favicon?
Fra : Spintail

Dato : 19-09-06 13:45

Hejsa

For engang skyld har jeg lavet en hjemmeside uden frames Men når
jeg så sætter favicon.icon på min default side virker det lige ind
til jeg f.eks trykker på et link så forsvinder favicon i
adressebaren!
Jeg bruger fgl :

<link rel="icon" href="/favicon.ico" type="image/x-icon">
<link rel="shortcut icon" href="/favicon.ico" type="image/x-icon">

Skal dette stå i headen på alle mine sider? eller kun default siden.

Se evt her :

http://www.spintail.dk/

Jeg ved godt at billede på forsiden er tungt og det lever jeg med

MvH
Allan

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-06 14:18

Spintail wrote:
> [...]
>
> <link rel="icon" href="/favicon.ico" type="image/x-icon">
> <link rel="shortcut icon" href="/favicon.ico" type="image/x-icon">

Se her
http://html-faq.dk/1015.asp

Og som beskrevet viser IE ikonet som vinden blæser, så er det den browser du
har testet i, ja så vil det sikkert forsvinde af og til

> Skal dette stå i headen på alle mine sider? eller kun default siden.

Det skal selvfølgelig stå i koden på de sider du 'ønsker det vist på

> http://www.spintail.dk/

Du mangler en doctype erklæring på din side, og har en del alvorlige fejl i
kildekoden du bør rette
http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A%2F%2Fwww.spintail.dk%2F

> Jeg ved godt at billede på forsiden er tungt og det lever jeg med

Nu er det jo så også dine brugere som skal leve med det, og ikke dig selv

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 22-09-06 18:09

"Spintail" <Spintail@pockets.dk> writes:

> Ikke enig ! Flere måder at gøre dette på måske ikke lige efter
> bogen men det virker.
>
> Kik her
> http://spintail.dk/
>
> Her ser du forsiden Centeret i FF og IE

Hverken i FF, IE eller Opera.

> Her ses en anden side som er centeret via en table og står godt i
> både FF og IE glem nu lige validering her
> http://www.multiagenten.dk/

Det virker når siden loades, men den forbliver ikke centreret
hvis siden resizes. Det er dog en af de bedre jeg har set.

For lige at tilføje endnu en måde at centrere lodret på, som
man absolut ikke skal bruge, så:
----
html {
height: 100%;
padding-top: 0;
padding-bottom: 0;
}
#content {
position:absolute;
top:50%;
height: 500px;
margin-top: -250px;
background: red;
}
----
Det virker fint ... indtil vinduet er mindre end 500px højt, for
så forsvinder toppen af indholdet og kan *ikke* scrolles frem igen.

/L

Fra : Spintail

Dato : 19-09-06 17:57

Carsten Sørensen skrev:

> [...]
> har testet i, ja så vil det sikkert forsvinde af og til

> Det skal selvfølgelig stå i koden på de sider du 'ønsker det vist på

Tænkte jeg nok

> Du mangler en doctype erklæring på din side, og har en del alvorlige fejl i
> kildekoden du bør rette
> http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A%2F%2Fwww.spintail..dk%2F

Takker det er rettet og nu har jeg også grønt lys Troede de doc
jeg laver i dreamweaver var ok har du evt en forklaring på hvorfor den
ikke sætte dette ind auto?

> Nu er det jo så også dine brugere som skal leve med det, og ikke dig selv

Med de hastigheder som idag findes er det jo heller ikke megastort, jeg
sidder med modem derfor lever jeg med det

MvH
Allan

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-06 12:05

Spintail wrote:

> Takker det er rettet og nu har jeg også grønt lys Troede de doc
> jeg laver i dreamweaver var ok har du evt en forklaring på hvorfor den
> ikke sætte dette ind auto?

