minimum højde - div - CSS
Fra : John Kjoller

Dato : 14-09-06 18:59

Jeg har spurgt tidligere, og fik også et svar, men jeg er bange for at jeg
ikke helt forstod svaret, - så jeg prøver lige igen:

Kan man sætte en minimums højde på en <div> - så jeg er sikker på at cellen
i hvert fald har den højde jeg sætter? , - og hvis der så er mere indhold i
cellen - først da udvides cellen.

Sidste gang fik jeg et link til en max-width artikel - og jeg kan ikke lige
selv finde ud af at oversætte den til min-width.
Dette var svaret fra sidste gang.... :
http://www.svendtofte.com/code/max_width_in_ie/

Mvh
John

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-09-06 19:15

John Kjoller skrev:

> Kan man sætte en minimums højde på en <div> - så jeg er sikker på at cellen
> i hvert fald har den højde jeg sætter? , - og hvis der så er mere indhold i
> cellen - først da udvides cellen.

Ja, men det kræver et hack fordi IE ikke tolker min-height
korrekt (den tolker det slet ikke). Den bruger height sådan som
min-height burde fungere.

Eksempel hvor jeg bruger em som enhed, men man kan også bruge px
hvis man vil:

CSS:
..indholdsramme {
   <evt. andre egenskaber sættes normalt>
   min-height: 40em;
}

HTML:
<head>
<title>Hjemmeside</title>
<link rel='stylesheet' type='text/css' href='main.css'>
<!--[if IE]>
   .indholdsramme { height: 40em; }
<![endif]-->
</head>

I body:

Bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla ...

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 14-09-06 20:27

"Bertel Lund Hansen" wrote in message...

> Ja, men det kræver et hack fordi IE ikke tolker min-height
> korrekt (den tolker det slet ikke). Den bruger height sådan som
> min-height burde fungere.

Man bør også kunne bruge * hacket, som - så vidt vides - tolkes af IE7
som Opera og FF... så holder man koden i CSSarket, hvilket kan være en
stor fordel.

CSS:main.css:
..indholdsramme {
<evt. andre egenskaber sættes normalt>
min-height: 40em;
}

* html .indholdsramme{
height: 40em
}

HTML:
<head>
<title>Hjemmeside</title>
charset=ISO-8859-1'>
<link rel='stylesheet' type='text/css' href='main.css'>

I body:

Bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla ...

MVH
Rune Jensen

PS har haft længere diskussion i denne gruppe, tror jeg det var, om *
hack vs. MSs eget hack. Begge dele validerer, hvis man implementerer det
rigtigt, men jeg foretrækker * hacket, fordi det er lettere at
administrere en CSS, fremfor mange i HTMLen

--
Morgana - Now and Ever

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-09-06 21:03

Rune Jensen skrev:

> Man bør også kunne bruge * hacket, som - så vidt vides - tolkes af IE7
> som Opera og FF... så holder man koden i CSSarket, hvilket kan være en
> stor fordel.

Det validerer bare ikke.

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 14-09-06 21:18

"Bertel Lund Hansen" wrote in message...

> Det validerer bare ikke.

???

Min side med det hack gør altså

MVH
Rune Jensen
--
Black Rose - Melody

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-06 21:11

"Rune Jensen" <rune.jensen@villabynet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> rigtigt, men jeg foretrækker * hacket, fordi det er lettere at
> administrere en CSS, fremfor mange i HTMLen

Tjah... CSS'en til IE kan nu sagtens placeres en særskildt css-fil, så
bliver nemt at vedligeholde

<!--[if IE]>
<link rel='stylesheet' type='text/css' href='ieonly.css'>
<![endif]-->

Og benytter man serverside teknologi til at sammensætte sine sider med, er
det heller ikke problem at at indsætte ovenstående i html, da det kan være
en stor fordel vedligeholdelses mæssigt at placere header-delen i fil for
sig. Altså at inkludere menuer, headere, footere osv. på siderne med selve
indholdet.

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-06 21:20

"Carsten Sørensen" <askmeforanaddress> skrev i en meddelelse

administrere en CSS, fremfor mange i HTMLen

> Tjah... CSS'en til IE kan nu sagtens placeres en særskildt css-fil, så
> bliver nemt at vedligeholde

Nå der smuttede da vist lige nogle små ord ind i mellem. Håber det kan
forstås!

Fra : Rune Jensen

Dato : 14-09-06 21:25

"Carsten Sørensen" wrote in message...

> [...]
for
> sig. Altså at inkludere menuer, headere, footere osv. på siderne med

Jojo, jeg kender da godt fordelene... Kan bare bedre li en enkelt fil
Men det var nu også mere for at give et alternativ... ingen af delene er
jo for så vidt standarder, selvom de validerer - Men kan jo også være,
jeg er lidt gammeldaws på lige det punkt

MVH
Rune
--
Brisby and Jingles - We all Love Disco
(Digitally Imported: Eurodance)

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 14-09-06 22:02

Rune Jensen skrev:

> Man bør også kunne bruge * hacket, som - så vidt vides - tolkes af IE7
> som Opera og FF...

Nej, ikke i beta2 eller release candidate 2.
Se
http://www.webdesign101.dk/css/starhack.php

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Rune Jensen

Dato : 14-09-06 22:13

"Jørgen Farum Jensen" wrote in message...

> Nej, ikke i beta2 eller release candidate 2.
> Se
> http://www.webdesign101.dk/css/starhack.php

Men det var vel også hvad jeg skrev? Hvis de har rettet fejlen, så IE7
opfatter hacket på samme måde som FF og Opera, så vil der jo ikke være
noget problem? Om browseren hedder Opera eller IE7 er vel underordnet,
hvis bare de opfører sig ens - IE7 følger da så vidt jeg ved
standarderne ligesom Opera og FF - og på den måde er det jo så løst? Yo
no comprendo...

MVH
Rune

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-09-06 22:28

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Nej, ikke i beta2 eller release candidate 2.

Øh, jo. Stjernehacket opfører sig ens i IE7, Opera og FF - på den
måde at det helt ignoreres.

Din forklaring på stjernehacket kan jeg i øvrigt ikke få til at
passe. Du skriver (om selektoren * html div#boks):

,--------
| Tricket ligger i universalselektoren, der i klart sprog kan
| beskrives som "udvælg alle elementer i et element div#boks, der er
| barn af html-elementet".
| Lovligt, men ukorrekt.
| Med undtagelse af body-elementet er alle andre html-elementer
| nødvendigvis i det mindste børnebørn af html-elementet. Der findes
| ikke noget barn af html-elementet med navnet (id'en) div#boks.
`--------

Det er ikke korrekt. "X Y"-selektoren rammer efterkommere
(descendants) - og dermed både børn og børnebørn. Det der udgør
stjernehacket er den forreste del - "* html". Den skal læses som
(et) html-element der er efterkommer af et andet (vilkårligt)
element. Html-elementet er pr. definition rod-elementet i et html-
dokument, derfor kan der ikke være noget forælder-element (parent)
til html - og dermed kan selektoren aldrig fange noget i en browser
der fortolker css korrekt. Men i IE før version 7 fungerer
selektoren alligevel - deraf hacket. IE (4-6) opererer med andre
ord med en form for usynlig moderelement til html som får hacket
til at virke.

Noget andet er så at årsagen til at stjernehacket er væk nok ikke
alene er for at demonstrere at IE er blevet bedre til css, men også
fordi nogle af de ting der ofte er lagt ind i et stjernehack (fx
implementation af min-height) ikke længere er nødvendige for IE7,
da den understøtter det direkte.

Dit forslag med at indsætte en conditional specielt til IE7+
forstår jeg derfor heller ikke. Hvis man skal erstatte
stjernehacket med noget, skal det da være med en conditional til
ældre IE'er - ikke til de nye. Regn som udgangspunkt med at IE7 kan
håndtere den "rigtige" css-kode (uden hacks), og test så om det
holder i praksis. Specielt hvis man bruger en doctype der sætter
standardmode (som de fleste herinde agiterer for), vil det være en
fordel - dels fordi man kan minimere behovet for tilpasninger og
dels fordi man alligevel ikke kan regne med at en IE6-tilpasning i
standardmode også fungerer i IE7.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-09-06 08:45

Rune Jensen skrev:

> Jojo, jeg kender da godt fordelene... Kan bare bedre li en
> enkelt fil Men det var nu også mere for at give et
> alternativ... ingen af delene er jo for så vidt standarder,
> selvom de validerer

Problemet med at anvende et hack er at man ikke aner hvornår det
bliver rettet i browseren, samt at det ikke er klart præcis hvilke
browsere der er påvirket af det.

Hvis man har brugt et hack til at fikse en css-fejl i IE, må man
håbe at udviklerne af IE enten har fjernet hacket og rettet css-
fejlen eller hverken har fjernet hacket eller rettet css-fejlen. I
modsat fald risikerer man at siden fejler.

Med en conditional er det helt enkelt at se hvilke browsere der er
påvirket - og det tager kun et øjeblik at rette betingelsen fra fx
<!--[if lte IE 6]> til <!--[if lte IE 7]> hvis det er nødvendigt
(lte = less than or equal).
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : John Kjoller

Dato : 14-09-06 20:57

Tak, Bertel og Rune.

Mere min-height spørgsmål:

Jeg havde håbet at kunne lave en min-height, som går helt til bunden af
skærmen. Altså afhængig af skærmopløsning, og vinduesstørrelse...

Og jeg troede at jeg lige kunne bruge denne:
min-height :expression(document.body.clientHeight -
((parseInt(document.body.currentStyle.fontSize) * 1.911111 * 10)) + "px");

Men noget tyder på at den er IE specifik.... Den gør i hvert fald ikke
noget, i FF. - Den fungerer fint med height i IE.

Kan man gøre noget tilsvarende i FF ?

Mvh
John

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-09-06 21:05

John Kjoller skrev:

> Jeg havde håbet at kunne lave en min-height, som går helt til bunden af
> skærmen.

Glem det.

--
Bertel

Fra : John Kjoller

Dato : 14-09-06 21:10

"Bertel Lund Hansen" skrev
> Glem det.

??

Fordi det ikke kan lade sig gøre?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-09-06 21:23

John Kjoller skrev:

> Fordi det ikke kan lade sig gøre?

Det kan ikke lade sig gøre i alle browsere at aflæse vinduets
aktuelle størrelse, og det kan slet ikke gøres i ren HTML.

Jeg bruger min-height på en del sider til at sikre at den
omsluttende ramme når ned under menuen til venstre. Der er et
eksempel her:

   http://bertel.lundhansen.dk/bridge/bridge.php

Jeg laver i øvrigt flydende design som tilpasser sig brugerens
vindue automatisk.

--
Bertel

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 14-09-06 21:52

John Kjoller skrev:
> [...]
> min-height :expression(document.body.clientHeight -
> ((parseInt(document.body.currentStyle.fontSize) * 1.911111 * 10)) + "px");

Jeg kan slet ikke gennemskue den der, men du _kan_ aflæse vindueshøjden
med javascript, og så bruge det sammen med din CSS.

Der er så mange der har javascript, så det for mig at se er
uproblematisk, hvis man bare husker at lave en fallback til dem der ikke
har det slået til.

Jeg har brugt højdejustering med javascript på Phonixfolk.dk, du er
velkommen til at skrive igen hvis du skal have hjælp til det.

mvh

Jesper Brunholm