Arial Narrow?
Fra : John Kjoller

Dato : 14-09-06 21:54

Er Arial Narrow en skrifttype som jeg kan regne med alle browsere har?

Mvh
John

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 14-09-06 22:08

John Kjoller skrev:
> Er Arial Narrow en skrifttype som jeg kan regne med alle browsere har?

Nej, jf.
http://www.codestyle.org/css/font-family/sampler-WindowsResults.shtml

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-09-06 22:48

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Nej, jf.
> http://www.codestyle.org/css/font-family/sampler-WindowsResults.shtml

Et interessant site. Jeg kunne dog ønske mig at de slog
skrifttypeoptællingerne sammen så man kunne se en procent for
hvor mange brugere - uanset OS - der havde f.eks. Times New Roman
installeret.

Deres kombinerede tabel er lidt af en joke. Den fortæller f.eks.:

       URW Grotesk T   98.46%

Heraf konkluderer den naive at det er verdens mest udbredte
skrifttype. De har nemlig sat den øverst fordi 98,46 % af alle
Linuxbrugere har den skrifttype - men hvad skal man bruge det til
i en browsersammenhæng?

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-09-06 08:24

Bertel Lund Hansen skrev:

> Et interessant site. Jeg kunne dog ønske mig at de slog
> skrifttypeoptællingerne sammen så man kunne se en procent for
> hvor mange brugere - uanset OS - der havde f.eks. Times New
> Roman installeret.

Jep - det ville være langt mere brugbart.

> Deres kombinerede tabel er lidt af en joke.

Helt enig. Det burde være muligt at lave en kombineret tabel der
viser udbredelsen i forhold til størrelsen af de tre deltagende
operativsystemer - eller alternativt en liste over skrifttyper der
med rimelig sikkerhed (fx 85+ %) findes på Windows, Mac og Linux.

Det er i øvrigt påfaldende få skrifttyper der er udbredt på
unix/linux - kun én ligger over 90 % og kun to over 80 %.
Forklaringen er nok at unix/linux er langt mindre standardiseret
end Windows og Mac (de kommer i et hav af distributioner, pakket af
forskellige firmaer). Men det understreger behovet for at angive
flere alternativer i en skrifttypeerklæring.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Stig Johansen

Dato : 16-09-06 06:30

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Det er i øvrigt påfaldende få skrifttyper der er udbredt på
> unix/linux - kun én ligger over 90 % og kun to over 80 %.
> Forklaringen er nok at unix/linux er langt mindre standardiseret
> end Windows og Mac

Forklaringen er nok nærme patentproblemer.
<http://freetype.sourceforge.net/patents.html>

Der findes metoder til at bruge (windows-) ttf på Linux, men normalt er der
ikke patentkrænkende ting i standard distro's.

Stig Johansen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 14-09-06 22:10

John Kjoller skrev:
> Er Arial Narrow en skrifttype som jeg kan regne med alle browsere har?

Ups, der var jeg lige hurtig nok -
Arial Narrow er faktisk hyppigere
på Windows systemer end min favorit
Georgia.

Undskyld. Nu går jeg i seng.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : jopa

Dato : 15-09-06 10:53

John Kjoller skriblede bla:
> Er Arial Narrow en skrifttype som jeg kan regne med alle browsere har?

Mener du ikke:
som alle brugere har ?
Ellers forklar mere for jeg fatter ikke hvad det har med Browsere at gøre
--
Mvh.John
www.jp-web.dk

Fra : per christoffersen

Dato : 15-09-06 11:07

"jopa" <spam@nøøø.invalid> skrev i en meddelelse
> John Kjoller skriblede bla:
>>
> Mener du ikke:
> som alle brugere har ?

Det er jo stort set altid det samme, når vi taler om webteknologi.

/Per

Fra : jopa

Dato : 15-09-06 11:13

per christoffersen skriblede bla:

> Det er jo stort set altid det samme, når vi taler om webteknologi.

Ok det vil sige at jeg ikke behøver at have installeret Arial Narrow på min
maskine når blot min Browser har det.
Ja man kan da stadig lære et eller andet
--
Mvh.John
www.jp-web.dk

Fra : per christoffersen

Dato : 15-09-06 12:17

> per christoffersen skriblede bla:

> Ok det vil sige at jeg ikke behøver at have installeret Arial Narrow på
> min maskine når blot min Browser har det.
> Ja man kan da stadig lære et eller andet

Du vil bare gerne mundhugges hva?

/Per

Fra : jopa

Dato : 15-09-06 12:31

per christoffersen skriblede bla:

> Du vil bare gerne mundhugges hva?

Næ jeg står da uforstående overfor spørgsmålet som han stillede.
Det er da ikke noget med at mundhugges.
Kan da være at andre også undrede sig over spørgsmålet.

--
Mvh.John
www.jp-web.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-09-06 23:08

per christoffersen skrev:

> Du vil bare gerne mundhugges hva?

Det er en god ting at vænne folk til præcision. Det gør det
nemmere at forstå spørgsmålene og regne ud hvor problemerne
ligger henne.

Det skal selvfølgelig ikke ovverdrives, men jeg var faktisk også
på nippet til at forklare at det er systemet og ikke browseren
der har skrifttyper installeret.

--
Bertel

Fra : Jørn Andersen

Dato : 15-09-06 13:17

On Fri, 15 Sep 2006 11:53:15 +0200, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

>John Kjoller skriblede bla:
>>
>Mener du ikke:
>som alle brugere har ?
>Ellers forklar mere for jeg fatter ikke hvad det har med Browsere at gøre

Så vidt jeg husker, fandtes der "i gamle dage" styresystemer, hvor
browsere (og i hvert fald mange andre programmer) ikke umiddelbart
havde adgang til systemets fonte. De skulle installeres til det
enkelte program.

I dag installerer man fonte på (styre-)systemet, og alle (læs: de
fleste) programmer har dem så til rådighed.

Så hvis man skal være lidt pedantisk, så er spørgsmålet sådan set
korrekt nok stillet, idet det afgørende er, om *browserne* har
skrifttyperne til rådighed.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : jopa

Dato : 15-09-06 13:43

Jørn Andersen skriblede bla:

> Så hvis man skal være lidt pedantisk, så er spørgsmålet sådan set
> korrekt nok stillet, idet det afgørende er, om *browserne* har
> skrifttyperne til rådighed.

Ok det er så bare mig der er tungnem.
Troede fejlagtigt at kodningen af en given webside, samt brugerens
operativsystem med dertil installerede fonte gjorde det muligt at se de
fonte websiden genererer uanset Browser.
Det vil sige at hvis min browser ikke har arial narrow bygget ind, men jeg
har lokalt så ser jeg ikke den skrifttype.
Det er som sagt ikke for at mundhugges Per men det er sort snak for mig.
Jeg er jo også Jyde
--
Mvh.John
www.jp-web.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 15-09-06 15:03

jopa skrev:

> [...]
> har lokalt så ser jeg ikke den skrifttype.
> Det er som sagt ikke for at mundhugges Per men det er sort snak for mig.

Kølig nu - I har vist begge ret.

Uanset hvilken skrifttype jeg vælger i
en font-family-egenskab, vises den i browseren,
hvis jeg har den installeret på min computer, og
hvis jeg betragter websiden lokalt.

Der, hvor der går ged i det, er hvis du
specificerer font-style:italic, så viser
browseren ikke den kursive udgave af skriften,
men tegner i virkeligheden en oblique udgave.

Det, som browserne desværre ikke er i
stand til er at vælge for eksempel arial narrow,
hvis du be'r om font-stretch:narrower eller
arial black, hvis du be'r om font-weight:bolder eller
font-weight:900; I begge tilfælde får du bare bold.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-09-06 15:04

jopa skrev:

> Det vil sige at hvis min browser ikke har arial narrow bygget
> ind, men jeg har lokalt så ser jeg ikke den skrifttype.

Browseren har ikke "bygget" nogen fonte ind, men der kan være
forskel på hvilke fonte browseren kan læse fra operativsystemet. IE
kan fx godt vise Symbol, Webdings, Wingdings o.l. mens Firefox og
Opera ikke vil vise disse fonte.

Fra : jopa

Dato : 15-09-06 15:17

Jens Gyldenkærne Clausen skriblede bla:

Nu var det den oprindelige spørger der skrev:
> Er Arial Narrow en skrifttype som jeg kan regne med alle browsere har?
Jeg omformulerede blot
og er tilfreds med svaret

--
Mvh.John
www.jp-web.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 15-09-06 16:29

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> writes:

> [...]
> forskel på hvilke fonte browseren kan læse fra operativsystemet. IE
> kan fx godt vise Symbol, Webdings, Wingdings o.l. mens Firefox og

Det vil de skam gerne. Man skal bare bruge dem rigtigt.
Hvis man skriver fx
så får man ikke en sort telefon i Opera og Firefox. Det er fordi de,
ganske korrekt, ser at du beder om at få en højreparentes, altså
Unicode code point 40, vist med fonten Wingdings, som ikke har en
glyf for det code point. Derfor vælges en backup-font til at vise
parentesen med.

Prøv at se:
i Opera eller Firefox. Her vises Unicode code point 9742 med
fonten Wingdings, som netop har en glyf til det codepoint (den
sorte telefon).
Det giver nok samme effekt som bare "&#9742;" da wingdings er den
mest oplagte font at bruge til netop det symbol,

Se også:
for at seto forskellige klør-glyffer (hvis man altså har begge
fonte installeret).

/L

Fra : jopa

Dato : 15-09-06 20:21

Lasse Reichstein Nielsen skriblede bla:
> Det vil de skam gerne. Man skal bare bruge dem rigtigt.

God forklaring.

--
Mvh.John
www.jp-web.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-09-06 18:36

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> Det vil de skam gerne. Man skal bare bruge dem rigtigt.

[snip, grundig forklaring]

Tak for opklaringen - det virker jo fornuftigt nok når man kender
begrundelsen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : gitte

Dato : 16-09-06 07:19

> Er Arial Narrow en skrifttype som jeg kan regne med alle browsere har?

Hvis du vil have vist en font som du rigtig godt kan lide kan du "embedde"
den, uploade den og derefter linke til den via css.
Netscape og Explorer er i stand til at se disse fonte, jeg er ikke rigtig
klar over om firefox og Opera har fået samme mulighed.

a la dette

IE
<STYLE TYPE="text/css">
<--!
@font-face {
src:url(fonts/fonten.eot);
}
-->
</STYLE>

eller dette, hvis det er netscape

<link rel = "fontdef" src="fonten.pfr">

Du skal bruge nogle værktøjer til at ændre fontene.

Dette for at lave eot-fonte

http://www.microsoft.com/typography/web/embedding/weft3/default.htm

Dette for at lave pfr-fonte

http://bitstream.com/corporate/products/index.html

jeg har ikke prøvet dette her, men eot-fonte har jeg lavet rigtig mange
gange.

gitte

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 16-09-06 11:30

gitte skrev:

> <link rel = "fontdef" src="fonten.pfr">

Netscape 6 og flg. understøtter ikke
overførbare skrifter, desværre heller
ikke Firefox, Opera m.fl. heller ikke.

Men derfor kan teknologien godt være
interessant alligevel, i betragtning af,
at en stor majoritet af vore brugere/læsere
bruger Microsofts browsere.

Så skal man blot beslutte sig for, hvad de
andre browsere skal se i stedet for
den overførte skrift.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk