Opera browser-mystik..?
Fra : Brian Joergensen

Dato : 21-09-06 06:37

På mit site kører jeg et system med javascript som indlæser de
respektive stylesheets til hver browsertype (IE, FF/NN & Opera).

I forbindelse med oprettelse af en ny formular havde jeg brug for
at rette lidt i mit stylesheet til Opera browseren, men jeg fandt
hurtigt ud af der ingen kontakt var mellem ændringerne i
stylesheet og browser, så bare for at se om der var liv i noget
som helst, fjernede jeg helt det respektive stylesheet, tømte
cache og historik og opdaterede men uden resultat - alt fra mit
stylesheet tilhørende Opera 9.0.1 var indlæst alligevel..?

Bare for at sikre mig at Opera ikke identificerede som en anden
browser og brugte et af de andre stylesheets fjernede jeg dem
alle med samme resultat, Opera havde stadig indlæst det
stylesheet som nu ikke eksisterede på min server..?

Hjælp mig, jeg er vågen selvom jeg er meget i tvivl..?

De andre browsere reagerede som de skulle på de manglende
stylesheets og lignede lort på skærmen men Opera, den er bare for
vild, den indlæser stylesheets som ikke eksisterer???

Er der nogen som kan give mig en forklaring på det her???

Jeg har opdateret som en gal, både i browseren og i mit
FTP-program (WS_FTP LE 6.0), fjernet cookies, historik m.v.

Mit layout er i forvejen rimelig avanceret og alt styres fra mine
stylesheets..!

Er der noget her jeg fuldstændig har misset..?

mvh.
Brian

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-09-06 07:15

Brian Joergensen skrev:

> Er der noget her jeg fuldstændig har misset..?

Ja - en adresse så vi selv kan se på sagen.

--
Bertel

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 22-09-06 06:16

Brian Joergensen <webdesign123@email.dk> writes:

> På mit site kører jeg et system med javascript som indlæser de
> respektive stylesheets til hver browsertype (IE, FF/NN & Opera).

Er det virkelig nødvendigt at adskille Firefox og Opera?
Har siden en DOCTYPE der sætter dem i standards mode?

> [...]
> cache og historik og opdaterede men uden resultat - alt fra mit
> stylesheet tilhørende Opera 9.0.1 var indlæst alligevel..?

Er du sikker på at du har tømt cachen?
Altså:
Luk siden i Opera
Preferences > Advanced tab > History-indgang > Empty Now
Luk Opera
Genstart og tjek om sheetet stadig kan ses.

> [...]
> alle med samme resultat, Opera havde stadig indlæst det
> stylesheet som nu ikke eksisterede på min server..?

Det udelukker at det er udpegningen af stylesheetet der fejler,
og fx vælger Firefox' sheet.

> De andre browsere reagerede som de skulle på de manglende
> stylesheets og lignede lort på skærmen men Opera, den er bare for
> vild, den indlæser stylesheets som ikke eksisterer???

Det udelukker at det er en cache et andet sted på vejen til serveren
der er problemet.

> Er der nogen som kan give mig en forklaring på det her???

Jeg gætter at du ikke har fået renset memory-cachen før du indlæser
siden igen.

En anden måde at gøre det på er at skrive URL'en på stylesheetet
direkte i adressefeltet, og når siden så er indlæst, så lave
et tvungent reload (jeg tror shortcut'et er ctrl-alt-r).

/L

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-09-06 09:56

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> Er det virkelig nødvendigt at adskille Firefox og Opera?

Er det i det hele taget nødvendigt at lave separate css-ark til
forskellige browsere?

De sites jeg arbejder med kører med samme css-kode til alle
browsere, kombineret med et lille korrektionsark til IE. Det er let
at vedligeholde, det kræver ikke javascript for at fungere og det
diskriminerer ikke ukendte browsere.

Det er også et tegn på en problematisk strategi. Stol i stedet på
at moderne browseres css-understøttelse er rimelig fornuftig, og
brug browserdetektion el. lignende til at rette de forskelle der
alligevel kommer frem.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 22-09-06 18:23

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> writes:

> Er det i det hele taget nødvendigt at lave separate css-ark til
> forskellige browsere?

Måske til IE. Ellers er det bedste at holde sig til standarden. Hvis
man kan holde sig til den del af standarden der faktisk er understøttet
af IE, så kan man godt holde sig til et ark.

Præcist. :)
/L