/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
bruger-opload af billeder
Fra : Lisbeth Schillig


Dato : 21-09-06 13:50

Hej.
Jeg skal til at lave en hjemmeside til en børnehave. De vil gerne
kunne lægge billeder af de kære små ud på siden hvor forældrene
så kan downloade dem fra. Pædagogerne ved sikkert meget om børn i
den alder men knap så meget om web programmering så selv et
wysiwyg program vil være for krævende.
Jeg må kunne lave en side hvor de kan logge ind som bruger og
nemt uploade billederne og hvor forældrene så logger ind og
henter de billeder de vil have.
Mit spørgsmål er så: Hvordan?? :0) Er det ASP eller Java oder
wass?

Jeg arbejder med GoLive, findes der en fiks lille måde der?

Ja, jeg ved det er meget at spørge om...
:0)
Lisbeth

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

 
 
jopa (21-09-2006)
Kommentar
Fra : jopa


Dato : 21-09-06 14:12

Lisbeth Schillig skriblede bla:
> Mit spørgsmål er så: Hvordan?? :0) Er det ASP eller Java oder
> wass?
>
> Jeg arbejder med GoLive, findes der en fiks lille måde der?
Kender ikke det program, men du behøver noget serverside.
ASP eller PHP

Kan du rode med det selv så findes der en del her:
www.hotscripts.com

Kan du ikke og behøver hjælp så spørg i en af disse grupper da dit ? ikke
kan klares med html
news:dk.edb.internet.webdesign.serverside

news:dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp

news:dk.edb.internet.webdesign.serverside.php
--
Mvh.John
www.jp-web.dk
www.john.jp-web.dk




rasmus carlsen (21-09-2006)
Kommentar
Fra : rasmus carlsen


Dato : 21-09-06 19:36


"Lisbeth Schillig" <schillig@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:45128a77$0$75037$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej.
> Pædagogerne ved sikkert meget om børn i
> den alder men knap så meget om web programmering så selv et
> wysiwyg program vil være for krævende.

- det vil komprimering sikkert også være ... så hvis de forsøger at uploade
15 billeder af ½mb via deres 56k modem går der sikkrt også ged i den, så du
skal nok også have et system til at kompomprimere billederne med
r
as



Jesper Brunholm (21-09-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Brunholm


Dato : 21-09-06 21:05

rasmus carlsen skrev:
>> Pædagogerne ved sikkert meget om børn i
>> den alder men knap så meget om web programmering så selv et
>> wysiwyg program vil være for krævende.
>
> - det vil komprimering sikkert også være ... så hvis de forsøger at uploade
> 15 billeder af ½mb via deres 56k modem går der sikkrt også ged i den, så du
> skal nok også have et system til at kompomprimere billederne med

Tjah, der er jo ingen der siger at man er på modem bare fordi man ikke
er superbrugercertificeret, men selv uden overdrivelser er skalering og
komprimering nok en god idé. Hvis man laver et php-uploadscript som fx.
skalerer til maks 800x800 så kan man let sætte kompressionen ved samme
lejlighed, det samme gør sig sandsynligvis gældende ved asp.

Så vidt jeg husker er både kompressionsgrad og skalering valgmuligheder
i fx. Coppermine <http://coppermine-gallery.net/index.php> eller Gallery
<http://gallery.menalto.com/> - og sikkert også i en del tilsvarende
gratis-gallerier, som dog alle vil kræve lidt scripting-kundskab af den
som skal installere dem, men prøv med et opslag, om ikke der er en
enkelt forælder i forældrekredsen som kunne hjælpe med dette...

Et CMS som Joomla har i øvrigt også mulighed for galleri, og er knap så
specialiseret (så måske er det lettere at gå til)
<http://www.macinhouse.com/mgm/>

Endelig har jeg selv et galleri-script kørende på
<www.folkclubfyn.dk/galleri/>, <http://www.phonixfolk.dk/galleri.php> og
<www.triomio.dk/galleri.html> m.fl. - samme backend og forskelligt
opsatte frontends. De kører alle med komprimering og reskalering, kræver
php og mysql database, og du må godt få scriptet hvis du har en der kan
php og kan installere (så jeg ikke skal bruge væsentlig tid på det, for
det har jeg simpelt hen ikke).

mvh

Jesper Brunholm


Jens Peter Karlsen [~ (22-09-2006)
Kommentar
Fra : Jens Peter Karlsen [~


Dato : 22-09-06 08:38

Udover det rent tekniske har de så undersøgt lovligheden af det?
Hint: De skal have en skriftlig tilladelse fra alle Forældre/Værger.