Jeg kender ikke dreamweaver, og har ikke den store fidus til grafiske
edioterer, da det oftest tager ligeså langt tid at lære at bruge dem korrekt
som at lære at skrive koden i hånden.f

Den doctype du har indsat er i øvrigt ikke fuldstændig, og sender IE i
quirks mode (bagudkompatibel tilstand)

Prøv med:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Se i øvrigt
http://hintzmann.dk/articles/doctype/

> Med de hastigheder som idag findes er det jo heller ikke megastort,
> jeg sidder med modem derfor lever jeg med det

Jeg ville nu alligevel optimere det.

Og så vil jeg indsætte en passende title på dine links. Som det er nu viser
IE fejlagtigt alt-teksten ved hover. Alt teksten er til gavn for dem som af
den ene eller anden grund ikke får billedet vist, og det er derfor vigtigt
at dn alternative tekster er sigende. Indsætter du også titler vil IE holde
op med at vise alt teksten, og du vil dermed få en visning som er mere ens i
alle browsere.

Fra : Spintail

Dato : 19-09-06 18:01

Carsten Sørensen skrev:

> [...]
> har testet i, ja så vil det sikkert forsvinde af og til

> Det skal selvfølgelig stå i koden på de sider du 'ønsker det vist på

Tænkte jeg nok

Fra : Spintail

Dato : 20-09-06 14:57

Carsten Sørensen skrev:

> [...]
> quirks mode (bagudkompatibel tilstand)
> Prøv med:
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"

Jeg er nu kommet lidt i tvivl om noget efter at have kikket på det
link. Her står nemlig:

Citat:
Hvorfor bruge en DOCTYPE?
Alle HTML- og XHTML-dokumenter skal begynde med en DTD, også kaldet en
DOCTYPE.

Jeg bruger asp filer så skal det stadig være sådan?

> Jeg ville nu alligevel optimere det.
Nogen forslag til hvordan det gøres (pænt) det er jo i forvejen en
gif fil ?!

> [...]
> op med at vise alt teksten, og du vil dermed få en visning som er mere ens i
Hmm jeg har passende titler på mine links prøv lige at tøm din cache
igang og kik igen

http://spintail.dk/

MvH
Allan

Fra : Jørn Andersen

Dato : 20-09-06 15:30

On 20 Sep 2006 06:57:19 -0700, "Spintail" <Spintail@pockets.dk> wrote:

> [...]
>DOCTYPE.
>
>Jeg bruger asp filer så skal det stadig være sådan?

Ja. En .asp-fil genererer jo i sidste ende (oftest) en HTML-side, som
så sendes fra serveren til klienten (brugeren).

Og nej: Det er ikke nødvendigvis alle .asp-filer, der skal have en
DOCTYPE. Tit bruger man i ASP include-filer eller server-eksekverede
filer. Eller en .asp-side genererer fx en PDF, Word- eller Excel-fil -
og så skal der ikke en DOCTYPE på.

Men alle de "resulterende" HTML-filer, som sendes til klienten, skal
have en DOCTYPE. - Og som Carsten skriver, helst i den "lange" form.
Om en HTML-fil hedder .asp, .php, .cgi eller .htm/.html eller noget
helt tredje ændrer ikke ved, om det er en HTML-fil.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-06 17:08

Spintail wrote:

> Nogen forslag til hvordan det gøres (pænt) det er jo i forvejen en
> gif fil ?!

Jeg er desværre ikke den store grafik haj. Prøv eventuelt i

> Hmm jeg har passende titler på mine links prøv lige at tøm din cache
> igang og kik igen

Nej. Du har ingen titler, men en alternativ tekst som IE viser fejlagtigt
som titler. Prøv at se siden i firefox eksempelvis.

