedet for.

Jeg har selv brugt

Parent>child
Tantek Celik
Tantek Celik simplified
Underscore
Starhack

Disse er dækket ind. Jeg er interesseret
i om andre af denne type hacks er almindeligt
brugt. I så fald vil jeg medtage disse.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-09-06 22:43

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Jeg har selv brugt
>
> Parent>child
> Tantek Celik
> Tantek Celik simplified
> Underscore
> Starhack

Jeg kender ikke noget populærnavn for disse hacks, men hvordan med hacks for
afhjælpning af den manglende understøttelse af max-height, max-width,
min-height og min-width? Hvordan med hack for position:fixed? Hvordan med
opacity?

Bare lige for at nævne et par stykker, jeg kan huske, at jeg har anvendt.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 27-09-06 09:28

Erik Ginnerskov skrev:

> [...]
> opacity?
>
> Bare lige for at nævne et par stykker, jeg kan huske, at jeg har anvendt.

Og mig selv med, blot kun sjældent, så
tak for påmindelsen.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Spintail

Dato : 26-09-06 23:09

Jørgen Farum Jensen skrev:

> [...]
> Starhack
>
> Disse er dækket ind. Jeg er interesseret
> i om andre af denne type hacks er almindeligt

Ved ikke om du kan bruge dette link til noget

http://hintzmann.dk/articles/skjulecss/

MvH
Allan

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 27-09-06 09:33

Spintail skrev:

> Ved ikke om du kan bruge dette link til noget
>
> http://hintzmann.dk/articles/skjulecss/

Absolut, godt link. Forhåbentlig vil mit arbejde
gøre det muligt for Martin at føje en kolonne til
oversigten.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Spintail

Dato : 27-09-06 11:02

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Absolut, godt link. Forhåbentlig vil mit arbejde
> gøre det muligt for Martin at føje en kolonne til
> oversigten.

Vidste jeg ikke skulle blande mig, men glæder mig til din artikel er
færdig.

MvH
Allan

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 27-09-06 23:55

Jørgen Farum Jensen <jfjenzen@yahoo.dk> writes:

> Jeg er ved at skrive en artikel om,
> hvilke stylesheet hacks, der må droppes
> aht IE7 og hvad man bør gøre i stedet for.

Jeg ville sige at bare det at man bliver nødt til at ændre sit
stylesheet fordi der kommer en ny browser, er et godt argument for at
man ikke skal bruge hacks overhovedet. :)

/L

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-09-06 00:44

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Jeg ville sige at bare det at man bliver nødt til at ændre sit
> stylesheet fordi der kommer en ny browser, er et godt argument for at
> man ikke skal bruge hacks overhovedet. :)

Du har en vigtig pointe der. Lad os håbe, at det - efterhånden som IE7
vinder markedsandele - ophører med at være nødvendigt at lave den slags
småjusteringer.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 28-09-06 10:05

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> Jeg ville sige at bare det at man bliver nødt til at ændre sit
> stylesheet fordi der kommer en ny browser, er et godt argument for at
> man ikke skal bruge hacks overhovedet. :)
>
> /L

Jeg kunne ikke være mere enig.
Men realiteterne er jo, at en hel del af os igennem
en længere årrække har gjort det.

Så hvis du har ansvaret for opdatering af nogle sider,
som du har lavet med sådanne stylesheet hacks,
er du jo nødt til at forholde dig til det faktum, at de
fleste af dem fejler i IE, enkelte af dem med katastrofale
følger.

A case in point:

Hvordan får du en float-container til
at udvides, så den omslutter et floatet
indhold?

Jeg har længe brugt positioniseverything's
clearfix:

..clearfix:after {
content: ".";
display: block;
height: 0;
clear: both;
visibility: hidden;
}
..clearfix {display: inline-table;}

/* Hides from IE-mac \*/
* html .clearfix {height: 1%;}
..clearfix {display: block;}
/* End hide from IE-mac */

Denne operative formregel i relation til IE,
er den med stjerne-hacket, der fejlagtigt
læses af IE5 og af IE6, men ikke af IE7. I IE7
får vi dermed ikke sat nogen height-egenskab
(og selvom vi gjorde, ville vi få problemer
med at IE7 nu fortolker height-egenskaben
som height og ikke som min-height).

Da IE fortsat skal have sat sin hasLayout
property for at udvide float-containeren,
vil et float-layout baseret på denne metode
fejle i IE7.

Og det er sådan set den slags ret praktiske
problemer, jeg havde tænkt mig at adressere.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-09-06 11:22

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Hvordan får du en float-container til
> at udvides, så den omslutter et floatet
> indhold?

Er den ikke lige til at omskrive med conditionals?

<!--[if lte IE 6]>
   .clearfix {height: 1%;}
   .clearfix {display: block;}
<![endif]-->
<!--[if gte IE 7]>
   .clearfix {min-height: 1%;}
   .clearfix {display: block;}
<![endif]-->

(IE Mac forstår slet ikke conditionals, så "Hide from IE-mac"-
hacket er ikke nødvendigt).

Jeg kan ikke helt gennemskue om andre ikke-IE-browsere også skal
have .clearfix {display: block;}, men det kan man vel teste sig
til.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 28-09-06 20:00

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> Er den ikke lige til at omskrive med conditionals?

Jo, det ender det jo nok osse med.

Men min pointe er, at vi er en hel del
der først ret sent blev opmærksomme på
MS Conditional Comments. Det er jo ikke sådan, at
Microsoft gennem årene har reklameret med,
at de selv har en fix på de punkter, hvor
deres browser ikke lever op til dagens
standarder.

Den opgave, jeg har stillet mig selv, er at
skrive en artikel, der
1) identificerer, hvilke stylesheet hacks,
man skal være opmærksom på, og
2) hvilke alternativer der findes for at
få noget, der er kompatibelt med alle tre/fem
versioner af IE.

Og MSCC skal da være mit første bud, så
tak for input'et.

Jørgen Farum Jensen