Regards Jens Peter Karlsen. Microsoft MVP - Frontpage.

On 21 Sep 2006 12:49:59 GMT, Lisbeth Schillig <schillig@mail.dk>
wrote:

>Jeg skal til at lave en hjemmeside til en børnehave. De vil gerne
>kunne lægge billeder af de kære små ud på siden hvor forældrene
>så kan downloade dem fra. Pædagogerne ved sikkert meget om børn i

Lisbeth Schillig (22-09-2006)
Kommentar
Fra : Lisbeth Schillig


Dato : 22-09-06 10:17

Tak folkes :0)

Ja, forældre skal give skriftlig tilladelse til at billederne bliver
lagt ud.

Jo, jeg tror bestemt jeg kommer til at få brug for ASP og PHP
grupperne.... Må først finde ud af hvad forskellen egentlig er :0/

Børnehaven har bredbånd men selvfølgelig skal billederne være i en
overkommelig størrelse.

Jesper - tak for linksene, dem vil jeg lige dykke ned i og se hvad
jeg kan finde, så kan det meget vel være at jeg vender tilbage vedr.
dit script.

:0)
Lisbeth

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI, ASP eller ASP.NET?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

jopa (22-09-2006)
Kommentar
Fra : jopa


Dato : 22-09-06 10:19

Lisbeth Schillig skriblede bla:
>
> Jo, jeg tror bestemt jeg kommer til at få brug for ASP og PHP
> grupperne.... Må først finde ud af hvad forskellen egentlig er :0/
>
Spørg di udbyder hvilken server du ligger på
--
Mvh.John
www.jp-web.dk
www.john.jp-web.dk




Jesper Brunholm (22-09-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Brunholm


Dato : 22-09-06 10:24

Lisbeth Schillig skrev:
> Ja, forældre skal give skriftlig tilladelse til at billederne bliver
> lagt ud.

Ja - hvis de lægges offentligt ud. Hvis I laver login (man kunne
forestille sig 1 brugerkonto som skiftede en gang om måneden, og stod på
et opslag i børnehaven), så er problemet vel ikke det samme?

> Jo, jeg tror bestemt jeg kommer til at få brug for ASP og PHP
> grupperne.... Må først finde ud af hvad forskellen egentlig er :0/

Det er to forskellige måder at programmere på, så man kan bruge en
database sammen med et script (et lille program), så de to tilsammen
laver en html-side. Forskellen på ASP og PHP er i denne sammenhæng
primært hvad jeres webhotel kan (da I næppe vil skifte webhotel for sagen?).

mvh

Jesper Brunholm

Jens Peter Karlsen [~ (22-09-2006)
Kommentar
Fra : Jens Peter Karlsen [~


Dato : 22-09-06 13:15

Ikke hvis alle havde hver deres password som kun gav adgang til netop
deres barns billeder og ingen andres. Da det næppe er sandsynligt der
ikke vil forekomme gruppebilleder er denne model ikke holdbar.

Desuden hvis bare en forælder nægter må det hele sandsynligvis opgives
da det kan blive svært at garantere at netop det barn ikke optræder på
nogle billeder der offentliggøres på nettet.

Der har været en sag med en skolefotograf der ville lægge billeder ud
så man kunne vælge hvilke man ville bestille. Såvidt jeg husker måtte
det opgives.

Regards Jens Peter Karlsen. Microsoft MVP - Frontpage.

On Fri, 22 Sep 2006 11:24:18 +0200, Jesper Brunholm
<nospam@brunholm-scharff.dk> wrote:

>Ja - hvis de lægges offentligt ud. Hvis I laver login (man kunne
>forestille sig 1 brugerkonto som skiftede en gang om måneden, og stod på
>et opslag i børnehaven), så er problemet vel ikke det samme?

Jesper Brunholm (22-09-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Brunholm


Dato : 22-09-06 15:32

Jens Peter Karlsen [FP-MVP] skrev:
> Ikke hvis alle havde hver deres password som kun gav adgang til netop
> deres barns billeder og ingen andres. Da det næppe er sandsynligt der
> ikke vil forekomme gruppebilleder er denne model ikke holdbar.
>
> Desuden hvis bare en forælder nægter må det hele sandsynligvis opgives
> da det kan blive svært at garantere at netop det barn ikke optræder på
> nogle billeder der offentliggøres på nettet.

Fantastisk :-/ Nå, vi må håbe at forældrene kan se fidusen og vil være
med, det virker også til at spørgeren har styr på det aspekt...


mvh

Jesper Brunholm

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste