Ping til en tdc-forbundet pc
Fra : Knud Larsen

Dato : 21-11-06 17:30

Jeg skal forsøge at hjælpe en person med noget PC-opsætning osv gennem et
fjernbetjeningsprogram -"Radmin".

Hun har nu fået en fast IP-adresse hos TDC, og netværket er sat op.

Men det er stadig ikke muligt at pinge hendes computer, og hun kan ikke
komme i forbindelse med sin router SpeedStream 5100, - dvs den svarer, men
godtager ikke navn og password.
Eller rettere, så er det vist hendes TDC navn og password, som først skal
indtastes, og der godkender den ikke de almindelige "koder".

TDC siger, at det har de intet med at gøre, og vil ikke hjælpe, - åbenbart
heller ikke fortælle, hvorfor man ikke kan få svar fra en "ping" til den nye
faste IP-adresse.

Er der nogen her, som ved noget om det, eller evt noget om hvordan TDC
leverer denne SpeedStream 5100 router, - dvs er der lukket for "næsten" alle
porte?

Fra : Jesper Skriver

Dato : 21-11-06 18:32

On Tue, 21 Nov 2006 17:30:06 +0100, Knud Larsen wrote:
> [...]
> leverer denne SpeedStream 5100 router, - dvs er der lukket for "næsten" alle

Det er ikke en router, det er en bridge, der er intet at
konfigurere, og den filtrerer ikke noget som helst.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456

Fra : Knud Larsen

Dato : 21-11-06 18:41

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message

> Det er ikke en router, det er en bridge, der er intet at
> konfigurere, og den filtrerer ikke noget som helst.

Det er ikke korrekt, den kan fungere både som router og som bridge, og den
må vel nødvendigvis fungere som router i denne forbindelse?

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 21-11-06 18:50

On 2006-11-21, Knud Larsen <mafishmaskela@yahoo.invalid> wrote:

> Det er ikke korrekt, den kan fungere både som router og som bridge, og den
> må vel nødvendigvis fungere som router i denne forbindelse?

Hvorfor?
Jeg er også ganske sikker på at der er tale om en bridge, jeg har aldrig
hørt om en 5100, der har fungeret som router her i landet.

--
Andreas

Fra : Knud Larsen

Dato : 21-11-06 19:20

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> wrote in message

> Hvorfor?
> Jeg er også ganske sikker på at der er tale om en bridge, jeg har aldrig
> hørt om en 5100, der har fungeret som router her i landet.

Hvordan skulle man ellers route trafik til forskellige computere på ens
netværk?

Her er fra en opsætningsside:

------------

"Portforwarding med Speedstream 5100
Guide til Speedstream 5100 Router

Trin 1:
For at forwarde porte i din router skal du have en fast IP-adresse læs mere
om det her.

Trin 2:
1. Åben nu din browser (fx. Internet explorer eller Mozilla Firefox)
2. I adresselinjen skriver du nu din routers IP-adresse. Den er som standard
192.168.254.254
3. Tryk enter.

Portforwarding med Speedstream 5100
Guide til Speedstream 5100 Router"

----------

Og det ser da ret dansk ud

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 21-11-06 19:58

"Knud Larsen" <mafishmaskela@yahoo.invalid> wrote in message

> [...]
> 1. Åben nu din browser (fx. Internet explorer eller Mozilla Firefox)
> 2. I adresselinjen skriver du nu din routers IP-adresse. Den er som

hvis du vitterligt kan snakke med den via webinterfase... Står der godtnok
også på
http://subscriber.communications.siemens.com/subscriber_networks/pdf/ss_sohodslrouters.pdf

Så skal computeren da først have en LAN adresse. altså fx 192.168.1.2 før
detr er muligt at snakke med den. prøv det.

men tror nu ikke den er opsat som router, TDC levere globale IP adresser,
som der kommer direkte på netkortet. Så hvis der er router i den, er den nok
opsat som bridge.

Hvis du ikke kan pinge maskinen er det nok pga software firewall´s

Fra : Knud Larsen

Dato : 21-11-06 20:33

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*.REMOVE*spamfilter.dk> wrote in message
> [...]
>
> Så skal computeren da først have en LAN adresse. altså fx 192.168.1.2 før
> detr er muligt at snakke med den. prøv det.

Det har den netop fået, og man *kommer* i forbindelse med den via
192.168.1.1, som jo er routerens adresse.

> men tror nu ikke den er opsat som router, TDC levere globale IP adresser,
> som der kommer direkte på netkortet. Så hvis der er router i den, er den
> nok opsat som bridge.

Direkte på netkortet? Det lyder mystisk, men jeg ved sikkert ikke nok om
emnet. Selv har jeg altid haft en Cisco-router og det er jo ikke noget
problem at forwarde porte - Cybercity.

> Hvis du ikke kan pinge maskinen er det nok pga software firewall´s

Jeg har netop også tænkt at gennemgå hendes firewall i morgen.

Jeg ser på "Radmin" forum, at man godt kan bruge port 80, men jeg kan ikke
se, om der er en service på den, som først skal stoppes midlertidigt, mens
man bruger Radmin-remoten.

Og nogle skriver at de hjemme "forwarder" port 80 gennem deres router til
den lokale maskine. Det var jo så det jeg håbede ikke var nødvendigt, - men
hvordan man egentlig kan bruge port 80 på to computere samtidig, det har jeg
heller ikke forstået (man kan jo sagtens være på Nettet med både en bærbar
og en hovedcomputer, og de bruger vel begge port 80 til http-trafik).

Måske kan jeg bruge port 21 i stedet, hun bruger vist aldrig
ftp-protokollen, - men der er selvfølgelig samme problem med om den kan
routes til kun hovedcomputeren. Skype bruger jo iøvrigt nogen gange port 80,
når den ikke kan få fat i andre porte.

Fra : KsNa

Dato : 21-11-06 22:14

"Knud Larsen" <mafishmaskela@yahoo.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> routes til kun hovedcomputeren. Skype bruger jo iøvrigt nogen gange port
> 80, når den ikke kan få fat i andre porte.

Lad nu være med at gøre tingene svære end de er.

Det udstyr hun har fået fra TDC (det KAN være et SpeedStream5100) er et
ADSLmodem og der er "hul" lige igennem(bridge), hvis en PC tilsluttes
direkte til modemet tildeles den en offentlig IPadr. via DHCP - også når det
er en FAST IP(der findes undtagelser).

Hvis PCen har fået en lokal adr. 192.168.x.x må der være en Router (IKKE
SpedStream5100) der giver denne adr., den kan du pinge udefra, hvis den
ellers vil svare på ping, nogle routere er sat til ikke at svare på ping.

Mvh
Kim

Fra : JJ

Dato : 22-11-06 16:34

> Hvis PCen har fået en lokal adr. 192.168.x.x må der være en Router (IKKE
> SpedStream5100) der giver denne adr., den kan du pinge udefra, hvis den
> ellers vil svare på ping, nogle routere er sat til ikke at svare på ping.

Og win XP står også som standart til ikke at svare på oing.

JJ

Fra : Stoffer

Dato : 24-11-06 00:00

"JJ" <jj@get.kd> wrote in message

> Og win XP står også som standart til ikke at svare på oing.

Det er jeg ret sikker på, at ikke er tilfældet.

Fra : ShutEye

Dato : 24-11-06 00:04

> Det er jeg ret sikker på, at ikke er tilfældet.

Kig under xp's firewall-indstillinger (under avanceret)

Fra : Knud Larsen

Dato : 24-11-06 15:43

"ShutEye" <no@no.no> wrote in message news:ek59d2$tsd$1@news.datemas.de...

> Kig under xp's firewall-indstillinger (under avanceret)

Det er præcis det jeg vil gøre, næste gang min veninde er i luften.