Fra din kode:

<area shape="rect" alt="Audley Farm Im No Angel" coords="188,257,366,379"
href="angel/angel.asp">

Og der er ingen title attribut. Så derfor skal koden se sådan her ud

<area shape="rect" alt="Audley Farm Im No Angel" title="Audley Farm Im No
Angel" coords="188,257,366,379" href="angel/angel.asp">

Alt="" og title="" skal nødvendigvis ikke være det samme, men husk alt=""
skal fortælle hvad billedet måtte indeholde hvis billedet ikke vises af den
ene eller anden årsag. Title="" er det der vises med mus-over

Fra : Spintail

Dato : 20-09-06 16:01

Jørn Andersen skrev:

> [...]
> Om en HTML-fil hedder .asp, .php, .cgi eller .htm/.html eller noget
> helt tredje ændrer ikke ved, om det er en HTML-fil.

Ok problemet er bare hvis jeg bruger den model carsten anbefaler alså
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Ja så står min side lige pludselig i TOP i stedet for Center/middel.

Iøvrigt får jeg jo gørn lys som den står nu :
http://www.google.com/url?sa=D&q=http://validator.w3.org/check%3Fverbose%3D1%26uri%3Dhttp%253A%252F%252Fwww.spintail.dk%252F

Hvordan finder man ud af nøjargtigt hvilken doc type som skal bruges?

MvH
Allan

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-06 17:20

Spintail wrote:

> [...]
> "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
>
> Ja så står min side lige pludselig i TOP i stedet for Center/middel.

Må vi se? Men ret sikkert fordi at browseren har fejlfortolket i quirksmode

> Hvordan finder man ud af nøjargtigt hvilken doc type som skal bruges?

Det kommer helt an på hvilken html kode siden indeholder.

Indeholder siden en del ældre forældet html-kode, er det den transitionalle
doctype man skal vælge, og er det en ny hjemmeside man designer, bør man
følge en strict doctype, da jeg ikke ser nogen grund til at opbygge nye
sider, med delvist forældet kode

Fra : Jørn Andersen

Dato : 20-09-06 17:39

On 20 Sep 2006 08:00:44 -0700, "Spintail" <Spintail@pockets.dk> wrote:

> [...]
>"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
>
>Ja så står min side lige pludselig i TOP i stedet for Center/middel.

I hvilken browser?

I IE (og andre?) er det sådan, at når man ikke har linket til DTD'en
med, bruger den sin egen DTD, som oftest er mere kompatibel med
tidligere standarder - det kaldes "quirks-mode".
Når man har linket med, bruger den den rigtige DTD hos W3C - kaldet
"standards-mode".
I nogle tilfælde vil det give forskelligt udseende.

Se i øvrigt linktet til Hinzmanns side, som Carsten gav:
<url: http://hintzmann.dk/articles/doctype/>

>Iøvrigt får jeg jo gørn lys som den står nu :
>http://www.google.com/url?sa=D&q=http://validator.w3.org/check%3Fverbose%3D1%26uri%3Dhttp%253A%252F%252Fwww.spintail.dk%252F

Det gør din CSS til gengæld ikke:
<url:
http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A%2F%2Fwww.spintail.dk%2F>

Og det er nok her, du skal finde forklaringen på, hvorfor din side ser
forskellig ud i standards-mode og quirks-mode.
Fx:
Property text-valign doesn't exist : middle

>Hvordan finder man ud af nøjargtigt hvilken doc type som skal bruges?

Hinzmann har nogle udmærkede forklaringer på den angivne side.

Men den korte version er: Du skal angive den DOCTYPE, som svarer til
den standard, som siden er skrevet i.

Hoved-opdelingen er mellem HTML og XHTML - forskellen mellem de to er
beskrevet på næsten alle sider om XHTML - fx på html.dk:
<url: http://www.html.dk/tutorials/xhtml/lektion1.asp>

Dernæst skal du vælge mellem Transitional, Strict og Frameset.
Frameset skal kun bruges til ... surprise ... Frameset.
Strict er den der bedst afspejler tankegangen i den pågældende
standard, mens Transitional tillader nogle "rester" fra gammeldags
HTML-attributter, som ikke er tilladt i Strict.

Personligt skriver jeg næsten altid i HTML 4.01 Transitional. Det
skyldes mest, at jeg er lidt dovent anlagt - det er den mest
"fejl-tolerante" DOCTYPE

Jeg er dog begyndt ind imellem at skrive i Strict - det sparer
forhåbentlig lidt på at skulle opdatere senere, da man må regne med,
at en del af de ting, der er tilladt i Transitional ikke er tilladt i
fremtidige standarder.

Men som sagt: Det vigtigste er at angive den DOCTYPE, der svarer til
den standard, man skriver i. Så hvis siden overholder HTML 3.2 eller
2.0, men ikke 4.01, så skal man angive 3.2 eller 2.0. (Blot et
eksempel - der er sjældent nogen fornuftig grund til at skrive i HTML
3.2 eller 2.0 i dag.)

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Spintail

Dato : 21-09-06 02:56

Carsten Sørensen skrev:

> Må vi se? Men ret sikkert fordi at browseren har fejlfortolket i quirksmode

Her ser du hvordan den sætter den i top af IE browseren, jeg har
desværre ikke andre browser jeg kan chekke i!

http://spintail.dk/Spintail_eng.asp

>Nej. Du har ingen titler, men en alternativ tekst som IE viser fejlagtigt
>som titler. Prøv at se siden i firefox eksempelvis.

Ops "rødmer" det retter jeg lige med det samme

>Og der er ingen title attribut. Så derfor skal koden se sådan her ud
Jeg kan kun takke !

Jørgen skrev:
> [...]
>"standards-mode".
>I nogle tilfælde vil det give forskelligt udseende.
Hmm er lidt forvirret men prøver mig lige frem og læser alt hvad jeg
kan

> Det gør din CSS til gengæld ikke:
> <url:
> http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?uri=http%3A%2F%2Fwww.spintail.dk%2F>

Takker lige endnu engang, så skulle der være grønt lys der også

Men det afhjalp alså ikke mit problem med at siden står i top. Så
lige nu aner jeg ikke om jeg skal gå på kompromi og skrive den lange
og så lad den så i top eller finde en løsning for det kan da ikke
passe at den ikke kan stå som JEG gerne vil ..... jeg læser videre
men forstår ikke meget nu da Alle mine sider nu er valideret!

MvH
Allan

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-06 09:26

Spintail wrote:

> Her ser du hvordan den sætter den i top af IE browseren, jeg har
> desværre ikke andre browser jeg kan chekke i!
>
> http://spintail.dk/Spintail_eng.asp

Der findes ingen måde at centrere lodret på. Man kan placere indholdet med
position: abolute; top: 50%; og så en negativ margin-top på halvdelen af
indholdets højde, det duer bare ikke helt da indholdet forsvinder ovenud af
vinduet, hvis vinduet ikke er stort nok.

Så mit råd er at du blot opgiver dette, og placerer dit indhold med en
margin-top på 25 til 50 pixels, og lever med det.

Fra : Spintail

Dato : 21-09-06 03:10

Carsten Sørensen skrev:

> Alt="" og title="" skal nødvendigvis ikke være det samme, men husk alt=""
> skal fortælle hvad billedet måtte indeholde hvis billedet ikke vises af den
> ene eller anden årsag. Title="" er det der vises med mus-over

Underligt hos mig er det omvendt alt="" er det der vises med mus-over
måske det er fordi jeg bruger IE ?

Jeg er ved at DL firefox så jeg kan se hvad det er for noget

MvH
Allan

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 21-09-06 07:49

Spintail skrev:

> Underligt hos mig er det omvendt alt="" er det der vises med mus-over
> måske det er fordi jeg bruger IE ?

Nej, du ser alt ved mouseover hvis der ikke er sat en title. Hvis du
sætter en title også, er det den du vil se. Explorer er alene om at
synes at man skal fremvise alt-teksten hvis der ikke er en title-tekst,
hvorimod alle browsere (som jeg har hørt om) fremviser title-teksten

> Jeg er ved at DL firefox så jeg kan se hvad det er for noget

Spændende!

Det lyder til at dit design har været meget afhængigt af Explorers
Quirksmode, og er blevet mere eller mindre smadret nu hvor du er gået
over til Standards mode. Jeg har ikke nået at se på sagen, men vil
foreslå at du laver en ny tråd om dette, vi er efterhånden langt fra
favicons, og en tråd som decideret handler om overgang fra Quirksmode
til Standardsmode med hvad dertil hører, vil for mig at se være et
logisk skridt at tage her

mange opmuntrende hilsener, jeg ved at det ikke er en let overgang, men
jeg kan glæde dig med at en fremtid med standardsmode indeholder langt
færre "mærkelige" oplevelser hvor browseren opfører sig "uforudsigeligt"
end du er vant til.

Jesper Brunholm

Fra : Spintail

Dato : 21-09-06 05:14

Jørn Andersen skrev:

> Hinzmann har nogle udmærkede forklaringer på den angivne side.
>
> Men den korte version er: Du skal angive den DOCTYPE, som svarer til
> den standard, som siden er skrevet i.

Jeg har nu installeret firefox og kan se min side danser rundt fra top
til side, hvis jeg bruger den lange, bruger jeg den korte står den i
det minste som den skal i IE og må nok indrømme at jeg nok ikke lige
kan gennemskue at hjælpe firefox folket....

Min side er valideret mit css er valideret men alligevel noget som er
forkert .... Jørgen du nævner dette :

> [...]
>2.0, men ikke 4.01, så skal man angive 3.2 eller 2.0. (Blot et
>eksempel - der er sjældent nogen fornuftig grund til at skrive i HTML

Det er nok der min fejl ligger men aner ikke hvordan jeg for det til at
funke....;o(

MvH
Allan

Fra : Jørn Andersen

Dato : 21-09-06 09:50

On 20 Sep 2006 21:14:00 -0700, "Spintail" <Spintail@pockets.dk> wrote:

>Min side er valideret mit css er valideret men alligevel noget som er
>forkert ....

Ja, validering er ingen garanti for, at tingene ser ud, som man håber
- kun at der ikke er nogle "sproglige fejl". Det svarer lidt til at
bruge en stavekontrol, men alligevel kan teksten være
ulæselig/uforståelig.

>Jørgen du nævner dette :

>Det er nok der min fejl ligger men aner ikke hvordan jeg for det til at
>funke....;o(

Det gør jeg heller ikke umiddelbart. Men du kan vælge flere
muligheder:
- Hvis dit layout er afhængigt af, at du skal bruge "gamle koder", og
du vil holde fast i, at det skal validere, kan du jo prøve at sætte en
DOCTYPE til HTML 3.2 - det er mig bekendt ikke ulovligt (anyone?). Men
så må du vidt jeg ved ikke bruge CSS.
- Hvis validering er vigtigere end dit nuværende layout, kan du lave
layoutet om ...
- Hvis dit layout er vigtigere end validering, kan du tage
udgangspunkt i dit nuværende - og sætte browserne i "quirks-mode" (ved
at undlade linket til DTD'en) - og så prøve at korrigere de problemer,
der er i andre browsere end IE. Det kræver så, at du checker siden i
det mindste i et par andre browsere (Opera og FF er nok de mest
benyttede til Win) - og du risikerer nemt at tabe fx Mac-/Unix-brugere
undervejs.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Spintail

Dato : 21-09-06 14:29

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-06 17:18

Spintail wrote:

> Ikke enig ! Flere måder at gøre dette på måske ikke lige efter
> bogen men det virker.

nej ikke efter bogen, men nu hvor du ikke vil sætte browseren i standardmode
må du jo leve med de besværligheder det giver at få siden til at se ens ud i
forskellige browsere. Det er absolut nemmest i standardmode

Fra : Jens Peter Karlsen [~

Dato : 22-09-06 08:47

Se inline:

On 21 Sep 2006 06:29:26 -0700, "Spintail" <Spintail@pockets.dk> wrote:

>Kik her
>http://spintail.dk/
>
>Her ser du forsiden Centeret i FF og IE

Vandret ja, lodret nej (IE7).

