<li> med stjerne
Fra : John Kjoller

Dato : 19-09-06 10:13

Kan man udskifte disc/circle/square med en * , i en <li> - uden at skulle
bruge list-style-image?

Mvh
John

Fra : Martin

Dato : 19-09-06 10:47

John Kjoller wrote:
> Kan man udskifte disc/circle/square med en * , i en <li> - uden at skulle
> bruge list-style-image?

Hurtigt svar...
Nej

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 19-09-06 12:39

John Kjoller skrev:
> Kan man udskifte disc/circle/square med en * , i en <li> - uden at skulle
> bruge list-style-image?

Nej, men man kan

1) "misbruge" <dl> (definition list) så man har * som <dt> (definition
term) og det der plejer at stå i <li> som definition description. Mere
om <dl> her: <http://www.w3.org/TR/html401/struct/lists.html#edef-DD>

I begge løsninger kan man overkommeligt style det så resultatet kommer
til at svare til at bruge * som list item. Begge løsninger er semantisk
set angribelige, men jeg kan oprigtigt talt ikke se at der sker overgreb
af væsentlig karakter, eller at det forringer din kode voldsomt set fra
et useability-synspunkt hvis du bruger en af de to løsninger

Du kender godt de mange smarte måder at lave lister på, som præsenteres
på <http://css.maxdesign.com.au/listamatic/> ikke?

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-09-06 16:53

John Kjoller wrote:
> Kan man udskifte disc/circle/square med en * , i en <li> - uden at
> skulle bruge list-style-image?

Martin kom med et hurtigt svar og Jesper med et uddybende.

Men hvad er der egentlig galt i at lave en lille gif med den ønskede stjerne
og så bruge den som bullet? Det er da alt andet lige en langt enklere
løsning - stjernen fylder 49 bytes og genbruges efter behov:

<ul class="stjerne">
<li>..</li>
</ul>

..stjerne {
list-style-image: url(stjerne.gif);
}

http://hjemmesideskolen.dk/images/stjerne.gif

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Martin

Dato : 20-09-06 16:19

Erik Ginnerskov wrote:

> [...]
> og så bruge den som bullet? Det er da alt andet lige en langt enklere
> løsning - stjernen fylder 49 bytes og genbruges efter behov:

Fordi det er et forkert svar :)
Bemærk at John Kjoller skrev
<citat>
- Uden at skulle bruge list-style-image?
</citat>

Men hvorfor der ikke må bruges list-style-image, det er jo et rigtig
godt spørgsmål :)

Fra : John Kjoller

Dato : 20-09-06 19:18

Martin:
> Men hvorfor der ikke må bruges list-style-image, det er jo et rigtig godt
> spørgsmål :)

John:
Det ligger der såmænd ikke en hel masse bag. Det var bare for at høre om der
var andre muligheder, som jeg ikke lige kendte til. Det er fint med
img-løsningen. Men hvis der var andre muligheder, ville jeg også gerne kende
dem.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-09-06 00:03

Martin wrote:

> Fordi det er et forkert svar :)

Det var ikke dig, jeg spurgte. Det var John. Jeg læste og forstod dit svar,
som slet ikke er forkert.

> Bemærk at John Kjoller skrev
> <citat>
> - Uden at skulle bruge list-style-image?
> </citat>

Og det var det, jeg undrede mig over. Hvorfor gøre det på en besværlig måde,
når det kan gøres så enkelt?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 22-09-06 00:45

"John Kjoller" <john@skrivikkedette-basix.dk> posting:

>Kan man udskifte disc/circle/square med en * , i en <li> - uden at skulle
>bruge list-style-image?

http://cbh.softwolves.dk/temp/x.html

Tjekket i Opera 9.02.

Et hurtig proof of concept, så sikkert en del justeringer, man
skal/bør se på, men jeg gider ikke for alvor grave mig ned i
referencen nævnt på ovennævnte side.

--
What is life, except excuse for death,

Fly Opera - http://www.opera.com/

Fra : Jørn Andersen

Dato : 22-09-06 05:53

On Fri, 22 Sep 2006 01:44:35 +0200, Christian Bohr-Halling
<nospam@cbh.softwolves.dk> wrote:

> [...]
>
>Et hurtig proof of concept, så sikkert en del justeringer, man
>skal/bør se på, men jeg gider ikke for alvor grave mig ned i

Virker også i Opera 8.5 og FF 1.5, men hverken i IE6 eller IE7 RC.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj