Firewalls på applikationslaget
Fra : rondo

Dato : 23-06-01 11:06

Jeg har siddet og skrevet en opgave om netværkssikkerhed i virksomheder. I
denne indgår bl.a. firewalls på både netværks- og applikationslaget, og i
forbindelse med sidstnævnte er jeg ofte stødt på betegnelserne protokoller
og services. Jeg er klar over, at forskellige services kan være e-mail, ftp,
www osv., men hvilke protokoller arbejder på applikationslaget?

rondo

______________________________
http://www.studentconsulting.dk

Fra : Alex Holst

Dato : 23-06-01 14:21

rondo <Ronnie.Alstrup@post.cybercity.dk> wrote:
> [...]
> og services. Jeg er klar over, at forskellige services kan være e-mail, ftp,
> www osv., men hvilke protokoller arbejder på applikationslaget?

SMTP og POP3 protokollerne bruges af email programmer, FTP bruges af ftp
programmer, HTTP bruges af web agents.

Mener du i virkeligheden "hvilke firewalls arbejder paa applikationslaget?"

Fra : Søren Emig

Dato : 27-06-01 23:35

> SMTP og POP3 protokollerne bruges af email programmer, FTP bruges af ftp
> programmer, HTTP bruges af web agents.
>
> Mener du i virkeligheden "hvilke firewalls arbejder paa
applikationslaget?"

Også typisk kaldet proxyserver i daglig tale . WWW, FTP, SSL, PPTP, u name
it. Hvis f.eks. en cisco ++ firewall der køre nat, skal kunne servicere
flere PPTP klienter bag sig, skal den være klar over hvordan PPTP virker.

Fordelen ved Proxy servere er, at de er skrevet til de applikationer man
skal benytte. Man kunne f.eks. forestille sig at en ond og farlig bruger
sætter en eller anden type filserver op på port 80 (fordi alle andre porte
er lukket), og udbreder ulovlige ting. Hvis en firewall tvinger port 80 til
at gå gennem en proxyserver, kan den blokere trafikken, hvis den ikke har et
format der ligner http.