>Her ses en anden side som er centeret via en table og står godt i
>både FF og IE glem nu lige validering her
>http://www.multiagenten.dk/

Denne er til gengæld centreret på begge leder.

Fra : Spintail

Dato : 21-09-06 14:35

Jesper Brunholm skrev:

> [...]
> favicons, og en tråd som decideret handler om overgang fra Quirksmode
> til Standardsmode med hvad dertil hører, vil for mig at se være et

Jeg har fundet ud af at når jeg sætter den i Quirks mode
(<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"> )
står den "næsten" som den skal i FF og 100% i IE det eneste jeg her
må leve med er at den i FF står til venstre men som en helhed.

Sætter jeg den derimod i standard mode står den i top i IE og
top/venstre i FF alså helt hen i vejret, oven i det kan man slet ikke
læse teksten i Standard mode hvis man alså vil se den som en helhed!

Jeg troede det var omvendt men måske jeg har misforstået noget på
Hinzmanns side?

Måske nogen har et foreslag til hvordan man løser dette problem for
det må da kunne løses

Syntes nu ikke det starter særlig godt

MvH
Allan

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-06 17:24

Spintail wrote:

> [...]
> står den "næsten" som den skal i FF og 100% i IE det eneste jeg her
> må leve med er at den i FF står til venstre men som en helhed.

Og det vil den gøre fordi du ikke centrerer tabellen på en korrekt måde. IE
fejlfortolker text-align og det er derfor det virker i IE. Du skal i stedet
sætte margin-left og margin-right til auto på tabellen, og så vil siden
centreres korrekt.

> Sætter jeg den derimod i standard mode står den i top i IE og
> top/venstre i FF alså helt hen i vejret, oven i det kan man slet ikke
> læse teksten i Standard mode hvis man alså vil se den som en helhed!

Hvilken tekst. Der er ikke andet end billeder på den side?

> Syntes nu ikke det starter særlig godt

Det er almindelig kendt at en given side er absolut nemmest at få til at se
ens ud i standardmode

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-06 17:32

"Carsten Sørensen" <askmeforanaddress> skrev i en meddelelse

> [...]
> IE fejlfortolker text-align og det er derfor det virker i IE. Du skal i
> stedet sætte margin-left og margin-right til auto på tabellen, og så vil

Og så skal du lige fjerne din width: 100% for det virker

Fra : Spintail

Dato : 22-09-06 03:52

Carsten Sørensen skrev:

> nej ikke efter bogen, men nu hvor du ikke vil sætte browseren i standardmode
> må du jo leve med de besværligheder det giver at få siden til at se ens ud i
> forskellige browsere. Det er absolut nemmest i standardmode

Lad os fortsætte her

http://groups.google.dk/group/dk.edb.internet.webdesign.html/browse_frm/thread/4473a707a0ab54a5/6cf07c1273365be7?hl=da#6cf07c1273365be7

Her kan du se hvad jeg mener på screenshots

MbH
Allan

Fra : Spintail

Dato : 22-09-06 09:42

Så fik jeg løst mit problem, min side står nu fint både i IE6 og FF
skal dog lige have kikket på Opera_9.02

Husk ctrl+0 i FF

http://spintail.dk/default.asp

Jeg har simpelhen fjernet alt det table i table så nu står siden kun
på 2 tables en til Centering og en til selve billedet.

Jeg har så brugt div class og div id til at placere de forskellige
links og tekster.

Dette har været meget lærerigt for mig og jeg takker alle som har
hjulpen til.

Flere kommentare modtages gerne.

MvH
Allan