tip en ven-funktion
Fra : Henrik Hansen

Dato : 23-06-01 12:04

er på jagt efter "tip en ven"-funktionen, typisk kodes den vel i ASP? den
mulighed har jeg ikke

jeg ved at den findes som service på nettet til implementering på eget site,
men kan ikke finde den - har nogen set et site med den service (altså til
implementering på eget site?)

Mvh Henrik

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 23-06-01 18:58

Sat, 23 Jun 2001 13:04:13 +0200, skrev "Henrik Hansen"
<h-hansen@privat.dk>:

>er på jagt efter "tip en ven"-funktionen, typisk kodes den vel i ASP? den
>mulighed har jeg ikke

En javascriptversion med mailto kan du se på
<http://home13.inet.tele.dk/smedpark/webhjaelp/webhjaelp.htm>.

Hvis det er en komerciel side, så lad være med at have muligheden
på din side, da det sandsynligvis er ulovligt (uopfordret
e-mailspam)

med venlig hilsen
Knud
--
http://home13.inet.tele.dk/smedpark

Fra : Jonathan Stein

Dato : 25-06-01 09:43

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Hvis det er en komerciel side, så lad være med at have muligheden
> på din side, da det sandsynligvis er ulovligt (uopfordret
> e-mailspam)

Har du noget mere konkret på dette? Jeg kan se et problem, hvis man sender
en masse reklame i hovedet på modtageren, men hvis man kun sender et link og
evt. brugerens kommentarer, mener jeg umiddelbart man må kunne argumentere
for, at det er brugeren, der er afsender af beskeden.

M.v.h.

Jonathan

--
jsp-hotel.dk tilbyder profesionelle webhoteller med bl.a. Resin JSP,
PHP, MySQL, SSH/Telnet adgang, rå log-filer, grafisk statistik og

Fra : Per Christoffersen

Dato : 25-06-01 10:18

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> wrote in message

> [...]
> evt. brugerens kommentarer, mener jeg umiddelbart man må kunne argumentere
> for, at det er brugeren, der er afsender af beskeden.

Uopfordret email med kommercielle henvendelser er forbudt iflg.
markedsføringslovens §6a, stk. 1. Hvorvidt en tip en ven-henvendelse er en
uopfordret e-mail-henvendelse med kommerciel hensigt, er et endnu ikke
afklaret spørgsmål. Det er et spørgsmål om hvordan man fortolker loven. Jeg
tror det Knud henviser til er, at Forbrugerombudsmanden er af den
opfattelse, at det er et brud på loven, - enten direkte eller fordi det er
en omgåelse, og dermed er et brud på god markedsføringsskik. Der er mig
bekendt ikke nogle domsfældelser på området, - derfor stadig det uafklarede.

Under alle omstændigheder, tror jeg ikke det er en fed måde at markedsføre
sit site på, - hvis det er så godt, så skal rygtet nok sprede sig alligevel
(feks. med en almindelig mail...). Jeg kender heller ikke til nogen
undersøgelser der viser en positiv effekt af tip-en-ven-funktioner.

I mine øjne er det et misfoster, der kun virker (måske) så længe der ikke er
for mange af dem. Men nu spredes de jo ud til alle og enhver, og effekten
vil gå af (nøjagtig som med bannere).

/Per

Fra : John Sahl

Dato : 25-06-01 10:48

"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> wrote in message news:9h6vjr$ivv$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
> (feks. med en almindelig mail...). Jeg kender heller ikke til nogen
> undersøgelser der viser en positiv effekt af tip-en-ven-funktioner.

Nu er det ikke alle der mener det skal betragtes som en del af markedsføringen.
Og i så fald kan det kun være en _meget_ lille del af det.

Jeg kan dog sagtens se det smarte i, at man på en nem måde kan vise en ven,
hvis man har fundet noget godt på nettet?

--
John Sahl, Webmaster på http://www.websetter.dk
Se vores nyeste projekt på http://www.MandeZonen.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 25-06-01 11:17

"John Sahl" <johnsahl@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
ven,
> hvis man har fundet noget godt på nettet?

Jo men kender du til tilfælde, hvor det er blevet brugt med et godt
resultat?
Jeg mener i en afvejning af fordele og ulemper for brugere og modtagere og
siteindehavere:

De ses alle vegne snart, men virker de?

/Per

Fra : John Sahl

Dato : 27-06-01 04:39

"Per Christoffersen" <pc@comonto.dk> wrote in message news:9h731h$5fc$1@news.inet.tele.dk...
> Jo men kender du til tilfælde, hvor det er blevet brugt med et godt
> resultat?

Ja, masser.

> Jeg mener i en afvejning af fordele og ulemper for brugere og modtagere og
> siteindehavere:
> De ses alle vegne snart, men virker de?

Jeg oplever det samme som Jonathan, nemlig at det ikke er alle der er lige gode
til at cut&paste, men at de sagtens kan finde ud af at sende et link via en lille
funktion som denne.

Det er med til at gøre det lettere for sitets brugere, dermed er de vel også mere
tilbøjelige til at bruge funktionen?

Måske der ligefrem findes nogen der er i besiddelse af statistik på det?
(Hvor mange bruger en sådan funktion hvis den er implementeret i et site?
(Kommer selvfølgelig an på om emnet på sitet er interessant))

Fra : Jonathan Stein

Dato : 26-06-01 22:53

Per Christoffersen wrote:

> [...]
> bekendt ikke nogle domsfældelser på området, - derfor stadig det uafklarede.

Ok - det var også min opfattelse.

> [...]
> (feks. med en almindelig mail...). Jeg kender heller ikke til nogen
> undersøgelser der viser en positiv effekt af tip-en-ven-funktioner.

Hvis funktionen bruges som en "Giv-os-en-email-vi-kan-spamme-uhæmmet"
funktion, er jeg enig, men det kan også være en fornuftig måde at henvise til en
bestemt side på et website.
De fleste her i gruppen kan nok cut'n'paste URL'en til en mail, men at dømme
efter den mængde mails, jeg har set fra almindelige brugere, der indehodler
noget i retning af "gå ind på ... og vælg ..., ... og derefter ..." i forhold
til mails med en præcis URL, er det absolut ikke tilfældet for alle.

M.v.h.

Jonathan